Yksinhuoltaja ja rahat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yötär
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

yötär

Jäsen
02.04.2005
736
0
16
Miten ihmeessä te muut yh:t pärjäätte rahallisesti? Käyn töissä, palkka on nettona 1000-1100e. Vuokraan humahtaa puolet tuosta. Lapsia on kaksi ja tietty haettu yh korotus lapsilisään ja asumistukea, tosin en tiedä saanko asumistukeakaan kun päätöksiä saa taas odotella.
Sossulle tein hakemuksen ja siellä sanotaan että meen plussalla. Onko tässä pakko tehä elari hakemus vaikka noiden isälläkään ei sitä rahaa ole millä maksaa...
Jos mä sen hakisin ja exällä ei ole varaa niin miten se vaikuttaa siihen sitten sossun tms taholta?

Vinkkejä noin muutenkin pärjäämiseen?

Jos isä on työtön tai muuten vähävarainen, kunta maksaa sen minimi elatustuen sinulle.Ja isä saa työttömyskorvauksiin lapsikorotuksen, jos maksaa elatusmaksuja vähänkin itse.
Sait elatusmaksuja tai et, se minimi summa jokatapauksessa lasketaan sinulle tuloksi.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Jos isä on työtön tai muuten vähävarainen, kunta maksaa sen minimi elatustuen sinulle.Ja isä saa työttömyskorvauksiin lapsikorotuksen, jos maksaa elatusmaksuja vähänkin itse.
Sait elatusmaksuja tai et, se minimi summa jokatapauksessa lasketaan sinulle tuloksi.

Isä on opiskelija tonne toukokuulle saakka. Paljonko se minimi elatusmaksu on?

Alkuperäinen kirjoittaja yötär:

Isä on opiskelija tonne toukokuulle saakka. Paljonko se minimi elatusmaksu on?

Nyt en ole ihan varma saatko sen korotetun summan, mutta se on noin 130?/kk/lapsi, ja jos mies opiskelee, kunta ilmeisestikkin sen sinulle maksaa.

Nostanpa tätä vielä... Tuo ex nyt murehtii miten nuo elatusmaksut vaikuttais sen velkajärjestelyn kulkuun... Ei kukaan sattuis tietämään?

Velkajärjestelystä en osaa sanoa,mutta sen ajan kun mieheni oli opiskelija maksoi kunta hänen puolestaan sen.Hänen tulonsa eivät riittäneet edes puoleen meidän vuokrasta silloin.

Meillä ainakin isä opiskelijana ei ole koskaan joutunut maksamaan pojastaan mitään.(poika 4v)
Kaupunki maksaa 130e.
Noista velkajärjestelyjutuista en kyl osaa sanoa,mutta sossussa katsovat elatustuet sinun tuloiksi joten et varmasti jatkossakaan saa sossusta rahaa.

Juu no sossulta en aio enää hakeakaan. Opetellaan kiristämään entisestään vyötä :kieh: Tosin jos mä nuo elarit saisin niin eipä tässä niin isoa hätää oliskaan enää, varmasti jo pärjättäis.

Saa tuo ex sitten huomenna ottaa puhelimen käteen ihan ja kysyä kuinka se vaikuttais, jos vaikuttais tohon velkajärjestelyyn.

Nostanpa tätä vielä... Tuo ex nyt murehtii miten nuo elatusmaksut vaikuttais sen velkajärjestelyn kulkuun... Ei kukaan sattuis tietämään?

Velkajärkästä en osaa mäkään sanoa mitään,mut kunnan maksamat elarit kertyy ex:lle "velaksi kunnalle",jotka vähävarainen isä voi muistaakseni hakea joka syksy anteeksi.Näin toimi myös minun lapseni isä neuvostani.

Kun elatusvelvollinen on maksukyvytön, maksaa kunta elarit, ja e voi anoa maksuvapaiksi kunnalta, jolloin niitä ei peritä takaisin.
Esim työtön etävanhempi maksaa osan itse ja kunta maksaa loput ja niitä ei peritä takaisin.
Kannattaa soittaa velkaneuvojalle ja lastenvalvojalle (tai kuka teidän kunnassa elareita hoitaakaan) ja kysellä miten asia menee, saatte ainakin oikeaa tietoa sieltä.
Joka tapauksessa, elatusvelvollisuus menee kaikkien, ulosottojen ym ohi, ja se on aina tärkeysjärjestyksessä ylimpänä, siis virallisissakin asioissa, ei vain vanhemmille.

Kun elatusvelvollinen on maksukyvytön, maksaa kunta elarit, ja e voi anoa maksuvapaiksi kunnalta, jolloin niitä ei peritä takaisin.
Esim työtön etävanhempi maksaa osan itse ja kunta maksaa loput ja niitä ei peritä takaisin.
Kannattaa soittaa velkaneuvojalle ja lastenvalvojalle (tai kuka teidän kunnassa elareita hoitaakaan) ja kysellä miten asia menee, saatte ainakin oikeaa tietoa sieltä.
Joka tapauksessa, elatusvelvollisuus menee kaikkien, ulosottojen ym ohi, ja se on aina tärkeysjärjestyksessä ylimpänä, siis virallisissakin asioissa, ei vain vanhemmille.

Toki otetaan yhteys noihin tietäviin henkilöihin. En vaan millään haluais murehtia koko yötä enkä halua että tuo exäkään murehtii. Se kun ottaa mun rahaongelmat omiks henkilökohtasiks murheikseen aina :/

Yhteistyössä