Hae Anna.fi-sivustolta

Yksisarvinen Kohtu - Kokemuksia

Viestiketju osiossa 'Vauvahaaveet' , käynnistäjänä Moona, 25.11.2013.

1. Moona Vierailija

Hei rakkaat Ellit,

Onko täällä muita kenellä on yksisarvinen kohtu, että miten on raskaus onnnistunut jne?

Minulla havaittiin ensimmäisen lapsen sektiossa, että minulla on yksisarvinen kohtu. Synnytys oli käynnistynyt viikolla 35+6 lapsiveden menolla : Lapsi yritti kääntyä perätilasta ja rikkoi samalla sikiökalvot. pienestä enneaikaisuudesta huolimatta meillä on nyt terve 2-vuotias tyttö.

Odotin pikkukakkosta ja raskausviikolla 9+2 tämä meni kesken.
    Nyt tällä hetkellä on pienonoinen pelko tästä tilanteesta, että voiko tuo yksisarvinen kohtu aiheuttaa tuon keskenmenon. Lääkäri tosin sanoi ettei huolta pitäisi olla, eli vaikutusta ei pitäisi olla.

Eli olisin kiinnostunut kuulemaan muiden kohtalotovereiden kokemuksia asiasta, että miten kaiiki on sujunut raskaudessa.

2. Nukka Vierailija

Vanha keskustelunaloitus jo, mutta tästä aiheesta ei pahemmin löydy keskustelua netissä. Mulla on tuore kokemus asiasta, tässä tää vauveli tuhisee tätä kirjoittaessani rinnalla. <3

Mulla todettiin rv 34 että lapsi oli perätilassa. Sovittiin synnytystapa-arvio ja vauvan käännösyritys rv 36. Ei kääntynyt (jälkikäteen siis tietenkin sanottiin ettei olis mahtunut kohdun epämuodostuman takia kääntymään). Kyllä siinä tilanteessa itekin tajusin ettei tuu kääntyy kun tuntu kertakaikkiaan siltä. Mua yritettiin houkutella alatiesynnytykseen, mutta päätin kuitenkin valita sektion koska se on vauvan komplikaatioiden takia kaikkein turvallisin vaihtoehto kuitenkin. Sektiota jouduttiin sitten aikaistamaan yllättävän raskausmyrkytyksen takia ja ihana poikamme syntyi rv 37 täysin terveenä ja hyvävointisena. Onneksi valittiinsektio, sillä vauva oli juuri ennen syntymää kääntynyt jalkatarjontaan, mitä ei saisi synnyttää alakautta ettei napanuora jää jalkojen väliin! Kaikki meni siis lopulta hienosti, mutta sektiossa huomattiin tuo kohdun epämuodostuma. Se selitti miksi vauva on koko loppuraskauden nököttänyt samoin päin pää vasemmalla ylhäällä ja jalat alhaalla oikealla

3. Nukka Vierailija

Sen verran jatkan vielä, että sanottiin että saan tulla raskaaksi uudestaan, mutta sektion takia vasta vuoden päästä aikaisintaan. Ja vauva olisi todennäköisesti taas perätilassa, jonka takia mulle kirjattiin neuvolan kirjoihin aikainen synnytystapa-arvio uuden raskauden varalta. Hedelmällisyyteen toi kai voi vaikuttaa kun toinen munasarja on ymmärtääkseni todennäköisesti poissa pelistä. Onneksi meillä on tämä yksi ihana tuhisija tässä nyt ja osaan olla siitä nyt kovin kiitollinen. <3

4. Äiti-14 Vierailija

Hei :)

Vanha aloitus jo, mutta mukavaa, että tästä asiasta löytyy edes jotain keskustelua suomeksi.

Mulla on todettu yksisarvinen kohtu. Perätilan vuoksi päädyttiin sektioon ja siinä todettiin. Toista kohdun sarvea ei käytännössä ole, toinen munatorvi tekstin mukaan 4cm alempana kuin toinen. Sivuelimissä tekstin mukaan ei erityistä, eli kai sieltä normaalit värkit löytyy. Kuitenkaan tietty ei ole varmuutta toiminnasta. Lääkäri sanoi, että mahdollista tuon poikkeavuuden syytä se perätila, selvinnee seuraavassa raskaudessa, jos virhetarjonta toistuu.

Lapsettomuutta selviteltäessä paljastui PCO, jonka takia mulla ei omaa kiertoa ollut. Pienin avuin kuitenkin tulin raskaaksi ja kaikki meni tosi hyvin. Sektio oli suunniteltu tiistaille, mutta la-su välisenä yönä totaali vesienmeno ja synnytys käynnistyi spontaanisti. Terve poika syntyi. Missään vaiheessa ei laskeutunut, pää kolisi mun kylkiluihin (oikealle ylös) vielä leikkauspöydällä.

Mä olen jäänyt miettimään, että eikö anomalia tosiaan näkynyt ultratutkimuksessa silloin kun PCO todettiin? Kuitenkin silloin molemmat munasarjat olivat lääkärin mukaan normaalit, paitsi tietty helminauhojen ympäröimät.

Onko kenelläkään todettu ultrassa? Mietin, että haluaisin selvittää asiaa enemmän, mutta en tiedä miten.

Kokemuksia kaipaan siis minäkin :)

5. vierailija Vierailija

Hei,

Minulla on todettu yksisarvinen kohtu lapsettomuushoitojen yhteydessä.
    Ilmeisen vaikea kuitenkin ultralla huomata, koska minuakin oli ultrannut useampi eri naistentautien erikoislääkäri lukuisia kertoja. Vasta ivf hoidon suunnittelu käynnillä lääkäri kiinnitti huomiota siihen ettei toista sarvea saa näkyviin ultralla ja silloin ensimmäistä kertaa epäiltiin rakennepoikkeamaa. Myöhemmin asia tutkittiin kohdun nestetäyttö ultralla. (sonohysterografia)
    Mikäli sairaalalla olisi ollut 3d ultra mahdollisuus sisäkautta ultraukseen, niin sillä voitaisiin myös diagnosoida.

Nyt olen raskaana viikolla 31+6
    Ja ollut sairaalassa osastolla vuodelevossa kuukauden. Rakennepoikkeama tosiaan altistaa ennenaikaisuudelle ja kohdunkaulan heikkouden takia sain passituksen lepoon. Meillä vauvayös majaillut perätilassa koko raskauden, ja lääkäri totesikin että valitettavasti harvoin kääntyvät yksisarvisessa varsinkaan enää näillä viikoilla.

6. vierailija Vierailija

Hei,

Miten lopouraskaus ja synnytys sujui?

Minulla tosiaan todettu yksisarvinen kohtu ja nyt rv 29. Huomenna ylimöäräylim ultra ja synnytystapa tutkimus. Hieman jännittää mikä tämän hetkinen tilanne ja suunnitelma jatkosta. Vauva painaa jo nyt kylkiluita ja on vain vasemmalla puolella vatsaa, kuten kohtukin on.

7. Unikorni Vierailija

Hei, hieman off-topic, mutta yksisarvisen kohdun omaavat, tulitteko raskaaksi luomuna vai hedelmöitys/lapsettomuushoitojen kautta? Itselläni todettiin yksisarvisuus munajohtimien aukiolotutkimuksessa yksityisellä ja nyt olemme siirtymässä julkiselle. Yksi tulokseton inssi takana, mutta oma kierto on säännöllinen ja muuten kaikki toimii normaalisti. Todella huojentavaa lukea muiden yksisarvisten onnistumisista, että ehkä tässä toivoa siis on!

8. vierailija Vierailija

Täällä yksisarvisen kohdun omaava. Selvisi esikoisen sektion yhteydessä. Sektio perätilan ja raskausmyrkytyksen vuoksi rv37+2. Nyt uudelleen raskaana ja vuosi yritettiin ennen tärppiä. Viikkoja 25 ja tää on nyt aika paljon toistaiseksi viihtynyt pääalaspäin. Vaa oha tää raskaus ollu melkoista vuoristorataa. Jouduin jäämään saikulle jo rv 15 supisteluiden vuoksi jotka luultavasti johtuvat tästä kohdun rakennepoikkeavuudesta. Toivottavasti hän pysyisi kuitenkin yksiössään mahdollisimman pitkään.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri