Yli 30v., kuinka pian raskaaksi

  • Viestiketjun aloittaja mites?
  • Ensimmäinen viesti
perintötekijät
Hedelmällisyys riippuu myös perintötekijöistä. Meidän suvun kaikki naiset ovat raskautuneet alta aikayksikön (isoäidit, äiti, äidin sisko, sisko) ja samoin kävi minulle molempien lasteni kohdalla, jotka sain yli kolmekymppisenä. Jos sinulla on naisia lähisuvussasi, kysy onnestuiko heidän raskautuminen helposti/nopeasti.
 
kommentti edelliseen
Alkuperäinen kirjoittaja edelliselle:
voi voi voi...nyt meni metsään ja pahasti. Tiedän monta naista joitten äidit ovat sikiävää tyyppiä mutta tyttärillä se ei sitten onnistukkaan!
Riippuu myös ulkoisista tekijöistä. Ovatko tyttäret ylipainoisia, tupakoivatko, syövätkö epäterveellisesti, kärsivätkö jostain vitamiinin puutoksesta...? Ei raskautuminen yleensä ole vain yhdestä tekijästä kiinni, vaan kaikki vaikuttaa kaikkeen.
 
mää
nykyisen aviomieheni kanssa 2. kierrolla raskaaksi 35 vuotiaana ja 1. kierrolla raskaaksi 38 vuotiaana...eli nopeesti käyny. sitä ennen 10v ajan olimme ex-avopuolison kanssa ilman ehkäisyä ei raskautta kuulunut. eli ei se ikä oo ainoo asia vaan myös "yhteensopivuus".
 
niinpä...
Yritystä oli takana 3,5 vuotta. Välillä tutkimuksia ja clomifeniä. Mitään järisyttävää syytä ei löytynyt. Välillä taas yläpään lepuuttamista kaikesta ahdistuksesta ja stressistä.
Juuri 37 v lahjaksi synttärinä plussasin! Mies 34 v.

Lycka till kaikille! terv. rv 13+0
 
pääsiäisyllätys
Minä raskauduin vaikka söin minipillereitä (30v). Kertaakaan ei suorastaan _unohtunut_, joskin kahdesti myöhästyi... En olisi silti ikinä uskonut. Puhutaan niin paljon, että ei se nyt noin vain käy edes yrittämällä... Ja olin vielä aina kuvitellut, että minä olisin niitä naisia, joiden olisi pikemminkin vaikea tulla raskaaksi (en pidä itseäni mitenkään hedelmällisyyden perikuvana). Toivotaan teillekin parasta, koskaan ei tiedä vaikka tärppäisi nopeastikin!
 
KM71
N. vuosi sitten alkoi 1. raskaus heti 1:stä kierrosta, joka sitten ikävä kyllä päättyi keskenmenoon. Olin silloin siis just 35 täyttäny. Sen jälkeen hormonitoiminta olikin niin sekaisin että menkat tuli 3-4 kk:n välein. Lopulta kävin lääkärillä ja sain Terolut-reseptin, jolla kierto saatiin palautettua normaaliksi ja sitten ku kierto oli taas normaali niin tärppäsikin heti.
 
Joopajop
Ottakaa huomioon, että näihin kyselyihin tyypillisesti vastaavat ne, joilla tärppi on tullut heti ja ne, joilla on kestänyt kauan. Vuosi raskauden yritystä on vielä normaali. Eli monella parikymppiselläkin saattaa mennä niin kauan tärpin saamiseen.

Faktahan on, että hedelmällisyys laskee 30-vuotiaana ja 35-vuotiaana on vuorossa raju romahdus, jolloin myös keskenmenoriski kasvaa merkittävästi. Ilmeisesti, jos on ollut aikaisemmin raskaana, yli 35-vuotiaankin on helppo tulla raskaaksi ja tietty yksilötasolla muutenkin jollain voi olla. Mutta siis parasta olisi ns 'tehdä lapset' viimeistään siinä kolmenkympin tietämillä.
 
Bijou73
Kuukauden päästä täytän 34v, pillereitä olen popsinut vaihtelevasti. Me jätettiin pillerit pois joskus loka-marraskuussa ja tärppäsi sitten maaliskuussa (nyt rv 5+1). Pillereiden poisjättö oli ainoa asia jonka tein raskauden eteen. Meillä ei siis kytätty ovulaatioita, lämpöjä yms. ja luonto hoiti asian. Parasta terapiaa taisi olla lomailu... On meinaa ihka aito "Made in Joulupukinmaa" masussa... ja LA:kin on 21.12.2007. Heh...
 
Joskus näin
Olin tosiaan jo 35 kun aloimme yrittämään ja 5 vuotta meni! Kummassakaan ei mitään ns. vikaa, eikä siis mitään hoitoja aloitettu. Luulin jo jääneeni lapsettomaksi;-( Harmitti kun ihmiset utelivat kokoajan, en olisi halunnut selittää yksityisasioitani muille.
 
ja sitten näin
Eka lähti ekasta kierrosta ja ikää tuolloin 31. Sitten tässä välissä ei ehkäsyä tunnettu vain imetys. Nyt alkumetreillä ja siis sitä yritystä vuosi ikää 33
 
ei helpolla
Ikää nyt 31 v. ja raskaana, mutta yritys kesti 3 vuotta ja siitä viimeinen vuosi hoitojen kera, kun molemmilla oli tutkimuksissa havaittu pientä vikaa. Raskaaksi tulin siis koeputkihedelmöityksellä. En suosittele yli kolmekymppisen yrittää vuositolkulla, sillä ongelmat hedelmällisyydessä ovat tosi yleisiä tänä päivänä. Vaikka naisella oliskin kaikki kunnossa, miehen siittiöt voi olla tosi huonolaatuisia.
 
viivis
Eka lähti heti, ei ehtinyt edes pillereitä loppettamaan ja ikää silloin 34-v, tämä toinen ei niin helpolla, kaksi vuotta sitten oli kohdunulkopuolinen, mutta nyt vihdoin onnistui ja rv17+1 menossa eli 18 viikko alkanut. Yritystä ollut siis sen kohdunulkopuolisen jälkeen koko ajan. Luomuna lähti.
 
Hedelmätönkö äidiksi?
Yritystä helmikuusta -07 lähtien. 4 kiertoo (epäsäännöllistä) takana, ja aina ne menkat vaan ilmestyny jostain. Olevinaan raskauden oireita, mutta tulos on negatiivinen. Toivotonta tällä iällä - 33v.
 
Kyllä toivoa on :)
Alkuperäinen kirjoittaja Hedelmätönkö äidiksi?:
Yritystä helmikuusta -07 lähtien. 4 kiertoo (epäsäännöllistä) takana, ja aina ne menkat vaan ilmestyny jostain. Olevinaan raskauden oireita, mutta tulos on negatiivinen. Toivotonta tällä iällä - 33v.
Itse aloitimme yrittämään esikoista, sinä vuonna kun täytin 33v. Vuoden päivät siinä vierähti ennen kuin tärppäsi. Kolme viimeisintä kiertoa ennen raskautumista tarkkailin ovista, en kuitenkaan tikuttanut. Söin myös Multitabs special+ vitamiineja, nykyinen raskaus vitamiini, puolen vuoden ajan ja uskonkin, että juuri vitamiinien foolihappo vaikutti :)

Nyt odotamme pikkukakkosta. Hän sai alkunsa ekasta kierrosta, kyllä se oli ihme :) Toivottavasti kaikki menee hvyin, kun raskautuminen tapahtui noin helposti.

Minulla muuten ekaa raskautta edelsi jokunne pitkä kierto.

Onnea sinulle.
 
Voi taivas....
... eikö ihmisillä ole enää yhtään kärsivällisyyttä?
On ihan normaalia, että raskautumisessa menee aikaa. Jopa nuoremmilla yritääjillä puolikin vuotta on ihan normaali aika. Katsokaahan piruuttain perhesuunnittelun sivuilta käyrä raskautumisen todennäköisyydestä. Vasta vuoden yrittämisen jälkeen kannattaa olla yhteydessä lääkäreihin asian tiimoilta.
Myös "väkisin yrittäminen" saattaa viivästyttää asiaa. Hedelmöityminen on aika herkkä prosessi eikä stressi sitä helpota, päin vastoin.
 
ihanainen
Ensimmäisen kanssa yrityskertoja noin 4, olin silloin 33v., kakkosen kanssa tulin kertalaakista raskaaksi, olin silloin 35v. Kolmatta ollaan alettu yrittämään (yrityskertoja 1) ei vaan vielä tärpännyt..
 
muffetti
Ei varmaan voi noista pillereiden "säilövistä" vaikutuksistakaan olla ihan satavarma. Itse tulin parikymppisenä raskaaksi parin kierron jälkeen, parin vuoden päästä kakkonen nappasi "vahingossa".Sitten vierähtikin seitsämän vuotta pillereillä, lopetuksen jälkeen parin kierron päästä raskaaksi, joka päättyi keskenmenoon. Taas pari kiertoa, raskaus ja keskenmeno. Jälleen pari kierto ja tyttö syntyi muutama päivä 33v synttäreiden jälkeen. Nelonen saikin sitten alkunsa kun tyttö oli 8kk, puolivahingossa ja syntyi 1,5v siskonsa jälkeen kun ikää minulla oli 34v. Välissä ei käytetty mitään ehkäisyä. Eli siis pillereiden syönnin jälkeen oli ainakin minulla eniten vaikeuksia, ei tosin raskaaksi tulon kanssa niinkään vaan raskaana pysyminen oli hankalaa.
 

Yhteistyössä