ylimääräinen vuoto

  • Viestiketjun aloittaja sara
  • Ensimmäinen viesti
sara
minulla on nyt ensimmäistä kertaa (32v) välivuotoa kuukautisten välillä, vuotoa on ollut melkein koko ajan viime menkoista nykyisiin, vuoto on hyvin vähäistä, niin että joskus paperista huomaa, pikkuh.suojaa ei tarvitse.

nyt nämä alkaneet menkat ovat vain myös oudon vähäiset (oletan menkkojeni alkaneen) tälläiset vähäiset menkat eivät ole uusi tuttavuus, eli niitä on joskus harvoin vuosien aikana ollut ennenkin.
mutta tuo välivuoto, kuinka yleistä se on, onko se yleisesti ottaen normaalia, vai liittyykö niihin useimmiten jotain ongelmaa? kiitos etukäteen jo avustanne.
 
Ninnukka
Hei,

Olen kärsinyt samasta vaivasta jo useamman kuukauden ja eilen kävin lääkärillä. Tyypillisimmät syyt välivuotoihin ovat lääkärin mukaan hormonaaliset syyt (onko pillerit, kierukka?), kohdun/kohdunkaulan polyypit (tutkitaan ultralla), raskaus tai tulehdukset. Mulla ei ollut noista mitään, joten nyt odottelen tuskaisena papan ja pistolet-kokeen tuloksia :( Edellisestä papasta on jo useampi vuosi (luulin että oli vasta käynyt, mutta en sitten ollutkaan), joten olen melkoisen peloissani. että mitä tuleman pitää
 
ap
multa papa otettiin kait noin vuosi sitten. pillereitä en ole syönyt vuosiin eikä kierukkaa tms ole.
raskaus olisi hyvin epätodennäköistä (minulla on kaksi lasta ja mitään oireita siihen ei ole),
mitä jäi jäljelle. tulehdus tai polyypit, eikö tulehdukseen olisi muitakin oireita? eikö välivuotoa voi olla ilman mitään vikaa tai vaivaa?
 
Ninnukka
En tiedä voiko olla, toivottavasti. Sitä minä ainakin toivon:) Tottakai syitä on paljon enemmän; tuossa oli vain osa. Jos sinua huolestuttaa, niin kannattaa käydä lääkärin puheilla.

Olisin kyllä kiinnostunut kuulemaan jos jollakin on ollut vuotoja (välillä verisiä, välillä ruskeaa mössöä) ihan ilman syytä tai syy on ollut joku ""tavallinen""; ehkä rauhoittuisin hieman ja saisin nämä ""kohdunkaulan syöpä"" -ajatukset mielestäni...
 
Elviira
Mulla ei ole ikinä ollut minkäälaista välivuoto ei veristä eikä veretöntä. Olen 40v. Mutta nyt on... kolmatta päivää. Sellaista ihan vähäistä ja veristä.
Ihmettelen mikä voisi olla kyseessä, mulla on kierukka joka pitäisi vaihtaa vielä tämän vuoden puolella.
Mitään muita oireita ei ole, ehkä ihan pienen pientä kipua alavatsassa vasemmalla puolella. Saattaa olla että kuvittelen koko kivun...

Onko jollain joskus ollut myomaa tms. minkälaisia oireita siitä mahtaa tulla?

Olen menossa enskuussa papaaan (joukkotarkastus) mutta luultavasti tilaan ajan lääkärille jo sitä ennen kun ihmetyttää mikä juttu tämä oikein on.

Voikohan stressistä tulla tällaisia oireita, olen ollut aika kovassa työpaineessa viime viikkoina sekä menettämässä hermoni teini-ikäisten lasteni tempauksille....
 
Sama vaiva
Olen 49 v. ja minulla on ollut erittäin säännölliset kuukautiset. Viime kerralla tuli vuotoa kaksi viikkoa kuukautisista. Muistin,että viimeisen raskauteni aikana, 10 v sitten lääkäri sanoi, että minulla on myoma, mutta hän ei näe aihetta poistaa sitä. Se oli jossain vaiheessa kasvanut, mutta sitten taas pienentynyt. Luulen nyt, että vuoto on myomasta peräisin. Tiistaina minulla on gynegologi ja haluan tietää olenko oikeassa. Minua koski myös vas.puolelle vatsassa, vatsanpeitteet olivat kipeät. Vuoto oli melko kirkkaan punaista, ehkä hiukan kuukautisvuodosta poikkeavaa. Minulla kuukautisvuoto on ollut melko tummaa, hyytynyttä osittain - varmaan vaihdevuosien merkkejä. Odotan hiukan jännittyneenä mitä lääkäri sanoo. Voin palata asiaan.
 
Joanna
Olen 24, en ole ikinä ollut raskaana enkä ole nytkään ja seksielämäni on ollut hyvin maltillista. Mullakin nämä ruskeat vuodot ovat arkipäivää, lääkärin mukaan mussa ei kuitenkaan ole mitään tulehdusta tai vastaavaa.
 
svinto
Mulla on nyt toista päivää sama ongelma.
Pelästyin tosi paljon että pikkuhousuissa näkyy verta ja jostain luin että se voi olla myös stressin aiheuttamaa. Mutta nyt kun olen netistä koittanut lukea mistä muusta asia voi johtua niin pelästyin todella.
Olen siis 19v nuori nainen ja käytän pillereitä. Joko tosiaan voi johtua pillereistä, stressistä tai raskaudesta ? Eihän ne pillerit kuitenkaan ole 100% varmoja. Kuitenkaan yli 2 vuoteen mitä olen pillereitä käyttänyt ei ole ikinä tullut välivuotoja.

Tänään koitan ottaa asiasta selvää hieman ja menen ostamaan raskaustestin että se saataisiin sentään pois laskuista. Sitten soitto lääkärille.
 
vierailija
Hei! Oon 12v kohta 13v tyty ja sain mun ekat kuukautiset noin marraskuun alussa 2019. Mulla oli edelliset kuukautiset noin 2vk sitten ja huomasin kun kävin vessassa että paperiin jäi ihan kuukautisvuodolta näyttävää verta. Mulla ei oo muita sairauksia kuin mastosytoosi jonka ei pitäisi vaikuttaa kuukautisiin. Auttakaa mua en tiiä mitä tää on?
 

Yhteistyössä