Yksivuotiaana paivakotiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Milla Makia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Milla Makia

Aktiivinen jäsen
12.08.2006
2 730
0
36
Aloitanpa taas ketjun tasta iaikuisesta jauhanta-asiasta. Halusin vaan tuoda erilaisen nakokulman asiaan.

Eli, olisiko sinusta helpompaa vieda lapsesi pienena, n. yksivuotiaana, paivakotiin, mikali siella olisi oma ryhma taman ikaisille? Olen naista lukuisista ketjuista ymmartanyt, etta Suomessa pienet ovat paivakodissa samassa ryhmassa kuin kaikki muutkin isommat lapset.

Englannissa asuessani paivakoti oli ainoa meille sopiva vaihtoehti ja toihin OLI palattava (osa-aikaisena tosin) lapseni ollessa 10 kk. Paivakodissa oli viisi eri ryhmaa, vanhimpien lasten ollessa 4-5 vuotiaita. Eli, noin yksivuotiaat olivat omassa huoneessaan, seuraavassa n. puolitoistavuotiaat jne. Lapset ovat siis aina oman ikaistensa seurassa. Ei ainakaan tarvinnut huolehtia, etta olisi jaanyt isompien jalkoihin.

Jos "meidän" päiväkodissa olisi yksi ryhmä yksivuotiaille, toinen 1½-vuotiaille, niin ryhmässä olisi 1-2 lasta...ja ryhmä vaihtuisi usein.

En pidä ajatuksesta. Mun mielestä on ihan hyvä systeemi, että 0-3 v lapsille on oma ryhmänsä, 3-4 v lapsille omansa, 4-5 v lapsille, ja sitten eskari-ikäisille. Ja lapsen tarpeet & kehitystaso viime kädessä ratkaisee sen, missä ryhmässä hän on - ikäraja on vain ohjeellinen.

Meillä on vain eskarit omassaan ja muut 1-5v:t samassa. Hyvin on toiminut, koska päivän mittaan heitä jaetaan ikätasonsa mukaisiin ikäryhmiin ja tekevät sitten omissa porukoissaan juttuja. Aamut ja iltapäivät ovat sitten yhdessä (ei siis eskarit mutta muut). Mutta kyseessä on pieni päiväkoti.

En itse siltikään siihen pystyisi, pakon edessä joutuu toki tekemään erilaisia vaihtoehtoja ja tieto siitä että siellä on ryhmä täynnä samanikäisiä kirkumassa äitiään ja hoitajia, 3-4kpl jos sitäkään niin ei kyllä huojentaisi mieltä.. Riittääkö kaikille syli jos jokainen sitä yhtäkkiä tarvitsee? Tuskin.

Ok, yleinen argumentti talla palstalla vaan tuntuu aina olevan se, etta pk:ssa pienet jaa isojen jalkoihin. Ja eihan Suomessa tietysti yhta suurta tarvetta pienten ryhmille olekaan, mutta taman systeemin kokeneena pidan siita, etta lapseni on ikaistensa seurassa ja pk:sta on jaanyt monta kaveria, jotka ovat olleet jo alusta asti meossa mukana.

En veisi noin pientä kovin helpolla minkäänlaiseen päiväkotiin, mutta mielestäni suurempi ikäjakautuma on ihan positiivista : pienet oppivat isommilta ja isot saavat olla esimerkkeinä pienille. Ap, missä nykyään asut?

Suomessa on erilaisia ryhmiä ja ne vaihtelevat päiväkodittain. Aika yleistä on se, että alle 3v:lle on oma ryhmä, joissa on joko 12 lasta ja 3 hoitajaa tai sitten 4 hoitajaa ja v. 16 lasta. Alle kolmevuotiaiden kerroin on 1,75 ja kun lapsi täyttää kolme, kerroin laskee 1. Yhdellä kasvatusvasttuulisella aikuisella saa olla laskennallisesti 7 lasta eli 7 yli 3v:tä tai alle 4 3v:tä. Mutta luvut lasketaan päiväkotikohtaisesti, ei enää ryhmäkohtaisesti.

En kyllä ap oikein ymmärtänyt tuota kysymystäsi " olisiko sinusta helpompaa...?
Itse vein lapseni päiväkotiin 2,5v:nä ja 2v:nä enkä olisi heitä sinne kyllä vielä 1v:nä lykännyt. Mieluummin hoidin omat lapseni tuohon asti kotona ja mies oli myös hoitovapaalla esikoisen kanssa. Päiväkodin ryhmä ei vaikuttanut tähän asiaan millään tavalla, vaan ennemminkin lapsen tarve saada kavereita ja mun tarve päästä kotoa pois sosiaalisempiin ympyröihin.

[QUOTE="kotiäiti";25488794]En veisi noin pientä kovin helpolla minkäänlaiseen päiväkotiin, mutta mielestäni suurempi ikäjakautuma on ihan positiivista : pienet oppivat isommilta ja isot saavat olla esimerkkeinä pienille. Ap, missä nykyään asut?[/QUOTE]
Asun edelleen Englannissa. PK:ssa ikajakaumaa on hieman enemman isompien ryhmassa ja kouluhan taalla tosiaan aloitetaan viisivuotiaana. Minusta taas oli kiva, etta vauvat olivat keskenaan, silla eihan noin pieni kuitenkaan viela leiki kuin itsekseen.

Suomessa on erilaisia ryhmiä ja ne vaihtelevat päiväkodittain. Aika yleistä on se, että alle 3v:lle on oma ryhmä, joissa on joko 12 lasta ja 3 hoitajaa tai sitten 4 hoitajaa ja v. 16 lasta. Alle kolmevuotiaiden kerroin on 1,75 ja kun lapsi täyttää kolme, kerroin laskee 1. Yhdellä kasvatusvasttuulisella aikuisella saa olla laskennallisesti 7 lasta eli 7 yli 3v:tä tai alle 4 3v:tä. Mutta luvut lasketaan päiväkotikohtaisesti, ei enää ryhmäkohtaisesti.

En kyllä ap oikein ymmärtänyt tuota kysymystäsi " olisiko sinusta helpompaa...?
Itse vein lapseni päiväkotiin 2,5v:nä ja 2v:nä enkä olisi heitä sinne kyllä vielä 1v:nä lykännyt. Mieluummin hoidin omat lapseni tuohon asti kotona ja mies oli myös hoitovapaalla esikoisen kanssa. Päiväkodin ryhmä ei vaikuttanut tähän asiaan millään tavalla, vaan ennemminkin lapsen tarve saada kavereita ja mun tarve päästä kotoa pois sosiaalisempiin ympyröihin.
Pointtini oli se, etta jos olisi pakko n. 1-v lapsi paivakotiin laittaa, niin helpottaisiko tuollainen ryhmajako tata paatosta. Ehka tama on vahan abstrakti kysymys, kun Suomessa todellakin useammalla on mahdollisuus olla kotona kauemmin.

Yhteistyössä