yksityinen gynekologi (bartholiniitti)

  • Viestiketjun aloittaja Alina77
  • Ensimmäinen viesti
Alina77
Hei,

Kärsin sellaisesta vaivasta kuin Bartholinin rauhasen tulehdus (ollut pari kertaa ennenkin), ja nyt kun antibiootti ei tunnu siihen purevan, pitäisi kai mennä puhkaisuttamaan se gynelle. Viimeksi kävin yths:llä ja sain sellaiset traumat (gyne ei tiennyt yhtään mitä teki, ei puudutusta, sattui helv*tisti), että en sinne enää mene. Mietin, että onkohan samankaltaista myös terveyskeskuksessa... Mahdotontahan sitä on etukäteen tietää, mutta minkälaisia kokemuksia muilla on - onko yksityiset gynekologit parempia yleensä? Saako siellä helpommin toimenpiteisiin lääkitystä/puudutusta?
Kiitos jo etukäteen!
 
nainen,45
Hei,
minulla on myös ja lääkäri sanoi ettei sitä kannata poistaa. Terveyskeskuksessa olen pari kertaa käynyt kun siitä on tyhjennetty märkää. Itselläni se tuntuu muttei vaivaa mitenkään joten olen antanut sen olla. Kyllä minulle muistaakseni puudutus laitettiin terveyskeskuksessakin.
 
Sini123
En nyt muista oliko mullakin tuo sama rauhanen tulehtunut, mutta vastaan nyt kuitenkin.

Minulla oli ehkä pienen kananmunan kokoinen patti jalkovälissä ja kipeä kuin mikä. Terveyskeskuksesta sain antibiootit, mitkä veivät kyllä tulehduksen pois, mutta patti jäi. YTHS:llä oli niin järkyttävä naisgynekologi kuin olla voi. Pyysin patin aukaisua ja tämän mielestä se oli turhaa, mutta suostui sitten kuitenkin. Pienen viillon teki ja ihmetteli ääneen: "ohoh täälläpäs on vanhaa verta". Minulla tosin ei tuo viilto sattunut. Tietysti minulla ei enää ollut tulehdusta ja ihmisten kipukynnyskin on erilainen. Mutta sillä se kyllä lähti pois. Kävin vielä yksityisellä (mieslääkäri) oman mielenrauhan vuoksi.

Tämä kirjoitus nyt oli lähinnä anti-YTHS. YTHS:n lääkäriltä sai nyhtää kaikki tiedot, yksityiseltä ei tarvinut edes kysyä mitään, koska hän selitti kaikki asiat, mitkä mieltäni askarrutti.

Mielipiteeni on, että YTHS:llä voi käydä kyllä pillerireseptin uusimassa, mutta erikoislääkärin palveluja ei sieltä kannata hakea. Jos on jotain erikoisempaa kysymistä lääkäriltä tai vaivaa, niin ilmanmuuta kannattaa maksaa yksityislääkärista, ihan jo palvelunkin kannalta.
 
Huh!!
En tiedä kenellä olette käyneet, mutta Sirpa Vilska YTHS:llä on erittäin pätevä ja mukava gyne! Hän tuli sinne vasta jokin aika sitten, mutta vakituiseksi. Yhtä hyvää en ole koskaan edes yksityisellä tavannut.
 
elannaa
Mä taas en ole koskaan kohdannut yhtä hyvää, potilasta kuuntelevaa ja tarkan oloista gynekologia kuin Oulun YTHS:llä on! Että eipäs aleta nyt yleistämään. (En muista nyt kuolemaksenikaan sen naisen nimeä, vaikka oon useasti käynyt).
 
33
Mulla on bartholin tyhjentänyt Hesan YTHS:llä naisgyne nimeltään Heikkilä. Itse en edes tiennyt, mikä vaivaa, hän tiesi ja tyhjensi. Kyllä sitä puudutettiin ensin, ei tuntunut missään.
 
CR
Ikävä kuulla tollaisia kokemuksia...
Itsellä ollut sama vaiva. Ekalla kerralla YTHS:n yleislääkäriltä sain antibiootit, koska paise ei ollut "kypsä" puhkaistavaksi. Ei lähtenyt parantuun antibiooteilla ja kävin YTHS:n toisella yleislääkärillä joka yritti puhkaista paisetta, mutta ei olult tarpeeksi ronski (eli piipersi neulalla, mikä teki vain kipeää, kun pikku pisto tervävällä puukolla olisi puhkaissut paiseen varmasti helposti), ja hän teki sitten lähetteen sairaalaan gynekologille (meidän YTHS:llä ei tainnut tuolloin olla kuin osa-aikainen gyne). Vaikka teki 1-kiireellisen lähetteen (eli suositteli että minut oltaisiin otettu poliklinikalle katsottavaksi 1-7 pvän kuluessa) niin sain ajan vasta 10 pvän päästä (ihan ymmärrettävää, koska kaikkien sairaaloiden poliklinikoiden resurssit on tiukilla tänä päivänä). No eipä siellä oikein muuta kun katsottiin että kaikki on kunnossa ja se nuori erikoistuva lääkäri soitti kokeneemmalle lääkärille että kuinka tässä edetään, niin ne ainakin laittoi mut heti silloin leikkausjonoon, että se otetaan pois (koska kuulemma sillä tulehduksella on taipumus uusia kun se kerran tulee). Arvioitu jonotusaika leikkaukseen oli muistaakseni jotain puolisen vuotta.

Toisen kerran sama Bartholinin rauhanen tulehtui parin kk päästä ja silloinkin sain antibiootit (suoraan pyytämällä tutulta lääkäriltä), mutta vaivapa ei sitten parantunutkaan ja oli ihan h*****in kipeä, ei pystynyt kävelemään, istumaan, seisomaan siten että olisi varannut sen tulehtuneen rauhasen puoleiselle jalalle. En ollut silloin kotipaikkakunnallani, enkä edes sellaisella paikkakunnalla että olisin YTHS:lle päässyt joten kärvistelin ikävän vaivan kanssa ja paise puhkesi itsetään. Vaivat helpotti samantien. Kävin sitten yksityisellä ja leikkautin rauhasen pois samantien (maksoi yksityisellä muistaakseni n.1200 e kaikkine kuluineen).

Kipuun en nyt ota kantaa, mutta tässä yksi kokemus miten asiat sitten lopulta meni hyvin, kun oli onneksi sen verran varoja että pysty hoitamaan leikkauksen tuolla yksityisellä puolella. En tiedä sitten miksi joku sanoo etä sen rauhasen poistosta ei ole hyötyä, kun minulle sanottiin että se tulehtuu jatkossa helpommin...

 
tipitii
Itse sain lähetteen kätilöopistolle , kun ensin kävin yksityisellä. Kätilöopistolla päivystyksessä lääkäri ei edes ruvennut kokeilemaan puutuuko eikä avaamaan sitä, oli tosi valtavan kokoinen ja tulehtunut. Sain leikkausajan seur. aamuksi nukutuksessa, onneksi, koska minulla sama kokemus kuin sinulla ja jäi pahat traumat. Nyt leikkaus meni hyvin, ei kipuja sen jälkeen ja patti kysta poissa. Tulehdusarvot olivat myös korkeat eivätkä halunneet ruveta avaamaan, kun tiesivät, ettei enää puudu, kun täynnä märkää. Älkää antako mennä pahaksi ja älkää suostuko ilman puudutusta mihinkään toimenpiteeseen kohtalotoverit!!!! Kysyin, voisiko koko bartholinin kystan, patin poistaa kokonaan, eivät miel. suostu poistamaan, kuulemma sen jälkeen olisi kovat kivut ja kuulemma luonnon oma liukastus kärsisi jos tulisi toisellekkin puolelle sama vaiva, vastasi leikkaava lääkäri. Sain kaksi eri antibiottikuuria ja vko:n sairaslomaa.
Hei,

Kärsin sellaisesta vaivasta kuin Bartholinin rauhasen tulehdus (ollut pari kertaa ennenkin), ja nyt kun antibiootti ei tunnu siihen purevan, pitäisi kai mennä puhkaisuttamaan se gynelle. Viimeksi kävin yths:llä ja sain sellaiset traumat (gyne ei tiennyt yhtään mitä teki, ei puudutusta, sattui helv*tisti), että en sinne enää mene. Mietin, että onkohan samankaltaista myös terveyskeskuksessa... Mahdotontahan sitä on etukäteen tietää, mutta minkälaisia kokemuksia muilla on - onko yksityiset gynekologit parempia yleensä? Saako siellä helpommin toimenpiteisiin lääkitystä/puudutusta?
Kiitos jo etukäteen!
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä