Yli 100kg kertokaa kokemuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bööböti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

bööböti

Vieras
laitan tän tännekkin....kun haluisin kuulla kokemuksianne?

Yli 100kg kertokaa kokemuksia
Lainaa viestiä

Miten teillä meni synnytys ja neuvola käynnit lihoitteko vai laihduitteko? Miten etihin suhtauduttiin? Saatiinko vauvaa ultrattua vatsan päältä? Haaveillaan vauvasta ja painoa on tosi paljon mutta tätä tää elämä on. Vauva saa tulla jos on tullakseen...ei elämä voi olla kiloista kiinni tää on vaan elämää. Kiitos jos jaksatte vastailla :)

Tytyä odottaessani painoin noin sata ja kaikki meni hyvin odotusaikana ja synnytyksessä. Tietysti jouduin käymään sokerirasituksessa ja sen johdosta kontrollikäynneillä, koska paastosokeri koholla. Koko odotusaikana painoni nousi vain 2,8 kg, joten laihduin raskausaikana. Synnytyksen jälkeen olin n.8 kg alle lähtö painon. Tyty painoi syntyessään 3280g ja oli 49 cm pitkä.

Heips!

Raskaus, synnytys ja kaikki siihen liittyvä meni oikein hyvin vaikka painoa reilusti yli sata. Raskaaksikin tulin jo kahden kierron jälkeen! Neuvolassa suhtauduttiin erittäin hyvin ja jo ekalla kerralla sanoin, että en halua punnituksia ollenkaan. Tehtiin niin, että punnitsin itseni kotona ja vain ilmoittelin neuvolaan jos oli isompia muutoksia (ei tosin ollut). Erittäin asiallista ja hyvää kohtelua sain sekä neuvolassa että äitiyspolilla. Kävin pari kertaa sokerirasituksessa ja aina oli kaikki arvot kohdillaan eli ei senkään puolesta huolta. Joten elämää tää tosiaankin vain on ja lapsensaanti ei ole kiloista kiinni... :heart:

Onnea yritykseesi :flower:

Esikon kanssa lähtöpaino oli hiukan yli sata ja painoa tuli lisää noin 10 kg, jotka lähti sairaalassa, tai siis 4 kg tuli eri paketissa mukana...
Sokerit ok koko raskauden ajan, ei mitään ihmeellisiä vaivoja eikä mielihaluja. Neuvolassa vain sanottiin, että hyvä olisi jos painoa ei tulisi kovin paljoa, muuta asiasta ei puhuttu. Äitiyspolin lääkäreistä osa varoitteli enemmän ja osa vähemmän painon vaaroista, yksi laittoi mut vielä viikolla 35 sokerikokeeseen, kun ei uskonut, että ne ovat normaalit. Äitiyspolilla pomppasin sairauden takia.
Nyt kakkosen kanssa rv 26 painoa on tullut ehkä noin kilo lisää, lähtöpaino oli samoissa. Vaikeampi tämä raskaus on ollut, ehkä se vaikuttaa, että esikko täyttää vuoden parin viikon kuluttua, joten tuota pakollista nostelua tulee...

lähtöpaino oli alta sata mutta siihen se kohosi raskauden aikana. neuvolassa asiasta ei huomauteltu, TAYSin verenpainekontrollissa kylläkin joskus. raskausdiabeteksen sain, siihen suhtautui neuvolan täti tosi lunkisti. ultraus onnistui masun päältä (eka ultaus niin taisi olla rv15...). synnytys ja palautuminen meni hyvin. onnea matkaan vaan!

Mulla oli lähtöpaino 105 kg ja odotusaikana tuli 25kg lisää! Hyvin sai ultrattua ja kuunneltua sykkeet! Sokerirasitus oli joskus 28 viikolla!
Synnytys sujui myös hyvin ja saivat laitettua myös epiduraalin vaikka lihaa oli ihan reilusti ympärillä! ( paljon oli loppuvaiheessa kyllä pelkkää turvotusta)
Ainut ongelma oli, että viimeset viikot oli hieman hankala kävellä kun alkoi oma paino sattumaan jo polviin!
Pikkuhiljaa olen painon nyt saanut takaisin siihen mittaan ennen kuin aloin odottamaan! Ja kumma kyllä tämä nykyinen olotila tuntuu aika kivalle kun painoa lähtenyt se 25 kiloa pois, vaikka onhan tuota vieläkin yksi 40 kiloa liikaa! =)
Oma asenteesi vaikuttaa myös paljon siihen kuinka muut suhtautuvat sinuun! Meillä neuvolassa lähinnä vitsailtiin siitä kun sf mitta oli kuukaudessa aina hurahtanut hirveitä lukemia! Sanoi neukkutäti että taitaa olla kaksoset tulossa ja nauroi! ;)

Leppäkerttu! ja kaikki muutkin kiitos vastauksistanne :) Eli meitä on kaikki moneen kokoon :)

Niin leppäkerttu siis eikö ne punninneet sinua ollenkaan neuvolassa?Lääkärissä?sairaalassa? Ilmotitiko millonkaan painoasi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.03.2006 klo 16:14 bööbti kirjoitti:
Leppäkerttu! ja kaikki muutkin kiitos vastauksistanne :) Eli meitä on kaikki moneen kokoon :)

Niin leppäkerttu siis eikö ne punninneet sinua ollenkaan neuvolassa?Lääkärissä?sairaalassa? Ilmotitiko millonkaan painoasi.

Heips taas!

Sanoin tosiaan jo ekalla neuvolakäynnillä, että en halua punnituksia ollenkaan ja sovittiin sit et ilmoitan vain jos suuria muutoksia painossa ilmenee. Mitään sen kummempia perusteluita ei kyselty. Neuvolan terveydenhoitaja kirjasi tämän toivomuksen minun papereihin ja asia oli sillä selvä. Tämän jälkeen kaikki kätilöt, lääkärit, hoitajat jne. näkivät jo valmiiksi papereistani tuon asian joten kukaan ei sitä kysellyt. Vasta sairaalassa (juuri ennen synnytystä) painoani kysyttiin mahdollista sektiota varten (joka näytti todennököiseltä) anestesiakaavakkeeseen. No silloin kävin puntarilla kätilön kanssa ja hän vain kirjasi painon ylös eikä kukaan puhunut asiasta yhtään mitään. Tämähän oli siis sitä varten et osaavat laittaa nukutus/puudutusainetta oikeat määrät. Mutta tosiaan itse koin asian erittäin positivisesti ja sain erittäin asiallista kohtelua. Olen myöskin kuullut päinvastaisia tarinoita ja piruilua painosta jne, joten olen vakuuttunut et kyse on siitä millainen itse olet ja kuinka osaat vaatia "kunnioitusta". Tuo painon tarkkailu ei tosiaankaan ole raskauden aikana pakollista puhumattakaan edes välttämätöntä. Lähinnähän sillä tutkitaan nesteen kertymistä elimistöön eli turvotusta joka voi olla merkki esim. raskausmyrkytyksestä. Mutta tämäkin on tutkittavissa muullakin keinoin ja vielä huomattavasti luotettavimmin (valkuainen virtsassa, korkea verenpaine jne). Vauvan kokoa tarkkaillaan ultralla, ei äidin painoa seuraamalla.
Eli tsemppiä sinulle nyt ensin yritykseen ja sitten toivottovasti odotukseen. Muista aina, että kaikki mitä sinulle tehdään täytyy tehdä sinun luvallasi ja mitään piruilua hoitohenkilökunnalta ei todellakaan tarvitse sietää! :flower:

Tämä ei ehkä tänne kuulu, mutta kirjoitan kumminkin. Minulla ei ollut raskauden alkaessa lainkaan ylimääräisiä kiloja, mutta siltikin rv 12 ultra tehtiin alakautta. Ultraaja yritti ensi vatsan päältä, mutta totesi, ettei tule riittävän tarkkaa. Lisäksi minulla oli istukka edessä. Myöhemmät ultrat tehtiin sitten kyllä vatsan päältä.

Tässä keskustelua seuraneena voisin todeta, että keskustelussa on nähtävästi mennyt kuulkaas tuo ultraus ja sydänäänteen kuuntelu vähän sekaisin.... B) toinen puhuu puusta ja toinen puun kannasta :laugh: No ei se mitään, mutta tosiaan ensimmäinen ultra vkolla 12-14 otetaan kyllä alakautta ja viikoilla 18-20 otettava ultra mahan päältä...mutta tarkoititkin varmaan, että onnistuuko se ultra sitten päältä vai sisäkautta.... :attn:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.03.2006 klo 14:28 Khöm kirjoitti:
Tässä keskustelua seuraneena voisin todeta, että keskustelussa on nähtävästi mennyt kuulkaas tuo ultraus ja sydänäänteen kuuntelu vähän sekaisin.... B) toinen puhuu puusta ja toinen puun kannasta :laugh: No ei se mitään, mutta tosiaan ensimmäinen ultra vkolla 12-14 otetaan kyllä alakautta ja viikoilla 18-20 otettava ultra mahan päältä...mutta tarkoititkin varmaan, että onnistuuko se ultra sitten päältä vai sisäkautta.... :attn:
Mulla eka ultra oli rv 9 ja mahan päältä! Koskaan ei ole mitään alakautta otettu! Samoin myös sydänäänet mahan päältä :o

Moikka! Siis tarkoitin itse että pystytäänkö ultraamaan vatsan päältä? Eiköhän kaikki onnistu aina alakautta kun pääsee lähemmäksi.Kuin läskejen läpi.Mutta on näköjään onnistunut miten päin vaan ihmisillä. Kiitos paljon vastanneille. Kohta pitäis ostaa testi katotaan miten on käynyt neljännen kierron joko olis tärpännyt.Vauvakuume vaan voimistuu tässä kokoajan...iik olen ihan täpinöissäni :)