ylipaino ja vauvan yrittäminen

  • Viestiketjun aloittaja Nensku
  • Ensimmäinen viesti
Nensku
Minulla on parikymmentä kiloa ylipainoa ja suunnitelmissa olisi alkaa yrittämään vauvaa ensi keväänä. Nyt mietin, miten ylipaino mahtaa vaikuttaa asiaan.

Onko muilla kokemuksia?
Esim vaikeuttaako ylipaino raskaaksi tulemista? Onko odottavan äidin ylipaino jollakin tavalla riski vauvalle?
Eli pitäisikö ehdottomasti laihduttaa ennen vauvan yrittämistä? Vai onko aivan sama raskaaksi tulemisen ja raskauden kannalta, onko tämän painoinen vai normaalipainoinen?
 
..
Ylipaino voi vaikuttaa hormonitoimintaan niin, ettei ovulaatiota tapahdu. Myös monirakkulaisten munasarjojen (PCO) mahdollisuus on ylipainoisilla suurempi kuin ns. normaalipainoisilla.
Ylipaino voi myös painaa munatorvia niin, ettei munasolu pääsee liikkumaan torvissa.
Raskauden aikana ylipainoisilla on suuremmat riskit kärsiä raskausdiabeteksestä, korkeasta verenpaineesta jne.
Mutta.. on myös mahdollista, että raskaus alkaa helposti ja sujuu hyvin ylipainosta huolimatta. Jos vain mahdollista, kannattaa painoa yrittää pudottaa maltillisesti (ei mitään jojo-dieettejä), jotta mahdollisuudet paranevat ja olokin olisi raskauden aikana kevyempi.

Tsemppiä!
 
**
Olin +20kg ylipainoinen kun oltiin melkein vuosi yritetty vauvaa. Kiertoni heittelivät ihan miten sattuu, ja jäivätkin 4kk:si väliin. Sain lähetteen erikoissairaanhoitoon ja samalla kehoituksen pudottaa painoani.

Diagnoosini on PCO, eli ylipaino on tähän syynä. Olen pudottanut nyt 10 ja vielä toinen mokoma edessä. Teen sen todella maltillisesti jotta kilot eivät sitten tule takaisin. Syön clomifenia ja irroituspiikit käytössä kun muuten ei tapahdu mitään.

En sano että ylipaino haittaa tai että olisi ongelmia ja raskautuminen voi sujua aivan ongelmitta sekä raskaus aika.

Itse olisin pudottanut painoani ennen yrittämistä jos olisin vain tiennyt tämä tuskan ja pettymysten määrän.

Onnea teille kuitenkin yirtykseen!
 
Heidi
Meillä tärppäsi toisesta yrityskierrosta, vaikka olen n.30 kg ylipainoinen. Kyllähän se mietitytti, että mitenköhän käy kun läskiä riittää, mutta helposti raskautuminen sitten tapahtui. Nyt mennään viikoilla 8+2 eikä ainakaan vielä mitään ongelmia ole tullut. Ei mun käsittääkseni äidin ylipaino ainakaan vauvalle ole vaarallista, mutta äidillä vaan on helpompaa kevyempänä. Ainakin silloin jos on viimeisillään kesähelteillä ja tietenkin muutenkin.

Tsemppiä :)
 
30 kg
30 kg ylipainoa ja vauva tulossa (rv 16), toki tiettyjä riskejä löytyy kuten mahdollisuus raskausdiabeetekseen jne. mutta muuten ei ainakaan vielä ole ollut kummempia ongelmia, samoja tuntuvat laihemmatkin valittelevan.
 
Äiti xl
Toki kannattaa olla mahd.Hyvässä kunnossa kun alkaa oottaan, raskautuminenkin voi onnistua helpommin. Raskausajan diabetes väijyy etenkin ylipainoisia, myös selkä ja polvet voivat oirehtia enemmän jos niis ollut ongelmia jo aiemmin. Jos painonsa kanssa sinut, ni ok, mut on se kurjaa kammeta vaa'al neuvola käynneil ku lukemat eikun nousevat.. Itel oli/on kans ylipainoa, mut kax raskautta sujunut hyvin, lähes heti raskaax, ei diabetestä, ei polvi ym vaivaa, molemmat raskaudet yliaikasia, alatie synnytyksineen. Ainoa mikä oli kurjaa oli vaakailut ku 100 paukku molemmis rikki.. :-/! Nyt kolmas ja vimppa yrityksen alla.. Toivon sulle kaikkea hyvää! :)!
 
hämmentynyt
Tästä aiheesta olen itsekin etsinyt tietoa netistä ja voi, kuinka tulee monenlaista tekstiä vastaan. Juuri näitä tietoja löytyy, mitä edelliset vastaajat ovat kirjoittaneet. Aivan kuin jokaiselle ylipainoiselle tulisi kaikki mahdolliset vaivat, siltä se oikeasti kuulostaa! Sitten toiset taas sanovat, etteä eikun vain yrittämään ja järkeistää vaan heti yrityksen alkaessa ruokavaliota ja liikkuu, eikä anna painon nousta mahdottomasti raskausaikana. Tiedä häntä.

Itse olen täysin samassa tilanteessa kuin alkuperäinen kysyjä, ja mieli myllertää. Olen raskautta ajatellen yrittänyt jo varmaan vuoden laihduttaa, tuloksetta. Paino on pari kiloa noussut vain. Tästä johtuen alkaa miettiä vaihtoehtoa, että josko sittenkin yrittäis näillä kiloilla koska edes lapsensaanti ei näköjään motivoi tarpeeksi, että kilot karisis. Nyt kyllä olen tässä muutaman viikon syönyt terveellisesti ja liikkunut.

Netistä ei varmaankaan vastausta saa omaan tilanteeseen, vastaajia on niin monia ja toiset ovat puolesta ja toiset vastaan. Itse ajattelin kääntyä neuvolan puoleen ja käydä tarkistuttamassa tämän hetkinen terveydentila..
 
tuuli
Moikka!

Mulla on myös ylipainoa ja vauva olisi silti haaveissa ja yritystäkin on jo ollut.
Ongelmana kuukautisten puuttuminen ja ilmeisesti myös ovuloimattomuus sen myötä.
Kävin gynellä lokakuussa -04, jolloin sain terot ja niiden avulla menkat tulivat ihan ok, mutta sit ajattelin pitää taukoa teroista ja heti jäivät myös menkat pois.
Nyt aloitin uudestaan terot ja taas menkat tulevat ihan ok.
Painoa olen yrittänyt pudottaa ja jonkin verran sitä on lähtenytkin.

Olen tässä lueskellut paljon näitä viestejä ja miettinyt tulisiko minunkin saada noita clomeja syötäväksi, kun epäilen että ovista ei tule ollenkaan...
Gyne ultrasi ja ei ainakaan silloin sanonut mitään PCO:hon viittaavaa (muita oireita kyllä on) ja kilpirauhaskokeetkin oli ok.

No tässä sitä nyt vielä yritellään jos vaikka tärppäisi ja sit lekuriin jos ei ala onnistua.
 
Aino
Toisilla vaikuttaa, toisilla ei. Näin ainakin itse uskon. Itsellä kysyjän kanssa saman verran ylipainoa ennen raskautta. Raskausdiabetes minulla todettiin sokerirasituksen yhteydessä, verenpaine puolestaan aina ollut tosi hyvä. Oma raskausdiabetekseni johtuu varmaan enemmän hillittömästä suklaan syönnistä, kuin liikakiloista. Nyt syön terveellisesti ja olen lisännyt liikuntaa (kävelylenkkejä). Motivaatio löytyy kyllä, kun vauvan hyvinvointi on kyseessä. Raskautuminen oli minulla helppoa.

Jos ylipaino vaikuttaa kuukautiskiertoon, on raskaaksi tuleminen varmaan vaikeampaa. Samoja ongelmia on kuitenkin myös normaalipainoisilla. Rohkeasti vain vauvan ""tekoon"", ihannepainokaan ei takaa ongelmatonta raskautta!
 
Äiti xl
Lisään vielä että kuten jo joku mainitsikin, oli norm.Painoinen tai muu niin erityisesti odottaessa kannattaa miettiä mitä suuhunsa laittaa.. Mulle suositeltiin et molemmista raskauksista tulisi max 10kg, hyvin menikin, esikoisesta 8kg ja kuopuksesta 11kg. Terveellistä syömistä kohtuudella ja liikuntaa kannattaa harrastaa miten voi! Isoja äitejä on loppujen lopux aika paljon, pidetään liput korkeella. Toivottavasti kellekään ei osu ilkeää neuvolantätiä joka painosta kuittailee kerta toisensa jälkeen.. Niitäkin on.
 
köllikkä
Täällä yksi ""largemamma"" ja vastaan ekaksi tuohon verenpainelääke kysymykseen ,kovin paljon ei taida vaihtoehtoja olla mitä lääkettä raskausaikana saa syödä ,mutta Albetol on yksi niistä. Itse käytän sitä ,se vaihdettiin toisesta kun raskaushaaveita alkoi tulla.

Sitten tuohon painoon ,meillä suht normaalipainoisena 3lasta edellisin syntynyt -97 minkä jälkeen painoa kertynyt liikaa vajaa 30kg ,kaksi raskautta alkanut itsekseen ilman lääkkeitä ja menneet kesken ,kolmas raskaus alkoi clomifeenit napsittua inseminaatiolla ,eli keinohedelmöityksellä ,kesken meni sekin. Nyt on tehty uusia inseminaatioita heinäkuussa negaa ja nyt parhaillaan kolmatta inssiä piinaan ja taitaapa menkat alkaa viikonloppuna. Sairaalassa tietyt lääkärit ovat paasanneet painosta kun Ruuneberi ja toiset eivät sanoneet sanaakaan ,kunnioittaen jokaista ihmistä painosta riippumatta. Se onko paino tähän syynä sitä en sano ,joillakin voi ollakkin ,mutta itselläni siihen vaikuttavat
monet muut asiat ,tämän on lääkärikin todennut.
Helppoa tämä yritys ei ole ollut ja varmasti olisi kevyempänä ollut helpompaa ,mutta miksi kaikkien pitäisi olla langan laihoja lääkäreitä miellyttääkseen. Ei minun ainakaan ,kun itselläni on hyvä olla ,pitäisi olla muillakin. Näin se ei kuitenkaan ole usein saa kuulla ilkeitä kommentteja ,vaan mitäpä näistä ,valittakoot sitten kun minun painoni rasittaa heidän jalkojaan.
 
teija
Itse mietin tätä ylipainoasiaa eilen pitkäänkin. Onko tämä n. 20 kilon ylipaino juuri sellainen epätietoisuuden paikka. Tietää, että on ylipainoa joka voi vaikuttaa mutta ei niin älyttömästi ettei tiedä onko VARMASTI jotain hankaluuksia edessä. Eihän kukaan tiedä, mutta tietty riskit kasvaa.

Olen omasta mielestä siinä mielessä hyvässä tilanteessa, että vaikka ylipainoa on 20 kg, niin meillä ei ole kiire saada lasta. Olemme ilman ehkäisyä ja syön terveellisesti ja yritän vähän saada tässä raskautta odotellessa painoa putoamaan. Jos en tule raskaaksi, voin tietää mistä se johtuu ja jatkaa laihduttamista. Jos taas tulen, niin eikö se ole sitten se tärkein asia, eikä enää painoasiat? Turha tästä on verenpainetta nostatella..

Mitäs alkuperäinen muuten näiden viestien jälkeen ja muutenkin ajattelee omasta raskaudestaan? Oletko tehnyt päätöksiä?
 
Nensku
Edelleen suunnitelmissa on jättää ehkäisy pois ensi keväänä. Eli sitten saa vauva tulla jos on tullakseen, mutta mitenkään erityisesti emme aio alkaa yrittämään. Ei siis mitään päivien laskemista tai ovistestejä tai vastaavia ole tarkoitus alkaa tehdä. Ehkä sitten myöhemmin, jos ei muuten tunnu mitään tapahtuvan... Mutta meillä ei mikään kiire tämän vauva-asian kanssa ole. Ainakin nyt ajattelen niin...

Nyt aion yrittää keventää ruokavaliota ja lisätä liikuntaa. Mutta en mitään stressiä aio asiasta ottaa. Jos laihdun, niin hyvä juttu, mutta jos en niin sitten en. Olen ns ikuinen laihduttaja eli tiedän ettei se ole niin helppoa. Siksi en aseta itselle mitään tavoitteita. Jos onnistun laihtumaan vaikka vain vähänkin, niin aina parempi.

Olen kuitenkin ylipainosta huolimatta täysin terve ja ainakin omasta mielestäni suht hyvä kuntoinen. Veriarvot minulla on hyvät ja muitakaan ylipainosta johtuvia ongelmia ei ole ollut.
Eli toivon että tämänkin painoisena tai mahdollisesti hieman kevyempänä tärppäisi...


 

Yhteistyössä