Hae Anna.fi-sivustolta

Yli kolme vuotta yrittäneitä

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä Joanna*, 20.05.2007.

1. hopestill Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Vielä pitäisi muutama päivä jaksaa piinailla... Aika hyvin tämä aika on kulunut, kun on ollut niin kiire töissä ja vapaa-ajallakin : ) Mutta välillä tulee mieleen ja sit hirvittää, että miten sitä jaksaakaan taas pettyä... olenpas tosi optimistinen ; )

Tuohon edelliseen viestiin en jaksa edes näiden vuosien jälkeen enää kommentoida. Stressillä kun ei kyllä tämän asian kanssa ole enää mitään tekemistä. On ollut stressillisiä ja stressittömiä kausia näiden vuosien aikana, kuten kaikilla. Enpä usko, että selittämätöntä lapsettomuutta voi itselleen aiheuttaa. Todella huono tuuri vaan. Anteeksi hieman tyly vastaus, mut pitkä polku takana...

Käytiin eilen ystävän luona, jossa syliini sain 5 vko ikäisen vauvan. Kyllä se aika ihanalta tuntuisi -jos siis olisi oma ; ) Meillä on tässä näiden reilun viiden vuoden aikana tullut vauva-uutisia ovista ja ikkunoista, useat jo toisella kierroksella eli kakkosta pukkaa. Ja me oltiin ensimmäisiä meidän ystäväporukasta, jotka aloittivat yrittämään! Se kyllä konkretisoi aika hyvin, miten pitkä matka tässä on kuljettu. Kohtahan nuo ensimmäiset muksut alkaa mennä jo kouluun ja me vaan yritetään sitä ensimmäistä... huh huh, aika surullista. Me ollaan tosiaan nyt lähes ainoa pariskunta, joilla ei ole lapsia meidän kaveriporukassa. Kyllähän se lapsiperheen arki välillä hirvittää, mut silti sitä niin toivoo. Kurjimmalta välillä tuntuu, kun moni ystäväpariskunta sanoo olevansa aina välillä hieman kateellisia meille, kun saadaan tehdä mitä halutaan... hitto, että sillon tuntuu, ettei nämä ihmiset tajua muruakaan siitä tuskasta ja koettelemuksesta, mitä lapsettomuus on meille aiheuttanut ja tulee vielä aiheuttamaan. Välillä tuntee olevansa todella yksin näiden tunteittensa kanssa. Vaikka kuinka yrittäisi rakkaalle ystävälleen kertoa lapsettomuuteen liittyvästä pahasta olosta, ahdistuksesta ja suunnattomasta surusta, tuntuu että sanat loppuu kesken ja vain murto-osa menee pintaa syvemmälle. Ei sitä voi ikinä ymmärtää, jos ei ole itse kokenut. Niinhän se on monessa asiassa. Onneksi on tällainen palsta, johon voi omia ajatuksiaan purkaa... ja täältähän sitä vertaistukea onneksi löytyy : ) Kiitos siitä teille kaikille.

Siispä sellaista tänne kuuluu ; ) Mitäs teille muille? satumarika, Joanna, Pilha 78 ja muut "yli kolme vuotta" palstailijat?

2. Pilha78 Vierailija

Pilha sumuttelee Synarelalla aamua iltaa kumpaankin sieraimeen. Tänään kp.1, keskiviikkona ultra ja puregon -pistoksilla mennään. Viikolla 36 siirto -näillä näkymin. Meillä on ollut niin monta mutkaa aina matkassa aiemmissa hoidoissa, että aina saa pelätä päästäänkö edes siirtoon saakka..Minulla kun ei meinaa noita munasoluja tulla millään. Nyt ensimmäin pitkä IVF. Hiukan riskillä, koska minulla on PCO ja pitkää kaavaa ei käsittääkseni (tai ainakaan minun lääkärini) suosittele silloin. Munasarjat kuitenkin nyt suhteellisen hyvät kun alkuvuonna rehtiin rei'itys -toimenpide.

Meilläkin noita perheenlisäysuutisia ihan urakalla. Veljeni perhe jo teki päätöksen ettei enää lapsia, mutta ehtivät pyörtää senkin. Lapsettomuudesta ei tosiaan tunnu kukaan ymmärtävän mitään, varsinkin kun minä olen tilanteessa jossa en halua/jaksa tavata muiden lapsia.

Viimeinen hoito meillä ellei pakasteeseen jää. En usko että tärppää nytkään, kun ei ole aiemminkaan. Tämä on vaan se, että ollaan ainakin kokeiltu. Sitten soitellaan ja laitellaan adoptio aluilleen..Ollaan jo siis sillä tiellä enemmän.

Mieli maassa mennään. Varmaan sumut tekee sen.

3. Pilha78 Vierailija

Ja tosiaan nuo stressittömyys jutut voi vetää vessasta alas. Varsinkin kun meiltäkin löytyy ihan syy miksi ollaan lapsettomia. Munasoluja kun ei muodostu, ei vaikka kuinka stressitön ja asiaa miettimättä olisi. Jos jätettäisiin asia sivuun eikä mietittäisi, niin pian ikä paukkuisi siinä niin että olisi jo sen puolesta mahdotonta.

Minua aina suututtaa kun joku kertoo tarinoita että esimerkiksi joogalla joku tutuntuttu raskautunut ihan niinkuin muuta ei enää tarvittaisikaan. Mies roskikseen ja joogaamaan, siten sitä tahattomasti lapseton raskautuu!

4. satumarika Vierailija

Hei vaan! Täällä menossa pp7 eikä sitten mitään oireita. Vessahätä vaivaa kyllä usein, mutta sitä on tapahtunut ennenkin, kun olen käyttänyt lugeja. Joten pistän ihan niiden piikkiin.

Mulla oli mieli tosi maassa viikonloppuna, tuntuui että ihan turhaa touhua. Tietty se yksi kesken mennyt plussa antoi toivoa, mutta sekin vietiin heti pois, miksi.. Niinkuin tässä lapsettomuudessa ei olisi tarpeeksi kestämistä muutenkin. Olo tuntuu tosi yksinäiseltä tosiaan, kun melkein kaikki kaverit ovat perheellisiä. Onneksi löytyy vielä muutama sinkku/lapseton pariskunta tuttavapiiristä, joiden kanssa voi puhua muustakin kuin lapsista.

Vertaistukea saa muuten myös simpukkayhdistyksen kautta ja järjestävät joskus tapaamisiakin. Jos jotain kiinnostaa, niin tiedoksi!

Ja tosiaan nuo jutut stressittömyyden vaikutuksesta, hoh hoijaa.. Jos se olisi vaan siitä kiinni, niin kyllä olisi jo onnistunut. Ja sitten jotkut sanoo, että lähtekää matkalle tms. hotelliin, niin kyllä se siitä. Eiköhän noita ole jo kokeiltu.

5. hopestill Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Olittekin jo ehtineet kirjoitella -kiva : )

Ymmärrän tunteesi hyvin Pilha78... myös meillä tuossa pöydällä adoptiopaperit ja mies lupasi mennä tällä viikolla lääkärintarkastukseen, mä kävin jo. Virkatodistuksetkin jo tilattu ja saatu eli jonoon menossa varmaan syyskuun aikana. Vaikka sitä on näin pitkän tien kulkenut, ei tätä pysty uskomaan ihan todeksi, että todennäköisesti emme biologista lasta saa : ( Nämä meidänkin siirrot on ns. viimeisiä oljenkorsia, jotka toisaalta kääntävät vain veistä haavassa. Nyt taas huomaan toivovani niin paljon sitä ihmettä, mutta sitten istuu piru toisella olkapäällä ja solvaa, että johan olet tyhmä kun vieläkään et usko tosiasiaa... Mutta tottakai käytämme nyt alkiot loppuun, mitä pakkasessa vielä on (7). Uskon vahvasti, että pystyn rakastamaan adoptiolasta kuin omaani, mutta eniten kauhistuttaakin tuo valtavan pitkä odotus -taas. Johan tässä on vuosia haluttu lapsia ja nyt niitä pitäisi taas vuosia vaan haluta ja katsella vierestä, kun muut saa. Mitenköhän sen odottamisen kestää? Kun nykyään ei kuulemma enää ole sekään varmaa, että kaikki lapsen saavat. Ainakin PeLan täti sanoi tyynesti puhelimessa minulle, että eivät he voi lasta luvata, vaikka kaikki asiat olisikin kunnossa... eli jatkuuko edelleen tämä yritys ja epävarmuus tuloksesta??? Menipäs taas pohdiskeluksi ja synkäksi. Taidetaan kaikki olla jo aika pessimistejä ja pelätä optimismia. Mistäköhän me taiottaisiin toisillemme jaksamista ja ennen kaikkea onnea yrityksiin!

Pidän teille kaikki peukkuja tauotta ja olisi se niin hienoa, jos saisimme tähän ketjuun niitä plussa-uutisia : )

Palaillaan ja hyvää yötä!

6. Kiitos kun vastasit tylysti. En tarkoittanut, että kukaan itse aiheuttaa itselleen lapsettomuutta. Vaika miten kirjoittaa, niin aina saa paskat silmilleen vaikka ei mitään pahaa tarkoitakaan.

Minä tiedän mitä on lapsettomuus.

7. .sivullinen. Vierailija

"Stressi ja pakkomielle pois ja annatte luonnon hoitaa asian. "
    Hei "ei tule äitiä koskaan". Mieti nyt hieman mitä kirjoitat. Ihan aiheesta sait "paskaa" silmillesi. Vaikka toisaalta musta sulle ei sanottu edes pahasti. Mieti faktoja äläkä tule selittämään noita typeriä stressi pois juttujasi ihmisille joilla on oikesti tieteellinen syy lapsettomuudelle. Tai vaikka ois selittämätönkin tapaus. Se, mitä sulle on tapahtunut, on ikävää, mutta todellisesta lapsettomuudesta ja hoidoista et taida valitettavasti tajuta mitään.

8. Mistä sinä tiedät mitä minä olen joutunut kokemaan ja mitä tajuan ja mitä en?

En tarkoittanukaan sitä, että ne henkilöt joilla on tieteellinen ja tutkittu syy, että heillä olisi stressi syynä lapsettomuuteen!!! Kirjoitin vain pari todellista juttua siitä, että miten toivottamalta tuntunut lapsen saanti kääntyikin toisin päin. Pariskunnat jotka olivat olleet n. 10 vuotta naimisissa saivat lapsia ja ilman mitään hormonihoitoja. Ja molemmissa tapauksissa lääkäri oli sanonut, että raskaaksi tuleminen helpottui ja tuli mahdolliseksi kun he olivat jo ns. luovuttaneet. Eivät enää miettineet sitä, että tuleeko vaiko ei raskaaksi.

Mukavaa huomata kuinka ystävällisiä ja herttaisia äideiksi haluavat ovat. Todella mukavaa kun yrittää lohduttaa ja antaa uskoa, niin saa haukkumiset. Näyttää taasen pehmeät naiset olevan liikkeellä.

9. toinen sivullinen Vierailija

Valitettavasti lapsettomuuden kanssa painiskelevaa ei todellakaan lohduta se, että sanotaan stressittömyyden ja asian unohtamisen olevan ratkaisu lapsettomuuteen. Se on kuitenkin niin suuri asia elämässä, että vaikeapa sitä on olla murehtimatta, jos asia ei luonnonmukaisesti tunnukaan onnistuvan. Ihan sama kuinka yrittää keskittyä muuhun elämään ja unohtaa koko "lapsenteon", ei se vaan onnistu. Me olemme selittämättömästi lapsettomia enkä toki kiellä etteikö stressilläkin olisi mahdollisesti osuuttaan meidän ongelmaamme, mistäs sitä tietää, mutta ei se minua ainakaan lohduta että joku kehottaa olemaan stressaamattaa niin sitten niitä lapsia tulee.

On mukava kuulla, että jollekin on pitkän yrityksen jälkeen lapsi suotu. Toivosta luopuminen saattaa joillakin tuottaa hedelmällistä tulosta, mutta ei se myöskään ole mikään oikotie onneen. Lohdutuksen sanoja kannattaa etsiä jostain muualta kuin noista stressittömyyksistä ja "luonnon homman hoitamisista". Enkä sano tätä millään pahalla, vaan vain jotta ymmärtäsit miksi saat osallesti kärkkäitä vastauksia. Lapsettomuus todella koskettaa syvältä ja jokaista omalla tavallaan.

10. Kuten jo aiemmin sanoin, niin en todellakaan tarkoittanut sitä että unohtaminen ja stressitön elämä olisi tae siitä, että saa lapsen. Kirjoittipa tänne mitä tahansa ja miten tahansa, niin aina halutaan ymmärtää väärin.Kuitenkin kannattaa muistaa myös se asia, että lapsettomuus ei ole kenenkään ulkopuolisenkaan vika, eikä kannata vihotella tuntemattomille. Minä olen myös lapseton ja teidän, että pysynkin lapsettomana, mutta en ärjy toisille enkä tuntemattomille.

11. .sivullinen. Vierailija

Kyllä mielestäni tämä lauseesi "Stressi ja pakkomielle pois ja annatte luonnon hoitaa asian. " osoittaa aika hyvin sen, että tulet kuittamaan asian noin yksiselitteisesti. Se, että sinä et voi enää saada lasta (ikä ja "miespula" rasitteena) ei kai myöskään oikeuta tulemaan laittamaan noita todella heikkoja neuvoja lapsettomille. Joilla se lapsettomuus johtuu siis ihan muusta kuin siitä, ettei olisi sopivaa isä-ehdokasta.
    Ehkä sinulla oli hyvä tarkoitus, mutta et vain osannut pukea sitä sanoiksi.

12. hopestill Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Joopa joo, pysymme näköjään tällä lapsettomien palstalla edelleen... testasin tänään ja täysin puhdas nega, vaikka missä valossa katselisi tikkua. Lääkäri sanoi, että keskiviikkona voit testata, mut kun nuo testit jo tossa pöydällä odottivat niin pakkohan sitä oli hieman aikaistaa... teen ehkä varmuuden vuoksi vielä loppuviikosta, mut siis vain varmuuden vuoksi ennen kuin lopetan luget ja progynovan. Perjantaina ajattelin uskaltautua verikokeisiin niitä vasta-ainemäärityksiä varten... inhoan superpaljon verinäytteenottoa. Pari viikkoa menee sit tulosten saamisessa. Enpä hirmusesti niiden varaan lataa odotuksia. Kyllä nyt on taas takki niin tyhjä, että vaikea uskoa parempaan huomiseen, saati että plussaa enää koskaan näkisin tikussa -nyyh. Pakko se on katkerana niellä tämä valtava pettymys ja yrittää pysyä kasassa -taas.
    Jospa joku muu nyt toisi sen plussauutisen tähän ketjuun? Tsemppiä satumarika, Joanna, Pilha78 ja kaikki muut!

13. "Miespula" ja myös sekin on rasitteena, että en ole koskaan edes yrittänyt hankkia lasta. Koska yksin en sitä haluaisi tehdä.
    jos suurin osa ymmärsi asian väärin, niin silloin varmaan ilmaisutaidossa oli vikaa.
    Kiitos kuitenkin siitä, että te muutamat jaksatte haukkua minua, vaikka olen asiaani yrittänyt selventää. Toivottavasti sinulla on nyt hyvä mieli!!!!!!!!!!!!!!!!

14. Pilha78 Vierailija

hopestill
    Halaus. Ei muuta voi sanoa. Sama itsellä edessä vielä.

Eilen iskivät sitten Synarelan sivuoireet kunnolla päälle. Oikein kunnon vaihdevuodet. Mieliala heittelee ja pahinta on kuumat aallot. Tuntuu ettei voi olla näin kuuma!
    Huomenna sitten pistokset alkavat. En ole edellekään kovin luottavainen.

Minä ainakin aion jättää jatkossa Ei tule äitiä -nimimerkin kommentit omaan arvoonsa. Ilmeisesti jokin pakkomielle provosoida. Ilmaisutaidossa tosiaankin puutetta, koska tuota stressitön -lausetta on vaikea ymmärtää väärin... No tapansa kullakin.

Meillä adoptio ollut puheissa vasta. Ollaan kyllä tutkittu asiaa netissä ja kirjallisuudessa ja olen paikkakunnan sosiaalityöntekijää jututtanut. Meillä kun kotiselvityksen tekee oman kunnan sosiaalityöntekijä. Siihen pääsee jo alle parissa viikossa kun pieni paikkakunta kyseessä. Mitään todistuksia ei olla hommattu, ehtii varmaan infon aikanakin. Ainoastaan huomenna aion pyytää sen "hedelmättömyys -todistuksen" polilta kun sitä jotkut maat kaipailevat adoptoidessa,

15. Kyllä naiset on sitten julmia. Yksi yrittää lohduttaa lapsettomia parhaansa mukaan ja selittää, että ei ole tarkoittanut mitään pahaa, niin vain haukkuu.
    Minä puolestani toivon, että te julmurit ette saa koskaan lasta, ette edes adoptoitua. Hävetkää edes!

16. hopestill Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    onpa surullista lukea vielä rankan päivän päätteeksi jonkun "onnellisen perheen isän" kommentti asiasta, josta ei varmasti tiedä mitään. Tämä on herkkä aihe ja todella väärä paikka tulla osoittelemaan sormella kenelle toivoo lapsia ja kenelle ei... se on suunnatonta ylimielisyyttä, jota toivottavasti et opeta lapsillesi. Itse olen koko illan viettänyt itkien ja yrittäen löytää elämästäni niitä hyviä asioita, joiden vuoksi jaksaa taas eteenpäin. Tämän surun syvyyttä ja näiden pettymysten kipua ei voi ymmärtää, jos ei ole kokenut. Lapsettomuus palstan tarkoitus on tukea ja lohduttaa, ei neuvoa tai kritisoida, saati tuomita, etenkään kun ei ole asiaan perehtynyt. Kuinka kehtaat arvostella toisia, kun oma ulosantisi on tuota tasoa... Eikö tätä voida lopettaa ja keskittyä siihen olennaiseen, toistemme tukemiseen ja paremman mielen saamiseen. Mitä tyydytystä voi perheen isä saada siitä, että lukee muiden surua täynnä olevia viestejä ja ryhtyy sitten haukkumaan... aina en ymmärrä ihmisen mieltä : (

17. hopestill Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    päivä kerrallaan... kyyneleet loppuvat aikanaan. Koita jaksaa hormonimyrskyt, eiköhän ne kohta helpota kun alkaa piikitykset. Olen hengessä mukana ja pidän peukkuja sulle! Hyvää yötä.

18. Voi voi :( Vierailija

Hopestilille kovasti jaksamista elämän mäissä! Koitetaan jaksaa uskoa, että jonain päivänä asiat vielä järjestyy.

"Ei tule koskaan äitiä" - sanot tietäväsi mitä on lapsettomuus ja sitten toteat, ettet ole koskaan edes yrittänyt saada lasta. Eli siis periaatteessa olisit voinut onnistuakin. Et sinä silloin valitettavasti, tai sinun onneksi, tiedä mitä se oikea lapsettomuus onl. On yritetty, on tutkittu, on hoidettu mutta ei.. Eroaa täysin ns. vapaaehtoisesta lapsettomuudesta, jonka edustaja sinä olet. Ja vapaaehtoiseksi lapsettomuutesi voidaan laskea, vaikka päätös itselläsi on ollut tietoinen, että et halua/yritä saada lapsia. Meillä lapsettomilla tilanne on täysin toinen.

Tuolle kommentteja kirjoittaneelle isälle.. Huh huh, siinä se nähdään että tässä elämässä aika alkeellisiakin mielipiteitä omaavat ihmiset onnistuvat lisääntymään. Tekisi mieli sanoa, että harmi. Kirjoituksesi on vähän samaa tasoa kuin että joku kirjoittaisi toivovansa että joku sinun lapsistasi sairastuu, kuolee tms. Mietipä sinä ennen kuin tulet jakelemaan suuria viisauksiasi.

19. Minäkin olen lapseton, en sen vuoksi että enkö olisi halunnut joskus lasta mutta sen vuoksi, että olen jäänyt yksin 10 vuoden avoliiton jälkeen. Exäni ei halunnut lapsia. Ja minä taasen rakastin häntä ja sen vuoksi kunnioitin myös hänen mielipidettä enkä alkanut vänäämään lasta. En tiedä mikä on "ei tule koskaan äitiä" henkilön syy lapsettomuuteen, mutta sen tiedän että "vapaaehtoisesti" lapsettomiksi jääneet tiedämme 100%:lla varmuudella mitä on lapsettomuus. Se, että jos on saanut hoitija yms. eikä siitä huolimatta tule lasta, se ei tarkoita sitä, että kärsisi enemmän kuin me muut. Toiset luopuu joistakin asioista rakkauden tähden.

