Yksin papilloomavirus ei kuitenkaan pysty aiheuttamaan syöpää.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Näin lukee netissä. että vain HPV-virus ei aiheuta kohdunkaulansyöpää. Lisäksi tarvitaan tupakointi, vaihtuvia seksikumppaneita, seksitauteja ym.

Entäs kun:
-ei tupakoi
-ei ole ollut kuin yhden miehen kanssa elämässään
-ei ole saanut koskaan sukupuolitauteja

Jos tällä naisella todetaan kohdunkaulansyöpä niin onko sen mies sitten pettäjä ja toi seksitauteja ja hpv virusta vaimolleen? Vai miten tämän voi selittää?

Ap olet ymmärtänyt lukemaasi väärin. HPV on siis virus, ja sen infektio voi aiheuttaa syöpämuutoksia kudoksessa. Ihan yksin ja pelkästään siitä johtuen.
Lisäksi niitä muutoksia voi aiheuttaa mainitsemasi vaihtuvat seksikumppanit, tupakointi tai seksitaudit.
Mutta ne on vasta kudosmuutoksia ja puhutaan syövän esiasteesta, ja on hyvä jos muutokset huomataan ja hoidetaan heti ettei ne joskus tulevaisuudessa muutu syöväksi. Sen takia seulonnoissa on hyvä käydä.

Kiitos teille! Olen minä se joka kirjoitti tänään aiemminkin, sain huonoja uutisia ja nyt pelkään että kohdunkaulasyöpä iskee :(
Mä tiedän että tosi monet saa syövän mutta jotenkin mä kuvittelin että saisin enemminkin rintasyövän tai aivosyövän tms. Mutta nyt sitten se yrittääkin iskeä alapäähän :(
Mitä pitäisi tehdä, että huhtikuussa se tulos onkin puhdas? Mitä voin tehdä?
Teen ihan kaiken mitä vain voi.
En polta, en juo, en harrasta irtosuhteita. Syön kyllä sokeria mutta päätin nyt jättää sen pois. En ole ylipainoinen.

Tuo sokerin jättäminen on oikeesti järkevä juttu. Nuku säännöllisesti, syö d-vitamiinia (suositusten mukaan, ei ylimäärin), äläkä stressaa. Lääkäriltä varmaan voit kysyä lisäohjeita.