yksi oma, kolme miehen, minä hoitajaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -miltsu-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

-miltsu-

Uusi jäsen
10.11.2004
3
0
1
Tiiä en miten tämän alottaisin, mutta siis tarina on se että molemmat asutaan eri osoitteissa, mutta käytännössä oma asuntoni on tyhjä ja olen mieheni kotona jatkuvasti. Minulla on 1,5-vuotias poika ja miehelläni kolme alle neli-vuotiasta lasta.

Aikaa ei ole kulunut kuin puolivuotta, kun yhdessä ollaan oltu. Alku on ollut suhteellisen helppoa, lasten kanssa tulen toimeen, kuten myös miehenikin.

Olen nuori äiti ja nyt tilanne on se, että mieheni lasten päivähoito olisi käytännössä jäämässä minulle. Mieheni tekee kaksivuorotyötä, minä opiskelen. Vuoropäivähoitoon ei ole loman jälkeen mahdollisuutta nyt palata ja vaihtoehto on siis hoitaja kotiin. Tämä tarkoittaa mieheni mielestä sitä, että kun hoitaja tulee aamulla lasten luo ennenkuin minä lähden kouluun ja taas poistuu paikalta, kun minä tulen koulusta, tämän jälkeen lapset jäisivät vastuulleni, kunnes isä palaa töistä ilta kymmenen jälkeen, vaihtoehtoina siis se että joka toinen viikko aamuvuoro 05.00-.14.00 ja iltavuoro joka toinen viikko 13.00-22.00.

Oma lapseni on vielä suhteellisen pieni, yksin olen hoitanut alusta asti, mutta silti ajatus kolmen "ei oman lapsen" vastuunottamisesta pelottaa. Kuitenkin kaikki on vielä suhteellisen uutta, vaikka paljon ollaan ja lähes kokoajan oltu tekemisissä kaikki. Miehini olettaa ja ajattee meidät kaikki perheenä, mutta onko totta että äiti ei niin vain pysty ajattelemaan kaikkea heti yhteisenä. Vai puhuuko mieheni kuitenkaan totta, voiko hän rakastaa oikeasti poikaani, kuin omaani, jotenkin en vain voi sitä uskoa, en tiedä. Kaipaan jonkinverran yhteistä ja kaksinkeskistä aikaa oman poikana kanssa, onhan hän kuitenkin ainut lapseni, mutta onko se väärin vaatia omaa kaksinkeskistä aikaa. Tähän asti sitä on ollut kiitettävästi, koska mieheni ollessa iltavuorossa myös mieheni lapset ovat hoidossa sinne kymmeneen. Tämä aika on ollut silloin siis minun ja poikani aikaa.

Toisaalta tuntuu että on kohtuutonta antaa lasten olla niin myöhään hoidossa ja sama aamuvuorossa, kun joutuuvat niin aikaisin heräämään, mutta arjen pyörittäminen ei silti neljän niin pienen lapsen kanssa tunnu helpolta. Näistä lapsista pojat ovat vielä niin pieniä, että perään on katsottava lähes jatkuvasti. Ja kun tytöt ovat kohta nelivuotiaita, toimeen tullaan, mutta tosin mieltään osottavat minulle välillä paljonkin, mikä on kyllä varmaan ihan ymmärrettävää. Omaa äitiään lapset eivät juurikaan nää koskaan.

Asiat aika sekaisin nyt tässä, mutta jonnekkin pakko purkaa ja jos vastaavanlaisia tilanteita ollut, niin miten toimittu. Siis miehen kanssa olen vähän keskustellut, mutta hän loukkaantui ja varmaan ymmärrettävistä syistä, kun sanoin, että en oikein tiedä miten se kotona hoito onnistuu. Olenko minä siis velvollinen ottamaan nyt vastaan sen mitä aika on tullessaan tuonut. Ehdottomasti en halua siis lähteä pois, mutta siis onko mitään muita vaihtoehtoja, kun että katson lapset itse kotona heti koulun jälkeen. Jännittää ihan hirveesti, kertokee ees jotain, jos on mielessä.

HUH HUH.

Kyllä se mies on ihan itse velvollinen hoitamaan lapsensa tai etsimään heille toisen hoitajan. Ei sinulla ole mitään velvollisuutta näitä lapsia kaitsea. Ettehän he edes asu yhdessä :o Ja vasta puolivuotta olette seurustelleet..

Tietty voi kysyä hoitaako mieskin vastavuoroisesti sinun poikaasi jos hän on kotona ja sinä koulussa? Mutta tietty yksi on eri kuin kolme..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.06.2006 klo 14:52 sassa kirjoitti:
Kyllä se mies on ihan itse velvollinen hoitamaan lapsensa tai etsimään heille toisen hoitajan. Ei sinulla ole mitään velvollisuutta näitä lapsia kaitsea. Ettehän he edes asu yhdessä :o Ja vasta puolivuotta olette seurustelleet..

Tietty voi kysyä hoitaako mieskin vastavuoroisesti sinun poikaasi jos hän on kotona ja sinä koulussa? Mutta tietty yksi on eri kuin kolme..

Hiukan tätä peesaillisin kyllä. Eri asia jos asuisitten yhdessä mutta kun ette, ei mies voi laskea sen varaan että hoidat lapsia säännöllisesti, satunnaisesti on toki eri asia. Eli ei varmaan auta kuin nostaa kissa pöydälle ja keskustella asia.

Minä myöskin jouduin mieheni lapsille lapsenlikaksi jo varhaisessa vaiheessa miehen vuorotyön ja harrastusten takia.Ei aina kivaa, mutta mieti ja keskustele asiasta vielä kunnolla.Tehän ette vielä asu yhdessä...SUNHAN ei ole pakko suostua olemaan ilmainen kotiorja! :D

Mieti tarkkaan ennenkuin tuohon suostut.Missä välissä sä opiskelet ja luet jos sulla on noin monta vahdittavaa?
Meillä tuli aivan järjetön riita miehen kanssa kun en suostunut tätä koko kesää vahtimaan hänen lastaan omieni lisäksi.Mun mielestä koska lapsella on ilmainen kokopäiväinen hoitopaikka hän voi aivan hyvin olla hoidossa päivät.Miehen mielestä mä olen itsekäs paskiainen kun en suostu.
Lapsi on kuitenkin sellainen jolla on käytösongelmia ja hän on ylivilkas eikä tottele puhetta vaan irvistelee ja tekee siitä huolimatta kaikkea mitä on kielletty.
Jos suostuisin hoitamaan häntä koko kesän se tarkottaisi sitä että mä en sitten voi tehdä mitään muuta kuin juosta sen lapsen perässä.
Mies ei koskaan vastavuoroisesti vahdi mun lapsiani joten mä en suostunut.
Siitä nousu nyt niin iso haloo kun mies juoksi äidilleen valittamaan kuinka kamala mä olen että koko suku on nyt mun kimpussani.
Mun mielestä meitä koskee samat säännöt,jos mä en saa komentaa enkä kasvattaa,mä en ota myöskään sitten ylimääräistä hoitovastuuta.

Mielestäni sinulla ei ole mitään velvoitteita hoitaa miehesi lapsia, ettehän te edes asu yhdessä. Ei sinun opiskelupäiväsi lopu siihen kun koulunovi napsahtaa takanasi kiinni. Usein se jatkuu kotona läksyjen muodossa. Kuinka miehesi on hoitanut lastenhoidon ennen sinun olemassa oloa?

itse olin viime kesänä äitiyslomalla esikoisemme kanssa. Mieheni halusi ottaa meille kesäkuuksi omat etälapset ja olivat sopineet exän kanssa ettei maksa elareita eikä nuorempi ole tarhassa kesäkuuta, joten ei mennyt tarhamaksuakaan. Mieheni piti varmaankin itsestään selvyytenä, että minä hoidan hänen lapset 2 viikkoa kun hän itse on töissä. En todellakaan suostunut tähän, minulta ei kysytty mitään enkä minä näe siinä mitään velvoitetta että minun pitäisi äitiyslomallani hoitaa muitten lapsia, kun vanhemmat haluavat säästää tarhamaksuissa.

Toki tarpeen tullen hoidan heitä, mutta pääsääntöisesti kun etälapset ovat meilllä säännöllisesti joka toisen viikonlopun, mieheni touhuaa heidän kanssaa. Toki mustavalkoista, mutta etälapsilla on jo isä ja äiti, joten minulta ei riitä äidinrakkautta muihin lapsiin. Toki ovat touhutaan ja ollaan yhdessä, mutta itse ainakin tarvitsen välillä aikaa vieraista lapsista. Oma lapsi ei ikinä v...ta eikä herätä nega-tuntemuksia, mutta vieraat lapset herättävät niitä välillä. Minua ainakin rassaa kun etälapset ovat meillä kesälomalla 2 viikkoa putkeen. Ikävä todeta, mutta oma lomani on hieman "pilalla" kun en saa yhtään omaa aikaa. Mieheni ei ymmärrä etten jaksa hänen lapsiaa montaa päivää putkeen ilman välipäiviä.

Yhteistyössä