Yli 3-vuotias kotona (ei pikkusisarusta), leikkikouluasiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras11
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras11

Vieras
Olemme pitämässä lapsemme todennäköisimmin eskariin saakka kotona. Tienoollamme on kerhoa ja puistotätiä, mutta näissä lasten korkein ikä on yleensä 4v. Pääsääntöisesti seudulla lapset ovat päiväkodeissa, vaikka vanhemmat olisivat äitiyslomalla. Harkitsemme toista lasta, mutta vaikka emme saisikaan on poika kotihoidossa.

Törmäsin netissä lähellämme sijaitsevaan leikkikouluun, joka toimii 5krt viikossa 5h kerrallaan. Leikkikoulu ei ole siis päiväkoti, ja ruoatkin tuodaan sinne päivittäin kotoa. Itse olen sitä mieltä, että 3,5-vuotiaalle tuo määrä on liikaa (sopivampi 2-3krt), mutta 5-vuotiaalle voisi olla jo hyväkin määrä. Leikkikoulu on luonto-painoitteinen ja ajasta puolet ollaan ulkona. Ryhmässä on ihanasti vain 10 lasta ja ohjaajia kaksi (lapset 2-5v), joten lapsia vähemmän kuin kerhon pienissä tiloissa. Houkuttelisi hirveästi laittaa lapsi jonoon ko. leikkikouluun, mutta toisaalta kun olen pääasiallisesti kotona, on olo vähän laiska ajatuksesta.

Mitäs mieltä mammat on?

onhan toi 3.5 v aika paljon viitenä päivänä viikossa, mutta vanhemmalle alkaa olla jo hyvä. Mitä ajattelit tehdä sillä aikaa kun lapsi on tuolla? Itse ainakin kyllästyisin, pitäs löytää jotain harrastusta tai opiskelua.
Ja itse samaa mieltä, puistoissa ja avoimella on yleensä vain alle 2 vuotiaita. Oma 2,5 v kaipaa jo omanikästä seuraa, eikä sitä juurikaan noissa paikoissa ole...

Ei kai jonottamisesta mitään haittaa ole, teet lopullisen päätöksen kun asia on ajankohtainen? Lapsi kumminkin kehittyy paljon, etkä voi ennustaa mikä olisi paras puolentoistavuoden päästä lapselle, sinulle ja teidän perheelle.

Itselläni on jonkin verran opinnot kesken, joten tuolla ajalla saisin tod. näk. loput teoriaopinnot suoritettua (yhteensä varmaan 20-25op tekemättä), mutta toisaalta suurinta "rasitetta" eli työharjoitteluita en saisi tehtyä, sillä ne vaatisivät täysipäiväistä hoitoa päiväkodissa, mitä pyrimme välttämään. Missään tapauksessa ei olisi ajatus pitää 5pvnä viikossa, vaan 2-3 päivänä ehkä opintojeni mukaan, jos vain mahdollista. Ehkä sitten lähempänä 5v:nä voisi olla sen 4-5päivää viikossa leikkikoulussa.

ap

Heräsin vain tänään ajattelemaan asiaa (siis eskari-ikään kotona), kun näin yhden 5-vuotiaan perhepäivähoitajalla, ja tyttö oli niin tympääntynyt ja tylsistynyt pienten lasten seurassa... Että olisi niin kiva, kun olisi joku paikka pitemmäksi aikaa, joka muuttuisi tarpeiden mukaan. Kerho kun ei sitä tee, ja useimmat lopettavat sen 4-vuotiaana siirtyessään päikkyyn.

ap

Kehottaisin laittamaan jonoon ja tekemään lopullisen ratkaisun, kun paikka leikkikoulussa avautuu. Onko leikkikoulun maksu kovin iso? Jos otat paikan vastaan ja viet vain tiettyinä päivinä sinne, mutta maksat kaikista päivistä.

On kunnan kerhossa ryhmässä jossa on saman ikäisiä lapsia. Tyttäreni menee myös ensi vuonna samaan kerhoon mutta kun nyt on aamupäivä ryhmässä 2xvk (3,5h kerrallaan). Niin luultavasta ensi vuonna menee iltapäivä ryhmään jossa näitä 4-5v lapsia. Kannattaisi tiedustella vielä kunnalta onko kerhoja missä olisi samanikäisiä lapsia.
Itse koen että lapselleni 5xvk olisi liian paljon, mutta toki yksilöllisiä eroja on.

Tietenkin siis maksaisimme 5 päivästä viikossa, mutta lapsi ei olisi leikkikoulussa 5 päivää viikossa. Kuten sanoin, seudun trendi on, että lapset on päiväkodissa. Meillä ei ole isompien lapsen ryhmää. Itse asiassa lapsen ensi kevään paikka on epävarma, koska kerhoon ei ole tarpeeksi tulijoita, ja ne jonossa olevatkin ovat "alaikäisiä", eli reippaasti alle kolme vuotiaita... Itselläni ei ole edes ajokorttia (tai autoa), joten mitkään pitkät kuljetukset eivät parin tunnin kerhon takia onnistu.

Tätä ongelmaa ei ollut entisessä asuinpaikassamme, jossa olisin voinut olla varma että seuraa riittää kotihoidosta huolimatta. "Vauraammalla" alueella näköjään trendi vähän tälläinen virikehoitoinen, kun ei haittaa se kuntalisän menetys + päivähoitomaksut päälle.

ap

Leikkikouluun oli kahden vuoden jono! Että sellaista... Turha täällä ilmeisesti haaveilla yksityisestä hoidosta, olisi pitänyt laittaa lapsi varmaan jonoon syntyessään :D

Uusimmat

Yhteistyössä