yhteishuoltajuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kirsi01
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kirsi01

Vieras
Heipsan,
onko kellään kokemusta tietoa seuraavasta aiheesta: ex-miehelläni ja minulla on yhteishuoltajuus yhteiseen lapseemme ja lapsi viettää puolet ajastaan isänsä luona. Huoltajuussopimuksessa lukee, että lapsi asuu äidin luona ja on siis kirjoilla samassa osoitteessa kanssani. Jos muutamme toiselle paikkakunnalle, tarvitsenko suostumuksen ex-mieheltäni? Entä kun hoitopaikka vaihtuu, tarvitsenkö tähänkin hänen suostumuksensa vai voinko omalla luvalla hakea hoitopaikkaa naapurikunnasta? Kyseessä siis muutto vain 10 km päähän, mutta kunta vaihtuu ja näin ollen myös hoitopaikka.

Uusperheellinen

Tarvitset kyllä exäsi suostumuksen siihen. Teillä on vuoroasumistilanne ja kumpikin kai huolehtii päiväkotikuljetuksista. Exä ehkä haluaa että lapsi jää siihen samaan päiväkotiin? Joka tapauksessa tuo päiväkotiasia pitää sopia yhdessä. Jos muutto on vain 10 km päähän niin siihen ei tarvitse erillistä "lupaa" mutta fiksua tiestysti keskustella siitä etukäteen exänkin kanssa.

Kiitos vastauksista :) Olen joutunut aikoinaan tappelemaan niin paljon exän kanssa että yritän välttää nyt kaikki mahdolliset yhteenotot...
Halusin vain tietää lain puolesta asiat...
Onko teillä ollut vastaavia tapauksia? Miten on sujunut?

:) uusperheellinen

Miten itse suhtautuisit jos exäsi vaihtaisi lapsen päivähoitopaikkaa - vastustaisitko tätä? Hyvä nyrkkisääntö on että kohtelee exänsä siten kuten haluaa että itseäänkin kohdellaan. Päivähoitopaikka on kuitenkin asia josta vanhemmat päättävät. Miksei lapsi voi jäädä siihen vanhaan paikkaan hoitoon?

Olen ollut aina hyvin oikeudenmukainen exääni kohtaan, siitä ei ole kyse. Exälläni on vaan sairaalloinen suhde rahaan eli vaikka sitä on, hän ei halua sitä käyttää. Esim. elatusmaksua hän ei maksa lainkaan enkä alkanut siitä aikoinani tappelemaan, vaikka olenkin pienituloinen, olen päättänyt että pärjäämme.
Muutto ei todellakaan ole kauas, joten en näe sitä ongelmana, mutta kun ei hänestä koskaan tiedä.
Käsittääkseni lapsi ei voi olla hoidossa naapurikunnassa, kun hänen osoitteensa vaihtuu eli on kirjoilla siis luonani. Haluan kuitenkin että lapsi on luonani kirjoilla. Minä kuitenkin huolehdin neuvolat, lääkärit yms. Vaikka lapsi onkin exälläni vuoroviikot ei hän huolehdi kuin lapsen ruokakulut tuona aikana.
Nämä tuntuvat olevan aika arkoja aiheita kun huomaan yhden sun toisen ottavan ns. kipinää...eli riippuen siitä onko itse exä vai uusi 'vaimo'...
mutta minä en tuomitse ketään, koska kaikki tapaukset ovat yksilöllisiä eikä mielestäni mitään voi yleistää...

Jos muuttaa toiseen kuntaan (vaikkapa vain 10 kilometrin päähän), päivähoitopaikka muuttuu, sillä yleensä kunnat eivät ole halukkaita antamaan maksusitoumuksia toiseen kuntaan.

Itselläni oli tilanne, jossa muutin naapurikuntaan, välimatkaa tuli noin 60 kilometriä. Yhtieshuolto oli ja en miehen lupaa kysellyt muuttoon. Mies nosti metelin ja kyseli miten voin ilman hänen lupaansa muuttaa ja vaihtaa lapsen asuinpaikkaa ja hoitopaikkaa. Miehen asianajaja käski miehen olla hiljaa, sillä 60 kilometrin välimatka ei ratkaisevasti muuta tilannetta lapsen tapaamisen suhteen. Tapaamiset sujuu pidemmälläkin välimatkoilla. Käytännössähän jos muuttoon lupa tarvittaisi myös ex:ltä, niin ex pystyisi käytännössä ihan kiusantekona määräämään sinun asuinpaikkasi ja sehän taas on laitonta. Mies sopeutui muuttoon ja hän kävi hakemassa lapsen tapaamisiin ja myös maksoi tapaamismatkoista aiheutuneet kulut. Yleensä tapaajavanhempi maksaa ko. kulut, mikäli matka ei ole kohtuuton.

Kyllä päivähoito voi jatkua vaikka lapsi muodollisesti asuu toisessa kunnassa - laita vaikka päivähoitosopimus exän nimeen. Tämä on ihan mahdollista ja siitä on olemassa erilaisia ennakkotapauksia kunnissa.

Tällä tavalla lapsi saa säilyttää päivähoitopaikkansa ja exän kuljetusmatka ei pitene - ja silloin hän varmaan suostuu tuohon muuttoon.

Hankalia exiä riittää tähän maailmaan - pitää kuitenkin muistaa että ne lapset ovat yhtä paljon kummankin lapsia.

Olen samaa mieltä että ei exä voi määrätä entisen puolisonsa asuinpaikkaa vaikka yhteishuoltajuus olisikin, näinhän exä voisi tehdä ikuisesti kiusaa.
En aio laittaa päivähoitoa exäni nimiin, koska minun on vielä hankalampi kuljettaa lapsi 10 km:n päähän hoitoon kuin exäni. Siksi päivähoitopaikkaa vaihdankin ja lapseni menee kohta eskariin, joten on parempi että päiväkotipaikka ja eskari ovat samassa paikassa ennenkuin koulukin alkaa.
Parempi kuitenkin ehkä kysyä vielä lastenvalvojalta, ettei tule yllätyksiä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.04.2005 klo 12:10 kirsi01 kirjoitti:
Olen ollut aina hyvin oikeudenmukainen exääni kohtaan, siitä ei ole kyse. Exälläni on vaan sairaalloinen suhde rahaan eli vaikka sitä on, hän ei halua sitä käyttää. Esim. elatusmaksua hän ei maksa lainkaan enkä alkanut siitä aikoinani tappelemaan, vaikka olenkin pienituloinen, olen päättänyt että pärjäämme.
Muutto ei todellakaan ole kauas, joten en näe sitä ongelmana, mutta kun ei hänestä koskaan tiedä.
Käsittääkseni lapsi ei voi olla hoidossa naapurikunnassa, kun hänen osoitteensa vaihtuu eli on kirjoilla siis luonani. Haluan kuitenkin että lapsi on luonani kirjoilla. Minä kuitenkin huolehdin neuvolat, lääkärit yms. Vaikka lapsi onkin exälläni vuoroviikot ei hän huolehdi kuin lapsen ruokakulut tuona aikana.
Nämä tuntuvat olevan aika arkoja aiheita kun huomaan yhden sun toisen ottavan ns. kipinää...eli riippuen siitä onko itse exä vai uusi 'vaimo'...
mutta minä en tuomitse ketään, koska kaikki tapaukset ovat yksilöllisiä eikä mielestäni mitään voi yleistää...

Kauankos meinaat antaa exän olla elatusmaksuja maksamatta??
Jos kerran yhteishuolto niin mitäs yhteishuoltoa se on ellei omastaan maksa vai ostaako lapselle mitään muuta????

Isä voi tässä tapauksessa pitää lasta siinä vanhassa hoitopaikassa - ja lapselle olisi taas rankkaa olla kahdessa hoitopaikassa. On selvää ettei hoitopaikkaa voi muuttaa ilman huoltajan suostumusta - tällaisessa tapauksessa missä lapsi asuu myös isän luona. Elatusmaksuja ei yleensä makseta jos lapsi asuu puolet ajastaan toisen luona - saat ilmeisesti kuitenkin lapsilisät?

Ei oikein näytä kovin toimivalta teidän systeemi kun lähdet omimaan lasta tuolla tavalla. Miltä sinusta tuntuisi jos isä muuttaisi lapsen kanssa naapurikuntaan ja laittaisi lapsen siihen päiväkotiin kysymättä mielipidettäsi?

Onko Jaana sinun mielestäsi oikeudenmukaista että toinen vanhempi ei maksa elatusmaksuja ja toisen vanhemman tulee pärjätä lapsilisällä eli 100 eurolla kk:ssa? Mielestäni se ei kata lapsen kuluja jos toinen vanhempi ei osallistu millään tavalla kuluihin...(taisi ostaa sentään ruuat ettei laittanut niitäkin äidin maksettavaksi)

Mikä sinun mielestäsi Jaana-hyvä on oikeudenmukaisuutta? Sekö että isä voi määrätä äidin asuinpaikan ja tehdä näin loppuelämänsä kiusaa? Mitä jos vanhemmat eivät pääse ratkaisuun lapsen hoitopaikan suhteen? Kuka ratkaisee asian? Sinun mielestäsi tuntuu olevan kovasti lapsen isä kun mielestäsi hoitosopimuskin pitäisi laittaa hänen nimiinsä, miksi?
Etkö osaa ajatella asiaa kummankin puolelta? Tunnut ottavan hyvin kärkkäästi kantaa asiaan...ihan kuin itse olisit kovin katkeroitunut jostakin läheltä lipaisevasta asiasta. Et edes tiedä asian yksityiskohtia tai todellisia syitä mutta heti olet valmis tuomitsemaan.
Sinulla tuntuu olevan jokin viha äitejä kohtaan jotka ovat eronneet...
Sinä et tiedä mitään minun tilanteestani tai kuinka paljon olen ottanut omaa lastani huomioon, eikä minun tarvitse sitä sinulle perustella.
Onneksi jätän sinun huomiosi ihan omaan 'arvoonsa'.

Oletko tosiaan sitä mieltä että voit yksipuolisesti päättää lapsen hoitopaikasta? Isä voi sitten omalta osalta päättää että jatkaa lapsen hoitopaikkaa siinä vanhassa paikassa - ja silloinhan lapsi joutuu olemaan kahdessa eri hoitopaikassa joka voi olla rankkaa lapselle. Joudutte nyt vaan etsimään joku kompromissi joka sopii teille molemmille. Alkuperäiselle niin miltä sinusta tuntuisi jos isä muuttaisi lapsen kanssa naapurikuntaan ja laittaisi lapsen hoitoon siellä - kysymättä sinulta? Tähän hänellä on lain mukaan toki oikeus - mutta tuskin olisi kovin fiksua.

Elatusmaksuista sen verran että niitä ei pääsääntöisesti määrätä jos lapsi on puolet ajasta toisen luona. Tästä on olemassa ihan korkeimman oikeuden päätöskin.

Itse olen samaa mieltä jaanan kanssa. Jos lapsi on puolet ja puolet vanhemmilla niin silloin ei kuulu kummankaan maksaa elareita, se on mielestäni oikeuden mukaista ja lapsilisä erilliselle tilille josta ostetaan lapsen vaatteet ym. Useita ystäviäni on tällaisessa systeemissä ja lapsilisiä jää joltain kuulta yli pidetään ne tilillä ja ostetaan keväällä esim pyörä... hyvin toimii jos molemmat pitää kiinni sopimuksesta eikä käytä rahoja väärin.Lapsi ei montaa vuotta käy hoidossa joten koittakaa päästä sopuun... se on myös lapsen etu :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.04.2005 klo 17:21 elomasu kirjoitti:
Onko Jaana sinun mielestäsi oikeudenmukaista että toinen vanhempi ei maksa elatusmaksuja ja toisen vanhemman tulee pärjätä lapsilisällä eli 100 eurolla kk:ssa? Mielestäni se ei kata lapsen kuluja jos toinen vanhempi ei osallistu millään tavalla kuluihin...(taisi ostaa sentään ruuat ettei laittanut niitäkin äidin maksettavaksi)
Mihin lapsen kuluhin se 100e ei riitä, kun molemmat hoitaa omalla puolellaan asumisen ja ruuan????

Ymmärsin että alkuperäinen maksaa itse lapsen sairaus-, vaate- ja kaikki muutkin kulut. Ymmärsin, että isä ei osallistu lapsesta aiheutuviin kustannuksiin tai kuluihin muutoin kuin hankkimalla ruuan lapselle omalla vuoroviikollaan.
Minusta silloin on oikeus ja kohtuus, että lapsilisät tulevat juuri äidille!

Nyt kun lapsi on päiväkodissa, lapsen päivähoidon vaihtuminen vuoroviikkosysteemillä on kysymysmerkki. Mikä on hyväksi kellekin, ja onko oikein että pitää omasta nykyisestä elämästä ja ratkaisuista pyytää lupa exältä..
Mutta entäs sitten kun lapsi aloittaa esikoulun? Tuskin on lapsen paras, jos vuoroviikoin esikoulu vaihtuu. Ja entäs sitten, kun lapsi lähtee kouluun? Miten koulumatkat ja koulu, jos ja kun lapsi asuu joka toisen viikon isällään, joka toisen äidillään, ja vanhemmat asuvat eri paikkakunnilla??

Nämä kannattaisi miettiä ja saada aikaan jonkinlainen sopimus lapsen isän kanssa. Mielestäni kuitenkin ihmisellä on eron jälkeen, yhteishuoltajuudesta ja yhteisestä lapsesta huolimatta oikeus rakentaa omaa elämäänsä ja luoda omaa tulevaisuuttaan, elää onnellisena, ja tehdä siihen liittyvät ratkaisut, olkoon vaikka sitten paikkakunnalta muutto ! Kun vanhemmat ovat onnellisia, myös lapsi on onnellinen.
Jos ap:n exä päättäisi muuttaa, kysyikö hän exältään siihen lupaa?? En usko että kukaan mies niin toimisi!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.04.2005 klo 21:44 vierailija kirjoitti:
\
Mihin lapsen kuluhin se 100e ei riitä, kun molemmat hoitaa omalla puolellaan asumisen ja ruuan????

Vaatteisiin, kenkiin, fillariin, luistimiin, suksiin, mahdollisiin lääkäri - ja lääkekuluihin, parturiin. Ja niin edelleen.
Lapsi kuluttaa ja tarvitsee kyllä muutakin kuin vain katon pään päälle ja sapuskaa.

Oletko katsonut paljonko lasten vaatteet maksaa? Ihan kaikkea ei voi käytettynä ostaa, ei edes löydä. Ja vaikka miten kirpparia kierrät, 100 e menee äkkiä, vaikkei joka kuukausi ostaisikaan "uutta" = pelkkä kevätpuku, kevät- ja kesäkengät, kumpparit, kuravaatteet ja 100 e ei edes riitä!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2005 klo 13:58 lapsilisätili kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.04.2005 klo 21:44 vierailija kirjoitti:
\

Vaatteisiin, kenkiin, fillariin, luistimiin, suksiin, mahdollisiin lääkäri - ja lääkekuluihin, parturiin. Ja niin edelleen.
Lapsi kuluttaa ja tarvitsee kyllä muutakin kuin vain katon pään päälle ja sapuskaa.

Oletko katsonut paljonko lasten vaatteet maksaa? Ihan kaikkea ei voi käytettynä ostaa, ei edes löydä. Ja vaikka miten kirpparia kierrät, 100 e menee äkkiä, vaikkei joka kuukausi ostaisikaan "uutta" = pelkkä kevätpuku, kevät- ja kesäkengät, kumpparit, kuravaatteet ja 100 e ei edes riitä!!
kyllä tiedän mitä lasten vaatteet maksaa itsellä myös lapsia eikä meillä joka kuukausi osteta vaateita eikä käydä parturissa. meillä lapsi lisät laitetaan sivuun ja maksetaan niistä sitten kun ostetaan jotain aina on rahat riitäneet pyöriin ja lustimiin ...ilman ei ole tarvinnut olla . Tosin pyörät ja luistimet ym. ostetaan käytettynaä ja vaatteet uutena, kyllä talvenaikana on aina lapsilisiä sen verran jäänyt käyttämättä että kevät kamppeet on saanut ostettua. Ja jos lapsi on kipeä ja hoito vanhemmilla vuoroviikoin niin luonnollisesti se vanhempi joka käyttää lapsen lääkärissä maksaa lääkkeet. Meillä kyllä lapset sairastaa tosi harvoin joten se ei ole mikään ongelma. niin ja parturinhan voi sopia niin että vuoronperään käyteen kun lapsi on kylässä.

Sukulaisperhe muutti viikko-viikko-systeemin sellaiseksi, että etävanhempi hakee lapset joka toinen perjantaina päiväkodista ja pitää luonaan ke-aamuun, jolloin taas kuljettaa lapset päiväkotiin. En tiedä, onko etävanhempi saanut järjestetttyä itselleen neljä peräkkäistä vapaapäivää, vai käyvätkö isovanhemmat hoitamassa lapsia alkuviikosta.

Nämä lapset voivat paremmin kun heillä on selkeästi yksi vakituinen koti. Toisaalta he saavat olla toisenkin vanhemman luona arkipäiväkin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2005 klo 17:01 Leija kirjoitti:
Sukulaisperhe muutti viikko-viikko-systeemin sellaiseksi, että etävanhempi hakee lapset joka toinen perjantaina päiväkodista ja pitää luonaan ke-aamuun, jolloin taas kuljettaa lapset päiväkotiin. En tiedä, onko etävanhempi saanut järjestetttyä itselleen neljä peräkkäistä vapaapäivää, vai käyvätkö isovanhemmat hoitamassa lapsia alkuviikosta.

Nämä lapset voivat paremmin kun heillä on selkeästi yksi vakituinen koti. Toisaalta he saavat olla toisenkin vanhemman luona arkipäiväkin.
Tosi kiva että vanhemmat pääsee sopuun näistä asioista :hug: Ja jos vielä ajatellaan ap:n tilannetta kun lapset menee kouluun voisi lapset käydä linja autolla isän luonta koulussa ,10 km ei ole kuitenkaan niin pitkä matka. Maaseudulla lapsilla on pitempiäkin matkoja kouluun ja hyvin ovat selvinneet :)

Yhteistyössä