Yli 3v. tekee tarpeet jatkuvasti housuun! Vaipat takas puolen vuoden jälkeen??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Surkea mutsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Surkea mutsi

Vieras
Meidän 3v 3kk ikäinen tyttö on jo ollut ilman vaippaa reilu puoli vuotta. Alku oli nihkeä, mutta oppi potalle ja oli innoissaan kunhan pääsi jyvälle. Vahinkoja sattui harvakseltaan, kakka tosin tuli lähes aina housuihin. Oppi yökuivaksi keväällä.

Ongelma on, että vahinkoja on alkanut sattumaan yhä vaan enemmän ja oikeastaan ne ei enää ole vahinkoja. Lapsi ei vaan enää mene vessaan. Hän myös pissaa suurempia määriä housuun kuin ennen, eikä välitä märistä tai kakkaisista housuista! Ei siis kerro onko tullut housuun.
Vessaan joudun yleensä pakottamaan. En kuitenkaan osaa ennakoida tarpeeksi hyvin hänen tarvettaa.

Ulkoillessa tai automatkoilla pysyy kuivana. Kaupassa ja reisussa pyytä päästä vessaan. Osaa siis pidätellä, tunnistaa hädän ja osaa ilmoittaa siitä. Kotona ja kyläillessä ei kuitenkaan tee näin vaan tekee housuun.

Olen jo kokeillut lahjomiset ja houkutteun ja selitämisen. Nyt olen suuttunut ja vaikka tieädn ettei saa suuttua moisesta lapselle niin en ole onnistunut hillitsemään itseäni. Tämä on käsittämätöntä ja turhauttavaa!

Päiväkodissa on ollut satunnaisesti ja sielläkin tulee housuun. Olivat sitten kiireisenä päivänä laittaneet vaipan.
Pitäisikö ottaa vaipat takaisin?

Mitään poikkeuksellista ei ole tapahtunut elämässä. Alkoi jo ennen päiväkotiinkin menoa.. :/

Neuvoja?

meilläkin yli kolmevuotiaalla vielä vahinkoa vahingon perään, boksereita kastuu kun ei malta tj. kakkaa kyllä pönttöön. jos on alkanu suurempia määriä pissaamaan, juoko paljon, tarkistakaa varalta vain verensokeri, ei vaadi paljoa:)

Ei missään nimessä vaippoihin takaisin, vaan pidät kiinni ja kannustat edelleen vessassa käymiseen. Käy välillä lapsen leikkiessä kysymässä "Onko vessahätä?" Ja muistuta vessassa käymisestä, koska voi olla ettei lapsi raaskii lopettaa leikkejä kesken.

Voi olla, että lapsi kaipaa noin huomiota ja sinun on oltava tiukka ja määrätietoinen. Kerrot lapselle, että jos teet tarpeet housuun siitä seuraa jäähy. Ja sitten toimit niin kuin olet luvannut ja rauhallisesti viet lapsen jäähylle (3-vuotiaalle 3min). Anteeksi pyyntö ja asia unohdetaan. Lapsi oppii pikku hiljaa, että teoilla on seurauksensa ja hänen täytyy malttaa käydä vessassa, koska on jo iso tyttö.

Mä laitoin 2,5 vuotiaalle kerran vaipat takasin, se johti siihen että kun sinne uhet pissat tuli, lapadi tuli sanomaan että pihdas vaippa, mä ilmotin että ei yhen pissan takia vaippaa vaihdeta, anna olla vaan. Tästä seuras se että lapsi hwitti vaipan roskiin ja alko käydä potalla.
Jotkut kai tekee niinkin että antaa sen saman vaipan olla niin kauan että se alkaa lasta häiritsemään, vaikka aamusta iltaan josko se jossain vaiheessa alkais lasta häiritsemään.

Jokatapauksessa vaikuttaa siltä että lapsellasi onkovat paineet asiasta ja jos et kerta pysty hillitsemään itseäsi vaan suutut niin kyllä paras ratkaisu on laittaa vaipat takasin. Tai niinku joku ehdotti niin harkkahousut.

Kiitos vatsuaksista.

Pottaa on koitettu pitää olkkarissakin. Monesti tyttö kantaa itse potan olkkariin ja leikkii, että lelut käy potalla. Itse on käynyt siinä muutamasti, mutta on myös laksenut housuunkin vaikka potta vieressä.. :P

Olen toisaalta kyllästynyt jatkuvasti märkiin housuihin, mutta pelkään, että vaipat taannuttaa häntä entisestään.

Sitä mietin, että tulisiko minun järjestää housuun tekemisestä seuraus (ei suuttuminen vaan esim. tuo jäähy) vai sanoa vain ettei haittaa? Kummalla käytännöllä pääsisin parempiin tuloksiin..
Nyt olen vähän vaihtelevasti suhtautunut, mutta jos suunnittelisin toimintamallin niin voisin pitäytyä siinä.

Sekin vielä, että onko siitä mitään hyötyä jos se olen aina minä joka käyttää häntä vessassa tunnin välein? Olen ajatellut, että minun pitää opettaa hänet itse menemään sinne, mutta ei hän mene, joten pitäisi aina viedä jollen halua housupyykkiä, mutta oppiiko hän sillä vain sen, että joku muu huolehtii siitä hänen puolestaan?

Niin pissanmäärä ei kai sinänsä ole kai lisääntynyt, mutta lapsi antaa tulla enemmän housuihin. Aiemmin tuli vaan vähän lirua ja kun vein potalle niin sinne tuli sit paljon. Nyt tulee paljon housuun ja vähän pottaan.. :/

Yhteistyössä