Ylipaino & Raskaus ?

  • Viestiketjun aloittaja äidiksikö?
  • Ensimmäinen viesti
äidiksikö?
Ikäni on jo 34v, ei lapsia vielä. Haaveena joskus.

Nyt kun alkaa tämä biologinen kello tikittää ja tuntuu, että olisi ehkä jo aika, niin vauvasuunnitelmia varjostaa vielä reilu ylipainoni. BMI on noin 32 , eli ylipainoa on noin 35 kiloa. Ikuinen laihdutuskuuri ja ""elämäntapojen parantaminen"" on taas menossa.
Pelottaa tulla raskaaski näin lihavana, varmaan tulee paljon ongelmia raskausaikana ja lihon ihan hirvittävästi lisää, joita kiloja en saa ikinä pois.

Oi ystävät, kertokaa kokemuksia ja neuvoja miten kannattaisi toimia. Yritänkö ensin laihduttaa vai onko sillä väliä? En haluaisi olla näin lihava, onko helpompi laihduttaa jo olemassa olevia kiloja ennen vai jälkeen raskauden. Entä jos laihdun nyt reilusti ja tulen sitten raskaaksi, saanko samat kilot takaisin ja laihdutus on ollut ihan turhaa?

Kokemuksia toivon paljon. Ikäkin alkaa jo pelottaa, olenko jo liian vanha saamaan lapsia.
 
32 v
Kysymys ylipainosta on ymmärrettävä, iästä sen sijaan ei.
Mistä saakka 32-vuotias on ruvennut olemaan liian vanha äidiksi?
Eli yksi huoli vähemmän sinulla - tuo ikään liittyvä. Painosta kannattaa varmaan keskustella lääkärinkin kanssa. Saisitko edes pikkuisen tiputettua? Saattaisi auttaa raskaaksituloakin.
 
aino76
Ylipaino saattaa tosiaan vaikeuttaa raskautumista ja raskausaikaa.

Oletko ajatellut muutosta elämäntapoihin, osaatko sanoa mistä ylipainoa on tullut ?
Pelkällä ruokavaliolla saat helpostikkin pudotettua apinoasi, suhteellisen nopeastikkin.

Ohjaan itse painonhallintaryhmää paikallisessa opistossa ja siellä yksi rouva on saanut reilussa kuukaudessa 6 kiloa pois .

Voin auttaa ruokavalion laatimisessa ja määritellä tarkemminkin kuinka paljon pitäisi syödä ja miten jos haluat.
Jos olet jo raskaana ruokavalion merkitys korostuu entisestään. Liikunnallakin saat painoa tiputettua jonkin verran mutta lähtisin ensin korjaamaan ruokavalion ja siinä sivussa lisäämään liikuntaa.
Liikunta helpottaa myös raskausoireita ja pitää ylimääräistä painonnousua hallinnassa.

Jos haluat voisit kertoa painosi, pituutesi, iänhän jo tiedämme.

Lisäksi voisit kerto millaista liikuntaa jo harrastat vaikka minuutteina niin minun on helpompi laskea.
 
Sanna
Hei ap! Itse olen 32v kahden lapsen äiti. Aina olen ollut isokokoinen mutta raskautunut helposti. Esikoisesta tuli 8kg ja kuopuksesta 11kg. Jos laihdutat, se olisi järkevintä tehdä terveellistämällä syömisiä ja pienentämällä annoskokoja, sekä liikkumalla monipuolisesti. Älä enää kauan jahkaile raskaushaaveiden toteuttamisen kanssa, yli 30v kun kummasti tuo hedelmällisyys alkaa muutenkin laskea.. Toki sanotaan että myös ylipaino saattaa vaikeuttaa raskautumista. Ei raskausaikana välttämättä kauheesti liho jos liikkuu ja syö terveellisesti! Iloista kevättä..
 
Sanna
Lisäisin vielä että raskausaikani sujui hyvin, samoin alatiesynnytykset. Voin mainiosti koko raskausajat! joillekin ylipaino aiheuttaa vaikka mitä, toisille ei. Kuuntele omaa sisintäsi. Ja tuosta iästä vielä.. Eihän se ole mikään jos lapsia jo on, mutta jos ei ole, ei varmaan kannata odottaa ""lähestyvää"" 40v päivää.. ;-D mitä nuorempi sen paremmin jaksaa.
 
annuska
Alkuperäinen oli 34 v eikä 32 kuten aiemmin vastannut ilmoitti. Ei ole minusta yhtään liian aikaista alkaa lapsesta haaveilemaan, vaikkei tosiaan mikään ikäloppu siinä suhteessa olekkaan.

Itse olen todella vauvakuumeinen, varmaan aika sama bmi minullakin. Olen keskustellut lääkärin kanssa, ja hän oli sitä mieltä että pieni painonpudotus olisi paikallaan ennen raskautta (sanoi, että gynekologi taputtaisi olalle jos saisin painoa vähänkään alaspäin). MUTTA. Hän lisäsi ettenhän ota kieltona, ettei hän tarkoittanut etten nyt voisi tulla raskaaksi. Jokainenhan kuitenkin loppujen lopuksi tekee päätökset itse. Hän kertoi minulle, kuinka riski raskausajan diabeteksestä on suurentunut minulla. Mutta sitä ei kukaan tiedä, tulisiko se juuri minulle.

Nopeaa laihdutusta ennen mahdollista raskautta ei suositella yleensä ottaen. Silloin varmasti paino nousee sitten nopeasti jos tulee raskaaksi. Ja lisäksi nopea painonpudotus voi huonontaa raskaaksi tulemista.

Huoah, kyllä tässä monenmoista mietittävää on itse kullakin. Itse olen päätynyt siihen, että tässä pari kuukautta laihdutan ja sen jälkeen aloitamme yrityksen. Jos sinäkin innostut asiasta, niin vaihdetaan täällä kuulumisia?

aino76 voisi kyllä antaa vinkkejä minullekin ja varmasti on muitakin saman asian kanssa painiskelevia. Minun mitat 168/92. Tarkoitus on päästä n. 85 kiloon, sitten uskallan jo alkaa toivomaan ja yrittämään lasta.

 
Sannalle
Hei Sanna,

sanotko vielä minkä kokoinen olit raskautesi alussa, mainitsit että olet aina ollut isokokoinen.. olisi kiva kuulla, että olitko siis oikeasti reilusti ylipainoinen kun kaikki meni kuitenkin hyvin?

t. annuska
 
Minna
hei,
painoin 112 kg vuonna 1991, kun aloin odottamaan esikoista. Toisella kierroksella tärppäsi. Synnyttämään mennessä painoa oli 125 kg. Sain painon pois ja kun aloimme suunnitella toista, painoin 110 kg. En tullutkaan raskaaksi. Pudotin muutaman kilon ja heti tärppäsi, yhteensä aikaa meni kyllä 2 v. Kuopus syntyi 1996. Vuonna 1997 kävelin Painonvartijoihin ja pudotin reilussa vuodessa 50 kg. Eka puolen vuoden aikana tuli 15 kg takaisin, mutta siihen se sitten pysähtyi, mutta jokainen päivä on taistelua. Pudotin pelkällä ruokavaliolla, liikunta tuli myöhemmin kuvioon. Liikunnalla yritän pitää painon hallinnassa. Nyt ylipainoa on tuo 15 kg ja lasta on yritetty saada aikaiseksi marraskuusta 05 asti. Eipä ole tärpännyt, johtuuko painosta, iästä (35 v), uudesta miehestä, stressistä vai mistä, mutta elämä on PALJON helpompaa kevyempänä. Mutta helppoa tämä painonhallinta ei ole.
 
aino76
annuskalle:

laihtuaksesi kalorisi tulisi olla noin 1600 kcla:n kieppeillä päivittäin.