Ja täytyy kyllä sanoa, että eipä tuo kovin suurta älykkyyttä osoita tuo sinun vastauksesi.

20. Voi voi :( Vierailija

Todellakin huomaa, että et ole käynyt lapsettomuushoitoja läpi. Olet itse myös valinnut lapsettomuuden, rakkauden takia. Hoidot ovat rankkoja hormonimyrskyineen, taloudellisesti sekä eritoten henkisesti. Jatkuvaa toivoa, uskoa, pelkoa, pettymystä. Itsensä kokemista vajavaiseksi, epä-naiseksi. Pahimmillaan vuodesta toiseen. Kyllä se tosiaan on ihan eri homma yrittää, tehdä parhaansa lapsen saamiseksi ja katsoa kun vierestä viedään, kuin että olisi, syystä tai toisesta, päättänyt ettei hanki lapsia.
    Molemmilla, tahattomasti tai vapaaehtoisesti lapsettomilla, on varmasti omat kärsimyksensä asian suhteen, vaikkakin sitten erilaiset.
    Älykkyyden osalta voin sanoa sinulle kiitos samoin :)

21. *Mari* Vierailija

Vapaaehtoisesti "lapsettomuuden" valinnut on eri asia kuin vuosikaudet rankoissa hormonihoidoissa ollut lapseton. Näitä ei pidä sekoittaa keskenään.

Olen todennut monta kertaa näiden piinallisten vuosien aikana, että joka ei ole itse näitä hoitoja kokenut, ei voi ikinä ymmärtää mitä lapsettomuushoidot on henkisesti ja fyysisesti vaatinu ja vaatii edelleen...

22. *Mari* Vierailija

Sitten asiaan... :)

Minkälaisia annoksia teillä muilla on käytetty IVF:ssä? Mulla oli viimeks 6 pv 300IU ja 6 pv 450IU ja silti tuloksena vain kaksi epäkypsää munasolua. Seuraavassa hoidossa Puregon vaihtuu Menopuriin. Pistäminen on vissiin vaikeampaa, mutta tuossa Menopurissa pitäis olla kuulemma mukana munasolujen kypsymiseen vaikuttavaa ainetta... mitä se sitten onkaan.

23. moikka moi Vierailija

Taitaapi olla yksi ja SAMA HENKILÖtuo ei koskaan äidiksi ja 4 lapsen isä ja ehkä vielä tuo kolmaskin henkilö??? Kuka 4 lapsen isä nyt OIKEEEESTI SIIIS AIKUISTEN OIKEESTI lukee tätä palstaa.Enpä usko että kukaan

t:3.ivf alkamassa

Tsemppiä kaikille tasapuolisesti!!!

24. satumarika Vierailija

Hopestill: olen tosi pahoillani, tiedän miten pahalta tuntuu toivoa ja sitten pettyä. Toivottavasti niistä verikokeista selviäisi jotain, luulen että helpottaisi edes vähän, jos tietäisi mistä johtuu tämä lapsettomuus. Jos jää hämäräksi loppuiäksi niin se jäisi vaivaamaan.
    Mulla ei ole odotuksia tämän siirron suhteen, taidan tulla sun perässä. Mitään raskauteen viittavaa ei ole ilmennyt..

Tuo ns. 4 lapsen isä oli ilmiselvä provoilija, jättäisin hänen jutut omaan arvoonsa. Niinkuin joku mainitsi, tuskin lukisi tätä palstaa, jos oikeasti olisi perheellinen. Luulen, että kyseessä on joku teinipoika, joka yrittää provoilla.

25. Kuules minä olen ihan yksi ja ainut henkilö. Ei ole mitään syytä kirjoitella useilla eri nickeillä. Anteeksi kovasti jos hyvää tarkoittava kommenttini loukkasti teitä.

Miksi mies ei voi tänne palstalle kirjoittaa samalla lailla kuin naisetkin? Lapsettomuus koskee myös heitä. Lukee ja kirjoittaahan naisetkin erotiikkapalstalle (tahallista provoa tämä lause)!!!

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri