yksin synnyttämään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Pyysin erästä ystävääni mukaani synnytykseen ja hän oli asiasta erittäin inoissaan ja otettu. Mielellään on kuulema mukana lähdössä...
Mutta.
Itseäni on alkanut mietityttämään,tässä kun viikot vähenee.. Ystäväni ei ole missään vaiheessa ollut kiinnostunut raskaudestani. Ei kysy miten voin,miten vauva voi, tai muutenkaan millään tavoin raskaudesta/synntyksestä/vauvasta puhunut. Alkaa tuntua, että haluankin yksin synnyttämään. En halua mukaan ihmistä, joka lähtee sinne vain sen takia, että "pääsee mukaan synnytykseen".
Jos asiasta mainitsen kyseiselle henkilölle, hän ihan varmasti vetää herneet nenään. Itsellään hällä ei ole lapsia, joten olen laittanut aiken sen piikkiin, mutta kyllä vähän harmittaa silti.

Kertoisitteko kokemuksi te, jotka olette olleet yksin synnyttämässä. (tämä on toinen lapseni,joten tiedän noin suunnilleen mitä on edessä)

ekassa mies oli mukana, toinen meni niin nopiasti että mies ei ehtinyt mukaan, kolmannessa oli vikan puoli tuntia mukana. Olen sellainen "yksin synnyttävä" eli olen siinä omassa maailmassa kun synnytän enkä kaipaa siihen ketään enkä mitään. Saattaa hyvin olla että jätän miehen kotiin nyt tän neljännen kanssa, tai tulee vaan ihan lopuksi.
Ei siellä o pakko olla ketään, kyllä niitä kätilöitä pyörii ympärillä kuitenkin. Toiset tarvii ja haluaa siihen tukea, toinen saa voimaa itsestä eikä halua ketään silittelemään tms.

No hyvinhän tuo esikoinen tuli maailmaan pelkästään mun ja kätilöiden voimin, joten mihin sitä toista henkilöä tarvitan...? :whistle: ;) :D Tai vähän tuo välillä tuntui pitkältä yksikseen enimmäkseen istuskella, kun avautuminen kesti melkein vuorokauden ja oli synnärillä pahimpaan kesäruuhkaan, mutta en mä ainakaan olis muuhun "kaveria" tarvinnut.

Ja jos olet yksinodottaja eikä ollenkaan miestä mukana raskaudessa ja tulevaisuudessa niin sitten vaikka doula, sukulainen, tai se hyvä ystävä jonka tietää tukevan synnytystapahtuman aikana. Minun mukaan tulee siskoni, jolla itsellään nelinkertaisesti kokemusta synnytyksestä, ja hän on sellainen kärsivällinen ihminen että tiedän hänen selviävän minun kanssa :D

Minä synnytin yksin koska puolisoa ei ollut. Ketään en halunnut mukaan.
Lapsen syntymä oli aivan upea ja ihana kokemus, synnytys meni hienosti.
Mukana oli kätilö opiskelijoita jotka olivat fiiliksessä mukana ja itsekin itkivät liikutuksesta.

Kaunis muisto kaikin puolin vaikka kaikki aina kauhistelevat kun olin yksin.

mies ei siis lähde mukaan,koska on kotona esikoisen kanssa ja pyörtyi ekassa synnytyksessä...
avautumisvaihetta varmaan eniten jännitän,jos kestää kauan ja yksin on siellä

Eihän sun oo pakko sille kaverille etukäteen sanoa, ettet haluakaan sitä mukaan synnytykseen. Sanot vaan jälkeenpäin, että tuli niin kiire lähtö, ettet ehtinyt soitella ja sairaalasta et enää pystynyt :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eihän sun oo pakko sille kaverille etukäteen sanoa, ettet haluakaan sitä mukaan synnytykseen. Sanot vaan jälkeenpäin, että tuli niin kiire lähtö, ettet ehtinyt soitella ja sairaalasta et enää pystynyt :whistle:

tätä mietin,mutta hän varmaan loukkaantuisi sit siitäkin,ettei mies ilmottanut hälle..

Mä en kyllä ottais kaveria mukaan.. Mua vähän mietityttää oma mieskin siellä.. Jotenkin ennemmin olisin yksin, en tarvitse tukea enkä ainakaan silittelyjä ym. (ärsyynnyn sellaisesta silloin kun on kipuja). Meillä aihe ei vielä niin ajankohtainen, saa nyt sitten nähdä haluaako mies edes tulla mukaan sinne (toki jos ehdottomasti haluaa, niin saa tulla).

Mutta sinuna sanoisin kaverillesi ihan suoraan, ettet haluakaan häntä sinne mukaan. Selität että kyse on kuitenkin niin henkilökohtaisesta asiasta että ennemmin olisitkin yksin siellä. Ja ettei tämä johdu kaverista millään tavalla vaan et tosiaankaan halua sinne yhtään ketään..

Sitä jäin kuitenkin miettimään, että miksi tekisitte noin päin että mies jää kotiin lasten kanssa ja kaveri synnytykseen mukaan? Eikö kaveri voisi vahtia lapsia ja mies pääsisi synnytykseen mukaan? Toki sitten jos tulee kiire lähtö niin silloin mies voisi jäädä kotiin..

Synnytys on niin sun oma ja henkilökohtainen juttusi, että sinuna ajattelisin vain sitä mikä SINUSTA tuntuu parhaimmalta! Ystäväsi kanssa voit selvittää asiaa sitten, jos siihen tarvetta tulee. Mä turvautuisin kyllä näihin "valkoisiin valheisiin", jos ajatus alkaisikin tuntumaan epämiellyttävältä. Tärkeintä on että Sinä tunnet olosi mukavaksi synnytyssalissa! Tsemppiä!

kahdessa ukko mukana (toisessa ehti perille just kun pojan pää oli näkyvissä)
kolmas lapsi kun synty puhuttiin ettei tarvite tulla mukaan ja se meni todella upeasti ehkä jopa rennommin kunukkeli ei mukana. supistusten aikana pälättelin henkilökunnan kanssa niitä näitä..
jos neljäs tulee ukko saa jäädä pois =)

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mä en kyllä ottais kaveria mukaan.. Mua vähän mietityttää oma mieskin siellä.. Jotenkin ennemmin olisin yksin, en tarvitse tukea enkä ainakaan silittelyjä ym. (ärsyynnyn sellaisesta silloin kun on kipuja). Meillä aihe ei vielä niin ajankohtainen, saa nyt sitten nähdä haluaako mies edes tulla mukaan sinne (toki jos ehdottomasti haluaa, niin saa tulla).

Mutta sinuna sanoisin kaverillesi ihan suoraan, ettet haluakaan häntä sinne mukaan. Selität että kyse on kuitenkin niin henkilökohtaisesta asiasta että ennemmin olisitkin yksin siellä. Ja ettei tämä johdu kaverista millään tavalla vaan et tosiaankaan halua sinne yhtään ketään..

Sitä jäin kuitenkin miettimään, että miksi tekisitte noin päin että mies jää kotiin lasten kanssa ja kaveri synnytykseen mukaan? Eikö kaveri voisi vahtia lapsia ja mies pääsisi synnytykseen mukaan? Toki sitten jos tulee kiire lähtö niin silloin mies voisi jäädä kotiin..

meidän neiti nötterö ei ole ollut koskaan vieraalla yökylässä ja voin vaan kuvitella mikä huuto siitä tulisi. en halua sitä,mieluummin olkoon kotona isin kanssa. ja sill miehelle tosiaan tais jäädä traumat viime kerrasta..

Mä sanoisin kaverille ihan reilusti, että olet tullut kuitenkin siihen tulokseen, että synnytät mieluummin yksin. Jos kaverisi kysyy miksi, voit sanoa, ettet oikein tiedä itsekään. Olet jo yhden lapsen synnyttänyt ja tiedät, mitä synnytys on.

Mä olen synnyttänyt molemmat lapseni yksin, en olisi edes halunnut synnytyssaliin ketään muuta kuin kätilön. Molemmissa synnytyksissäni olen ollut enemmän kuin koskaan muullloin niiin keskittynyt itseeni ja synnyttämiseen, että vaikka Akua Ankka, George Bush ja Stalin olisivat synnytyssalissa tapelleet keskenään, en olisi edes huomannut koko asiaa :D

Yhteistyössä