Hae Anna.fi-sivustolta

Yhteishuoltajuus, mutta toinen maksaa elatusmaksuja?

Viestiketju osiossa 'Yksinhuoltajuus ja uusperheet' , käynnistäjänä Hirvi, 08.04.2010.

1. kaikki puoliksi! Vierailija

Meillä ollut jo yli kolme vuotta vuoroviikkosysteemi, lapsilisät tulevat mulle mutta laitan ne lasten tileille johon sekä minulla että eksällä oikeudet. Sieltä ostetaan kaikki vaatteet ja maksetaan osa muistakin lasten menoista. Hyvin on rahat riittäneet. Ja lapset kulkevat Reiman ym. vaatteissa! Toki Kappahl / H&M vaatteitakin mutta esim. kirppikseltä ei mitään. Hoitomaksut maksetaan puoliksi. Lelut löytyvät molemmista kodeista, harrastevälineet ja vaatteet kuskataan viikottain toiselle vanhemmalle. Ei riitoja rahasta, luotetaan että molemmat osaavat ostaa lapsille vaatteita mitä tarvitsevat (ja välillä extraakin). Lapsillehan ne tulevat ja heitä tässä ajatellaan. Ei tarvita mitään elareita puolin eikä toisin kun kaikki menee puoliksi. Välit ovat hyvät ja kaikilla hyvä olla.

Life can be simple if you want it to be...

2. Tuleva yh isä! Vierailija

Voi olla vaimo joka eroaa että sais sossusta rahaa!

3. Niinpä niin. Kokemuksesta totean vaan että harmi kun meiltä puuttuu PUOLUEETON elin keskustelemaan, päättämään ja neuvomaan näissä ero- ja lastentapaamiskiistoissa.
    Oma exäni on jostain syystä ollut katkera ja ilkeä lähtönsä jälkeen (12v. sitten). Haukkui, kiukutteli ja uhkaili että ei toisi lapsia enää minulle viikonloppuisin. Kunnes sain mittani täyteen ja mentiin jopa oikeuteen vaatimaan tapaamisten toteutumista kun hän ei päästänyt meitä yhteiselle lomamatkalle. Päätös oli että kerran kuussa. Enpä ole lapsiani nähnyt pariin vuoteen. Mitään elintä ei ole mikä auttaisi. Nyt exä ilmoittaa vaan että lapset eivät tahdo nähdä. Hän on itse tunnustanutkin että on kertonut kaikki riitamme lapsille jo pienestä. Siis käyttäytynyt aivan törkeästi. Ja kääntänyt ja manipuloinut lapset vastaani. Tuskinpa lasten tahto on tapahtunut. Meillä ei lasteni kanssa ollut koskaan mitään ongelmia tapaamisissa.

Mutta näin se vaan ikävä kyllä menee. Se jolla on lapset ja varsinkin jos on äiti, niin häntä vaan kuunnellaan ja hänen mielipiteensä huomioidaan.
    Saapas nähdä kun elatusvelvollisuus pian päättyy, pyyteleekö rahoja kouluihin ym. No asenteeni voitte arvata. Ainakin vakavat keskustelut käydään ja todistajien kuullen ja kaikki sopimukset kirjallisina ja sovitut sanktiot rikkomuyksista ja tiukat ehdot kaikinpuolin jos yleensä jotain tahtoo saada. Mutta tosiaan elatusmaksut tuntuvat todella epäreiluilta kun en saa edes lapsiani tavata. Aikanaan kun hän rutisi että ei rahat riitä totesin että otan kyllä lapset, sehän tietää +800 euroa minullepäin. Lapsilisät, säästyneet elatusmaksut minulta sekä vielä häneltä se kolmesataa. Jos maksan kolmesataa niin hänenkin pitää käyttää sama kolmesataa vähintään, mieluummin enemmän koska saa olla lasten kanssa ja määrätä kaikesta toisesta välittämättä. Mutta pahinta on että ketään ei kiinnosta, kenellekään ei kuulu. Lähivanhempi määrää kaiken. Jos et ole kiltisti samaa mieltä niin kärsit.

4. Exä tosiaan pystyy uhkailemaan ja manipuloimaan lapsia. Jos vaan sinulla olisi tosiystävä joka tietää tilanteen ja voisi auttaa. Todistaa tilanteen vaikka oikeudessa. Ja ala heti pitämään päiväkirjaa milloin lapset on missäkin. Ihan tulo- ja menoajat tunnilleen. Siitä saat tukea oikeuteen, ei tarvitse muistella ja käy niinkuin minulla- exälle riitti todeta että höh, eihän se niin ole ja asianajaja nyökytteli ja läpi menee jos ei ole tarkkaa faktaa. Mielestäni yhteys lastenvalvojaan, oikeusapuun jotta saat elatusmaksuista vapauttamisen vireille. Uskon että läpi menee. Miksi maksaisit jos lapset ovat sinulla ?
    Onnea matkaan ja kestämistä, päivä kerrallaan ja hankia tukea, apua. Ja mitään älä sovipelkästään suullisesti, aina kaveri mukaan. Valehtelijat on nähty.

5. Nanna Vierailija

Eihän elarit ole lapsen äitiä varten, vaan yhteistä lasta!! Mä en oo ikinä ymmärtänyt miksi miehet eivät tajua oman lapsen oikeutta elatukseen?? Miksi tekee lapsia jos ei rahallista vastuuta suostu kantamaan..??
    Äidinkö pussista kaiken kuuluisi mennä?? Näin olen kokenut ainakin omassa suhteessa lapsen isään. Yhteishuoltajuus pitää olla, jotta pääsee määräileen lapsen elämästä. Senttiäkään ei kuitenkaan haluta maksaa..

Oman lapsen pitäisi olla eronkin jälkeen se jonka eteen tekisi mitä vain. Näin ei valitettavasti nykymaailmassa ajatella.

6. ainokainen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    50/50 -asuminen EI ole se asumismuoto, jota asiantuntijat ensisijaisesti suosittelevat erotilanteissa. Lapsi tarvitsee yhden kodin, johon hän kiinnittyy ja jonka hän kokee oikeaksi kodikseen. Päiväkoti- ja kouluikäisen kohdalla on otettava huomioon myös päiväkodin ja koulun arki. Isommat, esim. teini-ikäiset lapset voivat toki jo haluta asua puoliksi etävanhemman luona, mutta kun puhutaan pienistä lapsista, on ilman muuta turvallisinta ja selkeintä että heillä on yksi koti.

Menee tosi vaikeaksi, jos lapsella pitää olla kummassakin kodissa koulukirjat, harrastus- ja urheiluvälineet, lelut, vaatteet... Ihan sen arjen kannalta on paljon mielekkäämpää, että lapsella on yksi koti. Ja sitten lapsi vierailee sen etävanhemman luona. Etävanhempi maksaa lähivanhemmalle elareita, sillä lähivanhempi on vastuussa lapsen hankinnoista kuten vaatteet, harrastukset, lääkkeet ym.

Moni etäisä tuntuu kuvittelevan, että pääsisi halvemmalla, kun lapsi asuisi isällään puolet ajasta eikä elareita tarvitsisi näin ollen maksaa. Tiedoksi, että tämä järjestely tulee kyllä isällekin paljon kalliimmaksi, sillä silloin isän on maksettava kaikki lapsesta koituvat kulut sille ajalle, kun lapsi on isällä. Ja isän on ostettava lapselle omat vaatteet ja harrastusvälineet ym. Maksettava puolet tarhamaksusta, koulukuluista ym.

Eli jos isä maksaa elareita vain sen vaivaiset 150€/kk mikä on nykyään minimi, niin sanoisin että olkaa onnellisia että pääsette noin vähällä. Lähivanhemmuus tulee paljon kalliimmaksi.

7. velax Vierailija

Se nyt riippuu aika paljon myös vanhempien yhteistyökyvystä ja -halusta:

www.socframratt.se kertoo: Utredningen har visat på flera olika studier med mycket positiva resultat när det gäller barn som bor växelvis. Undersökningen om barns levnadsförhållanden (barn-ULF) visar att barn som bor varaktigt med båda sina föräldrar (växelvis boende eller sammanlevande föräldrar) har större utrymme för såväl materiella tillgångar som tid med sina föräldrar och verkar också generellt sett må bättre.

SCB:s enkätstudie Jämställt föräldraskap visar också att föräldrar vars barn bor växelvis har ett bättre samarbete än övriga föräldrar.

8. lapsirakas nainen Vierailija

Vain ymmärtämätön ja ajattelematon vanhempi tekee noin. Ajaa omaa parastaan eikä välitä lapsen tunteista.
    Toisen vanhemman parjaaminen lapselle on todella ymmärtämätöntä ja lapsen tunne-elämän vahingoittamista.

9. Sivustaseuraaja Vierailija

Tiedän tapauksen, jossa päin vastoin tuntuu, että äiti ei tajua, mikä on lapselle parhaaksi. Isä maksaa elatusmaksuja (tällä hetkellä, pyrkimys kyllä muuttaa tilannetta) yli tarpeen, pitää lasta 50/50-periaatteella, kustantaa lääkärikäyntejä, harrastusmenoja ym. vielä elatusmaksun päälle ja joustaa muutenkin kaikessa mitä äiti keksii vaatia. Meneekö se näin? Mielestäni jos osallistuu lapsen elatukseen muullakin tavoin (kuten ylläoleva), pitäisi elatusmaksusta ja sen suuruudesta pystyä edes keskustelemaan sivistyneesti, onko se tarpeen! Lapsen elatushan on turvattu muulla tavalla. Ja etenkin kun äiti saa vielä lapsilisän. Mutta äiti koittaa kaikintavoin hankaloittaa, että arki olisi molempien luona tasaista ja mahd. normaalia tilanteesta huolimatta, minkä kuitenkin pitäisi kaiketi olla pääasia.

10. ghkghjk Vierailija

Lapsilisät päättyy Elarit loppuu, kun lapsi täyttää 18-v.

Sen jälkeen lapsi itse voi hakea oikeuden päätöstä sitä että vanhemman on osallistuttava hänen opintokuluihin. Ja laki sanoo että vanhempien (molempien) on näihin osallistuttava ellei lapsi itse kykene itseään elättämään aina 21 ikävuoteen asti.

11. I know Vierailija

Mitkä helvetin asiantuntijat? muksut olleet nyt viikko viikko systeemillä vuoden ja ovat iloisempia kuin ikinä! Ainut mikä ärsyttää on se että exä dokaa kaikki rahat mitkä sille pistän.

12. ainokainen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Et nyt vissiin tätä viestiäsi ihan tosissaan kirjoittanut?

Jos ex-puolisosi käyttää alkoholia runsaasti, en oikein usko, että "lapset ovat iloisempia kuin ikinä". Etkö ole huolissasi heistä?

13. joopajoo Vierailija

Itse maksan elatusmaksuja tällä hetkellä 580€/kk (2 lasta) tämän lisäksi exälle paukahtaa tietysti lapsilisät. kolmisen vuotta menty nyt samalla systeemillä kun en ole jaksanut niin kiinnittää asiaan huomiota. Lapset ovat luonani n8-10 päivää kuussa. Noille 20 päivälle mitä lapset on exän luona jää siis lapsilisien kanssa rahaa käyttää n. 270€/viikko joka on aivan järjettömän suuri summa mielestäni kun sitä tässä nyt olen pohtinut. Lasten harrastuksiin menee yhteensä vuodessa about tonni jonka exä kyllä maksaa noista. Exä asuu uuden kanssa kimpassa joten asumiskulutkaan ei päätä huimaa.
    Aion kyllä nyt ottaa yhteyttä lastenvalvojaan josko tuota summaa saataisiin vähän järkevämpään suuntaan.

14. joopajoo Vierailija

lisäyksenä vielä että kun jotain hankintaa tulee - esim pyörä - niin kehtaa vielä ruinata siihen lisää rahaa. Siis haloo! Kai sen "lähivanhemmankin" olisi joku itse hankittu euro niihin lapsiin laitettava

15. MAKSAA Vierailija

Kukaan ei tunnu muistavan sitä, että lapsen asuminenkin maksaa. Lähivanhempi itse mahtuisi vaikka yksiöön, mutta lasten vuoksi tilaa pitää olla enemmän. Asumiskuluja ovat myös vesi-sähkö- yms. kulut. Lapsen elintasollakin on merkitystä. Miltä se tuntuisi, jos toisen luona voitaisiin syödä vain perunaa ja kastiketta, kun toisen luona olisi varaa herkkuihinkin?

Minusta elatusmaksulla on tarkoituksena pitää lapsen elintaso kohtuullisena molemmissa kodeissa. Maksaja on sitä mieltä, että hän kustantaa exän elämistä, vaikka tosiasiassa kaikki on lapsen hyväksi. Kunnollinen lähivanhempi kantaa myös vastuuta enemmän arjesta.

Olen todella harvoin nähnyt, että molemmat vanhemmat kantavat niin vastuun kuin kustannuspuolen tasavertaisesti. Enimmäkseen se on niin, että ns. lähivanhempi hoitaa vastuuasiat 100% ja toisessa kodissa vieraillaan. Jostain syystä lusmuava puoli pitää sitä luonnollisena!

Myönnän, että on exiä, jotka omien tunteidensa vuoksi käyttävät kaikki keinot hyväksi kostaakseen toiselle osapuolelle, mutta he ovatkin todella tyhmiä. Surullista on se, että lapset ovat ne kaikista suurimmat maksajat, sillä heidän elämänsä sillä pilataan loppuiäksi.

16. en ymmärrä? Vierailija

Meillä on kaksi lasta, joiden osoite on äitinsä luona. Emme ole tehneet sen paremmin huoltajuus- kuin elatussopimustakaan.

Lapset viettävät yhtä monta yötä molempien luona, muutoin enemmän minun luonani, koska jäin vaimon lähtiessä vanhaan kotiin ja lasten ystäväpiiri on tässä parinsadan metrin säteellä.

Kulut hoidamme tahoillamme kun lapset ovat luona ja suuremmat hankinnat ja harrastukset ym. maksamme puoliksi.

Sitä en ymmärrä, että tässäkin tapauksessa ex-vaimoni olisi halutessaan oikeutettu elatusapuun, vaikka saa jo lapsilisät. Omakotitalossa asuminen ei ole halvimmasta päästä, mutta koen, että on arvokasta säästää lasten lapsuudenkoti ja ympäristö ennallaan. Täytyy muistaa, että samat asumiskulut ne ovat minun luonani lasten osalta kuin toisella vanhemmalla.

Suomessa on jämähdetty 80-luvulle oikeuskäytännöissä ja sosiaalitoimen toimintatavoissa. Nykyään vanhempien roolit ovat sekoittuneet ja isä on jo kouluikäiselle lapselle aivan yhtä tärkeä kuin äiti.

Onneksi meillä homma toimii ja saan käyttää rahojani myös lasten kanssa matkusteluun ja olla mukana päätöksenteossa mitä heille hankitaan, enkä ole jonkun könttäsumman maksuautomaatti.

Ex-vaimoni on pienempituloinen kuin minä, mutta ymmärtää onnekseni, että en ole vastuussa hänen elintasostaan, vaan nimenomaa lapsista.

Aika hassua, että tässä tilanteessa tuntee olevansa onnekas, vaikka oikea sana jota tulisi käyttää, on oikeudenmukaisuus.

17. Ahneille ihmisille kaikki on kauppatavaraa. Ahne ei maksa itse yhtään mitään vaan on kaikesta käsi ojossa ottamassa. Ihmisetkin ovat kauppatavaraa. Lapsia he eivät tee yhteiseksi iloksi ja onneksi vaan rahastamisen välineeksi, omaksi elinkeinoksi.

Ei ole kaukaa tarvinnut hakea näitä tapauksia kun löytyy ihan omasta lähipiiristäkin. Ahne ihminen syyttää ihan kaikesta muita ja vaatii rahallista hyvitystä "kärsimyksistään" ns. oikeutusta ahneudelleen. Mitään vikaa eikä syytä ei näe itsessään niin että jumalattoman helppoa on vain vaatia muilta kaikki mitä irti saa.

Ahne osaa alussa esittää niin että moni lankeaa ahneen verkkoon ja kaikki perheenperustamista myöten tapahtuu hyvin nopeasti ettei todellinen luonne pääse paljastumaan.

18. Tirlittan Vierailija

Meillä tilanne, että lapset 50/50 systeemillä. Lapsia kaksi. Molemmat vanhemmat joutuvat pitämään isompaa asuntoa lasten vuoksi, mutta lähivanhempi saa asumistuet, etä ei mitään tukea asumiseen. Lähi saa lapsilisät, etä ei mitään. Etä maksaa elaria, lähi ei mitään. Eli etällä on kaikki kustannukset omilla harteillaan. Etä asuu avoliitossa, samoin lähi. Lähin taloudessa isommat tulot.

Nyt on kiista päivähoitomaksuista. Lapsi tarvitsee päivähoitopaikan etä-viikoilla. Lähi ei suostu maksamaa, eikä etällä varallisuus riitä. Etä maksaa omasta pussistaan lapsille koulumatkat, vaatteet, ruoat, asumisen, harrastuvälineitä. Paljonko lähi voi vaatia etän maksettavaksi saatuaan itse lapsista kaikki "tulot" ? Hänen mielestään lapsilisät ja elarit menee asumiseen ja ruokaan, ei muuhun.

Vanhempien välit eivät ole hyvät. Etältä ollaan aina pyytämässä joustoa lasten tapaamisiin (siis täytyisi ottaa luokseen aina kun lähillä on työmatkoja). Tämä ei etän työn vuoksi ole mahdollista, nytkin on viikot saatu järjestettyä niin, että se etän työn vuoksi on mahdollista. Mutta nyt on lapsen päivähoitopaikka katkolla ja etä joutunee lopettamaan työt hoitaakseen lasta kotona. Siinä tapauksessa huushollin tulot pienenevät niin, että on pakko muuttaa pienempään ja halvempaan. Tämäkö on lasten edun mukaista?

19. huikkoii Vierailija

20. jaa-a Vierailija

Kuningasesimerkki siitä, miten arjen asiat menevät, kun vanhemmat eivät osaa elää "aikuisesti" erosta huolimatta. Haluakko/ jaksaako etä tapella tasavertaisesta kohtelusta? Saattaa tulehduttaa välit lapsiinkin. Ei käy kateeksi.

21. natsi Vierailija

Mun mielestä mukamas aikuiset, jotka kirjoittaa "8wee" pitäis oikeuden päätöksellä julistaa sopimattomaksi toimimaan lapsen, kissan tai koiran huoltajana. Tyhmemmänpuoleisen kultakalan niille vois ehkä antaa.

22. vierailija Vierailija

Kummankin pitää maksaa yhtä paljon lapsen kuluja. Eikä olla lomppakkoloinen

23. vierailija Vierailija

Miksi vielä nykyäänkin äidin pitäisi saada mieheltä suuria elareita, kun tiedetään ettei äiti aina käytä niitä lapseen!
    Kun erosin minuakin oikein neuvottiin "ystävien" taholta että miten kannattaa laskea lapsen elatustarve että saisin mahd paljon korvausta kaikesta pskasta.

Mies oli pettänyt kyllä (ja minä läksin vähän äkkipikaisesti asiaa ja parisuhdettamme selvittämättä), mutta kostoksi ei aleta nyhtämään lapsesta ylisuuria elareita!! En yhtään ihmettele miksi jotkut miehet pettää ja jättää, jos (ex-) vaimojen moraali on tuota luokkaa. Joku tolkku se pitää elämässä olla.

Lapsista EI TEHDÄ keppihevosia !!

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari