Yksinhuoltajuus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Huolestunut isä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Huolestunut isä"

Vieras
Millä perusteella isä voi saada yksinhuoltajuuden?
Lapsen äiti on asunnoton ja työtön, asustelevat lapsen kanssa sukulaisten ja tuttavien nurkissa milloin missäkin. Kaikki viikonloput äiti on festareilla ja ryyppäämässä. Elatusavut äiti käyttää omiin lävistyksiinsä ja tatuointeihinsa. Lapsi kulkee jatkuvasti liian pienissä ja resuisissa vaatteissa ja minun ostamani vaatteet katoavat samantien, kun ne äidin luo kulkeutuvat. Äiti syöttää lapselle pelkästään pikaruokaa ja vetoaa siihen, että ei osaa tehdä ruokaa ja lapsi pitää siitä. Minun luonanikin lapsi on alkanut kieltäytyä kaikesta tuoreesta. Lapsen kanssa ei käydä ulkona ja hänellä ei ole kavereita pihalta tai tarhan ulkopuolelta. Meillä on yhteishuoltajuus, mutta äiti ei myöskään anna minun nähdä lastani, kuin hyvin harvoin, vaikka sopimuksessamme lukee, että joka toinen viikonloppu. Silloin äitiä ei saa kiinni puhelimella, ja on toivotonta yrittää myöskään asunnoista joissa hän on viimeksi majaillut.

Onko minulla mitään mahdollisuuksia saada yksinhuoltajuutta ja saada lapseni elämä takaisin raiteilleen?

No sulla on mielestäni hyvät mahdollisuudet saada lapsi luoksesi asumaan, yksinhuoltajuus on sitten eri asia. Siihen tarvitaan todella painavat perusteet. Ota lasuun yhteys, niin asiat alkavat mennä eteenpäin.

en usko että yksinhuoltajuutta saat, mutta parannettua lapsen oloja ottamalla yhteyttä sossuun. Lapsella tarvisi olla kirjat jossain. Kun vanhemmat/vanhemmat saavat häädön ja heillä on lapsia, menee automaattisesti lastensuojeluilmoitus sossuun. Ovatko he jo LS-asiakkaita?
Tapaamiset, jollei äiti noudata niitä, ota lastenvlvojaan ja sossuun yhteyttä. jollei palaverit ym auta, niin asianajaja avuksi ja oikeuden kautta äidille uhkasakot päälle.
voisitko ajatella, että lapsi muuttaisi sinun luiksesi asumaan?

Ehdottomasti olisin valmis ottamaan lapseni luokseni asumaan. Ex-tyttöystäväni ei mielestäni ole kyllin vakaa ja turvallinen aikuinen pitämään lapsestamme huolta. Lapsemme on jatkuvasti hoidossa jollain hänen sukulaisellaan, eikä esimerkiksi minun luonani, vaikka ottaisin hänet koska tahansa. Eksälläni on myös tapana tehdä pitkiä ryyppyreissuja ja jättää lapsi niiden ajaksi hoitoon. Tälläkin hetkellä hän on ollut poissa jo toista viikkoa, lapsi on hänen sukulaisellaan hoidossa ja vaikka olisi ollut minun viikonloppuni, lasta ei minulle luovutettu, koska äiti oli kieltänyt. Äidillä on auktoriteettia sukulaisiinsa uhkailun kautta ja he menevät täysin hänen pillinsä mukaan. En halua ruveta rähinöimään, mutta haluaisin oikeuksia myös nähdä lastani, koska hän on selvästi jo alkanut vieraantua minusta. Tilanne paheni entisestään, kun menin loppukesästä naimisiin ja vaimoni alkoi odottaa meille lasta. Vaimollani on ennestään jo vuoden omaa lastani vanhempi lapsi ja he tulevat todella hyvin toimeen ja viihtyvät keskenään. Ex-tyttöystäväni vain ei hyväksy, että hänen lapsensa olisi tekemisissä vaimoni lapsen ja tulevan yhteisen lapsemme kanssa. Tämä tilanne on todella ikävä ja tuntuu vain, että isillä ei paljoa ole suomessa oikeuksia lapsiinsa, enkä tiedä miten pystyisin tämän todistamaan.

Yhteistyössä