Hae Anna.fi-sivustolta

ylipaino+lapsettomuus

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä surusilmä, 29.10.2005.

1. surusilmä Vierailija

Onko kenelläkään samaa ongelmaa tai kokemusta asiasta.Olen reilusti ylipainoinen ja käynyt lapsettomuus hoidoissa n.3v...nyt ne sitten lopetettiin koska lääkäri sanoi ettei ole mitään syytä jatkaa ennen kuin paino putoaa n.10kg....onko se oikein??? on paljon minua isompia ihmisiä...jopa työkaverini oli samalla lääkärillä ja hän on painoindeksiltää samaa luokkaan kanssani...ja hänelle tehtiin inssit sun muut.Minulla ei clomit vaikuttaneet joka kerta ja söin niitä n.6 kertaa. Olen todella masentunut enkä ole saanut yrityksistä huolimatta painoa putoamaan....joten tähänkö ne lapsi haaveet nyt sitten menivät???!! jos ylipainoisia lapsettomia lukee tämän niin olisi ihanaa jos vastaisitte ja voisimme vaikka vaihtaa ajatuksia sillä olen tämän asian kanssa aivan yksin ja tuntuu etten jaksa pitää sisälläni enää tätä tuskaa.AUTTAKAA!!!niin ja tiedoksi vielä että mittani ovat 169cm/109kg

2. minä vain Vierailija

meillä on ylipaino ongelma suht samaa luokkaa eli olen 162 ja painan 87kg minulle on aina tehty hoidot tästä asiasta riippumatta.ainut että kun odotin niin neuvolassa pistivät lujalle kun sokeriarvot kohosi. no ihan jo vauvankin takia raskausajan katsoin mitä söin en toki millään salaattidietillä ollut,mutta koko raskaus aikana painoa tuli vain 3,5 kg eli toisinsanoen laihduin sillä lapsikin jo syntyessään painoi yli kolme kiloa.puhumattakaan istukka,lapsivesi jne... sanoisin että vaihda lääkäriä tai sano suoraan tälle lääkärille että aijotko sen vuoksi jos en laihdu jättää minut ""hoitamatta"" ymmärrän toki lääkärin huolen jos olet vielä suht nuori mutta olet oikeassa että sinuakin paljon painavemmat ihmiset saavat lapsia.kohdallasi vain tartutaan asiaan kun tarvitset asiaan lääkitystä.no toivotaan että pääsette yhteisymmärrykseen sillä teillä kummallakin on omat huolenne asian suhteen.mutta eikö ne kaupassakin aina sano että asiakas on aina oikeassa..tsemppiä

3. pyydä Vierailija

Pyydä metforem tai vastaavat tabletit. Voivat auttaa laihtumaan ja voivat auttaa myös raskautumaan.

Itse olin 120 kg, kun tulin raskaaksi, kauan se toki mulla kesti, mutta ihan luomuna. Sokeritautikin oli kyllä olemassa. Nuista lääkkeitä on tutkittu hyviä puolia raskautumiseen ja pitäisi auttaa siihen laihtumiseenkin. Laihduin sitten raskuden myötä 17 kg.

Kokeile, tsemppiä!

4. ... Vierailija

En nyt halua mitenkään moraalisoida, mutta omankin terveyden kannalta laidutus tekisi varmasti hyvää. Kyllä kiloja saa pois jos päättää niin. Itsellä ei ole paino ongelmia, mutta tupakan olen lopettanut. Uskaltaisin sanoa et tupakan lopettaminen on verrattavissa laiduttamiseen. Se on tahdon asia!! Kyllä se lääkäriltä on väärin että saman kokoset saavat hoitoa ja sinä et. Otappa puheeksi lääkärin kassa asia tai vaiha lääkäriä...
    Onnea!

5. helena Vierailija

itse olen 179 cm ja 80 kg, ja minutkin pistettiin lapsettomuus hoitojen vuoksi laihdutuskuurille. Tällöin lääkkeiden teho on varmempaa ja omakin elämä helpompaa. Ajatteleppa kuinka vaarallista olisi sinulle ja lapsellesi tuo ylipaino... ja sitäpaitsi liikunta vähentää stressiä jolloin jälleen lapsettomuushoitojen tehot paranevat. Turha sinun on itseesi hormoneja pumpata jotka eivät tehoa, että ei muutakuin laihduttamaan. 4 viikon tehorääkin ja syömisentarkkailun ansiosta olen itse saanut pudotettua vasta kilon, eli helppoa se ei tule olemaan, mutta jos lapsia todella haluat olet valmis sen tekemäään, eli ei muutakuin kultsin kanssa lenkille vaan....

6. Muumimamma Vierailija

Minä olen ollut pikkukoululaisesta asti pyöreä ja teinistä asti reilusti ylipainoinen. Koko aikuisikäni olen jatkuvasti aikonut ja usein yrittänyt laihduttaa ja välillä onnistunutkin, joskaan en koskaan ns. normaalipainoon.

Tiedän ammattinikin puolesta ylipainon vaarat odottajalle. Ja olen aina ajatellut, että ainakin ennen lastenhankintaa on painoa saatava pois. Mutta tässä sitä ollaan. Kolmikymppisenä, edelleen ylipainoisena. Ja clomeja syödään.

Osasyy kiloihini on varmasti mieltymys hyvään ruokaan, suuret annoskoot ja ns. huono itsekuri. Vaikutuksensa on varmasti myös sillä, että olen ulkonäöltäni ja malliltani täysin tukevan isäni kaltainen. Ja ylipaino voi aiheuttaa PCO:ta, mutta toisaalta PCO altistaa ylipainolle. Osalle painonpudotus on hankalampaa kuin toisille.

Ennen hoitoihin hakeutumista pelkäsin kovasti, että hoidot evätään multa kokonaan ja sanotaan, et palataan asiaan 20 kilon päästä. Ainakaan clomien saaminen yksityiseltä gyneltä sujui ongelmitta, vaikka toki painonpudotuksesta keskusteltiin ja tiedän, että jo se sinällään voisi auttaa lapsettomuuteen. Sitä en sitten tiedä, miten julkinen puoli asiaan suhtautuu tai mitä sen jälkeen, jos clomit ei tehoa.

Toistaiseksi ajattelen itse, että en esim. IVF-hoitoihin halua ennen kuin saan reilusti painoa pois. Mutta käytännön toteutus onkin sitten haastavampaa.

Itse syyllistän itseäni jatkuvasti siitä, että ""olen itse aiheuttanut"" tämän lapsettomuuden, vaikka yhtä hyvin voisin normaalipainoisena kärsiä lapsettomuudesta ja PCO:sta. Ja toisaalta tiedän useita itseäni isompia ihmisiä, jotka ovat hyvinkin helposti raskautuneet.

7. pyydä Vierailija

Älä syytä itseäsi, se on ihan turhaa!

8. Mimmu Vierailija

Hei! Olen 160cm ja 84kg. Meillä julkisenpuolen lääkäri suhtautui melko nuivasti minun ylipainoon. Ei meinannut clomeja antaa. Tämä siis 2 1/2 vuoden lapsettomuuden jälkeen. Tutkimuksiin olin mennyt jo ennen vuotta, kun menkat jäivät pois useammaksi kuukaudeksi. Antoi clomit kuitenkin, kun sanoin että pitäis ne saada. Käski silti laihduttamaan ja meinasi, että pitäisi laihdutella vaikka raskautuisi. Minun mielestäni silti omassa tapauksessani tärkeintä on pysyä edes samassa elopainossa. Olen kärsinyt ala-asteikäisestä asti syömishäiriöstä ja kovin isot laihdutuskuurit eivät sovi minulle. ""Suuret"" laihikset ovat myös pistäneet kuukautiskierron ihan sekaisin. Pudotan painoa silti hiljalleen. Yritän katsoa millaista ruokaa syön. Olen huomannut, että olen hirveän perso mussuttamaan juuri sitä epäterveellistä. Annoskoot ovat varmaan muuten suht. ok.

Ymmärrän myös, että clomit eivät ole mitään ihmepillereitä. Joten painoa pitäisi saada pois, että tärppimahdollisuudet paranisivat. Ja seuraavalle kontrollille aion olla laihtunut:)

Oikeassahan lääkäri silti oli, että painonpudotus voisi auttaa lapsettomuuteen. Clomifenit voivat nostaa painoa lisää ja lääkäri varmaankin pelkäsi, että kilot vielä vaan nousee. Eihän se lihavuus ole terveydelle hyväksi, mutta en koe olevani invalidisoitunut.

Ylipaino ei saisi olla syy evätä kokonaan hoitoja. Varsinkaan, kun toinen samanpainoinen voi hoidot saada. Ymmärrän toivottomuutesi, mutta painonpudotus voisi olla varmaankin hoitojen onnistumisen kannalta oleellista. Älä ajattele painonpudotusta 10kg:n urakkana, vaan ajattele, että hyvä jos jotain edes. Jokainen kilo keventää sinua. Kyllä se lääkäri varmasti hoitoja antaa, kun huomaa kuinka yrität myös itse. Vaikka et ihan 10kg laihtuisikaan. Voit myös tietysti vaihtaa lääkäriä, mutta sinäkin voit vaikuttaa itse hoitojen onnistumisiin.

9. jo laihduttanut Vierailija

Hei. lääkärisi on oikeassa kyllä, sinun tulisi kyllä jo itsesi takiasikin laihduttaa ja tässä tapauksessa lapsenne takia. Me olemme kärsineet lapsettomuudesta jo pari vuotta ja olen laihduttanut parikymmentä kiloa, ja nyt ovulaatio tapahtuu vasta. Lääkitystä ei tarvinnutkaan aloittaa sitten. hoidin itse itseni. mutta tietysti vieläkään ei sitä positiivista tulosta ole tullut, mutta eipähän ole kiloista ja omista valinnoistani ainakaan kiinni! lapsen hankkimishalu ja ongelmat on hyvä motivaatio laihduttamiseen ja elämäntaparemonttiin, sillä myös raskaana tulisi noudattaa terveellisiä elämäntapoja lapsenne takia!! joten tsemppiä laihduttamiseen.

10. alkuperäinen Vierailija

kiitos kovasti kaikille tähän mennessä vastanneille.tiedän toki että laihduttaminen poistaisi paljon ongelmia....mutta kun se on niin pirun vaikeaa. Syön terveellisesti ja liikun ja käyn uimassa ainoa todella iso miinus minulla on että itsehillintäni on aivan nollaa...välillä toki menee paremmin mua välillä repsahtaa ja sitä karkkia tulee ostettua. Sairastan myös PCO:ta joka vaikeuttaa tätä hommaa..alussa kun aloitin hoidot lääkärini antoi minulle reseptin lääkettä joka ns.pakottaa laihtumaan koska jos syön rasvaa niin tulen kipeäksi...no aine ei vaikuttanut ja paino on pysyny samassa jo todella pitkään.

Olen ollut myös ihan pienestä pietäen pyöreä ja ylipainoinen...nyt kun paino pitäisi saada alle 100 niin en edes muista koko olisin ollut alle sen...taitaa olla vissiin ala tai yläaste aikoja. No pää pystyyn nyt kuitenkin ja yritys jatkuu että saisin edes sen 5 kg pois jotta uskaltaisin soittaa lääkärilleni ja sanoa että eikö hoitoja voisi jatkaa...perus/yleiskuntoni kun kuiten on hyvä...en siis ole missään rapakunnossa.

Jos joku haluaa vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia myös sähköpostin kautta ihan privaatisti niin tässä olisi osoite..olis kiva saada ystäviä joilla edes hieman samankaltainen tilanne ja lapsettomuus kamppailu menossa.
    [email protected]

11. Mietteliäs Vierailija

Tuolla PCO:lla on todettu yhtys sokeritautiin. Varsinkin silloin kannattaisi käyttää tuota metforem (metformiinia).

Se voi todella auttaa raskautumaa ja laihtumaan.

Sokeritautisen aineenvaihdunta toimiin huonommin ja on vaikeampi laihduttaa! Joten tsemppiä kovaan työhön!

12. Niimpä Vierailija

Itse olen 161cm ja painan 79kg tällä hetkellä.Keväällä painoin 89kg, pikku hiljaa yritän laihduttaa. Se ei todellakaan ole helppoa! Eikä sitä yhtään kaipaa kommentteja siitä että se on sinun terveytesi kannalta etc....ARRGH! Tuon tiedän jo.

Itse olen ns.tunne syöppö. Eli stressi pahentaa tätä ahmimisen oiretta, ja sille ei tavallaan voi mitään. Tunteet ovat niin voimakkaita kokemuksia. Olen vaihtanut tosin napostelun porkkanoihin, kurkkuun ja viinirypäleihin sekä luumuihin pois suklaasta, joka on minun kompastuskiveni.

Minulla on PCO, ( lapsettomuutta 1,5v takan )ja ei lääkärini minulle metmorfiinia määrännyt, sanoi että olen saanut jo 10kg painoa pois niin voit jatkaa samaan malliin. Tosin nyt kilot eivät liiku suuntaan eikä toiseen, mutta yritystä on silti.

Harrastan pyörilyä,kävelyä sekä kuntosalilla käyntiä joten en katso että olisin ihan rapakunnossa. Juoksen keposesti kerrostalon 5:n kerrokseen raput ylös ja ei kamlasti hengästytä.

Mutta mä uskon, että hitaasti hyvä tulee. Sekä tuen saaminen vertaisilta auttaa.

Onnea yrityksiin!

13. alkuperäinen Vierailija

niin tuosta metformiinista piti sanomani että sitähän se lääkäri minullekkin määräsi myös heti alussa kun aloin käymään lapsettomuus hoidoissa mutta sitten todettiin että maksani ei kestä sitä ja nyt olenkin sitten syönyt lähes samaa lääketä mutta nimeltään diformin...vedän niitä isoja pilereitä 2 päivässä, aamulla ja illalla. Mutta eipä nekään ole mielestäni juurikaan auttaneet...

taidan olla mahdoton tapaus =(

14. jo laihduttanut Vierailija

metformin vastaa samaa kuin diformin

15. miranda Vierailija

eihän painonpudotukseen auta mitkään laihikset tai kaalisoppakuurit, totuus on että pitää tehdä elämäntapa muutos, säännölliset ruokailuajat ettei tule verensokerin heilahteluja jolloin rupeaa tekemään herkkuja mieli.

joka päivä vähintään puolituntia liikuntaa, vaikka iltakävely sen kultsin kanssa, ja sitten tietenkin vaalea leipä pois, ruista tilalle, sokerit ja karkit pois, hedelmiä ja vihanneksia tilalle, esim. mandariinit helpottavat nopeasti makeannälkää =)

Eihän kuulosta liian pahalta? Lisäksi pitää tarkkailla annoskokoja, puolet lautasesta salaattia! eikä santsata, vedellä pystyy pitämään näläntunnetta kurissa, ettei tule sorruttua pikaruokaan. onko tämä liikaa vaadittu että saisit oman lapsen? eihän se lääkärikään vaadi että mallilta pitäisi näyttää, hidas ja tasainen painonpudotus on parempi kuin nopea ja suuri....

16. ap Vierailija

kiitos vinkistä mutta minähän teen juuri näin.....syön terveellisesti.pääsääntöisesti salaatteja,hedelmiä ja kasviksia..en edes muista koska viime olisin syönyt vaaleaa leipää ja liikun vähintään sen 4-6 kertaa viikossa. Ainoa mikä minulla on vielä hakusessa on tuo säännöllinen syöminen.Sillä teen jatkuvaa epäsäännöllisen säänöllistä 3 vuorotyötä...eli viikon sisään saattaa olla 3-4 eri vuoroa ja ihan miten sattuu joten se syöminen on sitten kun kerkiää ja on hereillä..sillä teen myös todella paljon yö vuoroa.

17. jo laihduttanut Vierailija

Olet reilusti ylipainoinen, älä keksi tekosyitä - saatat syödä oikeita asioita, mutta liikaa!!!

18. joopa Vierailija

Ne ihmiset,jotka eivät tee 3-vuoroa eivät voi ymmärtää sen vaikutusta laihduttamiseen. Teen itsekkin 3 vuoroa ja juuri nuo yöt ovat pahimpia. Silloin yritän syödä 3h:n välein mikäli mahdollista, mutta kun oksettaa niin syöminen ei tahdo onnistua.

Sitten kun herää, väsyttää ja tekee vaikka mitä mieli. Itse olen yrittänyt pitää sen hallinassa, mutta välillä lipsuu.

Olen -12kg laihduttanut jo mutta se ei ole ollut helppaa, vuorotyö on viho viimeinen asia! Joten Miranda kyllä me noudatamme neuvojasi, mutta minkäs teet kun vuorotyö ei ole elimistölle mikää lepo!

19. =)) Vierailija

Minä olen 171cm/86kg. Ensimmäinen lapsi sai alkunsa clomifenilla lapsettomuustutkimuksien jälkeen. Silloin lääkäri sanoi, että ylipainoa on ja raskausaikana ei saa painoa tulla yli 10kg. Samoin sanoivat neuvolassa. Raskausaikana tuli painoa 8kg. Nyt näissä mitoissa (suht sama paino kuin ennen ekaa raskautta) kävin gynekologilla, joka määräsi terolut-clomifen ""kuurin"", kätteli ja toivotteli kovasti onnea lapsen tekoon. Ensimmäisessä raskaudessa kannoin kilot paremmin kuin koskaan, olin elämäni kunnossa! Sokerirasitustesti oli loistava ja verenpaine kohdallaan. Nyt toivon hartaasti uutta raskautta t-c kuurilla ja yhtä ilolla/ylpeydellä kiloni kannan!
    Kukapa ei tietäisi, että lihavuus on terveydelle haitaksi ja tietoinen siitä olen itsekin. Mikäli tulen raskaaksi aion tarkkaan katsoa syömiseni ja pitää painon nousun ""sallituissa"" rajoissa. Tarmoa painonpudotukseen mahdollisen raskauden jälkeen.
    Tsemppiä kaikille ylipainoisille!!!

20. jepajee Vierailija

ei se aina oo ihan noinkaan, näitä viestejä saa lukea ihan liiikaa, täs vaiheessa vois mennä lääkäriin ja valittaa kun perse kutiaa ja lääkäri sanois että on ylipainon vika.

21. jepajee Vierailija

sekava päivä rytmi luulisi aiheuttavan ylimäärästä hiilarin himoa, kuten huonot yö unet tekevät.. ei oo tarkotettu ihmiselle kolmivuorotyö

22. Jotain tietävä Vierailija

Kannattaa myös muistaa, että toisinaan painonpudotuksen esteenä on liian vähäinen syöminen. Joillakuilla paino lähtee putoamaan vasta, kun päivittäisen kalorimäärän nostaa tietylle tasolle. Ehtona tietenkin tasapainoinen ruokavalio sekä liikunta painonpudotuksen tueksi.

Nämä ovat yksilöllisiä asioita, ja sinänsä yksinkertainen "kuluta enemmän kuin syöt" ei vaan toimi kaikille ja sillä siisti.

23. stop lying Vierailija

Hei lopettakaa itsepetos.

Te jotka muka vaan uintireissujen välillä syötte hedelmiä ja silti kroppa mopsin muotoinen. Te petätte itseänne.'

Totta kai teillä on velvollisuus laihduttaa ensin ja sitten saatte hoitoja.

Heti mulle kaikki tänne...

Luuletteko että sen lapsen hoidossa sitten riittää selittelyt? Ei riitä.

24. Kokemusta Vierailija

Lääkärini sanoi minulle aikoinaan samalla tavalla. Ensin itkin ja sitten sisuunnuin. Laihduin 25 kg karppaamalla ja liikunnalla. Ilokseni tulin raskaaksi ihan luomuna tämän jälkeen eli ilmeisesti ylipaino vaikutti johonkin. Suosittelen siis kuuntelemaan lääkäriäsi.

25. ölköäk Vierailija

Eräälle tuttavalleni lääkäri sanoi juuri samalla tavalla kuin sinulle. Hän oli todella lihava, yli 140 kiloa. Hän laidutti 85 kiloon ja tuli raskaaksi ihan luonnollisesti. Lääkäri oli hänelle sanonut, että kaikkien hormonien energia menee niiden läskien ylläpitoon ja sen takia ei tule raskaaksi. Tiedän, että on kovaa kieltä tällainen, mutta todennäköisesti myös totta.

Ja kyllä kieltämättä sellaista normaalivartaloista ihmistä on mukavampi kattellakkin.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri