Yksisarvinen Kohtu - Kokemuksia

  • Viestiketjun aloittaja Moona
  • Ensimmäinen viesti
Moona
Hei rakkaat Ellit,

Onko täällä muita kenellä on yksisarvinen kohtu, että miten on raskaus onnnistunut jne?

Minulla havaittiin ensimmäisen lapsen sektiossa, että minulla on yksisarvinen kohtu. Synnytys oli käynnistynyt viikolla 35+6 lapsiveden menolla : Lapsi yritti kääntyä perätilasta ja rikkoi samalla sikiökalvot. pienestä enneaikaisuudesta huolimatta meillä on nyt terve 2-vuotias tyttö.

Odotin pikkukakkosta ja raskausviikolla 9+2 tämä meni kesken.
Nyt tällä hetkellä on pienonoinen pelko tästä tilanteesta, että voiko tuo yksisarvinen kohtu aiheuttaa tuon keskenmenon. Lääkäri tosin sanoi ettei huolta pitäisi olla, eli vaikutusta ei pitäisi olla.

Eli olisin kiinnostunut kuulemaan muiden kohtalotovereiden kokemuksia asiasta, että miten kaiiki on sujunut raskaudessa.
 
Nukka
Vanha keskustelunaloitus jo, mutta tästä aiheesta ei pahemmin löydy keskustelua netissä. Mulla on tuore kokemus asiasta, tässä tää vauveli tuhisee tätä kirjoittaessani rinnalla. <3

Mulla todettiin rv 34 että lapsi oli perätilassa. Sovittiin synnytystapa-arvio ja vauvan käännösyritys rv 36. Ei kääntynyt (jälkikäteen siis tietenkin sanottiin ettei olis mahtunut kohdun epämuodostuman takia kääntymään). Kyllä siinä tilanteessa itekin tajusin ettei tuu kääntyy kun tuntu kertakaikkiaan siltä. Mua yritettiin houkutella alatiesynnytykseen, mutta päätin kuitenkin valita sektion koska se on vauvan komplikaatioiden takia kaikkein turvallisin vaihtoehto kuitenkin. Sektiota jouduttiin sitten aikaistamaan yllättävän raskausmyrkytyksen takia ja ihana poikamme syntyi rv 37 täysin terveenä ja hyvävointisena. Onneksi valittiinsektio, sillä vauva oli juuri ennen syntymää kääntynyt jalkatarjontaan, mitä ei saisi synnyttää alakautta ettei napanuora jää jalkojen väliin! Kaikki meni siis lopulta hienosti, mutta sektiossa huomattiin tuo kohdun epämuodostuma. Se selitti miksi vauva on koko loppuraskauden nököttänyt samoin päin pää vasemmalla ylhäällä ja jalat alhaalla oikealla
 
Nukka
Sen verran jatkan vielä, että sanottiin että saan tulla raskaaksi uudestaan, mutta sektion takia vasta vuoden päästä aikaisintaan. Ja vauva olisi todennäköisesti taas perätilassa, jonka takia mulle kirjattiin neuvolan kirjoihin aikainen synnytystapa-arvio uuden raskauden varalta. Hedelmällisyyteen toi kai voi vaikuttaa kun toinen munasarja on ymmärtääkseni todennäköisesti poissa pelistä. Onneksi meillä on tämä yksi ihana tuhisija tässä nyt ja osaan olla siitä nyt kovin kiitollinen. <3
 
Äiti-14
Hei :)

Vanha aloitus jo, mutta mukavaa, että tästä asiasta löytyy edes jotain keskustelua suomeksi.

Mulla on todettu yksisarvinen kohtu. Perätilan vuoksi päädyttiin sektioon ja siinä todettiin. Toista kohdun sarvea ei käytännössä ole, toinen munatorvi tekstin mukaan 4cm alempana kuin toinen. Sivuelimissä tekstin mukaan ei erityistä, eli kai sieltä normaalit värkit löytyy. Kuitenkaan tietty ei ole varmuutta toiminnasta. Lääkäri sanoi, että mahdollista tuon poikkeavuuden syytä se perätila, selvinnee seuraavassa raskaudessa, jos virhetarjonta toistuu.

