Hae Anna.fi-sivustolta

1. Anna.fi:n keskustelut siirtyvät Kaksplus.fi:n alle 1.12.2020.

Tästä syystä käyttäjätunnukset lakkaavat toimimasta. Voit luoda uudet tunnukset Kaksplus.fissä osoitteessa keskustelu.kaksplus.fi/register

Tervetuloa edelleen keskustelemaan kiinnostavista aiheista osoitteeseen keskustelu.kaksplus.fi

Ystävällisin terveisin,

Annan toimitus
    Dismiss Notice

Yksinäisen maanantai

Viestiketju osiossa 'Ihmissuhteet' , käynnistäjänä Tyhjä elämä, 16.09.2013.

1. Tyhjä elämä Vierailija

Siinä se taas alkoi uusi viikko. Muutamat kerskuvat baarireissuillaan, kuinka paljon tuli juotua, mitä muistaa vai eikö muista mitään, monenko äijän kanssa tuli viihdyttyä petipuuhissa jne. Kovin tuntuu olleen hauskaa. Perheelliset hehkuttavat ihanaa viikonloppua perheen kanssa, sitä tätä tuota puuhattiin.

Yksinäisellä on taas takanaan yksinäinen viikonloppu. Se ainoa ystäväkin (oliko edes sitä loppujen lopuksi?) lopetti yhteydenpidon, kun esikoinen syntyi. Mitäpä sitä yksinäisen maailmassa olisi mitään sellaista, minkä vuoksi pitää yhteyttä. Ja mitäpä sitä yksinäisen kyselyihin "mitä kuuluu" vastaamaan, eihän se yksinäinen tajua tuon taivaallista perhe-elämästä. Niinpä. No siinä se viikonloppu taas meni lukiessa ja liikuntaa harrastaessa. Ja taas maanantaina töihin oravanpyörään juoksemaan.

Tottuuko yksinäisyyteen koskaan?

2. turun tyttö Vierailija

Monikin menee yksinäisyyttä pakoon baariressuille..taitaa se aamu olla melkolailla ankea noustessa huonovointisena..
    Perheellisellä menee se viikonloppu "huoltohommissa", jos on pieniä lapsia, niin aikataulu on melkolailla tiukka, jos meinaa pysyä rytmissä. Siinä sivussa pitää siivota, pyykätä, ym. mitä ei kerinnyt viikolla tehdä.

Jos ystävällä on pieni esikoinen, niin mene katsomaan..soita ja kysy voiko piipahtaa, tai olla pidempään.
    Äidille joka on kotona, kaipaa juttuseuraa. Lapsen äiti, tai isä voi tuntea myös olevan yksinäinen.

3. tyhjä elämä Vierailija

Olen käynytkin kyseisen äidin luona, mutta viimeisimmällä vierailulla äiti keskittyi tabletilla surffaamiseen sillä aikaa, kun yritin luoda kontaktia lapseen ja kysellä samalla perheen kuulumisia. En ole sen jälkeen halunnut häiritä heitä olemassaolollani.

Huomenna on taas uusi päivä oravanpyörässä. Saa taas kuunnella kuinka kaikilla on kaikkea, mutta mulla vain tyhjä elämä.

4. Herää jo Vierailija

1) Olet terve 2) Sinulla on työpaikka 3) Et ole vammautunut pystyt siis liikkumaan 4) Voit lähteä mihin tahansa koska tahansa eikä kukaan kysele turhia 5) Saat nukkua silloin kun sinua väsyttää 6) Voit istua kotona tai harrastaa mitä haluat 7) Olet nuori ja sinulla on koko pitkä elämä koettavana sekä nähtävänä 8) Voit hakeutua opiskelemaan uutta tai harrastamaan.
    Etkö hyvä ihminen näe minkälainen jacpot elämäsi on. Haikailet jonkun tyhjääkin tyhjempien ihmisten kapakkajuttuja tai kuolemanväsyneiden perheenisien ja äitien elämää. Ihminen ei tunnu olevan koskaan tyytyväinen siihen mitä hänellä juuri nyt on, vaan aina pitää haikailla sitä jotain mistä ei edes tiedä minkälaista paskaa se voi olla.

5. Tyhjä elämä Vierailija

Tätä tyhjyyden paskaa on jatkunut 36 vuotta! Koulussa ja työpaikoilla olen jäänyt aina yksin viimeistään siinä vaiheessa, kun pitäisi lähteä luomaan ja ylläpitämään sosiaalisia suhteita kapakkaan. Näin vanhemmiten kelkasta tippuu viimeistään siinä vaiheessa, kun kaikki lähellä olevat alkavat lisääntyä. Se on paska puhetta, että esim. liikuntaharrastuksista löytyisi sosiaalisia suhteita. Sielläkin pätee samat kapakan ja perheellistymisen lait. Olet joko in tai totaalisen OUT.

6. Toimintaa Vierailija

Hakeudu koulutukseen, joka vahvistaa itseilmaisuasi. Tutustu Dunderfeltin ihmissuhteita käsitteleviin teoksiin ja opi niistä. Etsiydy harrastukseen, joka tukee sinun vahvimpia puoliasi koska siellä on todennäköisesti muita hengenheimolaisiasi. Teatteri, kirjallisuus, musiikki, matkailu, muu kulttuuri, avoin yliopisto...???? Onko ulkoisessa olemuksessasi jotain korjattavaa, hiukset, pukeutuminen, hygienia? Miksi et laittaudu ja lähde ravintolaan katsomaan löytyisikö sieltä kaipaamaasi seuraa. On sanonta kivaa ei ole jos ei itse pidä. Se on aivan selvääkin selvempää, että täältä netistä ja kotoa istumassa et kumppaneita löydä koska tämä paikka on ns nettihullujenhuone.

7. pralineri Vierailija

Ja anna muiden elää omaansa. Moni ihminen on samankaltaisessa tilanteessa kuin sinä.

8. mietteitä minulta Vierailija

Nuorena sitä tuntee itsensä yksinäiseksi jos ei ole koko ajan toimintaa. Vanhempana ei niitä kontakteja kaipaa jatkuvasti. Ihanaa käydä yksin aamulenkeillä ja miettiä syntyjä syviä.
    Kyllä maailmassa tekemistä riittää yllin kyllin jos haluaa. Vapaaehtoistyötä on riittämiin ja tunnet itsesi tarpeelliseksi ja odotetuksi.

9. ainokainen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Minusta on outoa, että jotkut eivät kestä olla hetkeäkään yksin. Itse olen sinkku ja perheetön, ja silti minusta on aivan ihanaa olla itsekseni. Joskus vietän omassa hyvässä seurassani vaikka koko viikonlopun, jos siltä tuntuu. Ulkoilen, nukun myöhään, hemmottelen itseäni kauneushoidoilla, luen sängyssä hyvää kirjaa ja mussutan suklaata. Enkä tosiaankaan kaipaa siihen ketään.
    Jokainen on vastuussa omasta onnestaan. Jos yksinäisyys tuntuu pahalta, kannattaisikohan sille asialle tehdä jotain?

10. Tyhjä elämä Vierailija

^ Kommenttisi näyttää siltä, että et todellakaan tiedä mitä on yksinäisyys. Koko elämän mittainen yksinäisyys on kyllä jotain muuta kuin viikonlopun hiljainen hetki suklaalevyä mussuttaen. Se suklaalevyn mussutus ei todellakaan korvaa sitä raastavalta tuntuvaa kaipuuta siitä, että voisi joku jonka kanssa jutella ja perhe, joka olisi kaikki kaikessa.

Vaatteet normaalit/siistit, parturi 6 vk välein, suihku joka päivä. Vaatiiko sosiaalistuminen Luis Vuittonia ja tiheämpää hiustenleikkuuta? Suihku kahdesti päivässä ja porekylpy ruokatauolla?

11. ainokainen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Pakko olla provo. Et voi olla tosissasi juttuinesi. Mua jo hymyilyttää...

12. en ymmärrä Vierailija

En ymmärrä mitä hymyilemistä tuossa on Ainokainen? Ihmiset ovat niin erilaisia. Minäkin olen yksinäinen, vaikka asun kahden jo aikuisen lapseni kanssa.

13. Mieti tekemistä Vierailija

Hanki uusi harrastus, jossa tehdään jotain. SPR tai seurakunta, Nuorkauppakamari, Leijonat, kansalaisopiston ompelupiiri, Latu-yhdistys, kuvataideleiri, vanhojen huonekalujen kunnostus...
    Siis jotain sellaista, jossa tehdään yhdessäkin asioita, ainakin kysytään kaverilta neuvoa. Onko paikkakunnallasi teatterikerhoa? Olisiko sinusta harrastajanäyttelijäksi, kokeile! Kiinnostaisiko sinua paikallisten kalamiesten toiminta? Entä metsästys?

Anna sille uudelle mahdollisuus. Käy muutama kerta. Tutustuminen tapahtuu vähitellen.

Opinnoista osa on sellaista itsekseen nysväämistä ja satunnaisten ihmisten kanssa ryhmätyötä, että ei siitä välttämättä ystäviä saa.
    Opettele rakastamaan itseäsi. Muutkin rakastuvat sinuun.
    Ota itse kontaktia. Ei yksikään aikuisuuden ystävyyssuhde ole alkanut helposti. Sellaista tuttavuutta se voi olla pitkäänkin. Sekin on hyvää. Siitäkin kannattaa nauttia.

14. Aikuinen Nainen Vierailija

Oikeassa olet. Itsekin sinun iässäsi olin samoissa fiiliksissa, mutta onneksi työpaikalta löytyi seuraa, jotta uskalsin "ulkoilemaan". Luulisi siellä duunipaikalla olevan muitakin sinkkuja kuin sinä. Jos löytyy, yritä jutustella ja tutustua heihin, ehkä näin löydät seuraa leffoihin, kulttuuririentoihin ja myös yöelämään.

Sinua ujostuttaa varmaankin, mutta kukaan ei tule kotoa sinua hakemaan. Oma aktiivisuus on tärkeää vaikka pakkia pukkaisikin.

Voi ne perheellisetkin kaivata ystävää, joten älä turhaa heitä karsasta.
    Laita vanhanaikaisesti ilmoitus lehteen ystävän/miehen löytämiseksi, jos et halua netissä yrittää.
    Minä löysin kirjeenvaihdon kautta yhden ystävän.

Tsemppiä aktiiviseen syksyyn!

15. Sääliksi käy Vierailija

Ihmeellinen vastaus. Aliarvioit ja väheksyt totaalisesti ap. n tuskaa yksinäisyydestä kun SINULLA EI OLE YKSINÄISTÄ. Voiko enää olla epäempaattisempaa ja typerämpää asennetta toisen ongelmaan??

Oletko tosiaan noin naiivi ettet pysty yhtään asennoitumaan toisen elämään ja ongelmiin?
    Mitä järkeä edes vastata tänne, jos on noin itsekäs asenne. Pysyisit vain yksin siellä omassa onnellisessa elämässäsi.

16. ainokainen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Minulle jäi vähän hämäräksi, mitä ap oikeastaan hakee tällaisella aloituksella. Hyviä neuvoja tuli, mutta veikkaan, että niitä ap on saanut aiemminkin -haluamatta kuitenkaan tehdä tilanteelleen mitään. Ja miksi tehdäkään, kun on niin mukava vetäytyä sinne norsunluutorniinsa valittamaan. Terkkuja vaan sinne, älä vahingossakaan katsele ulos, älä edes yritä. Jatka vaan kuten tähänkin asti. :D

17. Miten niin Vierailija

yksinäinen, onhan sinulla lapsi ja perhe. Harrastat liikuntaa ja lukemista. Sinulla on työpaikka. Kaipaatko baareihin, eikö se aika ole jotensakkin ohi kun perheen perustaa.
    Olet onnekas. Todellinen yksinäisyys on jotain muuta.

18. meriruoho Vierailija

Tällaisia ajatuksia kirjoituksesi herätti:

Oletko 36 vuotta vanha, eli tuntenut koko elämäsi itsesi yksinäiseksi? Jos olet, niin mistä tiedät miltä tuntuu yksinäisyyden vastakohta, tai miltä tuntuu kun ei ole yksinäinen? Jos et ole noita vastakkaisia tunteita tuntenut, niin mistä tiedät onko yksinäisyyden vastakohta sinulle miellyttävää? Mistä tiedät että yksinäidyyden tunteesi poistuisi seurassa, jos et ole tuota kokenut?

Tyhjyyden tunne voi olla muutakin kuin ihmissuhteiden puutetta. Se voi olla sitä, että ei tunne itseään, ei tunne olevansa kotona itsensä kanssa, ei saavuta rauhan ja mielihyvän tunnetta itsensä seurassa. Kun ei tunne itseään, niin siellä itsen paikalla voi olla vain musta aukko, tai ainakin siltä tuntuu. Tuon aukon täyttämiseen ei auta mikään muu kuin se, että alat opetella tuntemaan itsäsi. Jotkut itseään tuntemattomat saattavat täyttää mustaa aukkoaan pakenemalla seuraan, jossa ei ole aikaa ajatella. He ovat yksinäistäkin yksinäisempiä itse sitä tajuamatta. Yksinnäiseksi voi myös tuntea itsensä toisten seurassa silloin kun sinua ei hyväksytä omana itsenäsi. Näytteleminen seurassa on yksinäisyyden huippu.

Yleensä ihminen, joka tuntee olonsa yksinäiseksi ja tietää voivansa paremmin seurassa, lähtee itse hakemaan toisten seuraa. Moni uhraa itsestään aika paljon seuran saamiseksi, sinä ikäänkuin odotat valmista? Vaikuttaa, että olet suutuksissa toisille kun eivät tule sinua kotiovelta hakemaan? Taidat uskoa, että kaikki ongelmasi ratkeaisivat kunhan ne toiset sinut kotiovelta seuraansa hakisivat. Taidat vain siirtää ongelmasi toisten harteille, toiset ovat paskahousuja, kun eivät seuraansa kelpuuta?

En usko että toisten seura kenellekään taivaalta tipahtaa, lonkkaa letkauttamatta. Kaikki seura ei ole edes hyväksi, saati hauskaa. Jotkut ovat taitavia luomaan kontakteja, toiset ei. Jotkut kaipaa seuraa enemmän kuin toiset. Jos oikeesti haluat välttyä yksinäisyyden tunteelta, niin sinun tulee itse tehdä jotain sen eteen. Mitä, siitä sun tulee ottaa selvää opettelemalla tuntemaan itsesi paremmin. Itsesi olemusta voit alkaa miettimään sitten kun lakkaat tekemästä itsestäsi uhrin ja lakkaat syyttelemästä toisia omista tunteistasi.

19. Erotiikkaa työssä Vierailija

Työpaikoilla voi jäädä aikaa katsella ympärilleen vähän sillä silmällä: Löytyisikö ketään sopivaa ja
    halukasta eroottiseen hetkeen. Ainahan kannattaa flirtata, sillä sitten voi löytyä sellainen ihminen,
    joka on suostuvainen työpaikkaseksiin ja lyhyeen eroottiseen hetkeen vaikkapa komerossa joko
    kahvi tai ruokatauon aikana.
    Jos on iso työpaikka, niin sieltä kyllä löytyy valinnanvaraa. Kun on mahdollisimman monen kanssa,
    niin sopivin rakastaja löytyy, varsinkin sopivin koko... Jos jonkun on saanut sitten nalkkiin, eli on
    menty ihan naimisiin asti, niin sitten niitä muita ei enää edes katsella, ei, vaikka tekisi mieli...
    Näin työpaikoilla, joissa ollaan komeita, rohkeita, kauniita ja riettaita, ihan niinkuin siinä yhdessä
    amerikkalaisessa tv-sarjassa....

20. noh' Vierailija

Kun on lukuharrastus, koskaan ei ihminen pitkästy. Muuten kuka kieltää sinua lähtemästä baariin katselemaan ihmisiä, ei aina ole pakko ketään tavata. Ihmisten katselu jo virkistää mieltä ja aina siellä juttuseuraa saa. Ei kai joka paikkaan tarvitse seurapiiriä tai taluttajaa.
    Teatteriin ja konsertteihinkin voi lähteä yksin.

21. En tiedä, että tottuuko yksinäisyyteen. Välillä uusien ystävien hakeminen alkaa uuvuttaa. Entisiin ystäviin on tullut etäisyyttä, kun muuttuvat elämäntilanteet ovat vieneet ihmisiä erilleen. Nelikymppisenä sinkkuna olen ainakin itse huomannut, että uusien ihmissuhteiden löytäminen on hankalaa. Tänä syksynä olen esimerkiksi tehnyt vapaaehtoistyötä ja pyrkinyt olemaan viikonloppuisin aktiivinen. Kovin usein vain tunnun olevan väärän ikäinen tai oloinen saadakseni näistä harrastuksista uusia ystäviä.

Niin ja ne "ihmissuhdekontaktini" tältä viikonlopulta:

Yksi saatu tekstiviesti, jossa kerrottiin lapsen syntymästä. Laitoin onnittelutekstiviestin takaisin. Yritin soittaa neljälle ihmiselle, joista yksi vastasi. Hänen kanssaan puhuimme puolisen tuntia, mikä olikin mukavaa. Asumme satojen kilometrien päässä toisistamme. Edellisen kerran soitin hänelle tammikuussa ja myönnän kyllä itselleni, että yhteydenpitomme on ollut pitkälti minun varassani. Toisaalta hän kyllä tuntuu ilahtuvan soitostani.

22. Sinisara Jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Aloittajalle Tyhjä elämä, ja muillekin vinkkinä. Jos kirjoittaisit kirjautuneena, niin voisihan joku samanhenkinen ehkä ottaa yhteyttä yksityisviestillä.
    Mutta miksiköhän se kirjautuminen on niin vaikeaa. Eihän henkilöllisyys kuitenkaan nimimerkistä selviä. Ja yhteydenotto anonyymien kesken kun on täysin mahdotonta. Olisihan edes pieni mahdollisuus löytää se ystävä...

23. Varjotar Killing Whispers

Saadut tykkäykset:
    0
    Siinä vaiheessa kun ihmismaailma kääntää selkänsä, eläimet pysyvät vierellä.
    Musiikki voi olla ainoa elossapitävä voima, kun tarpeeksi pohjalla ollaan.
    Älkää te vähätelko aloittajaa yhtään.

24. Maarit76 Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tosiaan, eläimet pysyvät vierellä. Olen myös sinkku, mutta kotonani on kaksi kissaa seuranani. Kerran työkaveri kysyi, onko kissoista seuraa. Minua lähinnä hymyilytti kysymys ja vastasin, että todellakin on. Olen ollut itsekin enemmän ja vähemmän yksinäinen (tai olen tuntenut olevani) ja tottunyt siihen vuosien saatossa. Toki minulla on ystäviä ja tuttuja ja töissä juttelen työkaverien kanssa. Kun ikää tulee lisää, alkaa nauttia ja arvostaa omaa tilaa.

25. mies Vierailija

Laita mammona myyntiin ja lähde sillä rahalla tutustumaan vaikka suurkaupunkien slummeihin vapaehtoistyöntekijänä. Veikkaisin että olosi muuttuu suht nopeasti paremmaksi :)

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri