Hae Anna.fi-sivustolta

Yliopistossa opiskelu

Viestiketju osiossa 'Opinnot ja kurssit' , käynnistäjänä fam1, 01.10.2008.

1. joka ikää Vierailija

Minä olin 32-vuotias 2 lapsen yksinhuoltaja kun menin yliopistoon, kurssilaistemme keski-ikä oli sama. Muistan sen kun olin itse juuri siinä.

Eräällä toisella kurssilla oli 63-vuotias juuri eläkkeelle päässyt koulun rehtori aloittamassa uutta tutkintoaan.

Että sekaan vaan.

2. Aku la Vierailija

Kannattaa ehdottomasti opiskella. Ja yliopistoon, jos vaan kiinnostaa. Tässä yliopistojen valmennuskurssit valintakokeisiin. Ei niitä välttämättä edes tarvi. Riippuu miten itse oppii parhaiten.

Koulutus on yksi fiksuimmista investoinneista itseesi terveyden (liikunnan) lisäksi.

3. Hei haloo, jokaiselle oppisopimusopiskelijalle laaditaan henkilökohtainen opiskelusuunnitelma, eikä tarvittavien teoriapäivien määrää voi tietää etukäteen -se riippuu opiskelijan hankkimasta osaamisesta, tutkinnosta, paikkakunnasta ja monesta muustakin seikasta. Teoriapäiviä voi siis kaikkea väliltä 10-110. Alan valinnassa kannattaa miettiä tarkkaan, mikä kiinnostaa -oppisopimus ei todellakaan ole "vain" työntekoa, vaan tavoitteena on ammatillisen tutkinnon suorittaminen. Jos koulu ei kiinnosta, on kaikkien ajanhukkaa hakea sellaiseen ammattiin, mistä ei tutkintoa halua. "Oppaiden selailu" kuullostaa kuin postimyyntiluettelon selailulta, ja itse mieluummin lähtisin siitä, että kyllä mielessä täytyy olla jokin ala, joka kiinnostaa. Noita selailijoita näkee tässä joka päivä, kun kiinnostaa kaikki (ja loppujen lopuksi ei mikään).

4. gradun Vierailija

tekeminen ei ole vaikeata, täytyy vaan löytää hyvä aihe. sehän on vasta tutkimuksen opettelua...
    Ei yliopisto-opinnot ole ainoa oikea autuaaksi tekevä, akateemisia työttömiä on vaikka kuinka paljon. Jos opiskelu ei valmista mihinkään selvään ammattiin, se on työttömäksi opiskelua. On kokemusta siitä että maisterit hakevat vaikka millaisia työpaikkoja eikä heitä kelpuuteta käytännön töihin koska eivät niitä osaa.
    Yliopistosta valmistutaan mm. seuraaviin ammatteihin eli lääkäri, hammaslääkäri, eläinlääkäri... nuo ovat tyypillisimpiä.

5. näin on Vierailija

Tyttäreni on 29 v ja nyt lääketieteen lisensiaatti ja kauppatieteen maisteri, viimemainitulta alalta väitöskirja loppumetreillä. On tehnyt työtä ja opiskellut, nyt on vapaalla kunnes väitöskirja on valmis. Eli ihmisiä on moneksi. Asuu ja opiskelee Suomen ulkopuolella, Euroopassa kuitenkin, on perheellinen.

6. se on ihanaa Vierailija

on niin hyvin valmistunut opinahjoistaan, on kaikin puolin tehokas, perheellinen ja vielä töissäkin käynyt. Ja itse uskon että ei varmasti ole opintolainaakaan hänellä.
    Pahus kun itse olen vain tälläinen tavallinen AMK:n suorittanut sairaanhoitaja ..... paitsi on siinä se hyvä puoli, että kaikki ne tohtorit, lisenssiaatit, maisterit ovat yhtä sormi suussa sairaalassa ja minä siellä sitten touhuan tehopakkauksena leikkausosastolla ja teho-osastolla, vastaan omaisten huolestuneisiin kyselyihin. Kummallista tässä on, että sitä ennen olin vain äitini sairaanhoitajatytär, jonka ystävättären tytär oli sentään tohtori ja maisteri. :)

7. Hei haloo Vierailija

No ei se nyt ihan niinkään mene, että valmistuu työttömäksi, jos ei valmistu suoraan mihinkään ammattiin :D Yliopisto ja ammattikoulu on kuitenkin vähän eri oppilaitoksia (ja hyvä niin).

8. KätiHasu Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minkälaisia töitä teet tällä hetkellä? Suomalaiset yliopistot on arvostettuja ja tutkintoa arvostetaan ulkomailla. Olen itse miettinyt yrittä pyrkiä ja jos avustusta saa jostain niin ehkä miettiä MBA:n suorittaista Suomessa Henley Business School:issa. Onko kenelläkään kokemuksia tästä ?

9. MA, USA Vierailija

No hei edellinen: mietipä ihan oikeasti, minkä tasoinen ja millainen on koulu, jonka opiskeluohjelmasta, professoreista, jne. ei löydy sivuilta mitään tietoja. Maailma on puolillaan ns. "yliopistoja", joita ei ole akkreditoitu virallisesti (ei tuotakaan, vaikka muuta väittävät), ja joiden tutkinnolla ei oikeasti tee mitään.

Jos haluat MBAn miksi ihmeessä menisit suomalaisena maksamaan siitä, kun saat sen ilmaiseksi vaikkapa Aalto-yliopistosta?

10. Unioninkatu 20-22ssa, eli tuon "yliopiston" muka osoitteessa toimii oikeasti Japanin suurlähetystö. On siinä muitakin toimisto-ym. tiloja, mutta mitään yliopistoa siellä ei ole. Helsingin yliopiston tiloja on toki Unionkadulla, siellä Senaatintorin-Krunikan päässä Unionikatua, mm. päärakennus ja kirjasto sekä Topeliaana, taitaa olla Metsätalokin.

Joku vedättää hyväuskoisia.

11. dsadsa Vierailija

Tuossa osoitteessa toimii kyllä paljon muutakin kuin Japanin suurlähetystö, myös Itävallan ja Portugalin lähetystöt sijaitsevat siellä. Rakennuksessa on toimistotilaa yhteensä yli 16.000 m2 ja liiketilaa yli 3.000 m2. Tilojen koko vaihtelee muutamasta neliöstä useampiin tuhansiin neliöihin.
    Eli osoitteen perusteella ei ole vedätys.
    Oletko käynyt ihan paikan päällä toteamassa, ettei ko yrityksen toimisto ole siellä?

12. Kuten mainitsin, ao. osoitteessa toimii muitakin toimistoja. Itselleni vain iski tuo osoite heti, että mites tää on niin tuttu, ai joo Japanin suurlähetystö, missä olen asioinut useita kertoja. Kyllähän tuolla puljulla voi ihan hyvin olla siellä toimistohuone, missä kerätään rahaa - jokainen kai ymmärtää, että mikään yliopisto ei voi toimia missään toimistotalossa, vaikka olisi koko kerros käytössä.

Tärkeämpää tietysti on tuo yllämainittu: ao. puljun nettisivulta ei johda mitään linkkejä opetushenkilökunnan profiileihin, opetusohjelmiin, tutkimusohjelmiin, akateemisiin julkaisuihin, lukukausikalenteriin tai mihinkään, mitä normaalisti yliopistojen nettisivuilla on. Ihan selvää vedätystä siis.

13. dsadsa Vierailija

Niinpä, jos vähän viitsii googlata, niin kyllähän vastauksia löytyy.

Henley Business School at the University of Reading is a leading international business school based in the UK operating around the world. The strengths of the prestigious ICMA Centre, the academic rigour of our School of Management and the world-renowned school for Real Estate & Planning are combined with Henley’s 65 years’ experience in growing business leaders. One of the world’s few business schools to hold triple-accredited status, we have over 30,000 alumni in 140 countries.

The Telegraph rankkasi Readingin 2012 maailman yliopistoista sijalle 176. Ihan selvää humpuukia!

14. fefe... Vierailija

Financial Times rankkasi Euroopan business schoolit. Henley oli tilalla 43, Aalto-yliopisto sijalla 21. Miksi ihmeessä siis kukaan suomalainen maksaisi mennäkseen huonompaan MBA-kouluun, kun voi mennä ilmaiseen, tasokkaampaan?

15. dsadsa Vierailija

Eivät nuo Aallon MBA-ohjelmatkaan ilmaisia ole.

16. fefe... Vierailija

Ovat ilmaisia, jos menee sen normaalin opiskeluohjelman mukaan ja opiskelee ekonomiksi. Ekonomihan on MBA englanniksi. Ei kukaan minun tuntemani Suomessa valmistunut ekonomi ole maksanut penniäkään lukukausimaksuja.

17. fefe... Vierailija

18. dsadsa Vierailija

Aallon sivuilla MBA nyt on kuitenkin omana kokonaisuutenaan. Ja on maksullinen.

19. Nuo MBA-tutkinnot ovat sellaisille, jotka ovat oikeasti merkonomeja. He maksavat useita tonneja, niin että saavat CV;nsä näyttämään paremmalta. Ja joillekin se menee läpi, kaikki eivät tiedä ettei tämä ole yliopistotutkinto, eikä tee henkilöstä akateemista.

20. fefe... Vierailija

Niin, MBAtahan on kahdenlaista. Normaalisti, esim. USAssa, opiskellaan 4 vuotta perustutkintoa ja pyritään sen jälkeen yliopiston business schooliin tekemään 2-vuotianen MBA - hommaan menee siis se normaalit 6 vuotta. Toinen mahis on perustutkinnon jälkeen olla töissä ja tulla sitten tekemään se MBA.

Sitten on nää kirjekoulu-MBAt sellaisille, jotka ovat vaan olleet liikealan duunissa 20 vuotta.

En tiedä, millä perusteella tuonne Henleyn MBA-linjalle pääsee sisälle, mutta veikkaisin, että tuo Helsingin kirjekoulu-MBA ei nyt ihan sama ole, kuin jos opiskelisi lukion jälkeen koko tutkinnon siellä Readingin yliopistossa.

21. klaatu Vierailija

Ja kaikki eivät tiedä ettei akateemisuudella ole rautaisen ammattitaidon kanssa mitään tekemistä. Kaikki opinnot ovat hyväksi, ihminen itsessään määrittää osaamisensa.

22. Isänsä tytär Vierailija

Näin äsken tsekattuna MBA Aalto-yliopistossa maksoi 32 500 eur ja hyvä niin (en kannata ilmaista koulutusta), joten mistä ihmeestä keksit tuon "ilmaiseksi"-jutun?

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri