Ylipainoisen odotus

  • Viestiketjun aloittaja Pelottaa
  • Ensimmäinen viesti
piksu¨¨
Lueskelin tätä ketjua ja en ole itse ylipainoinen odottaja mutta kun joku tuossa sanoi että loppua kohden paino vasta nouseekin niin ei välttämättä. Mulle on käynyt niin että alussa lähtee heti nousuun mutta lopahtaa viikoilla 29-33. Sitten on pysytellyt samoissa lukemissa ihan synnytykseen asti. Tällä hetkellä olen 31viikolla ja paino on ollut samassa lukemassa 28viikosta asti eli 7kg on tullut tähän mennessä ja tähän taitaa jäädäkin. Toki tämä voi johtua siitäkin kun itselläni ruokahalu vähenee loppua kohden kun vatsa kasvaa ja alkaa ahdistamaan. Tulee tunne ettei pysty kauheita mättämään.

Mutta onnea kaikenkokoisille odottajille!



 
kahden äiti
Mulla on ylipainoa todella reilusti (160cm/114kg kun aloin odottaa toista lasta). molemmat raskaudet ovat sujuneet todella hyvin ja synnytykset olleet todella nopeita. Molemmilla kerroilla paino on tippunut muutaman kilon. Neuvolassa on suhtauduttu todella hyvin ylipainooni,ainoastaan raskausdiabeteksestä on kovasti varoiteltu molemmilla keroilla,mutta kummallakaan kerralla minulle ei sitä tullut,sokerirasitustestin tulokset olivat siis ihan normaaleja. Vauvamahaa minulle ei ole tullut ja se kyllä vähän harmittaa,olisin ihan hyvin pystynyt salaamaan raskauteni loppuun asti,jos olisin halunnut. Rinnatkin pysyivät onneksi ihan ennallaan,isot olivat siis jo ennestäänkin,eli hyvä oli kun eivät kasvaneet yhtään.
 
terkka tarkka
Alkuperäinen kirjoittaja Pahvi-76:
PCOhan aiheuttaa lapsettomuutta ja juuri tuota ylipainoa, varsinkin läskin kertymistä vyötärölle. Mulla itsellä ei ollut juuri ylipainoa kun lapsettomuushoitoja aloteltiin, mutta sain silti ekaksi lääkkeeksi Metformin -nimisen diabeteslääkkeen.

Tuon lääkkeen yksi "sivuoire" on se, että ruokahalu vähenee ja insuliinitasapaino paranee. Tästä johtuen paino yleensä laskee ja sekin lisää hedelmällisyyttä.

Eli kannattanee puhua lekurille myös tosta PCOsta ja mahdollisuudesta Metformiinihoitoon.

Justiinsa toisinpäin eli ylipaino aiheuttaa PCO:ta eli laihdutuksen myötä PCO usein poistuu. PCO ei ole ylipainon aiheuttaja vaan siis seurausta siitä.
 
PCO
Pakko kommentoida edelliseen. Mulla on ollut aina polykystiset munasarjat (PCO), eikä ne oo mihinkään muuttunu oon sit ollut hoikka tai pyöreä. (Multa leikattiin munasarjakysta, kun olin 14v ja hoikka, silloin ne jo todettiin.) Siskollani on sama ongelma ja hän on aina ollut hoikka. PCO ei poistu laihduttamallakaan yhtään mihinkään mutta raskaaksi tuleminen kyllä helpottuu. Itselläni ei niin käynyt, hoitoja tarvittiin. Siskollani kesti yli 1½ vuotta tulla raskaaksi, tuli onneksi sitten luomuna ettei tarvinnut aloittaa hoitorumbaa. Meidän molempien "kuukautiskierto" on ollut lähinnä "vuodenaikaiskierto", siihen ei mulla auttanut tuo metformiinikaan, vain Terolutit on auttanu.

Aiheesta lisää:
http://metku.net/~pesu/hedelmoityshoidot.php

Niin, siskoni poika on nyt 3kk ja itse olen raskaana viikolla 38. Mulla oli jonkun verran ylipainoa alussa, niinpä olen tarkkaillut painoani ja syönyt terveellisesti, painoa on tullut vain noin 6kg, viimeisen kuukauden aikana ei yhtään.

Tsemppiä ja aurinkoista odotusta kaikille!
 

Yhteistyössä