Ylipaino ja raskaushaave - mikä on turvallinen paino?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Adowa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Adowa

Uusi jäsen
16.10.2014
1
0
1
Olen kolmeakymmentä lähenevä, vuosien syömishäiriöistä (monikossa) toipumassa oleva raskaushaaveilija. Ylipainoa on kertynyt toipumisprosessin aikana liikaa ja tiedän liiallisen painon olevan vaaraksi lapselle. Tämä onkin estänyt yrityksiä tähän asti, vaikka puolisonikin on jo toivonut lapsia. Kävin viime viikolla omalääkärilläni ja halusin keskustella hänen kanssaan turvallisesta painonpudotuksesta ja siitä, missä vaiheessa olisi lapsen kannalta turvallista yrittää raskautumista. Lääkärin suhtautuminen oli todella kielteinen, hän epäili koko raskautumisen mahdollisuutta sairastelutaustani vuoksi eikä nähnyt järkeä minun edes haaveilevan lapsista. En saanut häneltä oikeastaan mitään informaatiota tai vastauksia kysymyksiini, ainoastaan pahaa mieltä ja ikäviä kommentteja.

Painon pudottaminen tapauksessani on haastavaa syömishäiriötaustani vuoksi ja terapeuttini suhtautuukin asiaan hyvin varovasti. Hän ei ole lääkärin kanssa asioista samaa mieltä, mutta laihdutusprosessi luonnollisesti huolettaa häntä. Olen kuitenkin hyvin päättäväinen, painon on pudottava, vaikka se täytyisikin tapahtua sitten normaalia painonpudotusta hitaammin.

Kysymykseni kuitenkin kuuluu: missä vaiheessa projektia voimme edes harkita ehkäisyn pois jättämistä? Ylipainoa on n. 35 kg. En enää haaveile laihasta vartalosta, vaan haluaisin näyttää terveeltä ja sopusuhtaiselta, en laihalta. Mutta odottaako ehkäisyn pois jättämistä niinkin pitkään, kuin tavoitepainon saavuttamiseen. Huh, kuinka kaukaiselta ajatukselta se tuntuu.

Vertaistukea, kokemuksia, neuvoja?

Yhteistyössä