Hae Anna.fi-sivustolta

Yli 60 v painoindeksi?

Viestiketju osiossa 'Eläkkeellä' , käynnistäjänä Iäkkäiden painoindeksi?, 17.11.2011.

1. On huvittavaa, kun joku ihan vieras on tietävinään, minkä kokoisia vaatteita jollakulla nettiin kirjoittavalla on kaapissa. Tuli mieleeni, kun viikonlopulla koitin kaupassa farkkuja: ei mahtunut 42 päälle ja 44 kokoa ei ollut kyseisestä mallista. Lindonin tämän kevään housusta puolestaan ei mennyt edes 44. Minua ei yhtään haittaa käyttää vaatteita, jotka ovat jonkun toisen mielestä kauhean suurta kokoa, en koe itseäni yhtään sen hoikemmaksi, jos änkeän itseni liian pieneen vaatteeseen. Ja juu, kyllä työterveyshoitaja on mielestäni oikeassa: ei haittaisi pieni painonpudotus. Tosin tilanne ei ole mielestäni mitenkään kauhea, pahempi se olisi jos olisi viisi kiloa vähempi painoa, mutta epärerveelliset elämäntavat.

2. Joku mättää? Vierailija

Ehkä sinun pitää hankkia uusi vaaka, jospa painosi onkin hivuttautunut ylös, mutta vaakasi on rikki. 165 cm pitkä ja 66 kg on painoindeksiltään ihan normaali. Tai sitten jostain syystä suurin osa painoasi on kertynyt vyötärölle, mikä tietysti on vaarallista. Ei kai vyötärönympäryksesi ole päässyt 80 cm:n kieppeille? Muuten minun on täysin mahdoton uskoa, että 66-kiloiselle ei menisi muut kuin kokoa 44 olevat vaatteet. Se ei myöskään tee ihmistä hoikemman näköiseksi, jos roikottaa isoja säkkejä päällään.

3. Pitäisiköhän meidän työpaikan työterveyshuoltoonkin hankkia uusi vaaka, sano sinä kun tunnet tietävän kaiken maan ja taivaan väliltä? Voi tietysti olla, että vaa'at on salaliitossa keskenään ja ovat päättäneet näyttää alilukemaa. Kenties kaikki maailman vaakat. Mihin tässä pahanssa maailmassa voi enää luottaa, kun ei edes henkilövaakaan?

Valmisvaatteet, jos ne on jostain välijiä, niin vyötäröltä ensiksi, siis jos malli ei istu päällä. Näyttävät tekevän malleja kaljamahaisille. Joillain vanhemmilla naisihmisillä ei näytä olevan muuta tekemistä kuin kitata kaljaa. Ja kytätä toisten kaappien sisältöjä.

Käytän tyköistuvia vaatteita, esimerkikiksi kotelomekkoja. Teltat jätän 90-kiloisille.

Oletko miettinyt, mikä hysteerinen vimma sinulla on kommentoida ihan tuntemattoman ihmisen mittoja ja vaatekaappia? Oletko lukenut, miltä tuo kuulostaa?

4. Joku mättää? Vierailija

Kommentoin, koska minua ihmetyttää tosi paljon, että joku 66-kiloinen väittää olevansa pullukka (vaikka painoindeksi kertoo ihan muuta) ja käyttävänsä 44-numeroisia vaatteita. Mutta kuten sanottu, jos etsii halpoja rytkyjä, saa tyytyä siihen, että laatu ja koot ovat mitä sattuu.

Ostin tänään Braxin farkut koko 44 ja istuvat kuin nakutettu, samoin Märzin villatakki myös koko 44 kuin minulle tehty. Linkissä kuva villatakkiin...
    MÄRZ - Strickcardigan Biscuit Beige - 233800-148

5. Lupiini kukkii Vierailija

-----Linkissä kuva villatakkiin...
    MÄRZ - Strickcardigan Biscuit Beige - 233800-148 -----

Tätitakki.

6. Joku mättää? Vierailija

Niin, siisti ja asiallinen myös toimistokäyttöön. Ei rimpsuja ja römpsyjä eikä myöskään nukkaannu eikä veny joka suuntaan parin käytön jälkeen kuten hm- ja lindexrätit. Minulla eiole tarvetta yrittää näyttää teinitytöltä yli viisikymppisenä.

7. Britti Britta Vierailija

Oi kiitos, mutta ei kiitos. Olen 176 pitkä, painan 88 kiloa ja en todellakaan pukeudu telttoihin. Oleskelen paljon mieheni kotimaassa ja siellä kaikenkokoiset naiset uskaltavat pukeutua näyttävästi, välillä ehkä liiankin näyttävästi:) Mutta periaate on kuitenkin se, ettei vartaloaan tarvitse hävetä ja peittää telttaan. Varsinkin kun teltta tekee koosta vielä suuremman vaikutelman.

8. Lupiini kukkii Vierailija

Kuka tässä ketjussa on väittänyt ostavansa vaatteita HM:stä muu kuin sinä, joka olet maininnut kyseisen liikkeen toistuvasti? Itse en ostaisi niiltä, käyttävät lapsityövoimaa tehtaissaan.

Noin periaatteessa ei kai kuitenkaan ole rikos olla pienituloinen taikka käyttää rahat muuhun kuin pukeutumiseen. Osuin ketjuun jossain vaiheessa ihan vahingossa ja ihmettelen halveksivaa suhtautumistasi kanssaihmisiin. Saat vastineeksi mitä tilaat. Esimerkiksi tuon tätitakin, joka on sitäpaitsi ihan punttimallisten mummoalushousujen värinen.

Itselläni on viime vuosikymmeninä paino vaihdellut paljonkin ja sanon kokemuksesta, että sitä painoa ei yhtään vähennä se, jos mahtuu sen ja sennnumeroisiin vaatteisiin. Vaaka näyttää kuitenkin oikeat lukemat. 90-kiloinen saattaa mahtua 44 numeron vaatteeseen, mutta jonkun toisen valmistajan sopiva vaatekoko onkin 54.

9. Joku mättää? Vierailija

Voi sinua, ei minua tätitakiksi nimittely loukkaa mitenkään, kyllähän sitä jo täti-iässä alkaa olla kaikki yli viisikymppiset, toiset eivät vaan uskalla myöntää sitä ja roikkuvat epätoivoisesti kiinni menetetyssä nuoruudessaan... Villatakki on beige eikä vaaleanpunainen, jota mummoalushousut ovat. Sitäpaitsi monille keski-ikäisille vaaleanpunainenkin sopii mainiosti raikastamaan vanhenevaa ihoa ja hiuksia. Beige taas on aina tyylikäs, tosin se ei kaikkien suomalaisten hailakoihin väreihin sovi, minulle nyt sattuu sopimaan vaikkei se toki ole ainoa käyttämäni väri. Minun puolestani sinä saat pukeutua vaikka kananpojan keltaiseen tai riikinkukon kukertavaan.

Herranen aika sentään, jos valmistajien koot vaihtelisivat noin paljon, en ikinä suosuisi ostamaan valmisvaatteita. Eikä tässä ollut kyse painon vähentämisestä vaan siitä, että 66-kiloinen väittää olevansa PULLUKKA ja tarvitsevansa painonpudotusta (ja ehkä siksi pukeutuu 44-numeroisiin vaatteisiin, jotka auttamatta näyttävät teltalta pienen ihmisen päällä).

Sitäpaitsi jo vanha kansa sanoi, ettei köyhän kannata halpaa ostaa ja se pitää vieläkin paikkansa. Ennemmin sitten vaikka kirpputorille etsimään kunnollisia vaatteita, jotka pitävät kuosinsa vielä kymmenenkin vuoden jälkeen. Osta vähemmän, mutta hyvää laatua, josta myös tietää, että ensi kesän koot eivät ole 10 numeroa isompia kuin viime kesänä. Minulla esim on vaatteita ja kenkiäkin, jotka ovat reilusti toistakymmentä vuotta vanhoja ja yhä vaan täysin käyttökelpoisia ja malleiltaan tietysti ajattomia. Maksavat kertaostoksena vähän enemmän, mutta tulevat vuosien mittaan halvemmaksi kuin muutaman käyttökerran vaatteet.

No tämä tästä tällä erää, pukeutukoot normaalipainoiset vaikka armeijan joukkuetelttaan, jos se heidät onnellisemmaksi tekee vaikka paikallaan voisikin olla oman minäkuvan ja (peili-) tarkistaminen. Niinhän ne anorektikotkin luulevat olevansa lihavia vaikka peili näyttää luurankoa. Ennemmin minä pidän halveksuntana kanssaihmisiä, etenkin ylipainoisia, kohtaan sitä, että täysin normaalipainoinen päivittelee pullavuuttaan ja muutaman kilon painonpudotustarvetta...

10. Maaseudummalta Vierailija

Asun pikkukaupungissa, jossa paikallislehdessä joku toimittaja pitää viikonloppuisin kevyehköä palstaa siteeraten muualta lukemiaan juttuja. Kuinka ollakaan, siellä oli juuri menneellä viikonlopulla juttua Johanna Tukiaisesta (en tiedä, mistä lähteestä toimittaja oli sen napannut, ei maininnut), jossa Tukiainen mainitsi painavansa 68 kiloa, mutta laihduttamisen tarvetta oli edelleen, oliskohan ollut kahdeksan kiloa vaiko peräti kymmenen, en muista. Ei kuitenkaan kuulemma enempää, Johanna ei halunnut muistuttaa luuviulua.

Jos 68-kiloinen haluaa laihduttaa noin paljon, niin eikö se ole liikaa?

Kaikesta huolimatta en usko Tuksun mahtuvan 44 numeron vaatteisiin. Sillä kun on tissitkin. Tissitön isompikin ihminen voi hyvinkin mahtua.

11. Hah! Vierailija

Ai Tukiainenko 68 kg? Olisko lähempänä 168?

12. Maaseudummalta Vierailija

No niin se väitti. Ainahan voi kuvitella. Kuten 90-kiloinen mahtuvansa 44 koon vaatteisiin.

13. hahhhaa Vierailija

Nyt jo on minunkin osallistuttava tähän ketjuun. Painan 68kg ja pituus on 163cm, vaatekokoni on 38 tai 40 . En oikeesti ymmärrä ap.n kokoa 44, puhuneeko suomalaisista vaatenumeroista? Minäkin yhdyn näihin jotka sanovat että "joku tai jossakin, mättää".

14. Täällä toinen! Vierailija

Minäpä painan 95 kg(/169 cm) ja tulin juuri lenkiltä, päälläni GW:n jogging-asu kokoa 44! Että revi siitä! Mutta jo toki on eroa sillä onko 95 kiloa läskiä vai lihasta

15. Anni62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Minä ostin ulkoipuvun ja kokeilin eri mallisia ja kokosia. 42 numeron koosta meni takki ihan hyvin eikä ollut ees liian pieni mutta housut ei menneet kiinni. Ostin sitten puvun kokoa 44.
    Painoo mulla n. 79 kg ja pituus 159 cm.
    10 kg olisi tarkoitus pudottaa, oon pudottanut muutama vuosi sitten melkein 20 kg. Painonpudotus pysähtyi ja oonkin ollut samoissa lukemissa jo kaksi vuotta. On mulla farkkuja kokoa 42, on niin mallista kiinni mikä koko menee.

16. ikikukka Vierailija

Mielenkiintoisia nuo pituudet ja painot ja niihin sopivat vaatteet. Minä olen 158 senttiä ja painan 62 kiloa, vaatekoko on 42 housuissa, puserot ja takit voivat joskus olla 40. Siis mulla on vyötärönympärys 80 sentin paikkeilla, en ole aikoihin mitannut. 58 sentin vyötärö on vuosien kuluessa kummasti kadonnut. Ja mulla on leveähköt hartiat, se vaikuttaa yläosan kokonumeroon.

Usein vaatteissa on kuitenkin nämä S, M, L, XL jne. -koot. Minä käytän L:ää ja XL:ääkin mallista ja valmistajasta riippuen. Vaatteita ostan lähtien Lindexistä aina hienoihin butiikkeihin saakka, mistä milloinkin löydän mieleiseni.

17. siru 35 Vierailija

Ikikukka, olen saman mittainen, painan 61 kiloa ja käytän vaatekokoa 36 - 38. Mielenkiintoista tosiaan että näillä painolukemilla on niin monta eri kokonumeron käyttäjää.

18. 167/67 Vierailija

Minä taas olen 167 senttiä pitkä ja painan 67 kiloa. Tavoite olisi pudottaa painoa viitisen kiloa - se olisi minun ihannepainoni. Toki kahden lapsen äitinä kolmevitosena painoin vain 53 kiloa ja olin ihan sopusuhtaisen näköinen, mutta se paino olisi nyt luuviulumainen tällä iällä.

Olen ns. sorjasäärinen ja kapealanteinen eli 36 numeron tai 28 tuuman hameet ja housut menevät hyvin päälle. Yläosan pitää olla 40-42 tai M-L mallista riippuen. Jopa 44 ja XL paita taitavat kaapistani löytyvän.

On tosi, että samoilla mitoilla ollaan hyvin erikokoisia. Vaatteilla pystyy pieniä virheitä ja puutteita peittämään enkä todellakaan tarkoita telttoja.

19. epäsuhta tosiaan Vierailija

Omituisena näen kroppasi- alaosa 36 ja ylhäältä 44.

20. Päärynä P. Vierailija

Meitä on myös toisin päin omituisia: alakroppa voi olla kokoa 46, yläkroppa 38-40. Minkäs sille voi, jos rintoja ei ole.

Vaatekoko puolestan ei tässä tapauksesa ole missään suhteessa painoon, joka ei välttämättä ole mitenkään kovin suuri siihen verrattuna, että peffa vaatii isoja vaatteita.

21. 167/67 Vierailija

No, minä en näe sitä omituisena. Olen suhteellisen normaalivartaloinen ja peilistä katsoo sutjakka nainen. Vedit kovin yksitotisesti tuon yläosan kokonumeron - sanoinhan että jopa sellainen löytyy. Enimmäkseen ne ovat sitä 40-42. Kun on rinnat (c-kuppi), monista paidoista pitää olla isompi numero kuin kapealanteisena alaosan.

22. vm47 Vierailija

Eikös tärkeintä ole se, että on itse tyytyväinen olemukseensa? Itse olen 163/83, josta voisi enkä 10 kg poistaa jos se suostuu lähtemään. Tosin minulla on rasitteena sekä lihaksia että nestettä, jotka eivät ymmärtääkseni ole läskiä. Teen ja kannan itse puut , lumityöt ja aika paljon muutakin mitä ok-talon ylläpito vaatii. ulkoilen koiran kanssa.

Vaatekokoni näyttäisi olevan 42, se istuu harteilta ja joissakin onnistuneissa vaatteissa jopa rinnan ympäriltä. Sovittelin tänään kumisaappaita. Nokian kontiot olisivat punaisina kivat, mutta toisen sääreni pohje ei mahdu varteen, toisen mahtuu (se ylimääräinen neste ja lihas). Ostaisin mieluummin kotimaiset kuin kiinalaiset, mutta ... Lyhytvartiset ovat sitten hai-mallisia ja kannattomia. Haluan saappaisiini korot - tavalliset korot.

Että olkaa vain vähän pulskempia kuin anorektikon näköiset mallit. Rakenteelleen tuskin voi mitään, mutta siinä kropassa ollaan mikä on suotu.

23. vm 50 Vierailija

Olen lihaksikas 157 cm/68 kg painava nainen.
    Mulla on paljon lihasta koko elämän kestäneestä ruumiillisesta työstä ja kuntoilusta johtuen.
    Rasvaprosentti oli viime mittauksessa 20.

Voisin periaatteessa käyttää puserokokoa 36-38, mutta kun ne ahistaa hartioista ja käsivarsista. Housut taas roikkuu vyötäröltä ja kiristää reisistä. Housun puntit ovat aina liian pitkät.

Arkisin ja töissä käytän pääasiassa urheiluvaatteita. Eivät kiristä eivätkä purista mistään.

Mulle on se ja sama minkä kokoiseen vaatteeseen kukakin mahtuu. Jokainen pukee sellaiset vaatteet mitä itse haluaa ja on siinä painossa missä kokee itselleen olevan hyvä. En ymmärrä ollenkaan teitä jotka haukutte toisia naisia läskeiksi. Käyttäydytte kuin teini-pissikset.

Onneksi minä löysin hyvän ompelijan. Hän tekee minulle istuvia juhlavaatteita ja parempia päällystakkeja. Ei tarvitse sieltä täältä kavennetuissa epämukavissa vaatteissa liikkua.

24. Minulle tuli mieleen, että kaikilla naisilla paino nousee kesi-ikäisenä tai sen jälkeen noin 5 - 10 kg
    mikä on normaalia ja tervettä painonnousua. Se johtuu siitä, että naisen hormonitoiminta on
    päättynyt. Tällainen painonousu ei varmaan nosta sitä painoindeksi liian ylös, jos on ollut alunperin hoikka tai normaalipainoinen. Painoindeksi tulisi olla aina ainakin alle 25.

25. näin minulla Vierailija

Päinvastoin omalla kohdallani. Ei ole paino noussut keski-ikäisenä tai vanhempana. Kevyempi olen kun nelikymppisenä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri