Hae Anna.fi-sivustolta

1. Anna.fi:n keskustelut siirtyvät Kaksplus.fi:n alle 1.12.2020.

Tästä syystä käyttäjätunnukset lakkaavat toimimasta. Voit luoda uudet tunnukset Kaksplus.fissä osoitteessa keskustelu.kaksplus.fi/register

Tervetuloa edelleen keskustelemaan kiinnostavista aiheista osoitteeseen keskustelu.kaksplus.fi

Ystävällisin terveisin,

Annan toimitus
    Dismiss Notice

Ylioopilasjuhlien noutopöytä

Viestiketju osiossa 'Kodin juhlat' , käynnistäjänä jorma1963, 09.05.2007.

1. jorma1963 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Vieraita tulee juhliin noin 100. Juhlijoita tulee kaukaakin. Tarvitsemme ideoita tarjoilusta, kattauksesta, yms. Astiat saamme lainattua.

2. keittiönpääemäntä Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    tarjolla voisi olla monenlaista hyvää. lihapullia, nakkeja, erinlaisia salaatteja, kuten: perunasalaattia, italiansalaattia. Sekä kinkkutäytteinen ja kasvistäytteinen voileipäkakku. Makeana tarjottavana: sokerikakkua, tiikerikakkua, hanna-tädinkakkuja. sekä tietysti kaiken kruunaava täytekakku, jota saa olla varmaankin 4 kappaletta. juomapuoleksi: punaviiniä, valkoviiniä. Ja myös mehua ja limuu, että on varaa mistä valita. Ja tietysti kahvia. Kattauksessa voisi värinä olla keväisen keltainen ja vihreä yhdisteltynä sopivasti. Hyviä juhlia vain sinulle!!!!!

3. ??????????... Vierailija

Ei nyt ainakaan sokerikakkua ylppäritarjoiluun eikä lihapullia ja nakkejakaan. 4 täytekakkua ei riitä missään nimessä jos vireraita on tulossa 100 kpl. Vähintään 5 kpl 20 hengen kakkuja, mutta mieluummin 6 kpl ettei lopu kesken.

4. AnnukkaV Vierailija

Ei voi olla totta tuo niniitan ehdotus! Oikea alatyylinen sekametelisoppa. Nakkien kanssako PUNAVIINIÄ tarjotaan? Keltaisat ja vihreää!! Näkee ettei ko. henkilö ole koskaan ollut juhlissa, ei ainkaan arvokkaissa!!!

5. Immi Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Aiotteko itse tehdä kaikki tarjoilut vai hankittejo pitopalvelusta? Noutopöytä tietenkin on aivan ehdoton. Onko teillä mahdollista hankkia jotain 'tarjoiluapua', siis paria-muutamaa ihmistä jotka voisivat pitää huolta että on puhtaita astioita, tarjoilut on kunnossa ja muuten kaikki pelaa? Näitä asioita ei kannata jättää omalle vastuulle, sillä vieraiden kanssa menee kaikki aika.
    Mielestäni 'perinteisiä' tarjoiluja ylppärijuhlissa on aluksi kuohuviini/samppanjalasilliset kun vieraat tulevat. Lapsille ja alkoholitonta haluaville jotain pommacia tms.
    Jonnekin valkoisilla liinoilla päällystetty iso pöytä, jonne astiat ja tarjottavat. Toiseen päähän suolaiset ja ruokaisat ja toiseen päähän kahvit ja kakut yms.
    Omissa ylppäreissäni, joista on nyt aikaa paljonkin, tarjottiin lämmin ateria noutopöydästä; paria salaattia, riisiä ja kanaa sekä lämpimiä vihanneksia. Jälkiruuaksi oli kahvit ja täytekakkua+pikkuleipiä. Tosin vieraita oli vain 50, mutta silti olimme hankkineet pitopalvelun. Meillä kun usein on ruokien tarjoiluun hyvät asiat, esim. lämpimänä pitämiseen.
    En oikein osaa hyvin neuvoa, jos kertoisit vähän enemmän mitä olitte ajatelleet (siis teettekö kaiken itse vai miten?), niin olisi varmaan helpompi auttaa. Ja minkä tyylistä juhlaa haluatte.

6. neulanen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
  7. n47 Vierailija

Juhlavan näköisen noutopöydän saa kun siihen laittaa kauniin helmalakanan eli jalat piiloon, samalla pöydän alle saa piilotettua kakkulaatikoita yms. Sitten pöytäliina ja meillä oli aikoinaan (jostain tiimarista tms) paperinen ruusuköynnös (sinisiä ruusuja pojan pöytään) pöydän halki keskellä ja se roikkui päädyissä melkein lattialle.

Kuten joku muutkin jo kirjoitti, kätevää kun toiseen päätyyn pöytää laittaa suolaiset, toiseen kahvit tai sitten eri pöydille jos on tilaa. Meillä oli syötävät saman pöydän eri päissä ja juomapöytä sitten erikseen laitettuna.

"Oikea" ruoka tulisi edulliseksi ja varmaan maistuisikin kauempaa tuleville mutta ajoitus yo-juhlissa on vaikeaa kun porukkaa tulee ja menee eri aikaan. Joku keitto voisi onnistua. Esim. savuporokeitto voisi olla hyvä. Sen kanssa sitten rieskaa ja levitteitä.

Meillä oli pöydän suolaisessa päässä oli pino lautasia, lautasliinat ja kipoissa vaan pystyssä haarukat. On kätevää, jos ruokaa voi hakea molemmin puolin pöytää. Sitten jotain ruokaisia salaatteja kaksi, kolme (katkarapu-, lohi-, kreikkalainen-, juusto-, broileri- tms) ja pari erilaista, patonkia+ muutamaa levitettä, erikseen kippoihin cocktailkurkkuja, oliiveja, juustoja, hillosipuleja, ananasta ym. Pizzanpaloja, väinämöisen palttoonnappeja vaikka kylmäsavulohitahnalla täytettynä tai tuulihattuja aurajuustotäytteellä....

Makeassa päässä riittää täytekakku, ehkä joku hyydykekakku, kuivakakku ja jotkut pikkuleivät. Jos täytekakkua on vaan yhtä lajia, sitä menee vähemmän. Jos kakkuja on erilaisia, monet haluavat maistaa useampaa laatua.

Juomapuolena meillä oli alkuun kuohuviininä Ballet (hyvä hinta-laatusuhde, kannattaa hakea ajoissa). Juomapöydällä oli olutta, alkoholipitoista/alkoholitonta boolia, viiniä, limua ja vissyä. Maitoa ja vettäkin toki sai.

Vieraat viihtyivät näillä eväillä aamuneljään.

8. Jorma63 Vierailija

Kiitos vastauksista ja ideoista. Olen ajatellut paahtopaistia ja paria salaattia sekä jotain piirakkaa yms. Pitääkö juhlissa tarjota myös viiniä ja boolia. Mitkä ovat ruokamäärät n. 100 henkilölle esim. salaatissa ja paistissa. Pitopalvelua olen aikonut käyttää kahvpöydän tarjottavien kanssa. Tarjoiluapua saan yo:n juhlijan kummi-tädiltä.

9. äityliini* Vierailija

Me olemme ajatelleet että alkoholia emme tarjoile muutakuin onnittelukuoharit. Ylioppilaamme on absolutisti joten nämä juhlat ovat hänen näköisensä.

10. me-ku Vierailija

Määrät riippuu siitä, miten useaa laatua on tarjolla. Löysin googlesta ainakin yhden sivuston jossa juhlien ruokamäärät henkilöittäin on ohjeistettu. Kyse on hääsivustosta mutta eiköhän se sama päde juhliin kuin juhliin. Paahtopaistista taidettiin sanoa 20 gr/nuppi mutta käy itse katsomassa.

www.amoriini.com ja sieltä jostain aukeaa ruokatarjoilut.

Alkoholitarjoilu on ihan oma asianne, ei todellakaan tarvitse olla. Juhlavaa on kilistellä kuohuvalla mutta sitäkin on alkoholittomana.

11. May-Be Vierailija

Paahtopaistin lisäksi tarjolla voisi olla lämminsavulohtakin. Erilaisia juustoja ja keksejä, sekä tuoreita hedelmiä esim. ananasta,mansikoita,hunajamelonia..
    Salaattien lisäksi voisi tarjota esim.kermaperunoita,jos vieraat tulevat kaukaa.

12. mamikka Vierailija

Paahtopaistia täytyy varata n.100 g/per.henkilö jos muuta lihaleikkelettä ei tarjota.
    Kaksikymmentä grammaa on liian vähän.

13. Vinkkejä vielä Vierailija

Kivan noutopöydän saa liinoittamalla pöydän lattiaan asti, kahdella erivärisellä kankaalla, niin että päällimmäinen liina on aseteltu "epätasaisen epäkeskosti". Sitten hankit joko lasi- tai peililevyjä (halvimmaksi tulee ostaa kuvioton palapeili) ja asettelet siitä esim. suht matalien lasimaljakoiden päälle. Ja sitten asettelet keksit, patongit, kakut tms "kuivat " tarjottavat niille peileille.Pöytä saa elävyyttä, kun maljakot ovat eri korkuisia, ja tarjottavat samaten. Myös esim. juustot ja hedelmät ovat tosi näyttäviä näin aseteltuna (meillä monissa juhlissa korvanneet kukka-asetelman pöydässä) Jos käyttää lasilevyjä, maljakoiden sisään voi laittaa vaikka vettä ja kukkia (gerbera on kaunis kun leikkaa vain kukinnon kellumaan veteen) Näkyvät kauniisti lasilevyn läpi. Me on laitettu tarjoiluvälineiksi aina talon tylsimmät veitset tms, ettei tule mitään ikäviä yllätyksiä, kun joku leikkaa lasista pintajännityksen veitsellä.

Meillä Yo ja rippijuhlien noutopöydässä olleita tarjottavia:
    Kylmät suolaiset:

Sweet Chili marinoitua broileria
    Kirsikkatomaatti-mozzarella vartaat tai tomaatti-mozzarella salaatti
    Ilmakuivattu kinkku ja hunajameloni
    Juustotarjotin ja hedelmiä
    Perunasaatti uusista perunoista
    Savulohi
    Rieskarullat täytteenään salaattia, tuorejuustoa ja kylmäsavulohta tai kinkkua
    Minipitsat täytteenään esim. vuohenjuustosiivu, omenansiivu ja tippa vaahterasiirappia, tai pekoninsiivu ja kirsikkatomaatti.
    Hyvän ja ruokaisan salaatin saa broilerista, homejuustosta, tummista rypäleistä, nektariineista ja salaatista.

Lämpimä tarjottavia on ollut esim. riisi-katkarapu gratiini, pesto-broileri-pasta vuoka.

Isolle joukolle saa arkisempaa tarjottavaa uuniperunoista ja muutamasta täytevaihtoehdosta (Homejuusto-kermaviili, savulohi-remoulade, kinnku-suolakurkku-sinappi-kermaviili) Siihen kylkeen vihersalaatti ja hyvä patonki.

Alkoholia ei mielestäni tarvitse olla tarjolla, maksimissaan puna- ja valkoviini tai sitten kesäaikaan sopii ihan pelkkä rosè viinikin. Kuohuvaa täytyy olla :)

Täytekakuista minun oma henk.koht. suosikki on se Strömsö ohjelmassa tehty mansikkamoussekakku, jossa on pannacotta sydän ja se on koristeltu ja maustettu italialaisella marengilla. Se on työläämpi kun tavallinen kermakakku, mutta vaivan arvoinen! Ohje löytyy ylen sivuilta, tai siis Strömsön sivuilta, kun laittaa hakusanaksi vaikka "bröllop".Se on se Michael kokin oma hääkakku. Sen lisäksi ei mielestäni tarvi edes muuta makeaa tarjottavaa (paitsi pitää huomioida mahdolliset keliaakikot ja diabeetikot, heille voi ostaa esim. leivokset konditoriasta) Minusta kiva yksityiskohta kahvipöytään on myös värjätty sokeri, varsinkin palasokeri :)

Hyviä juhlia teille!

14. äiti vaan Vierailija

Itse olen tankannut niitä Strömsön -kakun ohjeita ja olen miettinyt kokeilemista, mutta mistä löytyy niitä mittareita joita käytettiin sen italialaisen marengin tekoon...Michaelhan kertoi, että se kakku on parasta mitä hän tietää, siis tosi hyvää varmaan. Jos tavallisia kakkuja tekee, niin minusta kätevintä on paistaa uunipannulla pohjat ja tehdä kerralla 40 hengen kakku samalla täyttämisellä ja koristelemisella. Ainakin suosikkini Kaarina Roininen on kirjoissaan tehnyt samalla periaatteella kakkuja. Säästää aikaa ja ei kakkupohjat niin lässähdä...

15. ylioppilas -04 Vierailija

Meillä oli kanssa juuri tuo 100 vierasta ja tarjoiluna oli:

3 salaattia (kana, kreikka, kinkku), grissinejä (leipätikkuja)
    suklaakakku (sacher-tyyppinen), juustokakku (mangopäällysteellä), prinsessakakku (marsipaani kuorrutus)

vanhemmalle juhlaväelle pullakranssi, ja napostevaksi marenkeja sekä "ylioppilaita". Eli peruskeksi, joka kastetiin puoliksi suklaaseen ja päälle laitettiin koristeeksi hopeinen pallo lyyraksi.

mm...siinä ne taisi olla :) ja miksi muistan vielä näin hyvin?...leivoimme ne itse. Ja kustannuksia tuli n.300e kun vielä mukaan laskettiin kuohuviini alkumaljaksi ja limsat yms. kahvi/tee. Mitään erikoisempaa viini- / boolitarjoilua meillä ei ollut.

16. Vinkkejä vielä Vierailija

Kyllä, se Strömsön kakku on ihan tajuttoman hyvä :) Itse olen tehnyt ilman sokerilämpömittaria, koska en sellaista omista. Pohjaa tehdessä arvioin ihan sormenpäätuntumalla sen seoksen lämpötilan (oliko se nyt 62 astetta tms) Ja se sokerivesi oli vaikeempi, kun ohjeen mukaan piti olla yli 200 asteista. Pitopalvelua pyörittävä anoppi antoi vaan neuvon, että kuumenna niin kuumaksi kun saat :) Eli minulla ainakin onnistunut ihan ok ilman mittareitakin, kantsii kokeilla!

17. kokeileen Vierailija

kiitos neuvoista, täytyy varmaan tehdä viikonloppuna koepaistos...: )

18. Vinkkejä vielä Vierailija

Vielä tuohon Strömsön kakkuun sen verran, että olen tehnyt sen pannacotan erikseen ja sitten sen hyydyttyä laittanut sen vasta kakun pohjan päälle. Tämä siksi, että mulla ei ole erikokoisia irtopohjavuoan renkaita. Hyvän pannacotan hyydyttämisastian saa esim. CarteDòr (tai miten se nyt kirjoitetaan...) jätskirasiasta. Kansi kiinni, ja leikkaa pohjan pois. Sitte vuoraa sen kelmulla, täyttää massalla. Helppo irrottaa sitte kun valmis.

19. strömsöötä Vierailija

Eihän mullakaan olis ollut erikokoisia vuokia, jee...toi oli yks hyvä vinkki lisää.Kiitos ja kumarrus, sun ohjeillas on kohta kakkukin tehty ; )

20. Maija54 Vierailija

Onko kakkuohjetta missään suomeksi. Kävin ohjelman sivuilla ja löysinkin hääkakun ohjeen mutta ruotsinkieli ei niin paljon taivu,että olisin ymmärtänyt kaikkea mitä ohjeessa oli. Kokoamisohjeet oli monimutkaiset.

21. Vinkkejä vielä Vierailija

Tässä suomeksi nuo Strömsön kakun ohjeet, tai siis näin ainakin olen kakkuja tehnyt, en tiedä meneekö ihan "kirjan mukaan": (muistaakseni tästä määrästä tuli 16 hengen kakku)

Pohja: 500g munia, 300g sokeria, 150g perunaj, 150g vehnäj, 10g leivinj.

Sekoita munat ja sokeri kattilassa, lämmitä 60 asteiseksi (itse en ole käyttäny mittaria, sormenpäällä vaan kokeillu et on sellaista "reilusti kädenlämpöistä") Seos näyttää vähän kokkelilta.Vispaa seos kylmäksi vatkaimella, lisää yhdistetyt kuivat aineet varovaisesti. Paista 190 asteessa 15-20min. (Vuoka voidellaan ja jauhotetaan korppujauholla)

Pannacotta: 5dl kermaa, 50g sokeria, 4 liivatetta, 1 vaniljatanko (itse olen käyttänyt myös ihan tavallista vaniljasokeria välillä)

Laita liivatteet kylmään veteen. Kiehauta kerma, sokeri ja vanilja, anna kiehua. Sulata liivatteet tilkkaan kiehuvaa vettä, yhdistä kermaseokseen.

Marenki: 150g kananmuna valkuaista, 20g sokeria, 100g vettä, 260g sokeria.

Vispaa keskiteholla vatkaimella munanvalkuaiset ja 20g sokeria marengiksi. 260g sokeria ja 100g vettä keitetään kattilassa 123 asteiseksi (jos on sokerimittari tms niin kannattaa käyttää, itse olen keittänyt ilman mittareita, kun ei ole mittaria jonka asteikko riittäisi) Sekoitetaan marenkiin vispaamalla, vispataan noin 20 min, kylmäksi.

Mansikkamousse: 300g mansikkapureeta, 50g sitruunanmehua, 200g tuota edellä tehtyä marenkia, 5 liivatetta, 4dl kevyesti vatkattua kermaa.

Sekoita ainekset sekaisin listan mukaisessa järjestyksessä. Jätä vähän tuosta kermavahdosta koristeluun.

Kokoaminen lyhyesti:
    Kakkupohja leikataan kahteen kerrokseen, toisen voi vaikka pakastaa myöhempää käyttöä varten. Kakkupohja laitetaan irtopohjavuokaan (kannataa kelmuttaa, tai laittaa leivinpapei pohjalle, itse en laittanut reunoille)
    Alkuperäisen ohjeen mukaan pannacotta kaadetaan kakkupohjan päälle asetettuun kakkupohjaa pienempään irtopohjavuoan renkaaseen tms. mutta itse olen tehnyt tämän työvaiheen erilailla (ks. pari viestiä taaksepäin)Ja kun pannacotta on hyytynyt tuossa erillisessä rasiassa, olen laittanut sen sitten vasta kakkupohjan päälle.
    Sitten pohjan ja pannacotan päälle levitetään mousse, ja annetaan hyytyä.
    Jäljelle jäänyt marenki (siis se mikä jäi tuosta moussesta yli) pursotetaan ohuiksi (vähän vajaa sormenlevyinen) tangoiksi (n. 10cm korkeita esim.) leivinpaperin päälle, ja paistetaan sitten uunissa 100 asteessa n.2 tuntia.

Kun mousse on hyytynyt, irrotetaan kakku varovaisesti irtopohjavuoasta, ja laitetaan tarjoiluvadille. Paistetut marenkitangot painellaan kiinni kakun reunoihin, ja kakun keskusta täytetään tuoreilla mansikoilla. Netistä Strömsön sivuilta löytyy kuva.

Kakkua ei kannata säilyttää liian tiiviissä kakkukupu- systeemissä. Silloin marenki menee ihan veteläksi. Itse olen ekan kakun jälkeen säilyttänyt seuraavat kakut jääkaapissa ihan ilman mitään kupua.

Tässäpä tämä, onhan siinä jonkun verran työtä, mutta se todellakin kannattaa!
    Ja kuten sanottua, tämä on mukaeltu ohje, vähän helpotettu. Vastuuta en ota, että onnistuu, mutta kannattaa kokeilla, todellakin kokeilemisen arvoinen kakku! :)

22. Ulkoelli Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    2
    Voi kertokaa nyt minullekin, mikä tämä on ja mistä löytyy sivut ohjeineen?

23. Strömsö Vierailija

on TV-ohjelma, tasokas ruotsinkielinen, joskin suomalainen. Tuskin Briteissä kannattaa "Strömsö-juhlia"!

24. Ulkoelli Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    2
    Miksei Briteissä saisi tehdä Strömsö-kakkua? entä muualla? Minä kun en asu Englannissa.

Koskahan tuo ohjelma tulee ja miltä kanavalta -meillä kun näkyy myös suomalaiset kanavat, kun olemme ostaneet satellittikortin Suomesta (joo, tiedän, ei muka saisi viedä ulos maasta...)

25. Strömsö Vierailija

Se tulee Suomessa nykyisin Digikanavalta eli FST5:lta. Aikaa en muista, en katso sitä enää.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri