Yksityinen äitiysneuvola

  • Viestiketjun aloittaja Carol
  • Ensimmäinen viesti
Carol
Itselläni rv 6+6 ja 1. neuvola ylihuomenna. Olen menossa ihan kunnalliselle puolelle neuvolaan, mutta mietin edelleen yksityistäkin...

Onko kenelläkään kokemuksia yksityisestä äitiysneuvolasta? Tampereelta löysin ainakin yhden (asun treen lähistöllä). Olen kuullut paljon hyvää kunnallisita neuvoloista, mutta myös paljon negatiivista. Haluaisin tietenkin neuvolalta kannustusta ja tukea ja negatiiviset kokemukset stressaisivat minua vain enemmän.

Kommentteja.
 
ellu
Hm, minusta suomalainen neuvolajärjestelmä on todella hyvä. Miksi pitäisi käyttää yksityisiä palveluja? Kaikki rutiinit ovat hoituneet kohdallani hienosti (pissanäytteet, verenpaine, painonseuranta jne.) ja lisäksi olen saanut keskustella mieltäni vaivaavista ja nostattavista asioista asiantuntevan ja empaattisen terveydenhoitajan kanssa. Nyt kesällä tosin lomat ovat aiheuttaneet sen, että th on vaihtunut pariinkin kertaan. Olisikin mielenkiintoista kuulla, miksi joku on valinnut ykstyisen äitiysneuvolan ja onko siellä tarjolla millaisia palveluja.
 
Plankton
Ja minkä hintainen tuo yksityinen neuvola on? Minua se ainakin hiukan kiinnostaa, koska niinkuin maalismammoissa kirjoitin, kotikuntani ei tarjoa niskaturvotus- tai rakenneultraa - ei siis kumpaakaan! Joten käyn ne yksityisellä ja mietin, että pitäisikö sinne sitten vallan siirtyä ... Toisaalta luulen, että kunnalliset ovat paljon kokeneempia, en tiedä sitten. Kertokaahan kokemuksianne.
 
ellu
No johan on. Ei siis kumpaakaan ultraa! Saako kysyä, mikä kunta? Saahan sitä kysyä, pakko ei ole vastata. Luulisi, että näissä neuvolapalveluissakin olisi joku lakisääteinen linja, jotta ihmiset eivät joutuisi aivan eriarvoisiin asemiin asuinpaikkakunnan mukaan. Omassa kunnassani tarjotaan veriseula+np-ultra, rakenneultra ja lisäksi kolmas ultra synnytystapa-arviossa. Tämän lisäksi olen saanut käydä vielä ylimääräisissä ultrissa terveydenhoitajalla.
 
Iituli
Täältä löytyy yksi yksityisen neuvolan käyttäjä. Syyni yksityisen neuvolan käyttöön on se, että vauvani on saanut alkunsa hedelmöityshoidoilla ja halusin jatkaa lapsettomuusklinikan neuvolassa sen takia. Tietävät siellä taustani ja minun ei tarvitse selittää tilannettani sen kummemmin. Olen ollut neuvolaan todella tyytyväinen. Kätilö on mukava ja asiantunteva, ja kaikki on sujunut hyvin. Ultrat tekee saman klinikan lääkäri. Hinnoista en osaa vielä sanoa, koska maksan kaikki tähänastiset käynnit ensi kerralla (laskua kootaan useamman kuukauden). Muistaakseni hinnat meni jotenkin niin, että eka neuvolakäynti 50 ja seuraavat 30. Noista tulee saamaan sitten sen kela-korvauksen pois.
 
tipsu
Minä olen käyttänyt pari kertaa yksityisen äitysneuvolan palveluja. Lähinnä siksi, että sinne pääsee käymään aina (kun vain maksaa;). Itselläni on takana yksi keskenmeno, jonka aikana soittelin kunnalliseen neuvolaan useastikin, hädissäni tietysti. Aina sanottiin vaan että katsotaan nyt ja ei voi mitään jne. Tiedän kyllä että keskenmeno tulee jos on tullakseen, mutta kovasti helpottaa jos pääsee heti ultraan ja juttelemaan asiantuntevan henkilön kanssa.

Asun Oulussa, ja käyttämäni neuvola on Meri-Oulun äitiys- ja perheneuvola. Olen siis tämän toisen raskauden aikana käynyt ultrassa pari kertaa, 30€/kerta. Kätilö on todella ihana, ja toimitilat ovat lähestulkoon kodinomaiset. Ajan saa todella hyvin, ja illallakin voi soittaa jos on jotain.

Varmasti menen sinne uudestaankin jos jotain kiireellistä ilmenee! Mutta en näe syytä jättäytyä kokonaan pois kunnallisesta järjestelmästä. Siellä hoidetaan kaikki rutiinit mallikkaasti, ei vain ole aikaa hyysätä yksilöllisesti jokaista hysteeristä mama-to-be: tä;))
 
jhliv
No ihan turhaa maksaa, ellei ole jotain erityistä. Itse kävin ensimmäisellä käynnillä yksityisellä, koska kunnallisen nauvolan aikatauluihin ei millään sopinut. Hyvää tietoa sain myös jatkossa kunnalliselta puolelta..

Aika ruutiinia nuo neuvolakäynnit jatkossa ovat, ihan turhasta maksoisi jos kaikki käynnit kävisi yksityisellä.

Itse kävisin tarpeen mukaan, jos tulisi jotain erikoista, haluaisin "toisen mielipiteen" jostain asiasta tai muuta.

Mutta jokainen tavallaan ja rahapussinsa mukaan.
 
Sara
Missä Treella on yksityinen neuvola?? Minullakin on takana yksi keskenmeno ja olen erittäin pettynyt julkisen neuvolan palveluihin!! En löydä infoa siitä mistään! kiitoksia jo etukäteen! :)
 
minä vaan
Liittyen edelliseen viestiin, samoin Ylöjärvellä ... siis kunta tarjoaa vain sellaisen ultran, jossa katsotaan onko alkio oikeassa paikassa ja onko niitä vain yksi ja onko se elossa ... Ja sitten pääsee viikolla 16 seerumiseulaan, mutta niskaturvotus- tai rakenneultraa ei tarjota ollenkaan. Että yksityiselle vaan...
 
ninnu
joo, mutta kannattaa erottaa yksityinen neuvola ja ykstyinen lääkäri. Itse kyllä teettäisin nuo niskaturvotus- ja rakenneultrat ihan yksityislääkärillä, en ykstyisessä neuvolassa terveydenhoitajalla/kätilöllä. Eli alunperinhän tässä oli kai kyse lähinnä neuvolapalveluista, joita toteuttvat th:t ja kätilöt.
 
TRUST FUNDS
Hei rakas hakija
Olen Mr. Stephen Brown nimen ja olen omistaja rahastot Maailman Loan Company. Kunniaksi minun suuri tekemisistään, minä haluan teidän tietävän, että minä annan pois kaikenlaisia laina voi koskaan ajatella vain alhainen korko on 3%. Vauhtia nyt ja hakea oman kiireellinen laina, jotta saamme oman lainan käynnissä. Ota yhteyttä jo tänään osoitteessa: trustfunds402@yahoo.com
Hae lainaa tänään ja saada se niin nopeasti kuin haluat.
* STEPHEN BROWN *
 

Yhteistyössä