Yksinhuoltajan talous

  • Viestiketjun aloittaja matti kukkarossa
  • Ensimmäinen viesti
matti kukkarossa
Minkä verran kotihoidontuella oleva yksinhuoltaja "tienaa"? Eli mitä lisiä tulee normaalin kotihoidontuen lisäksi? Tietty asuntoa varten voi sitten hakea asumistukea, ym. Mutta.. kovasti mietityttää taloudellinen tilanne, kuinka sitä pärjää jos/kun tässä nyt eroon päädytään.
 
!
Hyvin pärjää! Mä saan kotihoidontukea täydellä lisällä, asumistukea, lapsilisän yksinhuoltajakorotus, elatustuki (meillä mies maksaa 200€!)"tienaan" siis n. 1200€/kk. Siitä vuokra ja muut menot pois, jää ruokaostoksiin ja muuhun käyttöön 300-400€/kk. Tietysti jos on tottunu käyttämään miljoonia kuussa, on toi summa vähänen, mutta kyllä siitä äitiki muutaman vaatekappaleen saa ostettua itelleen.
 
Hmm,.,.,.,.,.,.,
Eli kotihoidontuki, 260,- + lisäosa 160,- ja siihen lapsilisä+ korotukset n 160,- ja elatustuki tuo 200 euroa. 620,- miinus verot, eli lähemmäs 500 euroa/kk. Ja asumistuki tietenkin. Kunnes lapsi täyttää 3v. Ilmoittaudu ihmeessä työttömäksi!
 
*macadamia*
Mä en kyllä 'tienannut' noin paljoa reilun kuukauden kestäneen hoitovapaan aikana... Eli en voinut olla pitempään lasta kotona hoitamassa vaikka joku väittikin että olisin voinut hakea toimeentulotukea sossusta (mikä olisi minusta tuntunut 'loisimiselta' kun kerta on työpaikka mihin mennä). Asumistukeakin saa enemmän uuteen / rempattuun asuntoon kuin vanhaan. Huomioi myös asunnon koko, sekin vaikuttaa asumistukeen... eli mitä pienempi sitä kattavampi tuki.. Tsemppiä sinulle!
 
Santzu
jos kuulutte johonkin ammattiliittoon, kannattaa hoitovapaalle jäämisen sijaan ilmoittautua työttömäksi... Liitosta saa aika paljon enemmän rahaa, kuin mitä kotihoidontuki on... Tietysti on olemassa "riski" joutua töihin, mutta eiväthän ne yleensä heti ole töitä tyrkyttämässä, kun on pidempäänkin työttömänä olleita. Itse en ole yksinhuoltaja, mutta työttömäksi aion ilmoittautua hoitovapaan sijasta. Jos sitten mahdollisissa työhaastatteluissa, mainostais kuinka vauvat on ihania ja että lisää pitäisi saada :) Tuskin silloin palkkaavat ja näin voi taas olla kotona ja "nauttia" isompaa "tukea" liitosta... Että semmosta
 
höh
Minulla, yksinhuoltajalla, on vakituinen työpaikka odottamassa mutta meinaan TODELLAKIN jäädä hoitovapaalle ja haen sossusta häpeilemättä toimeentulotukea, jos en muuten pärjää! Kyllä minusta on tärkeämpää olla kotona pienen lapsen kanssa kuin töissä, ja kun Suomen valtio on kotihoidon muuten mahdottomaksi tehnyt, törkeän pienen kotihoidontuen nimissä, niin sitten haen sossusta ne rahat.
 
pöh
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Minulla, yksinhuoltajalla, on vakituinen työpaikka odottamassa mutta meinaan TODELLAKIN jäädä hoitovapaalle ja haen sossusta häpeilemättä toimeentulotukea, jos en muuten pärjää! Kyllä minusta on tärkeämpää olla kotona pienen lapsen kanssa kuin töissä, ja kun Suomen valtio on kotihoidon muuten mahdottomaksi tehnyt, törkeän pienen kotihoidontuen nimissä, niin sitten haen sossusta ne rahat.
Ennen kuin menet sinne sossuun, niin laskeppa oletko oikeutettu toimeentulotukeen hoitovapaalla. Ei kannata luottaa siihen, että sossusta saa lypsettyä rahaa tuosta vaan.
 
kuntalisä
Esim Helsingissä saa kotihoidontuen kuntalisää, joka alle 2-vuotiaasta on hieman yli 200 eur/Kk ja yli 2-vuotiaasta hieman alle 200 euroa. Minä hoidan pian vuoden täyttävää lasta kotona (en ole kylläkään yksinhuoltaja) ja käteen jää lapsilisä mukaanluettuna n. 600 euroa/kk. Parempi kun minimiäitiysraha siis! Kaikissa kunnissa ei tosin kuntalisää makseta.
 
tyttö82:)
Tuttavani sai kotihoidontukea lapsilisän korotettuna n.36e kk siis se lisä asumistuen n.250e ja 160e elatusmaksua elikkä hänellä tulot oliva n 1050e josta vuokra pois 500e-sähkö,kaasu,kotivakuutus sekä vesimaksu....jäljelle jäi siis n.400e ja sossuhan laskee että yhdelle ihmiselle pitää jäädä n.300e ja laspellekkin oma osansa pitää jäädä se on ainakin 100e joten hän pystyi hakemaan viel sossusta jonkun verran rahaa ja just jos tuli yllättäviä menoja hammaslääkäriä lääkäriä lääkkeineen lapselle tai itselle niin ne sossu maksoi kaikki...joten noiden perus laskujen jälkeen pitää jäädä se 300e.+lapsellle oma osansa.
 
tyttö82:)
Tuttavani sai kotihoidontukea lapsilisän korotettuna n.36e kk siis se lisä asumistuen n.250e ja 160e elatusmaksua elikkä hänellä tulot oliva n 1050e josta vuokra pois 500e-sähkö,kaasu,kotivakuutus sekä vesimaksu....jäljelle jäi siis n.400e ja sossuhan laskee että yhdelle ihmiselle pitää jäädä n.300e ja laspellekkin oma osansa pitää jäädä se on ainakin 100e joten hän pystyi hakemaan viel sossusta jonkun verran rahaa ja just jos tuli yllättäviä menoja hammaslääkäriä lääkäriä lääkkeineen lapselle tai itselle niin ne sossu maksoi kaikki...joten noiden perus laskujen jälkeen pitää jäädä se 300e.+lapsellle oma osansa.
 
ninnu2
Edelliseen liittyen, vaikka en yh-äiti olekaan. Kyllä kai yh-äitikin voi jäädä kotiin hoitamaan lastaan, eihän se tarkoita, etteikö työ maistu. Kyllä yhteiskunnan varoista voidaan pikkasen jeesata, onhan syntyvyys laskussaan ja mahdollisuus kotihoitoon voi kenties sitä joissakin tapauksissa kasvattaa. ;)
 
ap***
Kylläpä vaan tässä työnhaku kaiken aikaa käynnissä ollut, mutta mutta.. niitä töitä ei vaan kasva joka oksalla! Varsinkaan näköjään näin pienen lapsen äidille.. :( Vaikkakin, kyllä sen lapsen hoitaminen kotona on aivan yhtä tärkeää työtä - jopa tärkeämpää!!!
 
Aq
Mitä turhaa sitä edes laskemaan etukäteen, lasketaan se siellä kuitenkin......

Itse olen sitä mieltä että kun tässä miehen kanssa ollaan makseltu veroja vuosikaudet niin jos sellainen tilanne tulisi että sossuun pitäisi mennä niin varmasti menisin!!

Jos vanhemmat eroavat niin eikö siinä ole pienelle lapselle ihan riittävästi jo muutosta elämään? Ei kovin hyvä juttu jos äidinkin pitäisi saman tien lähteä töihin.. Mikäli siis ollut kotihoidossa.

