Ylipaino

  • Viestiketjun aloittaja Pullero
  • Ensimmäinen viesti
Pullero
Heippa,

miten äidin ylipaino vaikuttaa raskauteen ja sikiöön? Olen 163cm ja painan tällä hetkellä 96kg joista 6kg on tullut 24 rv:n aikana. Ylipaino mainitaan raskauden riskitekijänä kaikissa lukemissani kirjoissa - mikä tarkalleen on riski? Entä te ylipainoiset synnyttäneet naiset, mitä kokemuksia teillä on?

Kiitos paljon kaikille jotka viitsitte vastata ja valaista asiaa..
 
pallero
Hei!

Täällä toinen ylipainoinen odottelija, en osaa sinua sen kummemmin valaista mutta itse kysyisin sinulta, eikö neuvolassa ole sinulle riskeistä ja muutenkin asiasta puhuttu?
 
Pullero
Hei Pallero,

mitä ovat sinulle kertoneet neuvolassa? Itse en asu Suomessa ja tuo lääkärillä käynti on joskus kovin tuskallista kun ei ole tuo paikallinen kieli vielä 100% hallussa, englannilla täällä ei pärjää..samanlaista neuvolasysteemiä kuin Suomessa täällä ei ole ja käynnit hoitaa gyne ja raskausasioihin erikoistunut lääkäri. Toistaiseksi (koputetaan puuta) ei ole onneksi muita askarruttavia asioita ollut, lukemalla kaikenmaailman mahdolliset kirjat ja lehdet olen saanut tietoa raskaudesta ja synnytyksestä ja kyllä siellä lääkärilläkin jopa sen verran ymmärtää että testit ja muut ovat okei (myös sokerirasituskoe) ja vauveli voi hyvin, nuhtelee vain tuosta painostani...

 
vieras
Minulla meni kaikki ihan hyvin. Ei ollut raskausajan diebetestä eikä myrkytystä, ei edes oireita. Itse asiassa kaikki meni koko raskausajan aivan hyvin. Synnytyksen jälkeen paino palautui nopeasti siihen mikä oli pienimmillään raskausaikana. Sanotaan myös että ylipaino voi aiheuttaa hedelmöitykseen ongelmia, mutta mulla osui heti ensimmäisellä kerralla. Vauva nyt kolme viikkoa:)
 
lievästi pullea elli
Serkulla n 30kg ylipainoa ja hän kärsi raskausmyrkytyksestä, synnytys jouduttiin käynnistämään etuajassa. Jostain luin että km-riski on lisääntyy ylipainon myötä. Niin ja nuo raskausdiabetesriski ja raskausmyrkytysriski lisääntyy.

Itsellä ei ole juurikaan ylipainoa.
 
Pallukka
Itse olen kanssa reilusti ylipainoinen odottaja viikoilla 24+1. Meillä vauvan alulle laittamista häiritsi mun PCO (monirakkulaiset munasarjat). Toisaalta PCO altistaa ylipainolle (siihen liittyy joskus heikentynyt sokerinsieto) ja toisaalta ylipainoisilla on enemmän PCO:ta. Mutta varmaksi ei voi tietenkään sanoa, oliko kohdallani pitkään odotuksen odotukseen syynä ylipaino vai joku muu.

Nyt kun olen raskaana kaikki on sujunut mitä mainioimmin (= Paino on itse asiassa pudonnut alkuraskauden lukemista reilun 5 kiloa.

Tunnen paljonkin kaltaisiani kovasti ylipainoisia odottajia ja heillä kaikki on mennyt ihan hyvin. Eli ylipaino lisännee odottajan riskejä, mutta ei ilman muuta eikä edes todennäköisesti tarkoita ongelmia. Ja toisaalta ongelmiahan voi tulla kenelle vaan.

Yleisimmät odottajan ylipainoon liitetyt ongelmat liittyvät kohonneeseen raskausdiabetesriskiin, jonka myötä vauva voi kasvaa liian isoksi ja synnytyskomplikaatioiden riski taas sitä myöden kasvaa. Ja liekö totta vai hoikempien mielikuvitusta, että ylipainoiset olisivat huonommassa (lihas)kunnossa ja siksi uuvahtaisivat synnytyksessä helpommin --> enemmän sektioita. Toisaalta sektiohaava paranee ylipainoisella usein huonommin ja hitaammin, koska rasvakudoksessa on huonompi verenkierto. Eli ylipainoisen kannatta kyllä kiinnittää huomiota painonhallintaan raskausaikana, vaikka varsinaista laihdutusta ei suositellakaan. Suositus on reilusti ylipainoiselle/raskausdiabeetikolle vain + 4-7 kg koko raskausaikana.

Itse olen lukenut myös hiukan kohonneesta keskenmenoriskistä ja raskausmyrkytysvaarasta. Mutta jälleen .... jos näin kävisi niin kukaan ei voi varmaksi sanoa, johtuuko ylipainosta vai jostain muusta. Ja joka tapauksessa alkuraskauden jälkeen ei ainakaan tuota keskenmenoriskiä tarvitse enää murehtia.

Reilu ylipaino myös hankaloittaa jonkinverran raskauden seurantaa esim. sikiön tarjonnan määritystä. Joskus jopa ultralla näkyvyys on vatsanpeitteiden takia huono, mutta silloin puhutaan todella massiivisesta ylipainosta.

Itse en ole painostani pulttia ottanut. Olen nyt tämänkokoinen kuin olen ja siitä tosiasiasta lähdetään. Tottakai pyrin syömään järkevästi ja liikkumaan raskauden sallimissa rajoissa (ja koen olevani ihan keskivertokunnossa ja pysyn lenkillä hoikkeliinimieheni vauhdissa) . Iloitsen siitä, että kaikki on mennyt tähän asti hyvin ja hienosti. Ei neuvolassakaan ole mitään numeroa ylipainosta tehty.

Hyvää odotusta kaikille ja kaikenkokoisille! (=
 
Pallukka
Ai niin. Syntymättömän lapsen vakuutus minulta evättiin suoralta kädeltä, koska BMI yli 34. Perusteluissa luki "ottamatta kantaa terveydentilaanne, vakuutus evätään BMI:n takia".

Olin vähän arvellutkin, että näin voi käydä, mutta tuo perustelu sapetti. Eli vakuutusyhtiötä ei edes kiinnostanut, olenko terve vai en tai miten raskaus on mennyt. Läski, mikä läski. Ja virkailija, jonka kanssa tiskillä asioin (ja joka siis kyllä näki kokoni ja painolukemat kortissa) oli sanonut aikaisemmin, että eiköhän se myöntävä päätös pian tule, kun ei mitään erityistä kerran ole.

Ja mainittakoon, että olen ihan perusterve (lääkärissä en ole käynyt 6 vuoteen, enkä ollut sairauden vuoksi samana aikana töistä pois kuin 2 päivää flunssassa!).
 
Maahinen
Alkuperäinen kirjoittaja Pallukka:
Ai niin. Syntymättömän lapsen vakuutus minulta evättiin suoralta kädeltä, koska BMI yli 34. Perusteluissa luki "ottamatta kantaa terveydentilaanne, vakuutus evätään BMI:n takia".

Olin vähän arvellutkin, että näin voi käydä, mutta tuo perustelu sapetti. Eli vakuutusyhtiötä ei edes kiinnostanut, olenko terve vai en tai miten raskaus on mennyt. Läski, mikä läski. Ja virkailija, jonka kanssa tiskillä asioin (ja joka siis kyllä näki kokoni ja painolukemat kortissa) oli sanonut aikaisemmin, että eiköhän se myöntävä päätös pian tule, kun ei mitään erityistä kerran ole.

Ja mainittakoon, että olen ihan perusterve (lääkärissä en ole käynyt 6 vuoteen, enkä ollut sairauden vuoksi samana aikana töistä pois kuin 2 päivää flunssassa!).
Sain vakuutuksen vaikka BMI 34, tarkoittaako tuo sinun yli 34 että myös yli 35 vai alle sen. Alle BMI 35 pitäisi kyllä osasta vakuutusyhtiöitä vakuutus irrota.

 

Yhteistyössä