Ylämahakipu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pipi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pipi

Vieras
Oon 22. viikolla raskaana ja heräsin aamuyöllä kovaan mahakipuun tossa kylkiluitten alaosan kohilla.... Mistä voi johtua? Kesti ehkä noin puoli tuntia ja sit loppu... En oikee osaa selittää millasta kipu oli mutta en tienny ees miten päin oisin ollu..

Kävin tk-lääkärillä korvatulehduksen takia ja kysyin samalla tästä asiasta.
Lääkäri: "noo.. ei se varmaan tähän korvajuttuun voi liittyä?"
Mä: "eeh.. no tuskin. mietin jos tää liittyis raskauteen"
Lääkäri: "jaa voisko olla että oot raskaana?"
Mä: "no oon ollu jo jonki aikaa... 22. viikolla."
Lääkäri: "Ai. tunnekko liikkeitä?"
Mä: "joo"
Lääkäri: "no tuskin vakavaa, vauva on varmaa potkinu sun mahalaukkua nii että se on sitte tullu kipeeks"

ai jaha :D epäilen. Kohdun korkein kohta on varmaa vähän navan yläpuolella ja liikkeet ei todellakaa tunnu vielä sellasilta että ne vois saada jonku paikan kipeäksi.

Mutta, oisko muita ehdotuksia?

Seuraavassa ultrassa sanoppa sille hoitajalle,että kuvaa sapen. Kuvaile oireet ja näytä alue missä kipu on..

Mulla löyty toista lasta kun ootin niin sappikivet.Ja kipu oli polttavaa..

Raskaus tosiaan voi laukaista sappivaivat. Mulla ne alkoi raskauden jälkeen ja pysytteli poissa seuraavan raskauden aikana taas, kunnes palasivat kamalina sen jälkeen. Leikkauksen jälkeen vaivat ovat pysyneet poissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Laulava Lomittaja:
Seuraavassa ultrassa sanoppa sille hoitajalle,että kuvaa sapen. Kuvaile oireet ja näytä alue missä kipu on..

Mulla löyty toista lasta kun ootin niin sappikivet.Ja kipu oli polttavaa..

Hmm mulla ei enää taida olla enempää ultria kun on ollut jo np-ultra ja rakenneultra....

mä muuten olin illalla syöny ison lautasellisen jotain tulista nuudelijuttua missä oli siis reilusti mausteita... Eikös toi voi aiheuttaa jotai tommosta jos on sappivaiva? Ja kuinka äkkiä ne oireet tulee?

mul on ajottain juuriki tuollaista repivää kipua joka kestää jonkuaikaa, on oikealla kyljellä noin navan korkeudella. Oli jo edellisessä raskaudessa. Sillon tulkittiin repäisykivuksi. Tulee yleensä ku käyn makuulle tai jos makuuasennossa käännän kylkeä. Kestää muutamia minutteja ja ton siaan niin voimakas et sen kivun aikana ei pysty liikkumaan, hyvä ku saattaa hengittää. Nyt menossa rv 18

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mä muuten olin illalla syöny ison lautasellisen jotain tulista nuudelijuttua missä oli siis reilusti mausteita... Eikös toi voi aiheuttaa jotai tommosta jos on sappivaiva? Ja kuinka äkkiä ne oireet tulee?

Mulla sappivaivat alkoi yleensä yöllä.. Eli muutama tunti syömisen jälkeen.

Yhteistyössä