Lapsettomuutta selviteltäessä paljastui PCO, jonka takia mulla ei omaa kiertoa ollut. Pienin avuin kuitenkin tulin raskaaksi ja kaikki meni tosi hyvin. Sektio oli suunniteltu tiistaille, mutta la-su välisenä yönä totaali vesienmeno ja synnytys käynnistyi spontaanisti. Terve poika syntyi. Missään vaiheessa ei laskeutunut, pää kolisi mun kylkiluihin (oikealle ylös) vielä leikkauspöydällä.

Mä olen jäänyt miettimään, että eikö anomalia tosiaan näkynyt ultratutkimuksessa silloin kun PCO todettiin? Kuitenkin silloin molemmat munasarjat olivat lääkärin mukaan normaalit, paitsi tietty helminauhojen ympäröimät.

Onko kenelläkään todettu ultrassa? Mietin, että haluaisin selvittää asiaa enemmän, mutta en tiedä miten.

Kokemuksia kaipaan siis minäkin :)
 
vierailija
Hei,

Minulla on todettu yksisarvinen kohtu lapsettomuushoitojen yhteydessä.
Ilmeisen vaikea kuitenkin ultralla huomata, koska minuakin oli ultrannut useampi eri naistentautien erikoislääkäri lukuisia kertoja. Vasta ivf hoidon suunnittelu käynnillä lääkäri kiinnitti huomiota siihen ettei toista sarvea saa näkyviin ultralla ja silloin ensimmäistä kertaa epäiltiin rakennepoikkeamaa. Myöhemmin asia tutkittiin kohdun nestetäyttö ultralla. (sonohysterografia)
Mikäli sairaalalla olisi ollut 3d ultra mahdollisuus sisäkautta ultraukseen, niin sillä voitaisiin myös diagnosoida.

Nyt olen raskaana viikolla 31+6
Ja ollut sairaalassa osastolla vuodelevossa kuukauden. Rakennepoikkeama tosiaan altistaa ennenaikaisuudelle ja kohdunkaulan heikkouden takia sain passituksen lepoon. Meillä vauvayös majaillut perätilassa koko raskauden, ja lääkäri totesikin että valitettavasti harvoin kääntyvät yksisarvisessa varsinkaan enää näillä viikoilla.
 
vierailija
Hei,

Minulla on todettu yksisarvinen kohtu lapsettomuushoitojen yhteydessä.
Ilmeisen vaikea kuitenkin ultralla huomata, koska minuakin oli ultrannut useampi eri naistentautien erikoislääkäri lukuisia kertoja. Vasta ivf hoidon suunnittelu käynnillä lääkäri kiinnitti huomiota siihen ettei toista sarvea saa näkyviin ultralla ja silloin ensimmäistä kertaa epäiltiin rakennepoikkeamaa. Myöhemmin asia tutkittiin kohdun nestetäyttö ultralla. (sonohysterografia)
Mikäli sairaalalla olisi ollut 3d ultra mahdollisuus sisäkautta ultraukseen, niin sillä voitaisiin myös diagnosoida.

Nyt olen raskaana viikolla 31+6
Ja ollut sairaalassa osastolla vuodelevossa kuukauden. Rakennepoikkeama tosiaan altistaa ennenaikaisuudelle ja kohdunkaulan heikkouden takia sain passituksen lepoon. Meillä vauvayös majaillut perätilassa koko raskauden, ja lääkäri totesikin että valitettavasti harvoin kääntyvät yksisarvisessa varsinkaan enää näillä viikoilla.

Hei,

Miten lopouraskaus ja synnytys sujui?

Minulla tosiaan todettu yksisarvinen kohtu ja nyt rv 29. Huomenna ylimöäräylim ultra ja synnytystapa tutkimus. Hieman jännittää mikä tämän hetkinen tilanne ja suunnitelma jatkosta. Vauva painaa jo nyt kylkiluita ja on vain vasemmalla puolella vatsaa, kuten kohtukin on.
 
Viimeksi muokattu:
Unikorni
Hei, hieman off-topic, mutta yksisarvisen kohdun omaavat, tulitteko raskaaksi luomuna vai hedelmöitys/lapsettomuushoitojen kautta? Itselläni todettiin yksisarvisuus munajohtimien aukiolotutkimuksessa yksityisellä ja nyt olemme siirtymässä julkiselle. Yksi tulokseton inssi takana, mutta oma kierto on säännöllinen ja muuten kaikki toimii normaalisti. Todella huojentavaa lukea muiden yksisarvisten onnistumisista, että ehkä tässä toivoa siis on!
 
vierailija
Täällä yksisarvisen kohdun omaava. Selvisi esikoisen sektion yhteydessä. Sektio perätilan ja raskausmyrkytyksen vuoksi rv37+2. Nyt uudelleen raskaana ja vuosi yritettiin ennen tärppiä. Viikkoja 25 ja tää on nyt aika paljon toistaiseksi viihtynyt pääalaspäin. Vaa oha tää raskaus ollu melkoista vuoristorataa. Jouduin jäämään saikulle jo rv 15 supisteluiden vuoksi jotka luultavasti johtuvat tästä kohdun rakennepoikkeavuudesta. Toivottavasti hän pysyisi kuitenkin yksiössään mahdollisimman pitkään.
 
vierailija
Hei,

Minulla on todettu yksisarvinen kohtu lapsettomuushoitojen yhteydessä.
Ilmeisen vaikea kuitenkin ultralla huomata, koska minuakin oli ultrannut useampi eri naistentautien erikoislääkäri lukuisia kertoja. Vasta ivf hoidon suunnittelu käynnillä lääkäri kiinnitti huomiota siihen ettei toista sarvea saa näkyviin ultralla ja silloin ensimmäistä kertaa epäiltiin rakennepoikkeamaa. Myöhemmin asia tutkittiin kohdun nestetäyttö ultralla. (sonohysterografia)
Mikäli sairaalalla olisi ollut 3d ultra mahdollisuus sisäkautta ultraukseen, niin sillä voitaisiin myös diagnosoida.

Nyt olen raskaana viikolla 31+6
Ja ollut sairaalassa osastolla vuodelevossa kuukauden. Rakennepoikkeama tosiaan altistaa ennenaikaisuudelle ja kohdunkaulan heikkouden takia sain passituksen lepoon. Meillä vauvayös majaillut perätilassa koko raskauden, ja lääkäri totesikin että valitettavasti harvoin kääntyvät yksisarvisessa varsinkaan enää näillä viikoilla.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija1
Hei, hieman off-topic, mutta yksisarvisen kohdun omaavat, tulitteko raskaaksi luomuna vai hedelmöitys/lapsettomuushoitojen kautta? Itselläni todettiin yksisarvisuus munajohtimien aukiolotutkimuksessa yksityisellä ja nyt olemme siirtymässä julkiselle. Yksi tulokseton inssi takana, mutta oma kierto on säännöllinen ja muuten kaikki toimii normaalisti. Todella huojentavaa lukea muiden yksisarvisten onnistumisista, että ehkä tässä toivoa siis on!
Hei! Itse tulin yhdestä kerrasta luomuna raskaaksi, eli hyvin mahdollista baikka kohtu yksisarvinen ❤
 
Viimeksi muokattu:
Heippa, vastailen vanhaan ketjuun :) Itselläni ykaisarvinen kohtu. 2 raskautta, jotka molemmat lähteneet onnistuneesti käyntiin "ensimmäisestä yrittämästä". Ensimmäinen meni 10 päivää yliajalle eli ei myöskään aiheutunut ennenaikaisuutta. Ensimmäinen raskaus täysin ongelmaton - tosin alatieyritys epäonnistuo (kohdunsuu ei auennut) ja sektiossa todettiin yksisarvisuus. Nyt toinen raskaus menossa rv 18 ja toistaiseksi kaikki hyvin :) Eli ainakaan hedelmällisyyteen ei ole täällä vaikuttanut millään tavoin.
 
vierailija
Hei

Vanha aloitus jo, mutta mukavaa, että tästä asiasta löytyy edes jotain keskustelua suomeksi.

Mulla on todettu yksisarvinen kohtu. Perätilan vuoksi päädyttiin sektioon ja siinä todettiin. Toista kohdun sarvea ei käytännössä ole, toinen munatorvi tekstin mukaan 4cm alempana kuin toinen. Sivuelimissä tekstin mukaan ei erityistä, eli kai sieltä normaalit värkit löytyy. Kuitenkaan tietty ei ole varmuutta toiminnasta. Lääkäri sanoi, että mahdollista tuon poikkeavuuden syytä se perätila, selvinnee seuraavassa raskaudessa, jos virhetarjonta toistuu.

Lapsettomuutta selviteltäessä paljastui PCO, jonka takia mulla ei omaa kiertoa ollut. Pienin avuin kuitenkin tulin raskaaksi ja kaikki meni tosi hyvin. Sektio oli suunniteltu tiistaille, mutta la-su välisenä yönä totaali vesienmeno ja synnytys käynnistyi spontaanisti. Terve poika syntyi. Missään vaiheessa ei laskeutunut, pää kolisi mun kylkiluihin (oikealle ylös) vielä leikkauspöydällä.

Mä olen jäänyt miettimään, että eikö anomalia tosiaan näkynyt ultratutkimuksessa silloin kun PCO todettiin? Kuitenkin silloin molemmat munasarjat olivat lääkärin mukaan normaalit, paitsi tietty helminauhojen ympäröimät.

Onko kenelläkään todettu ultrassa? Mietin, että haluaisin selvittää asiaa enemmän, mutta en tiedä miten.

Kokemuksia kaipaan siis minäkin
Minulle ainakin kerrottiin ettei yksisarvista kohtua ole mahdollista todeta ultraäänen avulla.

Itse tulin siis raskaaksi ihan "normi" (🤭) tavalla ja kääntöyritys varattiin muistaakseni rv 37, mutta se ei ollut mahdollinen vauvan asennon vuoksi. Suunnitellulla sektiolla siis mentiin ja leikkaus oli 39 vkolla, tyttö syntyi terveenä ja ongelmitta😊 Siinä sitten lääkäri tuli myöhemmin käymään perhehuoneeseen kertomaan leikkauksesta ja tästä kohtu asiasta.

Minusta vain aika erikoista ja hassua kun monella näkyy olevan samoja "oireita" eikä sitä osata epäillä rai todeta yhtään ennen kun vasta leikkauksen jälkeen... Itsellä vauva painoi vasempaan kylkeen loppu raskaudessa ja siitä myös mainitsin useaan otteeseen, mutta kukaan ei edes ajatellut että siinä voisi olla mitään erikoisempaa🤔
Mutta onneksi loppu hyvin kaikki hyvin❤
Lapsia kuulemma voi maksimissaan saada 3 ja joskus jopa 4.
 
vierailija
Heippa! Täällä kans yksisarvisuus todettu perätilan vuoksi tehdyssä esikoisen sektiossa ja samaa mietin että miksei kenellekään tullut tämä mieleen esim. kääntöyrityksen kohdalla ultratessa tai neuvolassa kun vauva hengannut koko raskauden ajan täsmälleen samassa asennossa ja painanut oikeaan kylkeen, pää ollut koko ajan korkealla kylkiluiden alla oikealla puolella. Ketjun perusteella kuulostaa olevan aika yleinen merkki.

Raskautuminen onnistui meillä kans helposti ainakin ensimmäisen kohdalla, saa nähdä miten vaikuttaa jatkossa. Itsellä oli kova toive alatiesynnytyksestä mutta siihen ei saanut lupaa vauvan pienen koon ja perätilan vuoksi. Tärkeintä tietysti että vauva saatiin turvallisesti ulos ❤ Silti olisi vielä toive päästä joskus alateitse synnyttämään. Onko jollakin vauva kääntynyt tai onnistuttu kääntämään pää alaspäin (mietin voisiko kääntöä yrittää jo aiemmin niin että olisi tilaa kääntyä) tai onko synnytys onnistunut alateitse? Mietin juuri tuota että laskeutuuko vauva tällaisella kohdulla.
 
vierailija
Heippa! Täällä kans yksisarvisuus todettu perätilan vuoksi tehdyssä esikoisen sektiossa ja samaa mietin että miksei kenellekään tullut tämä mieleen esim. kääntöyrityksen kohdalla ultratessa tai neuvolassa kun vauva hengannut koko raskauden ajan täsmälleen samassa asennossa ja painanut oikeaan kylkeen, pää ollut koko ajan korkealla kylkiluiden alla oikealla puolella. Ketjun perusteella kuulostaa olevan aika yleinen merkki.

Raskautuminen onnistui meillä kans helposti ainakin ensimmäisen kohdalla, saa nähdä miten vaikuttaa jatkossa. Itsellä oli kova toive alatiesynnytyksestä mutta siihen ei saanut lupaa vauvan pienen koon ja perätilan vuoksi. Tärkeintä tietysti että vauva saatiin turvallisesti ulos Silti olisi vielä toive päästä joskus alateitse synnyttämään. Onko jollakin vauva kääntynyt tai onnistuttu kääntämään pää alaspäin (mietin voisiko kääntöä yrittää jo aiemmin niin että olisi tilaa kääntyä) tai onko synnytys onnistunut alateitse? Mietin juuri tuota että laskeutuuko vauva tällaisella kohdulla.
Itsekin toivoin "normaalia" synnytystapaa aluksi, mutta ei sillä niin böliä ollut kunhan nimenomaan saa lapsen ulos turvallisesti😊 Pitäsköhän ite ruveta opiskelemaan tätä hommaa enemmän, jos siihen tulevaisuudessa sais enemmän apua ja tietoa🤭🤭
No ei kai
Mutta tuotakin mietin että millonkohan aikaisintaan sitä kääntöä voi yrittää🤔 Pitää varmaan keskustella tuosta jos tulevaisuudessa vielä meille lapsia suodaan 😁
 
vierailija
Moikka!
Mulle todettiin yksisarvinen kohtu tossa muutama kk sitten. Vatsakipujen takia menin käymään Naistenklinikalla ja siellä ei huomattu mitään poikkeavaa.
Ruoholahden pisteellä sitte huomattiin, että oik. puoli ei ollut kehittynyt! Outoa että ei ensimmäisellä sisäultralla sitä huomattu!
Sanoivat, että jos laitan kierukan voi vähän sattua…
ON OLLUT JA SANON ETTÄ LAITTO SATTUI!!!
Meillä on miehen kanssa haaveena lapsi, mutta odotamme vielä hetken. Mietin vain, että kuinka moni on joutunut turvautumaan hedelmöityshoitoon yksisarvisen takia?
Pelottaa jo valmiiksi, jos ei tärppääkkään.
 
vierailija
Moikka!
Mulle todettiin yksisarvinen kohtu tossa muutama kk sitten. Vatsakipujen takia menin käymään Naistenklinikalla ja siellä ei huomattu mitään poikkeavaa.
Ruoholahden pisteellä sitte huomattiin, että oik. puoli ei ollut kehittynyt! Outoa että ei ensimmäisellä sisäultralla sitä huomattu!
Sanoivat, että jos laitan kierukan voi vähän sattua…
ON OLLUT JA SANON ETTÄ LAITTO SATTUI!!!
Meillä on miehen kanssa haaveena lapsi, mutta odotamme vielä hetken. Mietin vain, että kuinka moni on joutunut turvautumaan hedelmöityshoitoon yksisarvisen takia?
Pelottaa jo valmiiksi, jos ei tärppääkkään.
Mulle lääkäri sanoi ettei yksisarviseen kohtuun suositella käytettäväksi ollenkaan kierukkaa.

Meillä meni lasta yrittäessä 1,5 vuotta. Kun oltais tammikuussa -19 menty lääkäriin hoitojen aloitus käynnille huomasin olevani raskaana. Perätila raskaus todettiin ja kääntöä yritettiin onnistumatta. Meni laskettuun päivään ja 5pv käynnistys ei juuri tuottanut tulosta, muuta kuin vesien menon, mutta vauva ei laskeutunut ja lopulta mentiin sektioon. Sen jälkeen kun jäin parsittavaksi lääkäri sanoi mulle, että "Joillain on hertan mallinen kohtu, joillain kaksiosainen ja sun oma ei ole kehittynyt toiselta puolelta, että hyvä että se on pysynyt mukana eikä ole revennyt." Aika vahvasti painui nämä sanat mieleen, mutta niitä ei löydy mistään mun synnytystiedoista. Sielä lukee vain että oikea tuuba alhaalla. Koitin kysyä asiaa jälkitarkastuksessakin, mutta asia vähän jätettiin sikseen ja sanottiin että se on varmasti toi tuuba asia mitä sielä on tarkoitettu kun muuta ei ole kirjattu.

Tää jäi häiritseen mua vuosiksi ja tänävuonna -23 hakeuduin tutkimuksiin raskaudensuunnittelukäynnin kautta ja kerroin noista leikkaavan lääkärin puheista mitä muistan ja mulla todettiin ultrauksien kautta yksisarvinen kohtu. Sanottiin, että on ihme, että olen raskautunut ilman hoitoja ja että salama ei luultavasti iske samaan paikkaan kahdesti.

Ekan vuoden mulla oli lapsensaannin jälkeen kuparikierukka ja vuodin todella paljon, joten halusin sen pois (hyvä, että otin!). Nyt olen ollut 3 vuotta ilman ehkäisyä enkä ole toista kertaa raskautunut. Enkä edes ole varma haluaisinko, koska nuo lääkärin puheet repeämisvaarasta ovat jääneet pelottamaan.
 
vierailija
Mulle lääkäri sanoi ettei yksisarviseen kohtuun suositella käytettäväksi ollenkaan kierukkaa.

Meillä meni lasta yrittäessä 1,5 vuotta. Kun oltais tammikuussa -19 menty lääkäriin hoitojen aloitus käynnille huomasin olevani raskaana. Perätila raskaus todettiin ja kääntöä yritettiin onnistumatta. Meni laskettuun päivään ja 5pv käynnistys ei juuri tuottanut tulosta, muuta kuin vesien menon, mutta vauva ei laskeutunut ja lopulta mentiin sektioon. Sen jälkeen kun jäin parsittavaksi lääkäri sanoi mulle, että "Joillain on hertan mallinen kohtu, joillain kaksiosainen ja sun oma ei ole kehittynyt toiselta puolelta, että hyvä että se on pysynyt mukana eikä ole revennyt." Aika vahvasti painui nämä sanat mieleen, mutta niitä ei löydy mistään mun synnytystiedoista. Sielä lukee vain että oikea tuuba alhaalla. Koitin kysyä asiaa jälkitarkastuksessakin, mutta asia vähän jätettiin sikseen ja sanottiin että se on varmasti toi tuuba asia mitä sielä on tarkoitettu kun muuta ei ole kirjattu.

Tää jäi häiritseen mua vuosiksi ja tänävuonna -23 hakeuduin tutkimuksiin raskaudensuunnittelukäynnin kautta ja kerroin noista leikkaavan lääkärin puheista mitä muistan ja mulla todettiin ultrauksien kautta yksisarvinen kohtu. Sanottiin, että on ihme, että olen raskautunut ilman hoitoja ja että salama ei luultavasti iske samaan paikkaan kahdesti.

Ekan vuoden mulla oli lapsensaannin jälkeen kuparikierukka ja vuodin todella paljon, joten halusin sen pois (hyvä, että otin!). Nyt olen ollut 3 vuotta ilman ehkäisyä enkä ole toista kertaa raskautunut. Enkä edes ole varma haluaisinko, koska nuo lääkärin puheet repeämisvaarasta ovat jääneet pelottamaan.
 
vierailija
Mulle lääkäri sanoi ettei yksisarviseen kohtuun suositella käytettäväksi ollenkaan kierukkaa.

Meillä meni lasta yrittäessä 1,5 vuotta. Kun oltais tammikuussa -19 menty lääkäriin hoitojen aloitus käynnille huomasin olevani raskaana. Perätila raskaus todettiin ja kääntöä yritettiin onnistumatta. Meni laskettuun päivään ja 5pv käynnistys ei juuri tuottanut tulosta, muuta kuin vesien menon, mutta vauva ei laskeutunut ja lopulta mentiin sektioon. Sen jälkeen kun jäin parsittavaksi lääkäri sanoi mulle, että "Joillain on hertan mallinen kohtu, joillain kaksiosainen ja sun oma ei ole kehittynyt toiselta puolelta, että hyvä että se on pysynyt mukana eikä ole revennyt." Aika vahvasti painui nämä sanat mieleen, mutta niitä ei löydy mistään mun synnytystiedoista. Sielä lukee vain että oikea tuuba alhaalla. Koitin kysyä asiaa jälkitarkastuksessakin, mutta asia vähän jätettiin sikseen ja sanottiin että se on varmasti toi tuuba asia mitä sielä on tarkoitettu kun muuta ei ole kirjattu.

Tää jäi häiritseen mua vuosiksi ja tänävuonna -23 hakeuduin tutkimuksiin raskaudensuunnittelukäynnin kautta ja kerroin noista leikkaavan lääkärin puheista mitä muistan ja mulla todettiin ultrauksien kautta yksisarvinen kohtu. Sanottiin, että on ihme, että olen raskautunut ilman hoitoja ja että salama ei luultavasti iske samaan paikkaan kahdesti.

Ekan vuoden mulla oli lapsensaannin jälkeen kuparikierukka ja vuodin todella paljon, joten halusin sen pois (hyvä, että otin!). Nyt olen ollut 3 vuotta ilman ehkäisyä enkä ole toista kertaa raskautunut. Enkä edes ole varma haluaisinko, koska nuo lääkärin puheet repeämisvaarasta ovat jääneet pelottamaan.




Kiitos vastauksesta!!

Kierukka oli siis laitettu monta vuotta sitten...
Mieslääkäri kysyi vain "onko sua tutkittu mitenkään, kun ei tän pitäisi sattua noin paljon?"
Totesin että ei, ja asia jäi siihen.
Oon kuitenkin 31v ja nyt vasta ultrattiin niin, että huomattiin, että johdin ei ole yhteydessä kohtuun.
Kävin yksityisellä vielä gynellä, joka sanoi että kohtu on ok kokoinen, että pitäisi mahtua vauvan. Hän myös uskoi raskauden mahdollisuuteen ihan ilman hoitoja.
Silti huolettaa, koska olen 1,5v yrittänyt ex mieheni kanssa ja nyt uuden kumppanin kanssa 3kk.
Myös ärsyttää, että aina kun on uusi kumppani joutuu yrittämään taas sen vuoden.
Luulisi että tälläisessä tilanteessa olisi lyhyempi aika, kun entuudestaan jo yritystä takana.
Ahdistaa.
 

Yhteistyössä