yksin kulkemaan opettaminen (eskarilainen)

Levoton Strutsi

Aktiivinen jäsen
23.11.2006
4 891
0
36
miten te muut olette opettaneet lapsen kulkemaan eskari/koulumatkan yksin?
Eskari täytti syyskuussa 6-vuotta, tällä hetkellä jää eskarin jälkeen iltapäivähoitoon ja minä haen hänet näiden kahden pienemmän kanssa.
Mietin että keväällä olisi hyvä alkaa harjoittelemaan sitä yksin kulkemista. ainakin aamuisin että eskarilainen kävelisi yksin eskariin.
Reitti kulkisi melkein kokonaan metsän läpi, ihan reilun kokoinen hiekkatie, ei autoja kuin vasta lähempänä eskaria. ja sielläkin harvoin liikennöity tie.

niin miten se opettelu toteutetaan käytännössä? ensin tietty kuljetaan yhdessä sitä reittiä, oletteko sen jälkeen menneet esim. vastaan puolimatkaan?tai kulkeneet perässä? ja miten sitten lopulta uskaltaa antaa kulkea yksin koko matkan? oletteko antaneet kännykän mukaan?

ja tiiän, olen ehkä ajoissa liikkeellä. mutta esikoisesta kun on kyse niin kaikkihan on luonnollisesti uutta
:D seuraavat menee varmaan jo luonnostaan =)

meillä ei ole edes saanut kulkea eskarista yksin! ja koulun iltapäiväkerhostakin vain vanhempien luvalla, ja lähtö kerhosta tiettyllä kellonlyömällä.
mutta joo, sitten kun poika alkoi yksin kulkemaan koulumatkoja (aamuisin ekan luokan talvella) oli kännykkä jo käytössä. Aamulla soitin hänelle kun piti alkaa pukemaan ja lähtemään, ja poika soitti mulle kun tuli koulunportille. ilman kännykkä en periaatteessa anna kulkea vieläkään. haluan itse tavoittaa pojan koska vaan, ja pojankin pitää voida soittaa mulle.

Minä annoin tyttöni kulkea eskarina keväällä itse kotia. Olivat kovin ihmeissää ne tätit siellä eskarissa. Sanoin kuitenkin, että muutaman kuukauden päästä tyttö joutuu jo kävelemään yksin kouluun vastaavan matkan, ja nyt kun neiti jo itse halusi kokeilla kävelemistä, uskoin, että tyttö oli myös valmis siihen! Ja hienosti meni joka matka! Puhelinta en anna edeleenkään koulumatkoille (nyt tyttö ekalla), vaikka matka on reilut kaksi km. Minusta tuon ikäisen ei tarvitse olla vielä kiinni puhelimessa kaiken aikaa. Ja hyvää tekee toisinaan itsellenikin olla liikkeellä ilman puhelinta!

kyllä täällä saa eskarilainen kulkea yksin,paitsi että jos on iltapäivähoidossa niin sieltä ei saa lähteä itsekseen vaan pitää olla hakija.
jään odottelemaan kevättä ja vähän katsomaan että miltä näyttää, onko poika jo valmis vai vieläkö jatketaan hakemista/viemistä. itseäni hirvittää kun kyseessä on esikoinen, jos se minusta olisi kiinni niin varmaan veisin ja hakisin vielä piiitkään. mutta kun on minunkin pikkuhiljaa katkaistava se napanuora ihan lopullisesti tässä asiassa....
minulla siis ei ole kiirettä saada poikaa yksin kulkemaan, lähinnä mietin kun on itse pyytänyt.

Kk:den päästä tuossa huhtikuun alussa tytön ois vissiin tarkoitus ruveta kulkemaan yksin takaisin eskarista.
Neiti täytti marraskuussa 6 vuotta.

Meiltä ei ole askriin matkaa kuin 400 metriä, mutta siinä on tien ylitys ja neiti on kova "haaveleimaan" eli saattaa jäädä tutkimaan kaikkea kivaa löytämäänsä.

Tähän asti on eräs täti tuonut hänet puolimatkaan ja auttanut tien yli. Ja sitten täämä täti on soittanut piippauksen kännykkään jotta olen tienyt mennä parvekkeelta kurkkaa, koska neiti näkyy toisen talon takaa.

Mutta en sitten t

Meilläpäin eskariin tarvitsee viedä ja hakea, lapsi ei saaa kulkea yksin.
Itseäni askarruttaa kyllä sama asia sitten koulun alettua, miten lapsi kulkee matkan kun koulukyytiin ei ole oikeutettu. Matkaa voi kyllä harjoitella, mutta uskaltaako sitä päädtää lasta yksin kulkemaan, meidänkin pojalla koulumatka n. kilometrin ellei hieman enemmän. Itse kuitenkin työelämässä niin en ole aina paikalla viemässä/hakemassa..

meil kouluuun 2km eikä kävelytietä ja kova rekkaliikenne tua isolla tiellä.. oon kyl ite silloin kotona pienempienkanssa joten varmasti kuljetan mut en loputtomiin.. ja harkitsen hoitolasten ottamista niihin aikoihin,niin miten sitten kuskailen kaikkienkanssa.. :o

Tuo lapsen valmius kulkea yksin on kyllä ihan yksilöllistä ja koulumatkatkin niin erilaisia. Meillä tuo likka osais jo kulkea bussillakin paikasta A paikkaan B kun tietäis minkä numeron bussiin hyppää. Tosin on hyvin tarkkaavainen nuori neiti ja edellä ikäistään ihan roimasti. Aloittaa koulun syksyllä. Kännykkä on mun mielestä nykyajan lapsille ja niiden vanhemmille ehdoton helpotus ja poistaa turhan huolen äidin päivästä kun ei tarvitse miettiä väärällään onko pikkuinen päässyt koulun portille asti. Mutta kaikille lapsille ei kännykkääkään voi tietysti antaa.

Outoja musta noi määräykset myös ettei eskariin saa yksin kulkea. Kulkeehan ne kouluunkin yksin sitten monet heti parin kuukauden päästä ekan luokan syksyllä. Ja jos iästä johtuu niin menee jotkut jo kouluun 6-vuotiaana jolloin osa varmasti kulkee yksin sen ikäisenä. En oikein ymmärrä ettei vanhempien arviointikykyyn luoteta sen vertaa että tietäis voiko oma lapsi kulkea yksin matkoja.

Yhteistyössä