Ylipaino & Raskaus ?

  • Viestiketjun aloittaja äidiksikö?
  • Ensimmäinen viesti
aino76
Aikalailla samoja lukuja tulee sinullekkin kuin anskulille.

sinun kohdallasi .

laihtuaksesi kalorit voisivat olla tuolla 1500-1550 kcal paikkeilla

Painoindeksi 30.1

Arvioitu rasvaprosenttisi 35% - 38% ( tämä on sitten arvaus )

Maksimisykkeesi on 184 lpm (rasva palaa parhaiten alueella 92-110)

Tärkeintä on se ruokailun säännöllisyys, laatu ja määrä.
 
Mieletöntä
Tosi hyvin keskustelun saitte aikaiseksi...Kiitos !

Noihin epäilyksiin, onko ylipainoisesta liikkumaan ja leikkimään lastensa kanssa, voisin sanoa seuraavaa...

Olen BM 34 luokkaa, 175 pitkä ! Ei ole omia lapsia vielä ! Mutta minä se jaksan hakea naapurin lapset leikkimään ja ulkoilemaan joka päivä. Jaksan juoksuttaa koirani ja käydä kaksi kertaa viikolla jumpalla ! Näiden lasten äiti erittäinkin hoikka, erittäis siro, mutta ei jaksa eikä viitsi ulkoilla, ja koska kunto on huono.

Ja voin sanoa, että mun koira on erittäin hyvä kuntoinen.
Me ei vyörytä eteen päin, vaan napa tiukasta vatsalihaksissa kiinni mennään, ja ryhti on hyvä.


 
rauha
Jeps, nämät aloitukset tällä palstalla on hyvin vaarallisia. Ala-arvoisia kommentteja on odotettavissa, vaikka luulisi käytöksen olevan kunnollista kun puhutaan sentään vauvahaaveilevien palstasta. Joka on yksi ihanimmista asioista maailmassa!! Mutta kaikkialle ne ikävää toisille tahtovat eksyvätkin. Ja tähän olisi nyt helppo kommentoida, että miksi lihavat eivät kestä kritiikkiä. Siitä ei ole kyse, eikä myöskään siitä etteivätkö ylipainoiset tiedä olevansa lihavia ja tiedosta riskejä. Siksikähän alkuperäinenkin aiheen laittoi!!! Herranen aika sentään! En ajatellutkaan, että tarvitsisi taputtaa olalle ja sanoa, että hienoa kun olet ylipainoinen mutta kommentit voi laittaa niin monella eri tavalla.
 
Alkuperäinen
Kiitti Aino76, mun rasvaprosentti mitattiin pari vuotta sitten ja se oli silloin 44%.

Voi voi teille läskien kauhistelijoille: Pilkka voi osua vielä omaan nilkkaan!
Minäkin nimittäin sanoin äidilleni aina, että minusta ei tule koskaan noin lihavaa kuin sinä....(johon äitini varoitteli, että hänkin oli nuorena hoikka ja nätti, kunnes ehkäisypilerit lihotti) ja kuinkas kävikään....kun aloitin e-pillerit, niin lihoin puolessa vuodessa 25 kg. Pillereitä vaihdeltiin kun painonnousu huomattiin, mutta mitään ei tapahtunut. Lopulta jätin pillerit pois, mutta en laihtunut siltikään. Ruokavalioni ja elämäntapani oli tuolloin hyvin terveelliset. Koetin laihduttaa ja elää terveellisesti pari vuotta, tuloksetta. Sen jälkeen iski masennus ja toivoton olo muuttuneesta kropasta ja kadonneesta itsetunnosta. Loput läskit ovatkin sitten lohtusyömisen ja ahmimisen tulosta.
Omalta tulevalta tyttäreltäni yritän parhaani mukaan kieltää pillerit, ei läskit ole sen arvoisia todellakaan... mielummin sitten vaikka pikku vauvanyyttejä jo nuorella iällä. :)

Hyväntuuliset terveiset teille hoikille! Kaikki tarvitsevat itsetuntoa ja iloista mieltä: minä saan sitä liikunnasta ja muista aktiviteeteista, suotakoon siis teille vaikkapa keinotekoistakin itsetunnon kohotusta lihavien ihmisten arvostelemisesta, jos siitä tulee kerran parempi mieli.

Mutta palataan vielä meidän lihavien maailmaan. Aika jännä kuulla, että joku oli jopa laihtunut raskausaikana ihan turvallisesti. En tiennyt että sellainenkin on mahdollista.
Ja että joku toinen ei ollut lihonut kuin 6 kg raskausaikana.

Kannattaakohan lykätä vauvahaaveita laihtumista odotellessa... ikääkin tulee koko ajan lisää. Lasta emme ole vielä yrittäneet, joten eihän sitäkään tiedä että kuinka nopeasti sitten edes tärppää, vai tärppääkö ollenkaan.
Kumpikohan on haitallisempaa äidin ja lapsen terveyden kannalta, se että on reilusti ylipainoa, vai se että äidillä on jo runsaasti ikää. Jos esim. laihduttaisin noin vuoden verran ja sitten tulisin jo puolessa vuodessa raskaaksi niin synnyttämisen aikaan olisin 37 vuotias.

Tietääkö joku mitään hyvää nettisivustoa, jossa käsiteltäisiin juuri näitä ongelmia, ensisynnyttäjän ikää tai ylipainoa?





 
¤)
Oon ihan mielenkiinnolla lukenut näitä teidän juttujanne, vaikka itse en lukeudukaan ylipainoisiin. Mutta tuli vain mieleen, että paljonhan on naisia joilla on ylipainoa ja lapsia he ovat saaneet ihan normaalisti ja odotusaikakin on mennyt hyvin. Jos muuten on ihan terve ja kunto suht hyvä, niin eikun yrittämään.
Itse olen normaalipainoinen ja kaksi vuotta meni, ennen kuin oma nyytti syntyi, joten tuo odottaminen on vähän niin ja näin.
 
aino76
http://www.mammadieetti.net

täällä taas oli kysymyksiä raskaudesta ja diabeteksestä

http://www.novodiabetespalvelu.fi/view.asp?expertShow=1976&id=892


täälläkin oli jossain kohtaa asiaa käsitteleviä kysymyksiä

http://www.coronaria.fi/portaaliPHP/kysylaakarilta/index.php?mode=tr&teema=84

 
liisukka
Hei vaan kaikille!
Lueskelin viestit läpi ja ajattelin kertoa vähän myös itsestäni. Olen 25-vuotias nainen, pituutta on 179cm ja painoa n140kg. Lapsesta on haaveiltu kauan ja yritystä takana päin noin neljä kk. En ole ottanut mitään stressiä painostani, enkä aio ottakaan, ainakaan lähiaikoina. Tunnen itseni terveeksi, enkä nää mitään syytä miksi en saisi olla tällainen kuin olen. Tiedäntiedän, että on paljon asioita joita sairaalloinen liikalihavuus tuo mukanaan mutta nyt minun on ainakin hyvä olla näin ja nautin elämästä...

""Lihavat on leppoisia....""
 
Mikä ylipaino
AP kirjoitti: """"""BMI on noin 32 , eli ylipainoa on noin 35 kiloa. Ikuinen laihdutuskuuri ja ""elämäntapojen parantaminen"" on taas menossa"""""". AP on sitten TOOOOSI pitkä, koska minulla 175 cm pitkänä tuo painoindeksi vastaa vain noin 25 kg ylipainoa.
Tässä on mielestäni monen ylipainoisen ensimmäinen ongelma, verrataan itseä sine normaalipainoindeksin keskivaiheille, kun eka varsinainen tavoite pitäisi olla normaalipainon ylärajan (BMI 25) saavuttaminen, ja sitä ennen hyvinä välitavoitteina vaikka BMI 30, BMI 27.5.
Asiat hoituu parhaiten, kun pilkkoo ne pienemmiksi hoidettaviksi paloiksi.
 
AP
Painoindeksini katsoin tästä taulukosta.
http://www.biovita.fi/suomi/tuotteet/painotaulukko.html

Olen siis 162 cm ja painan 85kg.
Pituiselleni sanotaan, että 66kg on jo normaalipaino, olen lyhyt ja sirorakenteinen ja vertaankin 35kg ylipainoani siihen missä minun ""hyvänolonpainoni"" olisi, eli n. 50kg.
Molemmat sisareni ovat pari kiloa alle 50kg, eivätkä ole laihan näköisiä. Ovat ihan sopivan terveen näköisiä, lyhyys ja hento rakenne asettavat sopivan painonkin alemmaksi kuin hieman pidemmällä raskaampirakenteisemmalla henkilöllä. Mutta kuten aijemmin kirjoitin, tavoitteeni on nyt aluksi päästä siihen noin 60 kiloon.
 
Lautanen
Ei tainut tuo lautasmalli mennä ihan oikein...

""syö kasviksia ja hedelmiä jopka aterialla lautaselle kannattaa laittaa 1/2 salaattia ja raasteita 1/3 lihaa/kalaa/kanaa ja 1/3 hiilihydraatin lähteitä peruna/riisi/makaroni.""

Itse yritan noudattaa 1/2 - 1/4 - 1/4, mutta tarkoitettiinkohan tässä 1/3, 1/3, 1/3?
 
aino76
ei tarkoitettu, vaan

puolet lautasesta laitetaan kasviksia/salaattia

siitä jäljelle jääväst puolikkaasta puolet proteiineja
lihaa/kalaa/kanaa ja toinen puoli hiilihydraatteja perunaa/riisiä/makaronia/mitä nyt on tarjolla

eli kuten olet noudattanut 2/4-1/4-1/4 meni siis murto-osat sekaisin täällä, kun hätämäissäni kirjoittelin.

Anteeksi !
 

Yhteistyössä