Yli 30v., kuinka pian raskaaksi

  • Viestiketjun aloittaja mites?
  • Ensimmäinen viesti
mites?
Kiinnostaisi tietää kuinka kauan teillä yli 30v. naiset on mennyt ennen raskautumista? Kovasti pelottaa, että jos ei vauvaa tulekkaan, kun ollaan lykätty asiaa näinkin pitkään. Kertokaapa onko tärpännyt heti vai onko tarvittu apuja, jos esikoista on mietitty tuon maagisen 30v. rajapyykin jälkeen?
 
Hmapi
Moro,

mie olen 30-vee ja raskaana ekaa kertaa. Takana 12 vuotta pillerien syöntiä ja raskaaksi tulin toisen kierron aikana yrittämisen aloittamisesta eli todella helposti kävi. Ei se ole iästä eikä pillerien syöntivuosista välttämättä kiinni.

Mahtavasti onnea teille vaaviyritykseen!! :)

Maria
 
tuija*****
eli lasta yritettiin ja neljän kuukauden kuluessa huomaisin odottavani-keskenmeno
siitä puolitoista vuotta kovaa yritystä ja pamahti raskaus joka tuli keskenmenona ulos.
haaveet karsittiin saman tien ja seuraavassa kuussa sitt ilman menkkoja on tärpännyt ja nyt mennään sitt viikkoja 32+4

 
nopeasti kävi
Minä popsin E-pillereitä 16 vuotta ja niiden ansiosta munasarjani säilyivät tuoreena, eikä ongelmia ollut raskautumisessa. Ensimmäinen lapsi tärppäsi toisella yrittämällä (olin 33 v) ja toinen kolmannella (olin 35 v), vaikka yritystä oli tuskin nimeksikään. Kahtena ensimmäisenä kuukautena sekstailimme vain kerran ja tärppikierrossa kaksi kertaa.

Onnea yritykseen! Teillä on vielä hyvin aikaa perustaa vaikka suurempikin perhe.
 
huh huh
^ OT: pillereiden popsimisella ei ole mitään tekemistä munasarjojen tuoreena pysymisen kanssa... Samalla lailla ne vanhenevat kuin sinäkin ja munasolujen aihioita tuhoutuu jatkuvasti, vaikkei munasolu irtoakaan joka kuukausi.

 
Sandeman9503
Toisilla se tosiaan on helppoa ja toisilla tarvitaan apuja. Yksilöitä me olemme, eikä mitään tilastoja tärppäämisestä kannata tuijotella, vaikka vuoden sisään pitäisikin tilastollisesti natsata. Mitäs jos se tilastollinen harha tai lapsettomuus osuukin omalle kohdalle? Kun ei sitä koskaan tiedä...

Mulla ikää nyt 36 ja 2,2 vuoden pitkän yrittämisen jälkeen raskaana vkolla 36+4. Maaliman suurin ihme on meille tapahtunut ja odottelen jo kiihkeästi milloin saan tyypin syliini!

Tsemppiä silti yritykseen ja koskaan ei kannata luovuttaa...
 
UK
E-pillereitä olin napsinut 12 vuotta. Aloimme yrittelemään lasta muutama kuukausi sen jälkeen, kun olin täyttänyt 30 v. Lähes vuosi meni "vauvaa tehdessä". Olimme jo jättäneet puuhailun vähemmälle ja ikäänkuin luovuttameet enimmän yrittämisen -- sitten tärppäsi =)
Nyt ikää on jokunen vuosi lisää ja "kakkos-hanke" meneillään. Saa nähdä miten kauan menee.
 
aamu73,
Ikää 33v ja kuusi vuotta meni ilman ehkäisyä, että ollaan raskaana. Emme käyneet missään tutkimuksissa joten hoitoja ei olla edes mietitty. Nyt raskaus yli puolen välin.
 
saras
Hei
Pillereitä en ole syönyt varmaan viiteen kuuteen vuoteen ja vuosi siinä tais mennä, kun tämä tulokas ilmoitteli tulostaan.
Oli kyllä suuri yllätys, koska olin ihan varma ettei meille ihan omin poppaskonstein lasta siunata.
Kävin kyllä akupunktiohoidoissa ennen raskautta hoidatin menkat kuntoon ja teetin semmosia lapsettomuushoitoja. En tiedä oliko akupunktiosta apua vai ei mutta nyt raskaus on viikolla 24.
Onnea teille yritykseen tiedä vaikka teillä onnistuis nopeampaa.
 
tietoa_
Alkuperäinen kirjoittaja huh huh:
^ OT: pillereiden popsimisella ei ole mitään tekemistä munasarjojen tuoreena pysymisen kanssa... Samalla lailla ne vanhenevat kuin sinäkin ja munasolujen aihioita tuhoutuu jatkuvasti, vaikkei munasolu irtoakaan joka kuukausi.
Väärin. E-pillerit 'säilövät' naisen lisääntymiselimet siihen tilaan, jolloin niiden syönti on aloitettu. Niiden lopettamisen jälkeen kannattaa aloittaa yrittäminen heti, koska sen jälkeen munasarjat palautuvat nopeasti omanikäisiksi. E-pillerit mm. estävät endometrioosin kehittymistä, joka on usein syynä lapsettomuuteen. Esimerkiksi ystäväni, jonka endometrioosi uhkasi riistäytyä pahaksi, syö lääkärin suosituksesta E-pillereitä siihen hetkeen asti, kunnes lapsenteko on ajankohtaista. Ilman pillereitä tauti pääsisi niin pahaksi, ettei lasten saamisesta olisi enää ikinä toivoakaan.
 
Kajakki30
Olen juuri täyttänyt 30 vuotta, että en tiedä kuulunko vielä varsinaisesti tähän yli 30-vuotiaiden ryhmään, mutta vastaanpa kuitenkin... Eli meillä tärppäsi kolmannella kierrolla, nyt raskaus siis aivan alussa. :)
 
Kahden lapsen äiti
Sain tämän toisen lapseni 30-vuotiaana, tyttö on nyt 3 viikkoa. Tärppäsi kerrasta (samoin kuin esikoinen 27-vuotiaana). En ole koskaan e-pillereitä syönyt. Siskoni tuli myös kerrasta raskaaksi 24-vuotiaana joten liekö hedelmällisyys perinnöllistä ;)
 
voisi olla tottakin...
...tuo e-pillereiden vaikutus. Sillä mulla ensimmäinen lapsi sai alkunsa toisesta kierrosta pillereiden lopettamisen jälkeen (käytössä 14 vuotta) ja toista nyt odottelen, viikkoja 16. Tämä toinen antoi odottaa itseään pitkään sillä ensimmäinen lapsi täyttää nyt 2 vuotta eikä välissä käytetty mitään ehkäisyä (imetin 4 kuukautta). Ikää 34v.
 
Hoppu
Neljä vuotta yritystä, neljä keskenmenoa viimeistään kymmenenteen viikkoon mennessä. Ikää 34 v. Mitään syitä ei löydetty, ei mitään "hoidettavissa".

Nyt taas raskaana 15+1 ja hyvältä näyttää :)) On ollut pitkä ja kivinen tie!
 
tilulii
vastaan nyt tähän vaikka ikää tällähetkellä 24. olin 21v kun jätin pillerit raskauden toivossa pois. kaikki piti olla kunnossa (ei mitään tauteja taustalla ym.) mutta eipä sitä raskautta sitten kuulunutkaan. kierto oli suht säännöllinen ja ovuloin melkein joka kuussa, miehen simpatkin normaalit. 2.5 vuotta ehdittiin yrittämään kun sitten kävin ennen hoitojen alkamista munajohtimien aukiolotarkastuksesta. ilmeisesti mulla ollu joku ihmeen tukos tuolla torvissa kun samasta kierrosta tulin suureksi yllätykseksi raskaaksi!

eli mun kohdalla olisin varmasti joutunu käymään tämän saman lapsettomuusasian läpi, olin sitten 24 tai 34. tietenkin itse olen onnellinen, että tämä tuli eteen suht nuorena, niin ei päässyt mitään kamalaa "aika loppuu kesken"-paniikkia syntymään.

mutta tsemppiä teille yritykseen ja pikaisia plussia! :)
t.tilulii rv10+4
 
Vilkku_
Meillä yritys alkoi kun olin 31v. ja kuudennesta kierrosta tärppäsi. Luulen tosin että monet meistä päälle kolmekymppisenä yrityksen aloittavista pohtiikin liikaa iän vaikutusta. Se aiheuttaa pientä stressiä vaikka yrittäisi olla rennosti. Meilläkin tuo tärppi tuli sitten kun hääpäivä lyötiin lukkoon ja saatiin muuta ajateltavaa..
Onnea yritykseen!
Vilkku rv.22+1
 
29vk
Hei, olin 32v kun aloimme yrittämään ja heti tulin raskaaksi. Lopetin e-pillereiden käytön 5v sitten ja olemme keskeytetyllä ja kondomilla tämän ajan hoitaneet. Ennen muinoin 8v e-pillereitä tuli käytettyä.
 
Minna_70
Kolmannesta kierrosta tärppäsi, meni kesken 5/2006. Yhdet menkat välissä ja tärppi, joka itkeskelee nyt jo tuossa vieressä 2 vkon ikäisenä :) Olin 35 v, kun jätin laastarit pois ja nyt siis ikää 36. Vähän haaveilen neljännestä muksusta...
 
Tämmöstä täällä
Melkein 34v. kun alettiin yrittämään; pillerit 12 v. käytön jälkeen lopetin jo reilua vuotta aikaisemmin, sen jälkeen ehkäistiin kdomeilla. Heti eka kierrosta tärppi, mutta raskaus kohdun ulkopuolella. Operoitiin toinen munanjohdin pois ja piti odotella yksi normaali kuukautiskierto ennen seuraavaa yritystä. Toisesta kierrosta tärppi ja nyt kaikki ok (koputtaa puuta :)

rviikko 18+5 / 34v.
 
Hedelmällinen
Ikää kesällä 33v, pikkukakkosta odotan rv 29. Esikoinen nyt 1 v 5 kk. Molemmat saaneet alkunsa ekasta kierrosta. Olen itsekin äimän käkenä, olin varautunut, että kestäisi kauemmin tulla raskaaksi. Onneksi on käynyt näin uskomaton tsäkä!
 

Yhteistyössä