Hae Anna.fi-sivustolta

Ylioppilasjuhlat

Viestiketju osiossa 'Kodin juhlat' , käynnistäjänä Epätietoinen, 31.05.2013.

1. Epätietoinen Vierailija

Mikä olisi kaunis ja oikea käyttäytymistapa? Kysymys uusioperheen yhteiset ylioppilasajuhlat/Kun mennään juhlapaikalle,ensisijaisesti Onnitellaan totta kai Ylioppilasta,ojentaen hänelle Ruusu tai vaihtoehtoisesti Ruusukimppu? Missä vaiheessa mahdollinen muu lahja,esim lahjakortti,tai shekki?
    Mikä on marssijärjestys vanhempien onnittelussa? Ylioppilaan biolookinen äiti,hänen uusi puoliso/Ylioppilaan biolooginen isä ja hänen uusi puolisonsa? Onko molempia muistettava esim/ruusulla siinä onnitteluvaiheessa?? Miksi kaikki tuntuu jotenkin ongelmalliselta joskus? Koska
    tapausta kuitenkin juhlitaan Onnellisena saavutuksena?
    Ihmiset,jotka olette enemmän tekemisissä kyseisten asioiden kanssa,Olisitteko ystävällisiä neuvomaan jotenkin "tumpelon tuntuista isoäitiä" Kiitän etukäteen,Hyviä Juhlapäiviä teille.

Kiitos!

2. Mutkaton Vierailija

Minulla ei ole omaa kokemusta uusioperheistä, joten saatan olla naiivi enkä ehkä tajua, jos tällaiset asiat ovat jollekulle tärkeitä. Mutta yritin ajatella asiaa siitä näkökulmasta, millaista olisi, jos itse olisin ylioppilas. Päädyin siihen, ettei ole yhtään mitään väliä, missä järjestyksessä ihmiset onnittelevat. Se onnittelee ensimmäisenä, joka sattuu lähimpänä seisomaan.

En myöskään näe, että sillä olisi mitään väliä, missä vaiheessa lahjat annetaan. Ehkä järkevintä on antaa se sellaisena hetkenä, jolloin kaikki eivät piiritä ylioppilasta, jotta hän ehtii vähän katsoakin sitä lahjaa ja kiittää. Jos annat lahjasi pahimman ryysiksen aikana, niin kiinnitä kortti siihen kunnolla joko teipillä tai nauhalla. On kiusallista lahjan saajalle, jos kortit irtoavat lahjoista eikä hän sitten tiedä, keneltä mikäkin lahja oli.

Kysyit, onko molempia muistettva ruusulla. Keitä molempia tarkoitit? Ylioppilaan vanhempia ja heidän uusia puolisoitaan? Ei heistä kenellekään tarvitse viedä ruusuja, ylioppilaalle vain.

Mukavia juhlia!

3. Yo-2005 Vierailija

Onnittele mennessäsi ensimmäisenä ylioppilasta. Tapana on, että saapuva vieras ojentaa ylioppilaalle kukat ja lahjan. Siis molemmat ojennetaan saapuessa, siitä isäntäväki laittaa kukat maljakkoon ja lahjan kortteineen odottamaan avaamista lahjapöydälle. Näin vieraskaan ei joudu kantamaan lahjaa mukana pitkin juhlaa.

Saapuessa on tapana, että kukkien ja lahjan luovutuksen yhteydessä vieraalle ojennetaan kuohuviinilasi (tai alkoholiton vastaava) ja ylioppilaan (sekä mahdollisesti samaan aikaan vanhempien) kanssa skoolataan. Tämän jälkeen voi siirtyä vapaasti onnittelemaan isäntäväkeä, kahvipöytään ja seurustelemaan muiden vieraiden kanssa. Jos vanhempia ei pääse onnittelemaan, ei kannata tuntea liikaa syyllisyyttä. Tietysti se on hyvien tapojen mukaista ja kohteliasta, mutta yo-juhlissa, joissa ihmiset yleensä tulevat ja menevät, voi olla vaikea päästä luontevasti vanhempien juttusille.

Tämä kaikki sillä perusteella, millaisissa lakkiaisissa olen itse ollut ja miten omissa lakkiaisissani aikoinaan toimittiin.

Uusperheistä: tärkeintä olisi onnitella / kiittää sitä vanhempaa, joka juhlat on järjestänyt. Riippuu tosi paljon yksittäisen perheen perhesuhteista, miten lämpimissä väleissä eronneet vanhemmat ja heidän uudet puolisonsa ovat toistensa kanssa. Tai onko ylioppilaalla kitkaa jommankumman vanhempansa kanssa? Itse olisin (siis ihan oikeasti!!) loukkaantunut, jos joku olisi minun lakkiaisissani käynyt onnittelemassa isääni. Ja olisi ollut tosi outoa, jos joku olisi onnitellut äitini miesystävää. Sen sijaan halusin, että minua onnitellaan lakista ja äitiäni kiitetään hänen järjestämistään juhlista. Yleispätevää ohjetta on vaikeaa antaa, riippuu niin perheestä.

Hyvin se menee! Mukavia juhlia, ei kannata hermoilla :)

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri