Yks tosi tyhmä kysymys vielä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurinkokunta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aurinkokunta

Aktiivinen jäsen
01.11.2006
11 030
1
36
Kouvolan peräkylä
Uusperheestä... mie tiedän, että yh-korotus poistuu lapsilisästä, kun yh-vanhempi siirtyy asumaan samaan talouteen toisen aikuisen kanssa.
Mutta jos lapsi hakee opintotukea niin lasketaanko silloin vanhempien tuloihin myös tämän lähivanhemman uuden puolison tulot?
Siis kuuluuko ne merkitä vanhempien tulot - kohtaan, vaikka tämä uusi puoliso ei ole ko lapsen vanhempi? :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja IlmanNikkiä:
Tää on muuten jännä, että ne otetaan huomioon, vaikka sillä ns. isäpuolella ei olekaan elatusvelvollisuutta. Eihän niitä tuloja oteta elareissakaan huomioon.

totta, mutta kuitenkin se toinenkin aikuinen osalllistuu lapsen elatukseen lähes aina, tavalla tai toisella.

Alkuperäinen kirjoittaja The Urpoileva Helmi:
Tää on muuten jännä, että ne otetaan huomioon, vaikka sillä ns. isäpuolella ei olekaan elatusvelvollisuutta. Eihän niitä tuloja oteta elareissakaan huomioon.

totta, mutta kuitenkin se toinenkin aikuinen osalllistuu lapsen elatukseen lähes aina, tavalla tai toisella.

Tää on vähän ot, mutta musta on kans jännä, että kun olen lapselle äitipuoli, minun tulot ja menot ei vaikuta mihinkään lasta koskevaan mitenkään, mutta sitte päiväkotimaksuihin se kyllä lasketaan. Eli esim. jos meidän perheen tulot pitäs merkata johonkin lasta koskevaan juttuun niin mun tulot jätetään merkkaamatta ja vaan miehen tulot ratkasee, mutta heti ku ovat saantipuolella ni alkaa munki tulot painaa kupissa...

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja The Urpoileva Helmi:

Tää on vähän ot, mutta musta on kans jännä, että kun olen lapselle äitipuoli, minun tulot ja menot ei vaikuta mihinkään lasta koskevaan mitenkään, mutta sitte päiväkotimaksuihin se kyllä lasketaan. Eli esim. jos meidän perheen tulot pitäs merkata johonkin lasta koskevaan juttuun niin mun tulot jätetään merkkaamatta ja vaan miehen tulot ratkasee, mutta heti ku ovat saantipuolella ni alkaa munki tulot painaa kupissa...

no kela teki mun kohdalla ihmehomman, virkailija soitti ja sanoi että tekee kotihoidontuen päätöstä että kuinkas tämmönen ja tämmönen lapsi,(tytärpuoleni oli kyseessä) sanoin että on eskarissa, kysyi vielä että jääkö hoitoon sen jälkeen, vastasin että ei, tulee kotiin.
virkailija tuumas että aha, asia selvä, saat tästäkin lapsesta sen lisäosan, mä olin että täh??en ollut edes älynnyt mainita muita lapsia hakemuksessa..
Mutta joo yleensähän tuo menee just noin
:headwall:

Kiitti. :)

Noin mie ajattelin, että se menee... mutta en ollut varma. Varsinkin se kohta oli epäselvä, että mainitaanko ne toisen vanhemman tulot, siis sen vanhemman, joka ei asu samassa taloudessa, vai ruokakuntako se oli se hieno sana.
Vaikka oishan se hassua, että siinä ois yhdellä lapsella muuten niinkun kolmen ihmisen tulot merkittynä.

Opintouessa on monta epäkohtaa. Tulorajassa pitäisi ottaa huomioon, montako elätettävää perheen palkansaajilla on. On vähän eri asia, jos yksilapsinen perhe tienaa vuodessa bruttona 30 000 kuin jos olisi neljä lasta. Puolison tuloja ei oteta huomioon opintotuen asumislisässä, mutta jos opiskelijalla on lapsi, niin ei ole oikeutettu koko opintotuen asumislisään vaan täytyy hakea yleistä asumistukea, johon puolison tulot taas vaikuttavat.

Esim. jos Maija ja Matti opiskelevat 2. asteen opintoja, he saavat yhteens opintotukea ja asumislisää rapiat 800e/kk. Jos Maija saa lapsen, he saavat minimiäippärahan 440e, lapsilisää 100e ja yleistä asumistukea 550e:n vuokralla n. 300e. Eli yhden perheenjäsenen tullessa lisää, saa rahaa muutaman euron heitolla saman verran kuin aiemminkin, asumistuki itse asiassa tippuu noin sata euroa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Esim. jos Maija ja Matti opiskelevat 2. asteen opintoja, he saavat yhteens opintotukea ja asumislisää rapiat 800e/kk. Jos Maija saa lapsen, he saavat minimiäippärahan 440e, lapsilisää 100e ja yleistä asumistukea 550e:n vuokralla n. 300e. Eli yhden perheenjäsenen tullessa lisää, saa rahaa muutaman euron heitolla saman verran kuin aiemminkin, asumistuki itse asiassa tippuu noin sata euroa.

mihin se Matin opintotuki hävis lapsen synnyttyä?

Yhteistyössä