Eli sossun luukulle vaan reippaasti! Siellä ne laskee just siihen tyyliin kuin nimim. tyttö82 kirjoitti. Mm sähkölaskun maksavat, hammaslääkärin, tarvittaessa silmälasit jne.
 
tyttö82:)
komenttini tohon eikö työt maistu juttuun....mielummin itse hoidan lasta kotona kun laitan pienen lapseni päiväkotiin 11 muun vaippavauvelin kanssa,kun hän ei vielä kävelekkään hänet sitten istutettas vaan hiekkalaatikolle lelujen kera,mutta meillä ei edes vauva viel istu,mut siis ideana lapsellehan se on ihanuus jos voi vanhemman kans olla kotona,kun meidän tyttö nyt alkanut vierastaa en vois kuvitellakkaan laittavani häntä päivähoitoon viel.Rahat ne on täs itelki joskus aika tiukas vaikka en ole yh(jos olisin rahat ei olis tiukilla,kun sossu auttais ja se on se ihanuus siinä ettei tosiaan suomessa tarvi ilman rahaa jäädä tai ruokaa:)!!!kyllä meillä suomessa on hyvä olla!!,mut nautin täysin rinnoin lapsen kanssa kotona olemisesta ja kaikenlaisesta tekemisestä.Olen nuori viel ja töitä ehdin tehdä ja olen niitä tehnytkin ennen lapsen syntymää vuosia ja kokoajan.Nyt keskityn lapseen ja työt tulevat sitten taas kuvioihin kun on niiden aika,eihän tämä sitä tarkoita että jäisin loppuelämäkseni kotiin lapsen kanssa:)))uraäidit lähtevät töihin kenties aikaisemmin ja havahtuvat sitten että kun lapsi onkin jo iso ja vauvaikä ja leikki-ikä meni huristen ohi,itse haluan nähdä lapseni oppimassa uusia asioita,mutta jokainen tekee omalla parhaaksi näkemällä tavallaan eikä toisilla siihen ole sanomista.Minun valinta on lapsen kanssa kotona oleminen ja niin olen onnellinen!!!
Hyvä pointti tos edellisessä kirjoituksessa siis jos vanhemmat eroaa eikös se ole pienelle lapselle jo ihan tarpeeksi...sitä jokainen voi itse miettiä,mutta ajatellen lapsen parasta äiti ei todellakaan lähde heti töihin!!!!
 
pöh
Tarkoitin vain sitä, että toimeentulotukikin on aika vähäinen ja itse laskeskelin, että yh:na hoitovapaalla en olisi oikeutettu toimeentulotukeen. Vaikka elaritkin on vain 120€. Tarkoitukseni ei ollut loukata ketään. Varoittelin vain etukäteen, että siihen ei kannata luottaa toimeentuloa laskellessa. Sanamuotoni ilmeisesti ole aika hassu, mutta tarkoitin toimeentulotuella juuri sossua.

kahden hengen taloudessa toimeentulotuen perusosat yhteensä ovat n. 640€ (äiti+alle 10v lapsi) siihen lisätään vuokrakustannukset max. 490€ (-omavastuu)ja mahdolliset lääkärikulut ja sähkölasku. muita menojahan toimeentulotuessa ei juuri oteta huomioon. Itse saan hoitovapaalla juuri tuon verran tuloja (kotihoidontuki, lapsilisät, elatusmaksut ja asumistuki), joten en edes yritä saada toimeentulotukea. Silmälasit+ muut kuuluvat harkinnavaiseen toimeentulotukeen, joten niiden saaminen sossuta ei todellakaan ole varmaa.
 
ap***
Niin, muutostahan siinä erossa jo on, tässä itse kullekin.. mutta pakko lähteä töihin, rahan takia. Koska kuten edellinen kirjoitti, ei sieltä sossusta niin vaan rahaa saa kun menee pyytämään - kyllä ne tarkkaan laskee ja joissain tapauksissa sitä saa sitten maksaa takaisin kun pääsee työhön tai tulot muuten lisääntyy. Täällä jotkut antaa hieman ruusuista kuvaa siitä, että sossusta saa senkus hakee..
 
ap***
Lissään vielä.. kuten siitäkin, että ilmoittautuu vaan työttömäksi ja sitten hengailee ansiosidonnaisen turvin.. ei ei, täälläpäin ainankin ollaan heti laittamassa jonnekin kurssille, tai muuta vastaavaa, joten ei onnistu sekään..
 
höh
Kiitos Pöh kun laitoit nuo summat.. No enpä saa minäkään sossusta mitään noilla summilla, ts. saan enemmän käteen kuin nuo yhteensä. Kotihoidontuki ( olettaen että käteen jää 250), lapsilisä, elatusmaksu ja asumistuki. Lisäksi meille tulee hki-lisä ja jos joku tietää jotain hoitolisästä niin olisi mukava tietää! :)
 

Yhteistyössä