Ylipainoisen odotus

  • Viestiketjun aloittaja Pelottaa
  • Ensimmäinen viesti
Pelottaa
Hei, onko tällä palstalla yhtään ylipainoisia odottajia? Itse en ole vielä raskaana, mutta toivoisin kovasti vauvaa. Olen reilusti ylipainoinen ja yhtenä syynä siihen hormonihäiriö (PCO). En ole onnistunut laihduttamaan useista yrityksistä huolimatta. Olen lukenut viimeaikoina ylipainon aiheuttamista riskeistä ja olisin halunnut kuulla kokemuksianne aiheesta. Uskallanko ottaa riskin?
 
!?
Kyllä ylipainoisuus jonkin verran riskejä lisää, mutta eihän mikään raskaus ole täysin riskitön.
Itse olin aika pullea tullessani raskaaksi, mutta raskaus osoitti olevan aika hyvä "laihdutuskeino".
Pudotin painoani automaattisesti, koska raskauden takia jätin kaiken epäterveellisen pois ja keskityin vihanneksiin ja hedelmiin.
Omalla kohdallani raskaus meni hyvin ja syksyllä syntyi terve vauva.
Se, uskallatko ottaa riskin, sinun pitää päättää itse, mutta kuten sanoin, joka raskaudessa on omat riskinsä!
 
..........
Voithan ottaa yhteyttä neuvolaan ja kysellä sieltä mieltä askarruttavia asioita. Koska taustalla on sairauden aiheuttama ylipaino, voisit kysellä ravintoterapeutilta apua painonhallintaan tai lääkäriltäsi. Ei raskautta kannata sen takia hylätä, että olet ylipainoinen. Huolehdi vain ruokavaliostasi ja liikunnasta jo nyt ennen raskautta. Jaksat sitten paremmin :)
 
bmi?
Hei!

Saanko kysyä, kuinka pitkä olet? On vähän eri asia olla 150-senttinen 100 kiloinen kuin vaikka yli 170 senttinen..

Minulla bmi oli 32 kun aloin odottaa. Olin monta vuotta siirtänyt yrittämistä ylipainon pelossa mutta olen ollut elämäni kunnossa koko raskauden ajan. Jopa neuvolassa on sanottu kun kaikki on mennyt niin hyvin (pitää koputtaa puuta ja kovaa kun näin kehuu). Olen jo äitiysloman kynnyksellä eli loppusuoralla, ja painoa on tullut vain vajaat 4 kiloa. Jotenkin pelkäsin,että minulle tulisi useita kymmeniä kiloja.

Riskejä on, nitä on varmaan vielä minullakin synnytykseen asti. Mutta tähän asti verenpaine on ollut kohdillaan, paino ei tosiaan ole noussut, sokerirasituskoe meni läpi puhtain paperein enkä ole päivääkään ollut pois töistä raskauden aikana. Raskaus on ollut aivan ihanaa aikaa, terveellisesti olen minäkin pyrkinyt syömään. Nuot tulleet kilot ovat tulleet ihan tässä viime aikoina, vähän joulun syytä ja muutenkin vauva varmaan kasvaa aika moista tahtia tällä hetkellä.

Tsemppiä sinulle, kaikki on mahdollista!
 
Mervi83
Heips,
Itsellänikin on ylipainoa ja olen raskaana. Eniten jännittää se sokerirasituskoe että toivottavasti läpi menisi.. bmi on jotain 31-32.. muistaakseni. Olen siis yli 175cm pitkä ja painoa oli ennen raskautta 97,5kg ja samoissa lukemissa on pysynyt.. olen aika isokokoinen muutenkin, mutta nuo läskit on tainnu tulla kaikki vatsan alueelle.. tuo painon samassa pysyminen voi myös johtua kyllä siitä, että työni on muuttunut hieman liikkuvaisemmaksi, mutta kyllä se vielä kerkeää nousemaan kuhan alkaa vauva kasvamaan.
Sinuna en heittäisi näin ihanaa tunnetta ylipainon vuoksi pois, sillä ylipaino tuskin on mikään ylitsepääsemätön este raskaudessa.

Soittele tosiaan vaikka neuvolaan ja kerro mieltäsi askarruttavat asiat yms, että saat hieman varmuutta.
 
Kokemus
Heips!
Minäkin olen pitkään ollut ylipainoinen. Kun aloin odottaa lastani lokakuussa -05 painoin 115 kg. Pituus vähän päälle 160 cm. Ennen raskautta en harrastanut liikuntaa ja tupakoinninkin lopetin vasta rv 7-8. Raskaus meni muuten ihan ok, mutta se lievä raskausmyrkytys, joka meille ylipainoisille tulee usein, teetti enemmänkin henkisiä ongelmia raskauden loppuvaiheessa. Toki sain kamalan määrän nestettä turvotuksena odottaessa kehooni, mutta muuten meni ihanasti. Ja tuloskin oli ihana. Täydellinen pikkunainen, kuka on ollut erittäin terve ja hyvinkehittyvä koko puolivuotisen elämänsä.

Minun ratkaisuni oli tehdä lapsi isosta ylipainosta huolimatta. Kun raskautta suunniteltiin ja sitten vuosi yritettiin, päätin, että kaikki menee hyvin. Ja hyvin meni. Oli ihanaa kerrankin olla raskaana, eikä lihava. Kaikki kohtelivat hienosti ja asiallisesti. Lapsi massussa pistää kummasti muuttamaan elämäntavat kuntoon, herkuttelut jäi, ja kävelylenkitkin maistuivat ennen niitä viimeisiä kesähelteitä ja turvotuksia.

Onnea yrityksellesi, uskon että sinä tiedät, jaksatko raskauden.
 
....?
Kokemukselle:
Kirjoitit, että raskauden aikana elämäntavat tulivat kuntoon ja herkuttelu jäi. Oletko raskauden jälkeenkin pitänyt kiinni uudesta elämäntavastasi vai palautuiko tavat entiselleen synnytyksen jälkeen? Ihan mielenkiinnosta vaan kyselen......
 
Pahvi-76
PCOhan aiheuttaa lapsettomuutta ja juuri tuota ylipainoa, varsinkin läskin kertymistä vyötärölle. Mulla itsellä ei ollut juuri ylipainoa kun lapsettomuushoitoja aloteltiin, mutta sain silti ekaksi lääkkeeksi Metformin -nimisen diabeteslääkkeen.

Tuon lääkkeen yksi "sivuoire" on se, että ruokahalu vähenee ja insuliinitasapaino paranee. Tästä johtuen paino yleensä laskee ja sekin lisää hedelmällisyyttä.

Eli kannattanee puhua lekurille myös tosta PCOsta ja mahdollisuudesta Metformiinihoitoon.
 
Kokemus
Ihan on uudet elämäntavat pysyneet samana. Tosin nyt voi välillä syödä vaikka makkarakastiketta, kun raskauden loppuvaiheessa vältti kaikkea suolaista. Koko raskausaikainen paino on lähtenyt ja 10 kg vielä sitä muutakin painoa. Laihduta en edelleenkään, kun se on niin ahdistavaa, ehkä tämä elämäntapa pysyy näin parempana jatkossakin ja laihduttaa ikäänkuin itsestään. Ja tupakointi on jäänyt myös.
Tiedän, että liikalihavuus on suuri riski ihmiselle itselleen varsinkin raskautuessa, mutta ei niin suuri, että se estäisi toteuttamasta tätä haavetta.
Täytyy varmaan mainita, että minulla on normaalipainoinen, erittäin urheilullinen mies joka on aina valmis esim. lenkille kun minä olen siihen valmis :) Ja kannustaa liikkumaan. Siitä on suuri apu, eikä minun tarvi olla huolissaan, etteikö lasta kannustettaisi liikkumaan.
 
?
Kokemukselle:

Hienoa kuulla, että uusi elämäntapa jatkuu raskaudenkin jälkeen! Eikä todellakaan kannata turhia stressata mistää painon pudotuksesta. Silloin yleensä pääseekin parhaisiin tuloksiin :).
 
Tinde (vierailija)
Juups. Painoa reilusti ylimääräistä. Viikko sitten kuitenkin plussasin raskaustestin. Vähän jänskää mennä neuvolaan ensimmäistä kertaa (2viikon) päästä. En osaa odottaa miten siellä suhtautuvat ylipainooni. Minulla on yksi työkaveri joka oli REILUSTI ylipainoinen raskauden alkaessa, hänellä kaikki meni hyvin ja hän laihtui 10kg raskauden aikana runsaan pahoinvoinnin takia. Neuvolassa sitä ei pidetty vauvalle haitallisena, ja nyt hän on 1vuotiaan tytön onnellinen äiti. Ne 10kg hänelle on takaisin tullut mutta hän sanoo sen olevan sen arvoista. Itse pyrin myös ajattelemaan että tämä on sen arvoista. Pyrin kiinnittämään huomiota syömisiini, ettei kiloja hirveästi tulisi. Toivotaan että kaikki etenee hyvin.
 
Ellihava
Kyselisin, kuinka paljon ylipainoa pitää olla, jotta se olisi varsinainen riski? Mimmoisesta ylipainosta mahtavat naputtaa neuvolassa? Olen aina pitänyt itseäni vähän pyöreänä = ylipainoisena, tai ainakin varsin muodokkaana odottajana.

Pituutta on nämä vaatimattomat 160cm ja painoa 72 kiloa. Alavartaloltani olen aika sutjakka, mutta rintavarustus on luomu-muhkea H-kuppi (toivottavasti ei kauhiasti kasva). Painoa ei ole näiden ensimmäisten 3 kuukauden aikana tullut vielä yhtään.

Syön terveellisesti ja kävelen 6-8 kilometrin lenkkejä muutaman kerran viikossa. Näin jo ennen raskautta - aiempi uiminen on nyt tietty raskauden ekoiksi 3 kuukaudeksi jäänyt. Juoksemaan en rintojeni koon takia pysty. Olen semmoinen aina perusterve tyyppi.
Luuletteko että olen ylipainoni takia riski-odottaja? Eka neuvolakäynti on vasta parin viikon kuluttua, lääkäri ei ylipainosta mitään maininnut.
 
joulupukki2006
miulla oli painoa 103 kg ja pituutta vain 165 cm kun aloin odottaa.

on ollut hankaluuksia raskaudessa mutta sanotaan näin ett nää oireet olis ollut vaikka olisin ollut laihakin, pissa jää sisälle, kohtu alhaalla ja painaa virtsarakkoa alkuraskaudesta.

no sokerit ilmeisesti on sellaiset mitä on nyt ehkä tän lihavuuden tai vanhuuden myötä tullut... nekin osittain rajoissa, mutt välillä nousee rajalle.

olen 33+4 viikolla ja muuten ok.
 
joulupukki2006
ja taas napsautin menee.. eli 10 kg tullut lisää nyt niin kuin aiemmin. nauvola ei ole puhunut mittää ett pitäs laihduttaa vaan ihan sanoi ett sitt kerkii jos haluu kun vaavi syntyy..
kaikki menee hyvin
 
Ainu =+x
Mulla ensimmäisessä raskaudessa oli painoa 112kg niin ja pituutta 167cm. Tuo päättyi km, löytyi viikon 11 ultrassa. Nyt painoa 100kg ja ennen raskautta painoin 96kg, on myöskin pco. Sairaalassa suosittelivat painonpudotusta, eivät kuitenkaan ottaneet huomioon tuota että olin viime "raskaudesta" laihtunut kuitenkin 16kg!! No nyt painoa on tullut tuo 4kg takasi, johtunee varmaan liikunnan vähyyydestä kun ensin oli 2vko niin kauhea flunssaköhä ettei kävelyllä voinut käydä ja nyt viimeset 2 vko sairaslomalla alavatsakipujen takia. Ensi viikolla pääsisi ultraan ja jos siellä on kaikki ok niin sitten voi kuulemma liikkua enemmän vaikka hiukan sattuisikin!

Onhan niitä riskejä ylipainoisilla enemmän, mutta itse ajattelin et jos laihuutta jään odottamaan huomaan pian olevani lihava ja vanha jolla ei ole lapsia ollenkaan, eikä niitä enään mahdollisuutta etes yrittää!!! Joten rohkeesti puuhaan vaan mukaan.

-Elämä on riskin ottoja täynnä- Ainu + 9+6
 
rv 16
Hei,

Mulla on tippunut paino reilut 4 kg siitä, kun tein raskaustestin. Olen nyt rv 16. Vatsa on hieman kasvanut eli kyllä vatsassa elämää on. Olen syönyt aika normaalisti koko raskauden ajan ja liikkunut olen sen mitä olen ehtinyt. Voin oikeastaan sanoa, että olen voinut oikein hyvin koko raskauden ajan. Sokerirasitus on edessä ja totta kai se jännittää, koska ylipainoa on. Onneksi en ole kuitenkaan vielä päässyt lihomisen alkuun ja toivottavasti kiloja ei kerry jatkossakaan kovin paljon. Olen ajatellut, että koska kiloja on, niin niistä riittää ravintoa sikiölle ihan tarpeeksi. Ei tarvitse syödä kahden edestä.
 
Aaja76
Täälläkin yksi ilmottautuu..

Olen nyt rv 6 ja ensi viikolla ultraan. Painoa on nyt 79 kg ja pituutta 158 cm. Aloitin elokuussa laihdutuksen ja sain 5 kiloa pois, siitä nyt tullut plussauksen jälkeen puolisen kiloa takaisin.

Kyselin painonvartijoilta apua mut siellä ei ole ryhmää ylipainoisille raskaana oleville. Siis ettei laihduteta vaan pyritään pitämään paino kurissa. Petyin tuosta aika rankasti, kun olin jostain lukevinani et heillä olisi tämmöistäkin.

Pahoin pelkään et neuvolassa (tällä paikkakunnalla) saan kuulla kunniani ylipainosta mutta mitään apua esim. ravitsemusterapeutilta ei saa. Raskaus on kyllä vuosia toivottu, ja odotan innolla äitiyttä mutta kehon muuttumiseen tottuminen vie aikaa. Mullakin rintavarustus on nyt D-kokoa ja parit liivit jo jääneet pieniksi. Toivottavasti eivät tosiaan tästä paljoa suurene, on jo nyt vaikea löytää sopivia liivejä ja ne mitkä löytää, maksaa ja paljon. Nuokin kahdet olivat uudet ja nyt ne sitten eivät enää mahdukkaan.. ;o(

Pitää nyt kuitenkin koittaa olla positiivisella mielellä ja toivoa et neuvola yllättäis mut ja löytyisi joku konsti millä saisi tämän raskauden vietyä kunnialla loppuun.
 
Tinde (vierailija)
Moi! Siitä on jo aikaa kun olen viimeksi kirjootellut.. (tammikuussa)
Nyt on meneillään rv 20, ja kaikki on tähän asti ok. Neuvolassakin on tullut
käytyä jo useamman kerran... Terveydenhoitajat ottivat minut vastaan (peloistani huolimatta) samallalailla, kuin normaalipainoisen odottajan. Opastivat ravinnossa vain tarkemmin. Raskauskiloja ei ole tullut, olen elänyt aika normaalisti kuten ennenkin, pyrkinyt vain jättämään makean syönnin vähemmälle. Raskauden alusta paino on tippunut 5kg, tämä ei kuitenkaan kuulema haittaa, koska vararavinnostani vauva ottaa kaiken tarvitsemansa. Kovasti odotan että masu rupeaisi näyttämään vauvamasulta, vielä menee hyvin vanhat vaatteet päälle. Missä vaiheessa yleensä ylipainoisten vauvamasu alkaa erottua makkaroiden alta? :) Nauttikaa raskaudestanne, ja tulevasta kesästä. Toivotaan ettei tule kovin kuumaa ja tukalaa kesää, vaan sopivaa lämpö. Minä nautin vauvan liikkeistä, ihanaa ja ihmeellistä kun ne tuntee... :)
 
Sanna*
Täällä on reilusti ylipainoa. 172cm/128 kg oli raskautuessa. Nyt olen viikolla 28 ja painoa tullut 3 kg. Muutenkin kaikki sujunut tosi hyvin, verenapaine ja kaikki ok. Kävin lapsettomuustutkimuksissa ja sain clomit + metut, ja ekalla kierrolla tärppäs =o)
 
Paksutar
Hei!
Lähtöasetelma oli 166cm/85kg. Suurin osa läskistä on nimenomaan vatsanseudulla. Nyt on kasassa viikkoja 38+3. Olin varma,että en saa nauttia ihanasta pyöreästä raskausmahasta, mutta toisin kävi! Vk 20 jälkeen alkoi vatsa silminnähden pyöristyä, en oikein ymmärrä minne se kaikki läski oikein pakeni! Tällä hetkellä on oikein muhkea ja (elämäni ensimmäistä kertaa) kiinteä vatsa, aivan ihanaa! Eli kyllä se on meillä makkaramahoillakin mahdollista saada "oikea" raskausmasu! :)
Kiloja tullut n. 7.
Onnellista odotusta kaikille!
 
rv23
Tässä ollaan rv23 ja vatsa pyöristyy mukavasti. Alun painonpudotuksen jälkeen painoa on tullut 600g. Vielä on alkupainoon 3,5kg matka. Ihan kivasti siis on mennyt, sillä pelkäsin kovasti painonnousua, koska lähtöpaino oli jo kova. Neuvolassa asiasta ei ole mainittu, enemmänkin asia on oma ongelma. Sokerirasitus on edessä ja toivottavasti kaikki menee ok. Täytyy myös muistaa, et edessä on vielä se aika, jolloin painoa alkaa todenteolla tulemaan. Silloin täytyy olla tarkkana siitä, mitä suuhunsa panee. Näillä kiloilla ylimääräinen on aina ylimääräistä, joka on vaikea saada synnytyksen jälkeen pois.

Mukavaa loppukevättä kaikille!
 

Yhteistyössä