Painoindeksisi tosiaan on 32,6
rasva% noin 26-32 ( tämä on arvaus )
Maksimisykkeesi lienee jossain 187 apikkeilla, joten jotta saisit liikunnallisesti rasvanpoltosta eniten irti 94-112 on syke jolla kannattaisi liikkua.

Tässä sitten vähän näkemystäni ruokailusta :

Lyhyt oppimäärä siitä kuinka tulisi syödä:

Syä tasaisin väliajoin 3-4 h

Syö mahdollisimman puhtaasi välttäen turhia kastiklkeita ja piilorasvoja

vältä ns. valkoisia jauhoja, suosi kokojyvä tuotteita kuten tummaa pastaa, kokojyvä/tummaa riisiä leivästä valitse mieluiten kokojyvä ruisleipä
( tempo real ) sama koskee vaaleita leipiä, jos niitä syödään tulisi nauttia kokjyvä/kuituleipää.

Jos käytät rasvaa leivän päällä suosi pehmeitä rasvoja kuten flora tai vastaava.

syö kasviksia ja hedelmiä jopka aterialla lautaselle kannattaa laittaa 1/2 salaattia ja raasteita 1/3 lihaa/kalaa/kanaa ja 1/3 hiilihydraatin lähteitä peruna/riisi/makaroni.

Käytä tarpeeksi hyviä rasvoja omega-3, rypsiöljy, oliiviöljy ja soijalesitiini ( saa rakeina esim, prisman luontaistuotehyllystä jossa vitamiinit yms. )

Älä puputa koko ajan jotain vaan muista 3-4 tunnin sääntö

Aamiainen on tärkeä !!!!!!!!! se laittaa elimistön heti aamusta käyntiin !

Älkää nauttiko illan viimeisellä aterialla varsinaisia hiiluja lukuunottamatta kasviksia. ( proteiinien sulattamiseen elimistöltä menee pidempään ja keho toimii pidemmälle yöhön kun olette jo unessa )

Esimerkki päivän ruokailusta:

aamiainen: puuro mehu/maito, kahvi/tee, omena,banaani,päärynä

välipala: raejuusto ja hedelmä/ rahka ja marjoja/ ruisleipä ja reilusti vähärasvaista leikkelettä hedelmä

lounas: lautasmallin mukaisesti jos valmiita eineksiä muistakaa syödä reilusti vihanneksia porkkanaa on esim helppo ottaa mukaan ja rouskuttaa

Välipala: kuten aiemmin esim puolet rahkasta tai raejuustopurkista joka jäänyt edelliseltä välipalalta

Illallinen: Proteiini pitoista ruokaa kuten munakasta jossa esim 4 valkuaista ja 1 keltuainen, sekaan leikkelettä, tomaattia mitä nyt mieleen juolahtaa tai kaapista löytyy.
Voi syödä myös ihan ruokaa, mutta jättäkää hiilun lähteet riisi peruna makaroni pois ja syökää lihaa/kalaa/kanaa ja kasviksia.

iltapalaksi voi syödä vaikka hedelmiä tai rahkaa, jotain proteiinipitoista mutta en suosittele leipää tai vastaavaa.
Iltapala ei ole pakollinen mutta onhan se mukavampi mennä nukkumaan vatsassa jotain kun tyhjillään mouruavana.

Muistakaa 1 päivänä viikosta boostata elimistöä ns. ei listaan kuuluvilla jutuilla, aterioilla joissa on kaloreita enemmän, syökää jotain hyvää niin että sitä ei sitten viikolla tarvitse vetää. ( sis. myös karkit ja muut herkut )
Näin potkimme elimistöä eteenpäin jotta se ei joutuisi ns. säästöliekille ja pitäisi vararavinnosta kahta kovemmin kiinni.

Tärkeää:

en ala kinaamaan näistä asioista.

Tämä ei ole pikadietti vaan terveelisempi elämäntapa.

Jos haluatte lisätietoa niin kysykää ihmeessä, on helpompi vastata suoriin kysymyksiin kun kirjoittaa kaikesta vähän.
 
alkuperäinen
Kiitos vastauksista, toivon lisää keskustelua.

Kiitos Aino ohjeista,
aika tavalla olen samankaltaisesta ohjelmaa noudattanut.

Olen 162cm ja tällä hetkellä 85 kg. Jos saisin edes 25 kg pois, niin olisin normaalipainoinen, toki näin lyhyeksi edelleen pyöreä, mutta en enää lihava.

Painonvartijoissa olen ollut noin viisi kertaa, aina olen jaksanut muutaman kuukauden, laihtunut viisi kiloa ja sen jälkeen lihonut yli 10. Painonvartijoissa minulla oli tosi kova nälkää ja ajatukset pyöri vain ruuassa ja sitten repsahduksta tuli iso syyllisyys, moitteita jne.
Suosittelen Kutri.net sivustoa, siellä on paljon hyvää tietoa laihdutuksesta.

Olen laihtunut viisi kiloa viime syksystä, mutta paino on silti tämän 85. Liikun joka päivä, käyn ystäväni kanssa kohtalaisen reippaasti tunnin kävelylenkin neljä kertaa viikossa. Muina päivinä kävelen itsekseni vähän hitaammin vaihtelevia matkoja sekä käyn uimassa kerran viikossa.
Tämän enempää en tässä vaiheessa jaksa liikkua, mielestäni liikun jo nyt paljon, verrattuna esim. vuoden takaiseen, jolloin liikkuminen oli satunnaista.
Minulla on ahmimishäiriö, voin syödä vaikka kuinka paljon. En kuitenkaan oksenna. Pidän rasvaisesta ruoasta, leivoksista ja karkeista. Aloitan laihduttamisen n. kolme kertaa vuodessa ja jaksan aina pari kuukautta.
Olen jojoillut painoni kanssa pian 10 vuotta.

Tässä siis tietoja, jos Aino76 haluaa antaa vielä laihduttamiseen liittyviä ohjeita. Muuten en halua keskustelun kääntyvän pelkästään laihdutuskikkoihin vaan ennenkaikkea haluaisin tietoa juuri näistä riskeistä, esim. raskausajan diabeteksesta yms.
JA kokemuksia siitä, että jos on laihduttanut reilusti ennen raskautta, niin miten on käynyt raskauden jälkeen.
Tai että onko lihavana lapsen saaneen entistäkin vaikeampaa laihduttaa.
Voikohan raskausajan diabetes jäädä pysyväksi? Lihavilla kun on muutenkin kohonnut diabetes riski.
Minulla on jo nyt ns. raskausarpia paljonkin, mahtaako ihoni enää kestää ja venyä enempää jos tulen raskaaksi?














 
maalismamma
Itse olin 33-vuotias saadessani lapsen vajaa vuosi sitten. BMI on ja oli 31, joten ylipainolla täälläkin mennään. Meillä oli mieheni kanssa kaikki mahdolliset riskitekijät, joilla raskaus ei onnistu:

1. itse poltin (laskee naisen hedelmällisyyttä puolella)
2. mieheni poltti (laskee siittiöiden määrää kolmanneksella)

Ennen kuin lapsemme ilmoitti tulostaan, saimme odottaa positiivista testitulosta vuoden verran. Se meni siihen, että laski päiviä, milloin olisi ""otollisinta"" aikaa rakastella. Lopulta luovuimme tästä, kun se alkoi stressata. Ja niinkuin monille muillekin käy, niin pari kuukautta laskemisen lopettamisesta tulin raskaaksi.

itse raskaus sujui mitä mainioimmin, ei ollut alussa minkäänlaista pahoinvointia, ei aamuin eikä illoin. Mikään ruoka-aine ei tehnyt pahaa. Sokeriarvot olivat kohollaan sen yhden ainoan kerran, kun kävin sokerirasitustestissä (joka kaikille ylipainoisille suositellaan).

Synnytys oli normaali alatiesynnytys ja sujui helposti, paljon helpommin kuin olin etukäteen ajatellut ja pelännytkin. Kiloja raskausaikana kertyi 16, jotka olivat 3 kuukaudessa lähteneet kaikki pois.

Itse olen hurahtanut nyt viime syksystä step-aerobiciin sekä paceen. Sinänsä ihme, kun en ole 10 vuoteen mitään tuollaista tehnyt, kun aina ajattelin, että siellä on vain trimmattuja, viimeisen päälle muotivaatteissa käyviä naisia. Ja pyh! Ihan samanlaisia lylleröitä siellä on kuin minäkin. Tokihan siellä on myös niitä trimmattuja naisia, mutta niinhän pitääkin. Ikinä en ole tuntenut itseäni huonommaksi kuin nuo toiset, olen iloinen, että vihdoin olen saanut itseni irti ja innostumaan jostain näin kivasta! Ja hiki lentää ja olo on virkeä!
 
Yksi tapaus vain
Tiedän erään tapauksen, kun ylipainoinen nainen odotti esikoistaan lähinnä sairaalassa. Lapsi ei ollut pysyä sisällä, joten nainen joutui sairaalaan ja tilanne vain paheni, kun hän ei voinut liikkua. Lopulta lapsella epäiltiin aivovauriota ja vaikka mitä, mutta terve lapsi onneksi syntyi.

Suurin diagnoosi oli siis naisen suuri ylipaino ( saattoi toki sisältää muutakin ), mutta kannattaa miettiä ennen kuin riskeeraa omaa ja lapsensa henkeä.

Voi olla pitkääkin pidempi odotus, jos sen joutuu sairaalassa viettämään.

Ei mitään pelottelua. halusin vain tuoda tämän tapauksen hyvänä huonona esimerkkinä.
 
Elisa
Hei!
Minulla painoa oli ennen raskautta 95kg, olen 170 cm, joten ylipainoa oli paljon. Olen 27v.
Otin painoa lisää silloin kun aloitin e-pillerit, ja sitä tulikin vuodessa 40 kg, joten siitä tämä paino oli jäänyt riesakseni. pillereitä vaihdeltiin, ilman mitään tulosta, joten lopetin ne, ja paino jäi tohon reiluun 90.
(Syön omasta mielestäni terveellisesti, ja olen koko elämän liikkunut säännöllisesti. Väitän ettei painoni nousuun vaikuttanut nämä tekijät.)
Raskauteni meni hyvin, alkuraskaus oli kammottava, etosi, oksetti, mutta pystyin kuitenkin tekee töitä. Raskauden takia olin sairaslomalla töistä tasan 10pv, mikä on mielestäni hyvin.
Sokerirasitus tehtiin, tällöin arvot olivat hyvät, joten ei ollut syytä huoleen, vaikka olinkin ylipainonen.
Kaikki arvot olivat koko raskauden ajan hyvät, rautaa en joutunut syömään jne...
Kuudennella kuulla muutin, ja pystyin mielestäni vielä silloinkin olemaan normaalisti, toki en nostellut painavia laatikoita, mutta pakkasin+ purin toisessa päässä.
Tytär syntyi kaksi päivää ennen laskettua, täysin terveenä, synnytyksessä meni noin 4 tuntia, ei tullut repeytymiä, ei tarvinnu paikkailla jne... Tytär oli 49.5cm ja 3.6kg, joten ihan normi.
Omasta mielestäni en riskeerannu omaa enkä lapseni henkeä missään vaiheessa, kyllä lihavallakin on oikeus lapsiin!!
Lihoin koko raskauden aikana n. 6kg, ne lähti kaikki synnytyksessä, ja lähti vähän ylimääräistäkin, nyt kun lapsi on 6kk painoa on kaiken kaikkia lähtenyt, noin15kg. EN OLE LAIHDUTTANUT. Kävelen ulkona lapsen kanssa joka päivä, kun sää sallii, imetän vielä, olen syönyt samoin kun aina. Joten minun kiloihini vaikuttavat todennäköisesti hormoonit...

Ei teidän tarvitse pelätä raskautta, meillä kesti 7kk ennen kun tulin raskaaksi, silloin lääkärit suositteli laihdutusta, yritinkin, ei mitään tulosta, kävin jopa ravintoterapeutin luona opeissa, ja tämä totesi luettuaan ruokapäiväkirjaani, ettei täs oikeestaan oo paljoon muutettavaa, korjattiin joitakin pikkujuttuja, eli jätin ruokavaliostani silloin pois vähän hiluja, joita nyt oli aika vähän, ei vaikuttanut elämääni. Liikuntaa jatkoin samalla painolla kun ennenkin, eikä painoni pudonnut. Nyt kun en ole ollut läheskään niin tarkka ruokavaliostani, en liiku läheskään niin paljon, niin paino vaan putoo. Se oli minun tarinani.
 
Pätkis
Ettekö te ylipainoiset mieti ollenkaan sitä puolta asiasta, että miten te jaksatte sitten niiden lastenne kanssa leikkiä ja peuhata, jos on kovasti ylipainoa?

Lisäksi yleensä ylipainoisten vanhempien lapsista tulee myös ylipainoisia, koska ylipaino on yleensä seurausta siitä, että kotona syödään joko epäterveellisesti, yksinkertaisesti liikaa tai koko ajan. Ja lapsi todennäköisesti ei saa esimerkkiä liikunnallisesta elämäntavasta, mikä taas vaikuttaa terveyteen pitkällä tähtäimellä.

Aika hauska juttu muuten tuo, että vuodessa lihoo 40 kiloa e-pillereiden vuoksi! Eikö tullut mieleen vähän tarkkailla tilannetta esim. viiden ekan kilon jälkeen.
 
Sanna
Pätkis: eipä ole koko haitannut lasten hoidossa saati leikeissä. Katsos ylipainoiset voivat olla hyväkuntoisiakin, sitä paitsi eipä mustakaan kukaan uskoisi et yli 90 painan, jopa neuvolan täti ihmetteli et enhän mä tosissani sitä sanonut. Mieheni sitä paitsi on urheilullinen, joten eipä noi sun kaikki kohdat ihan täsmää.. Lapsemme ovat pienestä asti tottuneet liikkumaan. Älä pistä nenääsi tähän ketjuun kun selkeesti sul ei taida olla omakohtasta kokemusta asiasta.
 
??
Pätkis onko sulle tullut mieleen, että lapsestasi tulee yhtä ahdasmielinen ja suvaitsematon kuin itsekin olet. Katsos kun tuollaiset ajattelutavat lapsi helposti perii kotoaan vanhemmiltaan...
 
Iso iita
Hei! Minäkin aina ennen raskaaksi tuloa painanut yli 90kg ja 176pituutta. Jokaisella kerralla on vauva saanut helposti alkunsa,max neljä kk yritetty. Kuusi lasta olen saanut ja painoa on odotusaikana tullut vaihtelevasti ensimmäisen aikana melkein 20kg lisää yhdellä pysyi koko ajan paino samana, yhden aikana putosi yli kymmenen kg ja muilla tullut lisää viidestä kahdeksaan kiloa. Vauvat ovat painaneet vähän yli kolmesta pikkuisen vaille viiteen kiloon.sokerit ovat olleet aina normaalit ja paineet,eikä turvotusta ollut koskaan.Alakautta synnyttänyt myös jokaisen. kaikki ovat edelleen norm. Painoisia:vanhin 18 ja nuorin 1v.Itse olen nyt 34v.Tässä vähän positiivisempaa viestiä sinnekin,että hyvin onnistunut isommallakin.Myös leikit sujuneet ihan hyvin lasten kanssa ihan odotuksen lopulle asti.
 
pacsu
Itselläni oli ylipainoa ennen raskautta suunnilleen 30 kiloa. Raskaaksi tulin helposti, toisessa yrityskierrossa. Olin ajatellut, että menee kauemmin juuri tuon ylipainon takia (mieskin on ylipainoinen), mutta kävikin sitten näin. Tosin olen nuori, 22-vuotias.

Nyt mennään viikolla 29+3. Sokerirasitustestiin minut laitettiin painoindeksin takia viikolla 26, mutta arvot olivat hyvät, reilusti alle riskirajojen.

Ja mitä tulee raskaudenajan kremppoihin, niin en todellakaan voi sanoa, mikä on painon aiheuttamaa ja mikä ei. Selkäkipuja on tullut, mutta niitä tuntuu olevan monilla riippumatta painosta. Samoin liitoskipuja ja iskiassärkyä, mutta ne nyt eivät painoon liity. Muuten olen voinut ihan hyvin, olo alkaa vaan olemaan tukala masun takia. Mutta kelläpä ei olisi, kun tuollainen pakki venyy tuohon eteen muutamassa kuukaudessa.

Painoa on tähän mennessä tullut noin 10 kiloa. Osa varmaan ihan mässäilystä, mutta osa nestettä (varsinkin aamuisin olen tosi turvoksissa).

Eli oma HENKILÖKOHTAINEN mielipiteeni on, että vaikka olisi reippaasti ylipainoa valmiiksi, voi raskausaika mennä siinä niinkuin muillakin. Ja täytyy sanoa, että nyt kun vartalo muuttuu ja venyy ja paukkuu ilman, että minä voin sille mitään :), on motivaatio laihduttamiseen hurjempi kuin koskaan!!! En malta odottaa, että saan tämän lapsen ja voin aloittaa laihduttamisen.

Tsemppiä! Ainoa ikävä asia painoon liittyen, joka on melkein varmaa: jos olet kärsinyt selkäsäryistä ennen raskautta, ne tulevat hyvin todennäköisesti pahenemaan raskauden aikana. Sen sijaan esim. diabetesta ei todellakaan kaikille lihaville tule, riski on vain kohonnut.
 
marja
Hei,olen lyhyt 156cm ja ennen ensimmäistä lasta painoin 50kg,lihoin raskauden aikana ja sen jälkeenkin vielä 32kg elikkä olin todella lihava.Aloin haaveilla toisesta lapsesta mutta en vain tullut raskaaksi, vaikka ensimmäistä aloin heti odottamaan,vuoden yrityksen jälkeen lopulta toinen vauva ilmoitti tulostaan.Ensimmäisessä lääkärin neuvolassa ONNEKSI lääkäri totesi minun olevan todella lihava ja ehdotti ravitsemus terapeutille menoa ja meninkin sinne ja sain kipinän muuttaa ruokavaaliota.Loppujen lopuksi painoni laski raskaus aikana jo 15 kg,lapsi painoi 4300kg ja laihduin vielä imetysaikana 12kg elikkä nyt olen normaalipainoinen ja paljon virkeämpi kuin läskinä.
 
Sanna
Pacsu: kun olet vauvan saanut, toivot varmaan itsekin että imetys lähtee käyntiin ja vauvasi on ainakin ensimmäiset kuukaudet rintamaidolla?! Silloin ei laihdutusta suositella niin että tieten tahtoen dietille ryhdyt. Toki laihtumista tapahtuu muutenkin: vauvan syntymä, imetys, vauvan hoito ja normaali hyötyliikunta sekä terveellinen ja monipuolinen ruokailu mahdollistavat sen. Jos laihduttamalla laihduttaa kun imettää, kroppaasi kertynyt kuona ja ympäristömyrkyt vaan imeytyvät maitoosi ja siirtyvät suoraan vauvaan, sitä et varmaan halua. Iloista loppuodotusta!
 
ei-ihminenkö?
""Ettekö te ylipainoiset mieti ollenkaan sitä puolta asiasta, että miten te jaksatte sitten niiden lastenne kanssa leikkiä ja peuhata, jos on kovasti ylipainoa?""

Luuletko, ettei kukaan ylipainoinen ole koskaan leikkinyt lasten kanssa? Kaikki perhepäivähoitajat, ja tarhassa työskentelevätkin ovat varmasti missin mitoissa, niinhän? Hemmetti että tympäisee tuollaiset kommentit, mutta sehän siinä varmasti oli tarkoituskin, eikö? Voin sanoa, että kyllä jaksaa!

Riippuu kyllä aivan ihmisestä, myös minä 90 kiloisena olen varsin roteva (lihaksikas) ja hyväkuntoinen. Tällä viikolla olen maanantaina hiihtänyt, tiistaina kävin kuntosalilla ja eilen pitkällä kävelylenkillä. Miten ihmeessä jaksan tällä ylipainolla niitäkään tehdä?
 
aino76
Minä en suosittele kenellekkään laihdutuskuuria, vaan enemmänkin elämäntapa muutosta.

Ylipainoinen ihminen on samalla tavalla iloinen energinen ja toimelias kuin muutkin.

Tässä ketjussakaan ei ole yhtään sellaista ihmistä joka olisi ns. sairaaloisen lihava.

Painon pudottamista suosittelen juuri näiden riskien takia raskausajan/aikuisiän diabetes, kohonneet kolesteroliarvot jne, jotka ovat vaaraksi omalle ja lapsen terveydelle.

Raskausdiabetes altistaa sikiön liikakasvulle (makrosomia), joten raskausdiabeteksen
hoito on tärkeää. Ruokavaliohoidon tavoitteena on mahdollisimman normaali

verensokeritaso raskauden aikana sekä kohtuullinen painonnousu. Suurelle osalle

raskausdiabeetikoista riittää ruokavalion ja liikuntatottumusten tarkistaminen,

mutta osa tarvitsee lisäksi insuliinihoitoa.

Raskausdiabeetikolle sopiva ruoka ei juuri poikkea muille raskaana oleville

suositeltavasta ruokavaliosta. Monipuoliseen ja ravitsevaan ruokaan kuuluu

runsaasti viljavalmisteita, perunaa, kasviksia, hedelmiä ja marjoja sekä

kohtuullisesti vähärasvaisia maitovalmisteita, lihaa, kalaa, kanaa ja vähän
kasvirasvaa. Painonhallinnan kannalta myös ruoan sopiva määrä on tärkeää.

Diabeetikko ei välttämättä tarvitse erityistuotteita (esim. kevyt- ja light- tuotteita).

Tärkeämpää on suosia vähärasvaisia tuotteita ja syödä kohtuullisia annoksia.

ELi juuri niin kuin aiemmin kirjoitin, samat säännöt kuin normaalillakin painonhallintaan pyrkivällä ihmisellä !

Vielä pieni teksti makromiasta, lääkäriltä kysyttynä !

Makrosomia tarkoittaa lapsen kasvamista kohdussa liian suureksi. Makrosomiaa aiheuttaa äidin koholla olevat verensokeriarvot, mutta myös muut tekijät, joita kaikkia ei tunneta. Tiukalla verensokerin hoidolla lapsen suurikasvuisuutta pyritään estämään.

Jos lapsi on suurikokoinen, se voi vaikeuttaa alatiesynnytystä. Synnytyksen jälkeen osa lapsista tarvitsee sokeritippaa, mutta muuta vaikutuksia sillä ei tiedetä olevan.

Sikiön elimet muodostuvat valtaosin viikoilla 5-11 ja diabetekseen liitettyjen mahdollisten epämuodostumien on katsottu syntyvän pääasiallisesti jo viikoilla 5-7 eli aivan raskauden alussa. Täten ei ole oletettavaa, että raskausdiabetekseen liittyisi sikiön kehitysvaurioita.
 

Yhteistyössä