Yksi side?

  • Viestiketjun aloittaja ***
  • Ensimmäinen viesti
***
Käytän päivisin tampooneja, yöksi laitan aina siteen. Inhoan siteitä, mutta jostakin on vain iskostunut mieleeni, ettei yöllä saa käyttää tamponia, jos vaikka nukkuu pitempään ym. Käytättekö te yöllä sidettä vai tamponia?
 
ei kumpaakaan
En käytä nykyisin kumpaakaan, vaan kuppia, mutta sitä ennen pidin sekä tamponia että sidettä yhtä aikaa. Eihän sitä tamponin käyttöä yöllä tietenkään suositella, koska vaihtoväli venähtää yöllä pitkäksi ja tulehdusriski kasvaa.
 
MM
Aikanaan gynekologi kielsi minua pitämästä tamponia yöllä. Se lisää tulehdusriskiä, sillä tamponi ei saisi olla paikoillaan kovin monta tuntia. Tamponin mukana menee aina myös bakteereita, sitä ei saa steriilisti paikoilleen. Hän sanoi myös, että tulehdusalttiin ihmisen ei pitäisi käyttää niitä lainkaan, ainoastaa siteitä ja niitäkin usein vaihtaen. Kuppeja ei silloin ollut, joten siitä en tiedä.

Jos tamponeita käyttää, niitä ei saisi asettaa paikoilleen sellaisessa tilanteessa, jossa ei ole hyvää pesun mahdollisuutta.

Huomasin kyllä eron, sillä tulehdukset vähenivät, kun jätin tamponit pois.

 
Mira
Jos sideinhosi johtuu niiden aiheuttamasta kutinasta, "muovisuudesta" tai hiostavasta olosta, kannattaa hankkia kestositeitä. Ne tuntuvat huomattavasti miellyttävämmiltä ihoa vasten. Kannattaa tsekata esim. torniolaisen Iguleen siteet, itse olen tykännyt kovasti niistä. http://www.igulee.fi/
 
A
Kokoaikaahan ei saa pitää pelkkää tampoonia. Eikös ole olemassa sellainen "sääntö", että yhdesti päivässä tulisi olla ilman tamponia. Tarkoitan siis, että esimerkiksi yöllä olisi hyvä pitää sidettä.
 
:)
Minä olen myös jo vuosia käyttänyt VAIN tamponeja!:) Myös öisin... Vaihan nukkumaan mennessä ja JOS herään yöllä, monesti on pitoaika ylittänyt sallitun, mutta mitään haittaa ei ole ilmennyt... TOSIN olen ilman tamponia joka päivä "aina kun mahdollista" eli esim. jos olen kotona ja vaikka surffaan netissä;) niin olen ilman tamponia (paperi tuppo haaroissa;) ja kun vuotoa alkaa tulla käyn alapesulla ja laitan tamponin. Monesti menee useampi tunti, ennenkun paperi tahriutuu... KÄSITTÄÄKSENI tamponia voi pitää myös öisin, kunhan antaa "alapään hengittää" välillä...?

Kotosalla ollessaha ei paljon haitta, vaikka pikkuhousut hieman tahriintuvat, ja aina voi pitää pöksyissä paperia:) Ja tunnen monioa muitakin, jotka nukkuvat yöllä tamponin kanssa...!:)
 
Jen
En kyllä uskalla ottaa sitä riskiä, että tulisi joku ikävä tulehdus vain siksi, että en noudata suositusta tamponien käytöstä.

Pidän öisin yösiteitä, jotka ovat riittävän pitkiä ja niissä on sivuvuotosuoja. Ne antavat riittävästi suojaa runsaita kuukautisiani vastaan.

Päivisin käytän tamponia ja sidettä yhdessä.
 
Nainen vain
Olen aina käyttänyt koko elämäni tamponeja - ja nukkunut hyvin. Eikä ole ollut utlehduksen tulehdusta. Nyt vasta sain tätä ketjua lukiessa "tietää" ettei tamponia saisi yöllä käytää.... höpö höpö....
 
Fakta
Kukaan ei ilmeisesti lue tuotteiden käyttöohjeita vaan levittää kaikenlaista harhatietoa. Esimerkiksi O.B. -tamponien käyttöohjeissa on oma otsikkonsa nimeltä "Yösuoja", jonka alla lukee: "Voit käyttää samaa tamponikokoa yöllä ja päivällä. Vaihda tamponi nukkumaan mennessäsi ja herätessäsi". Yksinkertaista ja selkeää.
 
Laulaellinoora
Käytä vaan siteitä. Ne on parhaita! Elä usko noihin hömpötyksiin kipoista ja kupeista. Tamponia ei saa käyttää yöllä. Vaikka joittenkin ohjeissa niin sanottaisiin. Pitemmällä tähtäimellä. Hanki paksumpi ja hengittävämpiä suojia..
 
Justjoo
Olen käyttänyt siteitä, tamponeita ja kuukuppia, ja kuppi on ehdottomasti kätevin ja mukavin ja sitä voi turvallisesti käyttää myös yöllä. Edellinen kirjoittaja ei varmaankaan ole koskaan nähnytkään kuppia, joten ei voi perustellusti esittää siitä mitään mielipiteitä, vain ennakkoluuloja. Vain vauvat käyttää vaippoja ;)
 
sim
Joo,tota mieltä mäkin oon ollu aina että vain vauvat käyttää vaippoja eli itse en niihin oo koskaan pitkällä tikullakaan koskenu...Käytän tamponia siis myös öisin.Kuukuppua en tuu varmasti koskaan kokeilemaankaan (kuten en sitä sidettäkään) koska jotenkin vain ällöttää ajatus...Mielipiteitä tähän asiaan on tietysti monia.
 

Yhteistyössä