Hae Anna.fi-sivustolta

yli kolmekymppisenä ulkomaille asumaan?

Viestiketju osiossa 'Ulkosuomalaisena' , käynnistäjänä kolmekolme, 03.02.2008.

1. Ulkomaille... Vierailija

Täällä yks kolmekutonen perheellinen, joka aina välillä haaveilee edelleen ulkomailla asumisesta. Suorastaan kadehdin niitä naisia, joitten miehet saavat komennuksen ulkomaille ja lähtevät mukaan siinä siivellä. Nykyistä työtäni saattaisin voida jatkaa yrittäjänä ulkomaillakin, mutta en ole vielä halunnut tehdä sitä ratkaisua, kuitenkaan. Nykyinen taloudellinen tilannekin pistää varovaiseksi, joskin varovainen luonne tässä muutenkin ollaan, että mahtaa jäädä ulkomailla oleskelut pelkkiin lomamatkoihin... mutta kuitenkin sitä aina välillä miettii. Uudelleenkouluttautumalla esim. sairaanhoitajaksi olisi varmaan hyvät mahikset saada töitä ulkomailtakin. Sitten tulee vielä lapsiasia, kun joskus ne koulutkin sitten alkavat, nyt on muksu pieni vielä. Sinkkuna tai lapsettomana olisi helpompi lähteä, joten lähtekää ihmeessä siitä haaveilevat ennen kuin olette perheellistyneet.

2. Mesikka Vierailija

Itse olen jo yli viisikymppinen ja jotenkin olen alkanut kovasti miettiä ulkomaille muuttamista. Tuskin tulee lähdettyä ennen kuin tämä työsarka on täällä Suomessa hoidettu tai eihän sitä koskan tiedä. Mutta viimeistään sitten kun vapaavuodet koittaa niin täytyy ainakin aluksi kokeilla muutaman kuukauden oleskelulla ulkomailla. Katsoa että miten se alkaa viehättämään. Minua harmittaa suunnattomasti että minulla ei tullut silloin nuorena lähdettyä ulkomaille ja olenkin aina kannustanut nuoria kokeilemaan elämää myös muualla kuin Suomessa. KotiSuomeen voi aina palata jos se siltä tuntuu.

3. kokemusta Vierailija

Minulla on kokemusta sekä nuorena sinkkuna lähtemisestä Saksaan, että myöhemmin perheellisenä vuodeksi Sveitsiin pienen lapsen kanssa ja myöhemmin yli kolmekymppisenä miehen ja kahden lapsen kanssa Ranskaan. Itseasiassa en ole huomannut, että perheellisenä olisi yhtään vaikeampaa lähteä tai sopeutua. Tottahan alkuvalmisteluihin menee enemmän aikaa jos kyseessä on kaksi aikuista ja vaikka yksikin kouluikäinen lapsi, niinkuin meillä oli silloin, mutta toisaalta perheellisenä saa enemmän kontakteja koulun ja lasten kautta vaikka puoliso jäisi kotiin. Ranskassa nuoremmasta lapsestakin tuli koululainen 3-vuotiaana.

Meillä oli aluksi kahden vuoden sopimus, mutta täällä olemme edelleen lähes 30 onnellista vuotta takanamme. Ei ole edes keskusteltu paluusta, mutta kesämökki on Suomessa ja siellä käymme kesällä parhaimpaan aikaan. Joten siteet Suomeen eivät ole katkenneet, onhan siellä edelleenkin ystäviä ja sukulaisia, joskin ystäviä on runsaasti täälläkin.

Jos haaveena on lähteminen, niin se kannattaisi toteuttaa ettei vanhana kadu. Jos se epäonnistuu, niin ainakin on kokeiltu ja yhtä kokemusta viisaampi. Takaisin Suomeen pääsee aina halutessaan.

Eräs Espanjassa asuva suomalainen haaveili Lontoosta vuosia, kunnes muutti sinne saadessaan alansa työpaikan. Kahdessa vuodessa han huomaisi, että Espanja on hänen maansa ja han muutti takaisin katumatta päiväkään kokemustaan.

4. UlkomailleMars Vierailija

Suomi on koko ajan muuttumassa asenneilmapiiriltään kovemmaksi ja pärjääminen alkaa olla koko ajan vaikeampaa. Ei mene kauaa, kun suomalaiset alkavat joukoin muuttamaan ulkomaille työmahdollisuuksien perässä. Nythän monet ovat jo harkinneet ja osa jo oikeasti lähtenyt. Lisäksi Suomessa on nykyään vaikea lähestyä muita ihmisiä. Jos menet juttelemaan jollekin, sinua pidetään outona. Ellet sitten lähesty yökerhossa pienessä hiprakassa, sillä sitä täällä pidetään normaalina. Hyvää inspiraatiota ulkomaille muuttoon saa http://www.asumaanulkomaille.fi sivustolta. Siellä myös kerrotaan, miten tienata rahaa elämiseen ulkomailla ja muuta hyödyllistä asiaa.

5. Sella312 Vierailija

Olen nähnyt saman suuntaista että ulkomaille lähdetään töihin koska omalta alalta ei vaan saa töitä valmistumisen jälkeen. Sitä lähtömuuttoa töiden takia on tainnut alkaa tapahtua jo. Tuli tällainen juttu vastaan missä puoliksi suomalainen, nuorten naisten perustama rekrytointiyritys rekryää suomalaisia ja muita kieliä puhuvia pelialan töihin ulkomaille. https://dreamworkandtravel.com/gaming-jobs/ Kovin helpoksi nämä työnantajayritykset ovat jo alkaneet tehdä lähtöä kun lennot ja alun majoittuminenkin maksetaan firman puolesta vaikka lähtisi alemmankin palkkatason hommiin kuten asiakaspalveluun.

Nämä merkit paljastavat, että sinut on kasvattanut vahva nainen

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri