ylipaino ja raskaus

  • Viestiketjun aloittaja sanni
  • Ensimmäinen viesti
sanni
Hei ellit, haluaisin asiallisia kommentteja/omia kokemuksia otsikon mukaiseen asiaan. Olen reippaasti ylipainoinen, painoindeksini on 31. Olen kuitenkin ns. perusterve ihminen, kolesterolit, sokerit, verenpaineet jne. ovat kaikki kunnossa.

Yksi lapsi on ennestään, häntä odottaessani olin kuitenkin normaalipainoinen, raskausaika meni normaalisti. Nyt toinen lapsi olisi tervetullut. Olen erinäisistä syistä lihonut siis reippaasti lapseni syntymän jälkeen, ja nyt sen mahdollinen vaikutus raskauteen jännittää. Tai siis rehellisesti sanottuna pelkään lihovani lisää. Voisitteko kertoa muut samantapaisessa tilanteessa olleet kokemuksistanne? Oletteko noudattaneet esim. diabeetikkojen ruokavaliota tms.? Nousiko painonne paljon?

Ja vielä lopuksi huomautan, että en toki aio laihduttaa sikiön terveyden kustannuksella.
 
gekko
Ekan raskauden jälkeen 10v. sitten ei painoa tullut ja toisenkin raskauden jälkeen 7v. sitten paino laski pian alle lähtöpainon. Mutta sen jälkeen on kiloja kertynyt parikymmentä pikkuhiljaa vuosien varrella. Vasta huhtikuisen keskenmenoni jälkeen heräsin tekemään itselleni täysrempan. Nimittäin raskaaksi tulo ei ole minulla enää kaikkein helpoimmasta päästä. Ikää on 35 ja löytyy II-diabetes ja verenpainetauti. Painon pudotus vaikuttaa näihin kaikkiin asioihin (paitsi ikä ei valitettavasti vähene...) myönteisesti ja koska toivon niiiiiiin kovasti uutta raskautta, niin oli ns. pakko ottaa itseään niskasta ja tehdä asioille jotain. Nyt olen pudottanut painoa vapun jälkeen 15kg (liikunta ja ruokailutottumusten remppa) ja johan tuntuu elämä toisenlaiselta. Mutta enpä ehkä olisi lähtenyt tähän painonpudotukseenkaan näin tosissani jollei olisi näitä ovulaatiohäiriöitä. Toisaalta, tiedän taas ystäväpiiristäni ihmisiä, joilla painoindeksi 40 ja samanverran ikää, mutta silti saanut helposti terveitä lapsia.
 
Nisa
Mulla on viikkoja kasassa 20+5, ja olen reilusti ylipainoinen. Helmikuussa oli km ja tulin raskaaksi heti seuraavalta kierrolta uudelleen. Laihduin oksentelujen lomassa n.6-7kg,joista takaisin on tullut 4kg. Sokeria ei virtsassa ole kertaakaan ollut,arvot olleet 3-4 paikkeilla kun olen mittaillut itse. Sokerirasitustesti vielä on tulossa. Ultrassa sikiö normaalin kokoinen,n.3vrk isompi kuin neuvolan laskujen mukaan,ultran mukaan ois 21+2 menossa. Mutta pidetään peukkuja!
 

Yhteistyössä