Hae Anna.fi-sivustolta

Yläasteikäisen kilpaharrastus

Viestiketju osiossa 'Harrastukset' , käynnistäjänä Ä, 01.12.2006.

1. Ä Vierailija

15 vuotias tyttäreni on harrastanut jo aika monta vuotta joukkue-urheilua ja olisi ensi vuoden alulla mahdollisesti siirtymässä karsintojen kautta kilpailujoukkueeseen josta seuraisi noin 3-5 kertaa viikossa harjoitukset. Joukkue tekee ilmeisesti välillä myös ulkomaanmatkoja kisoihin mahdollisuuksien mukaan ja välillä joutuisi olemaan joitakin päiviä pois koulusta harrastuksen takia. Onkohan tälla vaikutusta koulumenestykseen eli kävisikö loiian rankaksi ylläpitää koulumenestystä?

2. urheilijan äiti Vierailija

nuoresta itsestään miten hoitaa koulunsa. Oman kokemukseni mukaan koulu hoituu yleensä hyvin sellaisilla nuorilla joilla on aikaa vievä harrastus, he oppivat jakamaan aikansa tehokkaasti ja keskittymään.
    Oma tyttäreni harrastaa myös joukkueessa kilpaurheilua ja hänellä ei ole koskaan ollut vaikeuksia koulussa vaikka kilpailukaudella harjoituksia saattaa on viitenä jopa kuutena päivänä viikossa ja niistä saattaa vielä parina päivänä olla kahdet harkat.

Hän on lukiossa nyt ja saattaa olla, että kilpailut tai leirit osuvat vielä koeviikolle. Sitten kun kilpailujen jälkeen on harjoitustaukoa niin tyttö on ihan turhaantunut kun ei oo mitään tekemistä.
    Oma mielipiteeni on, että jos nuorella on motivaatio harrastaa niin ei sitä ainakaan kieltää voi, mutta edellytyksenä tietenkin on koulun hoitaminen kunnialla. Kyllä meillä ainakin kilpaurheilu on antanut moninkerroin enemmän kuin ottanut. Minä olen ainakin tosi ylpeä tyttärestäni kun katsomossa näen hänet lavalla nauttivan täysillä siitä mitä tekee...tippa siinä tulee silmään.

3. Pet_riina Vierailija

Minun poika on joukkueurheilussa (jääkiekko). Harrastus vie 5 päivää viikossa aikaa ja siihen päälle tietysti vielä omallakin ajalla tehtävät oheisharjoitteet. Myöskin leirejä ja turnausmatkoja on useita vuoden mittaan. Koulusta pyydämme aina silloin tällöin vapaata, siinä ei ole ollut ongelmia. Poikani on tähän saakka ollut hyvin ahkera koulussa, mutta nyt yläasteella hänen mielenkiintonsa on täysin suuntautunut urheiluun. Hän on hyvin menestynyt lajissaan ja hän on lupaava siinä. Tämän menestyksen myötä hänen motivaationsa ja kunnianhimonsa suuntautuu yhä enemmän urheiluun. Sanomattakin on selvää, että koulu ei enää kiinnosta samalla tavalla. Eli meillä on käynyt niin, että koulun eteen tehdään vain pakollinen, ei mitään ylimääräistä. Olen yrittänyt pojalle puhua, että sinun pääasiallinen juttusi on tällä hetkellä koulu, muttei mene perille. Täytyy vain nyt antaa tilanteen rauhoittua ja katsoa hänen menestyksensä jatkossa lajissaan ja miettiä sitten koulumenestystä uudelleen.

4. 3 x äiti Vierailija

Meilläkin 2 lasta kolmesta harrastavat kilpaurheilua , ja koulumenestys on ollut hyvä.
    Molemmilla tytöillä on todistuksessa vain yksi 7 - musiikissa , muut aineet 8-10 joten
    kyllä osaavat aikansa hyvin jakaa ja tehdä tunnollisesti myös koulutyöt. Ollaan myös
    pyydetty vapaita kilpailumatkojen takia , ja hyvin saatu.

5. wwwwlslk Vierailija

Mulla on ala-asteikäinen joukkueurheilua harrastava poika, joka on tehovalmennuksessa. Treenejä + matseja siis noin 4-5 per viikko. Koulu sujuu kohtuullisesti (noin 8 keskiarvo) ja hän ymmärtää aikataulutuksen päälle. Koulu ja treenit ovat tiettyyn aikaan ja sitten väliaikoina luetaan läksyt ja nähdään kavereita. Ainakaan vielä ei ole ollut ongelmia, koska poika itse tietää mitä haluaa ja tietää, että pitää tehdä uhrauksia jostakin (ei siis voi päästä huipulle, jos ei treenaa).

Aluksi olin vähän kovaa treenausta vastaan, mutta toisaalta säälihän se olisi jättää tätä polkuä läpikäymättä, kun kerran lahjoja on. Harvemmillahan kilpaurheilusta on ammatiksi asti, mutta toisaalta lajin parista saa kavereita ja toivottavasti urheilusta tulee aikuisikäisenäkin rakas harrastus. Uskon, että kilpaurheilu auttaa opinnoissakin, kun ymmärtää kurinalaisuuden merkityksen

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri