Hae Anna.fi-sivustolta

Yksi ruusu arkulle seppeleen sijasta?

Viestiketju osiossa 'Kodin juhlat' , käynnistäjänä mietin vaan.., 18.12.2007.

1. mietin vaan.. Vierailija

En ollut läheinen vainajan kanssa, mutta tyhjin käsin en haluaisi mennä, joten ajattelin vain yhtä ruusua..? Kumppanini laskee työpaikan seppeleen ja siinä en voi olla mukana.. Minkä värinen se miehelle voisi olla?

2. .. ja sitä mietin myös, jos kaikilla muilla on seppeleet ja arkku jo peitetty niillä, niin mihin kohtaan sen ruusuni lasken...?

3. n48 Vierailija

Jaa, minulla on kyllä sellainen käsitys että arkun päälle laittavat kukan ihan vain ne lähimmät omaiset, ts perheenjäsenet.

Voit toki silti viedä vain yhden ruusun mutta laske se arkun sivulle vaikka miehesi laittaman seppeleen viereen nojalleen.

4. ...ainakin on ollut sellainen tapa, että jos yksi seppele kuuluu isommalle porukalle, nousevat muut asianosaiset samalla seisomaan kirkon penkissä, kun muutama laskee itse seppeleen. Eli voisitko tätä noudattaa, vaikka kyse onkin miehesi työpaikan seppeleestä? Jos se ei onnistu, riittää sinulta adressi, sillä yleensä kaukaiset tutut eivät laske seppelettä.

5. Minunkin mielestäni ardessi sopii paremmin kuin ruuusu,¨koska et ole kovin läheinen

6. Anni62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Kyllä minä vaan menen tyhjin käsin lauantaina pitkäaikaisen yli 20-vuotta olleen rakkaan ystäväni hautajaisiin koska ollaan adressi toimitettu ystäväni vanhemmille. Haluan kuitenkin olla siunaustilaisuudessa ja olla myös saattamassa haudanlepoon.

7. mietin vaan.. Vierailija

en itse menisi tyhjin käsin rakkaan ystävän haudalle... sinusta riittää pelkkä adressi? itse en tuota tullut ajatelleeksi tässä minun tapauksessani.. eli voisimme lähettää leskelle adressin.. minkä joku lukee muistotilaisuudessa? vai voiko sen viedä tilaisuuteen vaan mukanaan...?

8. mietin vaan.. Vierailija

toisaalta taas adressi lähetetään mikäli ei osallistu ollenkaan tai ei laske seppelettä mutta yksinäni en adressissa voi olla koska en tosiaan tuntenut vainajaa hyvin.. adressi kuulostaa sikäli hienolta ajatukselta että siitä jää muisto.. olihan mieheni sentään vainajan ystävä yli 25 vuoden ajan... vaikkakin vie myös seppeleen haudalle mutta yhtä ruusuako en sitten vie? vaan lähetämme adressin?? onko sillä väliä miten myöhässä se menee perille.. eli juuri ennen hautajaisia..

9. mietin vaan.. Vierailija

ja voinko mennä mieheni mukana haudalle vaikka hän laskee työporukan seppeleen.. ja minulla ei ole mitään...? vai jäänkö vaan seisomaan muiden vieraiden joukkoon??vai pitäisikö meiltä kahdestaan olla vielä oma pieni seppele vaikka mieheni on jo mukana toisessa..? vai riittääkö se adressi kuitenkin...

10. Käytän nyt tuota samaa nimimerkkiä, jota käytin aiemminkin tässä ketjussa. Adressin voi lähettää tai sen voi viedä mennessään muistotilaisuuteen. Kaikissa hautajaisissa, joissa olen ollut, on adressit lukenut, esimerkiksi minä ja serkkuni olemme lukeneet pappojeni hautajaisissa ne (rankka tehtävä...)

Lasketaanko seppeleet vasta haudalla? Kun kysyt, että voitko mennä miehesi mukana haudalle? Yleensä (ellen aina) olen ollut sellaisissa hautajaisissa, joissa seppeleet on varsinaisesti laskettu kirkossa/siunauskappelissa ja jos laskijoita on ollut useampia, esim. pappan hautajaisissa meistä lapsenlapsista neljä, ja kaksi meni sinne arkulle "tyhjin käsin" ja asettui seisomaan arkun toiselle puolelle, yksi vei kukkalaitteen ja yksi luki muistovärssyn. Muut kukkalaitteeseen osallistuneet lapsenlapset nousivat kirkon penkissä seisomaan siksi ajaksi.

Kun siunaustilaisuus oli ohi, haki kukin oman seppeleensä ja kun hautakumpu on lapioitu umpeen/päälle on pantu se "kehikko", on kukin vienyt seppeleensä siihen ns. omaan tahtiin, mitään varsinaista laskuseremoniaa ei ole enää hautausmaalla järjestetty.

11. Anni62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Ensiksi ajattelin sitä pientä kukkavihkosta, että se olisi laskettu mutta, minä joudunkin menemään yksin kun miehellä ei pukua ole eikä hän sitä saa nyt heti ostettua. Senkin takia jätin sen kukkavihkosenkin hankkimatta. Enkä sitä pystyisi yksin laskemaan edes kun ei mies ole tukena.

12. tärkeysjärjestys Vierailija

Nyt viet sen miehesi pukuostoksille. Kyllä jokaisella aikuisella pitää olla asu siunaustilaisuuteen. Tumma puku voi olla myös tummansininen tai tummanharmaa.
    Jos varat ovat vähissä, niin lainatkaa puku tai käykää kirpputorilla ostoksilla. Varmasti löytyy.

Jonkun kukkalaitteen olemassaolo on ihan yksi hailee, jos ystävä ei mene haudalle, kun puku puuttuu. Jotain sillä sun miehellä on nytkin päällä.

13. Ei välttämättä tarvi olla puku, mustat housut ja irtotakki käy aivan hyvin, niitä voi sitten käyttää jälkeenkin päin yhdessä tai erikseen. Vaatetus ei ole pääasia vaan ystävän muistaminen. Vie ardessi mukanasi omaisille kun menet.

14. Aloittaja ja Anni62 ovat eri asia, aloittaja, joka kyseli seppeeleestä ja adressin lähettämisestä, on menossa itselleen kaukaisen, miehensä työkaverin hautajaisiin miehensä kanssa. Anni62 puolestaan on jo lähettänyt adressin ja hän on menossa oman ystävänsä hautajaisiin.

15. mietin vaan.. Vierailija

kyllä tämä nyt menee ihan sekavaksi.. mieheni mielestä adressin toimittaa vain ne jotka eivät ole paikalla... ja kun ottaa huomioon että en tosiaan ollut läheinen vainajan kanssa niin mitä tässä nyt pitäisi tehdä... eikö kukaan ole joutunut vastaavanlaiseen tilanteeseen? toisaalta saatan joutua pitämään toista työpaikan seppelettä haudalla aluksi joten enhän tyhjin käsin ole.. ja missä saisin yhtä ruusua pidettyäkään samaan aikaan? jos mieheni suostuu niin laitamme sitten vielä adressin jossa olemme siis molemmat mukana.. voiko adressiin kirjoittaa vain lempinimet eli ne joilla on tutuksi tullut?

16. Kyllä adressin voi laittaa jokainen, joka ei laske kukkalaitetta, se on - ainakin siis meillä Etelä-Pohjanmaalla - yleinen käytäntö, en tiedä sitten, että kuinka muualla Suomessa tehdään. Koska sekä äitini että isäni suku ovat täältä kotoisin, ovat muualle muuttaneetkin sukulaiset kuoltuaan pääasiassa tuotu tänne syntymäpitäjän multiin, joten minulla ei ole kokemusta muun Suomen hautajaistavoista. Mutta missään tapauksessa adressi ei ole etikettivirhe, vaikka paikalle menettekin.

Ja kukkalaitteen laskevat jälleen meillä päin sitten taas lähimmät omaiset ja ystävät, työkaverit, jos vainaja oli vielä työelämässä ja sotaveteraanit laskevat havuseppeleensä, jos vaivaja on sotaveteraani.

17. Jatkan vielä, kun kysyt, että eikö kukaan ole joutunut vastaavanlaiseen tilanteeseen eli kyllä vain, kerroinkin jo edellä siitä, että miten olemme toimineet. Eli jos on mukana jossakin kukkalaitteessa - eli sinä miehesi tässä tapauksessa - on muutama mennyt seppeleen laskemaan ja muut ovat nousseet kirkonpenkissä seisomaan. Jos taas kukkalaitetta ei ole laskettu ollenkaan, on viety adressi.

Mieheni tunnetaan lempinimellään, mutta silti olemme adressiin kirjanneet "viralliset" nimet, koska se on mukamas tuntunut meistä jotenkin juhlavammalta.

18. Pirkanmaalta Vierailija

.. mieheni mielestä adressin toimittaa vain ne jotka eivät ole paikalla...

Kyllä miehesi on tuossa asiassa väärässä,täällä viedään omaisille ardessi kun mennään ja jos ei mennä, laitetaan se postiin.
    Usein olen ollut sellaisissakin hautajaisissa että vaikka lasketaan kukkalaite,niin samoilta on vielä ardessikin.
    Yleensä laitetaan koko nimi ardessiin,silloin tietää myös muut , keneltä se on.

19. Anni62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Me päätettiin viedä joulukukkanen ystävämme haudalle aattona. Tilasin sen kukkakaupasta valmiiksi.
    Mies nyt kuitenkin joutui töihin, asialle ei voinut yhtään mitään.

20. mietin vaan.. Vierailija

vai menenkö vaan sinne ilman mitään kun siis mies ei mitenkään läheinen ollut... ja haudalla joka tapauksessa pidän kädessäni yhtä seppelettä..

21. adressi Vierailija

Kirjoita nyt ihmeessä se adressi ja lopeta stressaaminen. Ei hautajaisissa katsota kuka tulee "tyhjin käsin", hautajaiset ovat eri asia kuin tupaantuliaiset!
    Ainakin kaikissa hautajaisissa joissa itse olen ollut, vainajan läheisimmät omaiset ja ystävät ovat laskeneet kukkalaitteet. Kaukaisemmat (jotka eivät ole olleet erityisen läheisiä vainajan kanssa) ovat tuoneet adressin, eivät kukkaa. Adressin voi siis lähettää etukäteen tai tuoda mukanaan. Yhtä kukkaa en ole koskaan nähnyt kenenkään arkulle laskevan, lukuunottamatta sitä että joskus vainajan lapsenlapset heittävät hautaan arkun päälle kukin yhden kukan.
    Mikäli adressi on mielestäsi liian juhlava, kirjoita kortti.

22. Osa-aikaduunari Vierailija

Mielestäni puvun puuttuminen ei saisi olla esteenä hautajaisiin osallistumiselle. Puvun sijasta miehellä voi olla vaikkapa tummat housut ja neulepaita tai -takki. Siistiin olemukseen kannattaa tietysti pyrkiä, mutta tärkeintä on kuitenkin ystävän muistaminen paikalle saapumalla. Eikä ole kiveen kirjoitettu, että hautajaisissa pitäisi aina pukeutua mustaan; tämä vain sattuu olemaan vallitseva tapa suomalaisessa kulttuurissa. Kukkalaitekaan ei ole välttämättömyys, joten sen voi ihan hyvin korvata vaikkapa yhdellä ruusulla, leikkokukkakimpulla tai luonnonkukilla. Adressi tai kortti on hyvä tapa muistaa varsinkin kaukaisempia sukulaisia ja tuttavia.

23. neulasenmanta Vierailija

Yleensä voi viedä myös mukana, riippuen siitä missä muistotilaiuss on. Kyllähän se ehtii silloinkin.

24. Iida-Maija Vierailija

Meilläpäin Suomea kyllä viedään haudalle myös pieniä kukkakimppuja. Läheiset ja ystävät ja sukulaiset ostavat kukkavihon, mutta jotkut - ei-niin-läheiset- tuovat kukan tai pari, jos haluavat kuitenkin hautajaisiin osallistua. Vie sinäkin kukka, mikäli haluat.
    Lempinimiä ei mielestäni adressiin laiteta, vaan ihan koko, virallinen nimi. Siis etu-ja sukunimi, ei sentään toisia ja kolmansia etunimiä:)))

Jos et vainajaa juurikaan tuntenut, mutta kuitenkin osallistut hänen muistotilaisuuteensa miehesi avecina, voit kyllä mennä myös tyhjin käsin. Laskette työyhteisön kukkatervehdyksen ja luette värssyn. Ruusun laittaminen ihan sinun ja miehesi puolesta, privaatisti, on myös kaunis ele. Laita myös kortti teiltä kahdelta ja muistosanat.

Edelleen meilläpäin on tapana, että omaiset käyvät seuraavina päivänä haudalla ja leikkaavat talteen kukkavihoissa olleet värssyt ja tervehdykset, eli kyllä kukistakin muisto jää, ei pelkästään adresseista.

Anni 62:lle toteaisin, että tuskin oli kovin rakkaasta ja pitkäaikaisesta ystävästä lopultakaan kysymys, jollet vaivautunut häntä saattamaan. Siihen ei miestä tarvita, jos itsellä tahtoa on... vai miksi aviomies pakolla mukaan?
    Keksit mielestäni verukkeita ja tekosyitä.
    Toivottavasti sinulla itselläsi on parempia ystäviä lähtiessäsi tästä maailmasta, jotka tulevat sinua saattamaan kauniiden ja hyvien ajatusten kera matkallasi Suureen Tuntemattomaan.

25. Anni62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Jos tolla siis edellinen kirjoittaja, tarkoitit, etten ollut mukana tai sait sellaisen kuvan niin olin sekä siunaus,- että muistotilaisuudessa. Kävelin siunauskappelista seurakuntatalolle kun matka ei pitkä ollut. Kuviakin tuli otettua niin siunauskappelissa kun haudallakin ja vielä muistotilaisuudessakin.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri