Hae Anna.fi-sivustolta

Yliopisto vai AMK tietotekniikan opiskeluun?

Viestiketju osiossa 'Opinnot ja kurssit' , käynnistäjänä Taas opiskelemaan, 14.03.2017.

1. Taas opiskelemaan Vierailija

Hei,

Kumpaa suosittelette, yliopistoa vai ammattikorkeakoulua tieto- ja viestintätekniikan opiskeluun? Puhun siis ihan sitä tietotekniikan insinöörin tutkinnosta, en tradenomi-tutkinnosta. Onko yliopistotutkinto arvostetumpi? Onko totta, että AMK:ssa on aina läsnäolopakko ja yliopistossa vapaampaa? Onko AMK-tutkinto edelleen käytännönläheisempi? Onko yliopistotutkinnon suorittaminen helpompaa yhdistää työssäkäyntiin? Te jotka opiskelette/olette opiskelleet noita tutkintoja, millaisiksi olette kokeneet ne?

Kuulisin mielelläni kommentteja kyseisiä tutkintoja suorittavilta ja suorittaneilta. Jos joku tuttunne suorittaa kumpaa jompaa tutkintoa, niin kuulisin mielelläni kokemuksia.

2. Mietteitä Vierailija

Hei! Kyseiseltä alalta en valitettavasti osaa sanoa, mutta olen itse opiskellut sekä yliopistossa että ammattikorkeakoulussa perustutkinnon ja ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon, joten osaan niitä vertailla. Kaikki olen tehnyt työn ohessa yliopiston paria ensimmäistä vuotta lukuun ottamatta.

Käsitykseni on se, että opetuksen laatu ja oppimisen määrä riippuu paljon ammattikorkeakoulusta, niitä kun on niin paljon. Kannattaa hieman vertailla, jos matkojen ja asumisen puolesta on mahdollista, että mihin ammattikorkeaan hakeudut, jos niihin päädyt. Itselleni yliopisto-opiskelu oli helpompaa, sillä siellä oli - ainakin minun aikanani - vähemmän pakollisia läsnäoloja ja ryhmätöitä. Lisäksi yliopistossa saattoi saada pelkällä kirjatentillä suoritettua suht paljon opintoviikkoja (silloin puhuttiin opintoviikoista vielä), ja koska olen lukuihmisiä, se sopi omaan opiskelutyyliini paremmin.

Molemmissa on puolensa kuitenkin ja molemmissa oppii - ja molemmat varmasti onnistuu luovimaan läpi juuri mitään oppimattakin, jos näin haluaa. AMK on käytännönläheisempi sekä perustutkinnossa että ylemmässä tutkinnossa. Ylemmässä ammattikorkeakoulututkinnossa sai kyllä korvattua erilaisilla kehittämistehtävillä tai ylimääräisiin tenttikysymyksiin vastaamalla, jos ei jokaiseen pakolliseen lähiopetustuokioon päässyt osallistumaan.

Kannattaako nukkua alushousut jalassa vai ilman alushousuja? Asiantuntija vastaa

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu