Ylipainoisen raskaus

  • Viestiketjun aloittaja BMI 35
  • Ensimmäinen viesti
BMI 35
Hei, täältä varmaan löytyy vastauksia seuraavanlaiseen kysymykseen: Olen 30 v reilusti ylipainoinen (BMI 35) nainen, joka miehensä kanssa haaveilee lapsesta, mutta kova ylipaino arveluttaa. Onko jotain yleissuositusta, mikä BMI saisi enintään olla raskaaksi tullessa? Tiedän kyllä että kaikki on tapauskohtaista, raskausmyrkytys voi tulla hoikallekin naiselle, mutta jotain suuntaa olisi kiva saada. Tällä hetkellä verenpaine on lähellä suositusten ylärajaa, mutta varsinaisia terveysongelmia ei ole.

Kiitos asiallisista vastauksista!

 
Chameu
Mitään BMI-rajaa en tunne, mutta painon kanssa pitäisi kyllä olla tarkkana raskauden aikana, että sitä ei tule kovin nopeasti lisää jos on ylipainoa(neuvolasta saat kyllä varmasti ohjeita) ja sokerirasituskokeeseen jossain vaiheessa raskautta saat kyllä varautua.

Kokonaan toinen asia on raskaaksi tuleminen, joka voi olla vaikeampaa ylipainoisena monestakin syystä.

Mitäs jos ottaisit yhteyttä omaan terveyskeskuslääkäriisi tai lähimpään äitiysneuvolaan, ja pyytäisit heiltä lisätietoja?
 
-niin-
Minullakin on ylipainoa. BMI on n. 30. Mulla oli menkat puoli vuotta kadoksissa. Ylipaino on laittanut hormonit sekaisin ja munasoluissa on rakkuloita. Lääkäri totesi, että paras keino tilanteen paranemiseen on laihduttaminen. Kuukautiskierron palauttamiseen määräsi mulle Terolutia, jonka kanssa menkat on tullutkin. Nyt odottelen ensimmäisiä menkkoja ilman lääkettä. Mun kohdalla siis ylipaino vaikeuttaa raskautumista.

Monesti olen kuullut, että raskautuminen ei ole tärpännyt, mutta kun on laihduttanut, niin on tullut raskaaksi. Kannattaa varmaan laittaa ruokapuoli kuntoon ja liikkua enemmän ja yrittää lasta samalla ja jos tärppää, niin pitää syömisensä kurissa raskauden ajan, jotta painoa ei kerry lisää. Laihduttamisesta ja elintapojensa kuntoon panemisesta ei ole mitään haittaa, vauvakin voi paremmin kun äiti on terve ja kunnossa!
 
Lapseton nyt ja varmaan aina:((
Alkuperäinen kirjoittaja BMI 35:
Hei, täältä varmaan löytyy vastauksia seuraavanlaiseen kysymykseen: Olen 30 v reilusti ylipainoinen (BMI 35) nainen, joka miehensä kanssa haaveilee lapsesta, mutta kova ylipaino arveluttaa. Onko jotain yleissuositusta, mikä BMI saisi enintään olla raskaaksi tullessa? Tiedän kyllä että kaikki on tapauskohtaista, raskausmyrkytys voi tulla hoikallekin naiselle, mutta jotain suuntaa olisi kiva saada. Tällä hetkellä verenpaine on lähellä suositusten ylärajaa, mutta varsinaisia terveysongelmia ei ole.

Kiitos asiallisista vastauksista!

Ylipaino valitettavasti vaikeuttaa raskaaksi tulemista. Laihduta itseäsi edes hiukan, älä liikaa ettei hormonitasapaino häiriinny. Katso ovulaatiolaskurista milloin on otollisin aika yrittää raskautta,rakastelkaa aamulla ensimmäisenä, valossa, muista olla n.20 min. jalat ylhäällä rakastelun jälkeen ja muistakaa,että sinä saat orgasmin vasta miehesi jälkeen, jolloin siittiöt pääsevät kulkeutumaan paremmin kohtuun.
Toivottavasti näistä on apua ja toivottavasti saatte lapsen jos sitä molemmat haluatte.
 
marraskuinen
Jokainen on oma tapauksensa. Itsellä on ylipainoa ja kuukautiset olivat säännölliset ja tulinkin ensimmäisestä kierrosta raskaaks, toinenkin oli suh helppo. Eli aina se ei vaikeuta raskaaksi tulemista. Neuvolassa suositeltiin 7-10kg painon nousua raskauden aikana ja tosiaan jouduin sokerirasitustestiin, josta tukset olivat hyvät. Myöskään ei ollut raskausdiebetestä eikä raskausmyrkytystä.
 
Tuleva pallomaha
Itsekin olin aikoinani esikoiseni kanssa ylipainoinen, tosin olin laihduttanut (häitä varten) juuri ennen raskautta n.15kg mutta ylimääräistä oli kyllä silti melkein toiset 15kg. Lihoinkin sitten raskausaikana nopeasti ensin kaikki pudottamani kilot ja vielä reilut 5kg siihen päälle, eli vauvan syntyessä olinkin jo todella tuhti tyttö... Varsinaisesti en kyllä kokenut mitään erityisiä vaivoja painon takia (jos ei häpeää neuvolassa lasketa) mutta sokerirasitukseen jouduin minäkin. Se oli kuitenkin normaalin rajoissa, eikä verenpaineetkaan kovin nousseet, joten ainoat "oikeat" haitat runsaista kiloista oli esteettisiä.

Nyt toista vauvaa yrittäessä en missään nimessä aion antaa painon nousta samaan tapaan, sillä kyllä niistä vauvakiloista on todella vaikea päästä eroon. Lisäksi nytkin jo hyvissä ajoin aloitin taas aktiivisemman liikkumisen ja terveellisen syömisen, koska ainakin viimeksi sillä oli raskaaksi tuloon varmasti suotuisa vaikutus. Niinpä en voi muuta kuin yhtyä edellisiin ja suositella ainakin 5% painonpudotusta, jo siitä on tutkitusti merkittävää hyötyä terveydelle ja jaksat kantaa vauvaasi (niin mahssa kuin sitten ulkopuolellakin) paremmin kun nivelet pääsee vähän vähemmällä. Ainakin kannattaa panostaa jonkinlaiseen liikuntaan, sillä vauvan tullessa maailmaan sitä kohtuullista fyysistä kuntoa tarvitsee myös, onhan vauva-arki pahimmillaan todella rankkaa ihan fyysisestikin.

Plussaonnea!
 
pullukka äiti
Riskejä on melkoisesti: raskausmyrkytys, raskauden aikainen diabetes, selkä- ja nivelvaivat, huikeaa turvotusta jne. Kun ylipainoisena on muutoinkin kömpelö olo, niin sitä pahemmalta tilanne tuntuu ison mahan kanssa. Raskausajan diabetes on vakava asia, koska joillekin se jää aikuistyypin diabetekseksi asti.

Kuten tuossa joku sanoikin, niin ihan yhtälailla alipaino kuin ylipainokin voivat vaikuttaa hormoneihin esim. siten, että munasolut eivät irtoa joka kuukausi, jolloin raskaaksitulo on vaikeampaa. Häiriöitä tulee tietysti sitten iän myötä lisää.

Ulkonäöllisiin syihin sen verran, että tietysti vatsanahka venyy enemmän, mitä isompi on lähtöpaino. Itselläni ekassa raskaudessa oli vain vähän ylipainoa, mutta tokassa selkeästi enemmän. Tokan raskauden jälkeen tuli raskausarpia, hirveä vatsaroikko, riippurinnat ja suonikohjuja!!! Jos vielä päätän tulla raskaaksi, niin jo nuo ulkonäölliset syyt ovat kyllä ihan riittäviä meikäläiselle, että pidän huolen, että paino pysyy kurissa.

Jos raskausaikana lihoo, niin vauvojen syntymäpaino myös kasvaa ts. vauva myös lihoo.
 
tieteilijä
Muistelen joskus nähneeni jossakin tutkimuksen, jossa sanottiin, että jos BMI on 20-28 niin sen ei pitäisi vaikuttaa raskautumiseen. Sen alle ja yli vaikeuttaa hedelmöitymistä ja nostaa keskenmenoriskiä.
 

Yhteistyössä