Yksityisyrittämisestä, jotain kertokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ford Prefect
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ford Prefect

Aktiivinen jäsen
01.10.2006
10 143
0
36
:ashamed: :xmas:

Mä oon niin tonttu.

Enkä tiiä kun tän; pitää hakee y-tunnus ja maksaa veroja ja alv.

Mutta miten sitä kirjanpitoa tehdään?
Mistä mä tiedän mistä maksaa verot, kuinka paljon ja noi kaameat alv:t. :ashamed:

Ja sitte saa jotain vähennyksiä?

Mitä muuta kuin toi tunnus?

Ja voiko olla samaan aikaan ns työtön ja firmallinen? Siis jos firma ei tuota tarpeeksi... :o :ashamed: :xmas:

Suosittelen lämpimästi kirjanpitäjää. Jos aiot itse hoitaa kirjanpitosi niin sehän on periaatteessa sitten jo toinen työ sinulle, jos se ei rutiinilla suju.

Olen kampaaja ja kun aikoinani aloitin toiminimellä työt vuokratuolipaikalla niin marssin kirjanpitäjälle ja hän hoiti kaikki systeemit valmiiksi.

Jos olet yrittäjä, et ole työtön.

Kirjanpitäjä on oiva apu tohon kirjanpitoon ja verojen maksun laskeskelemiseen. Ovat painonsa arvosta kultaa--- valitettavan usein! Mutta sittenpähän on paperiasiat kunnossa ja säilyy välit verottajaan.

Alv menee lyhykäisesti näin: kun myyt, siitä kertyy alvtä, kun ostat, alv vähenee.

Mutta ihan ensin suosittelisin että vaikka tökärissä käyt juttelemassa yritysneuvojan kanssa tai sitten TE keskukset auttaa alkuun.

Kyllä se siitä.

Minkälaista hommaa olit ajatellut aloittaa??

Lainaus"Ja voiko olla samaan aikaan ns työtön ja firmallinen? Siis jos firma ei tuota tarpeeksi..."

Kahdella pallilla istuminen on tehty aika vaikeaksi, eli ainakaan helposti ei onnistu, suosittelisin yrittäjä kurssin käymistä, en ole itse käynyt joten tarkkaan en tiedä sisältöä, mutta mielestäni ainakin kirjanpito, eri yhtiömuodot, kannatavuus laskelmat, verotus ja eläke asiat jne. käydään siellä lävitse, siitä saattaisi olla sinulle apua.

Onnea yrityksellesi. :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Tammihärkä:
Lainaus"Ja voiko olla samaan aikaan ns työtön ja firmallinen? Siis jos firma ei tuota tarpeeksi..."

Kahdella pallilla istuminen on tehty aika vaikeaksi, eli ainakaan helposti ei onnistu, suosittelisin yrittäjä kurssin käymistä, en ole itse käynyt joten tarkkaan en tiedä sisältöä, mutta mielestäni ainakin kirjanpito, eri yhtiömuodot, kannatavuus laskelmat, verotus ja eläke asiat jne. käydään siellä lävitse, siitä saattaisi olla sinulle apua.

Onnea yrityksellesi. :flower:

No kun mä olen NYT työkkärin kurssilla, josta toivottavasti saan ammattitutkinnon suoritettua.

Ja SAMAAN aikaan olis tarkoitus ottaa ihan y-tunnus vaan ja pikkuhiljaa muuta. Hommiin ei kauaa aikaa mee, en nyt tässä sano mitä, ettei taas joku hernehdä. :D

Että pirun rasittavaa ajaa kouluun, jos ei saa mitään tukea mistään :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäreä äitikans:

Kirjanpitäjä on oiva apu tohon kirjanpitoon ja verojen maksun laskeskelemiseen. Ovat painonsa arvosta kultaa--- valitettavan usein! Mutta sittenpähän on paperiasiat kunnossa ja säilyy välit verottajaan.

Alv menee lyhykäisesti näin: kun myyt, siitä kertyy alvtä, kun ostat, alv vähenee.

Mutta ihan ensin suosittelisin että vaikka tökärissä käyt juttelemassa yritysneuvojan kanssa tai sitten TE keskukset auttaa alkuun.

Kyllä se siitä.

Ei mulla ole kirjanpitäjään ollenkaan varaa, olen aika varma.

Jos tulot olis vaikka hmm 200-600e/kk, niin :whistle:

Täytyy kai kysellä, mut pirun hankalaa juosta kaikki työkkärit, verottaja ja kela läpi ja kukaan ei varmaan tiiä tarpeeksi... :snotty: :ashamed:

kannattavuuslaskelmat ym. on lähinnä rahoittajia varten. Eli jos tarvitset pääomaa aloittamiseen jostain muualta. Ja liiketoimintasuunnitelma pitää olla myös.

Alkuperäinen kirjoittaja Ford Prefect:
:ashamed: :xmas:

Mä oon niin tonttu.

Enkä tiiä kun tän; pitää hakee y-tunnus ja maksaa veroja ja alv.

Mutta miten sitä kirjanpitoa tehdään?
Mistä mä tiedän mistä maksaa verot, kuinka paljon ja noi kaameat alv:t. :ashamed:

Ja sitte saa jotain vähennyksiä?

Mitä muuta kuin toi tunnus?

Ja voiko olla samaan aikaan ns työtön ja firmallinen? Siis jos firma ei tuota tarpeeksi... :o :ashamed: :xmas:

Jos haet starttirahaa nii et voi käydä töissä, opiskella päätoimisesti (tai ainakaan saada opintotukea ) yms

Kilpailuta tilitoimistot, koska hinnoissa on eroja. Y-tunnuksen saat kun käyt viemässä perustamisilmoituksen esmes lähimpään TE-keskukseen. Rekisteröinti maksaa muutaman kympin.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäreä äitikans:

Kyllä se siitä.

Ei mulla ole kirjanpitäjään ollenkaan varaa, olen aika varma.

Jos tulot olis vaikka hmm 200-600e/kk, niin :whistle:

Täytyy kai kysellä, mut pirun hankalaa juosta kaikki työkkärit, verottaja ja kela läpi ja kukaan ei varmaan tiiä tarpeeksi... :snotty: :ashamed:

Tilitoimiston palvelut maksaa noin 100 euroa kuukaudessa.

Ja voiko olla samaan aikaan ns työtön ja firmallinen? Siis jos firma ei tuota tarpeeksi...

Ei voi, tätä varten on starttiraha. Taitaa olla jotain 600 euroa kuussa, korjatkaa jos olen väärässä. Starttirahaa hakiessa saat vielä apua liikesuunitelman arvioimisessa :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja voiko olla samaan aikaan ns työtön ja firmallinen? Siis jos firma ei tuota tarpeeksi...

Ei voi, tätä varten on starttiraha. Taitaa olla jotain 600 euroa kuussa, korjatkaa jos olen väärässä. Starttirahaa hakiessa saat vielä apua liikesuunitelman arvioimisessa :)

Starttiraha on, ainakin miehelläni, 638e - verot

Kirjanpitäjät ei oo niin kalliita kuin usein pelätään. Meillä firman liikevaihto on n. 170 000? ja kirjanpitäjä tulee maksamaan rapiat 1000 ? vuodessa. Laskuttaa kuittien mukaan. Ja tää meidän kirjanpitäjä on neuvonut melkein kaikissa yritykseen liittyvissä asioissa.

starttirahaakaan ei kaikki valitettavasti saa!
ja jos olet perustanut yrityksen, olet sen kanssa "naimisissa" eli vaikka lopettasit sen, et puoleen vuoteen saa työttömyyskorvausta.
tilitoimisto ainoo selkeä kirjanpitokeino, hoitaa myös veroilmoitukset.
sitten noiden tunnusten ja alvien lisäx vakuutukset on pakolliset ja eläkemaksut

Saakohan varmasti starttirahaa jos saa samalla palkkaa?

Kun mulla on monta rautaa tulessa... :ashamed: :snotty:

Eli KUN
- opiskelen työkkärin kurssilla, saan toivotavasti tutkinnon suoritettua (kurssilla onneksi yksi yrittäjä myös, mutta SE ei saa mitään tukia)
- Olen töissä iltaisin
- Ja tää mahdollinen y-tunnus homma, mihin en tarvi lainaa enkä tiloja jne jne

Että vaikeeksi menee... :snotty: :xmas: :ashamed:

Eli KUN
- opiskelen työkkärin kurssilla, saan toivotavasti tutkinnon suoritettua (kurssilla onneksi yksi yrittäjä myös, mutta SE ei saa mitään tukia)
- Olen töissä iltaisin

Starttirahaan pitää olla päätoiminen, eli ei sovi yhteen palkkatulon kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Eli KUN
- Olen töissä iltaisin

Starttirahaan pitää olla päätoiminen, eli ei sovi yhteen palkkatulon kanssa.

No eipähän tarvi vaivata päätä kahden päällekkäisen kurssin suorittamisella... :D

Vaikka starttiraha kelpaiskin. ;)

Yhteistyössä