ylipainoiset yrittäjät

  • Viestiketjun aloittaja antzi*
  • Ensimmäinen viesti
antzi*
Heippa!

Haluaisin kartoittaa vähän että kuinka paljon täällä on omani kaltaisia läskejä. :) Erityisesti kiinnostaa se, oletteko silti saanut (terveitä)lapsia, miten raskaus on sujunut, kauanko kesti jotta tulitte raskaaksi..? Itse olen HUOMATTAVASTI ylipainoinen, suorastaan läski. Aloitin pari vk sitten keventäjissä ja vakaana aikomuksena on painoa pudottaa. Mutta vaikka pudottaisin 30kg niin olisin silti kai vielä lievästi ylipainoinen. Nyt siis elopainoa "kunnioitettavat" 89kg ja pituutta "huimat" 160cm. ELi syytä olisi painoa pudottaa...
 
antzi*
Heippa juulia!

En tosiaan ole kun 2vk ollut joten vähän hakusessa on vielä.... Hyvänä puolena näen sen että kalorit lasketaan valmiiksi, siis paljon saa syödä. Ja sen että on se kalorilaskuri ja näkyy paljonko on syönyt rasvaa, proteiinia ym. Huonona puolena ehkä on se, että luulin kerran viikossa olevan jokin henkilökohtainen keskustelu ammattilaisen kanssa edistymisestä tms. Pitää nyt tutustua tarjontaan tarkemmin! :)
 
Juulia33
Itsekin olen harkinnut ko palvelua, mutten tiedä kuinka se onnistuisi kun käyn kuitenkin töissä ja aikaa netissä istumiseen on rajallisesti. Viekö se paljon aikaa tutkia niitä juttuja siellä? Onko ruokavaliota vaikea toteuttaa?
 
kata-82
Enää en kuulu yrittäjiin, mut vastaan silti. Eli olen myös huomattavasti ylipainoinen (160/92) ja plussan sain 2/06 (sillon oli painoa 97), yritys alkoi 4/05. Raskaus meni muuten todella hyvin lukuunottamatta rajua pahoinvointia (oksensin päivittäin rv 7-20). Sokerit, verenpaine ym kokoajan täysin normaalit. 10/06 sit 10 pv yli la:n syntyi terve tyttö sektiolla. Raskausaikana lähti n. 10 kg (muutama kilo tullut takaisin, joista pitäisi päästä eroo ja tietty huomattavasti enemmästäkin). Noi kilot tuli heti takasin ku lopetin imettämisen kokonaan n.4 viikkoa synnytyksestä, ku maitoa tuli niin olemattomasti, vaik söin maitoa lisääviä tabuja. (Käyn aika usein lukemas täällä haaveilijoiden puolel, vaik uutta yritystä ei ole vielä ainakaan aloitettu).

Tsemppiä painonpudotukseen ja tietty plussan "metsästykseen", kyl se sieltä tulee!
 
minä'
Vastaisin tuohon sun kysymyksiin, elikkäs olen aika lähellä sinun mittojasi, mutta tulin heti ensimmäisestä kierrosta raskaaksi ja nyt on terve tyttö:) Raskaus meni hyvin, katsoin mitä söin. Alussa laihduin jonkin verran ja lopulta painoa tuli lisää n. 8kg, jotka kaikki sitten lähti pois nopeasti jo sairaalasta lähtiessä oli pois. Koska ylipainoa oli joiduin menemään sokerirasitustestiin, se ei ollut kovin mukava testi, mutta arvot olivat hyvät kun tulokset tulivat.
 
antzi*
Kiitoksia vastauksista! Ei siis ole mahdotonta saada pullukkana tervettä lasta. :) Itse olen ollut kerran raskaana mutta se päättyi keskenmenoon vk20. :( Vaikka lääkäri sanoi ettei johdu ylipainosta niin jäin silti miettimään... Meillä uutta yritystä nyt 3kk, tai oikeastaan kk, sitä ennen kierto oli vielä epäsäännöllinen enkelityttömme synnytyksestä. Sen 5kk aikana multakin tippui 7kg paino, joten raskaus kai "sopii" mulle. ;) Huolettaa kuitenkin kun joka tuutista toitotetaan että on kamalat riskit tms. :/

Juulia. Itse en ole muuttanut varsinaisesti ruokavaliota, syön vaan vähemmän. :) Ohjelma antaa sinulle kyllä ehdotuksia päivän ruuista, mutta minähän en mitään punajuuri-parsa p*askaa syö! :D kasviksia ja hedelmiä olen lisännyt mutta muuten aika samoin syön kun ennen, vaan paljon vähemmän. Kyllähän mulle on tehnyt tiukkaa syödä puolet vähemmän kun ennen..! Mutta ihan ok on mennyt. :) Aina ei mene rasva-proteiini-hiilihydraatti- osuudet ihan niinkun pitäisi mutta kalorit olen saanut aika hyvin pidettyä ohjelman antamissa lukemissa.
 
peetu79
tossa vois olla ideaa safiiri, itselläki reilusti ylipainoa, pituus 165 ja paino heittelee 90-95 paikkeilla 15kg tullu kahden rasakuden jälkeen. eli siis antzille tiedoksi ettei se paino (aina) ole esteenä. nyt keskenmenon jälkeen olen meinannu painoa pudottaa ihan itteni takia, rinnatkin haittaa jokapäiväistä elämää =(
olen harkinnu pienennysleikkausta mutta luultavasti vasta sitten kun lapsiluku on täysi!
tsemppiä kaikille!!!! =)
 
Jazz.
Vilkutukset Antzille ja Safiirille!

Minä olen myös reilusti ylipainoinen, ylimääräistä on reilu 20 kg. Mulla kilot eivät ole vaikuttaneet kk-kiertoon ja olen aina tullut helposti raskaaksi. Suurin osa on kuitenkin päättynyt keskenmenoon, kuten jo tiedätkin. Lekurit ovat väläytelleet läskejä kooämmien syyksi, mutta en osaa oikein itse siihen uskoa. Yleensä reilut muutokset painossa vaikuttavat heikentävästi hormonitoimintaan ja näin ollen myös raskautumisen mahdollisuuteen. He nimenomaan kysyivät onko painossa tapahtunut suuria muutoksia, ja sitä mulla ei ole. Once a läski, always a läski. Ainakin mun tapauksessa kun itsekuri on miinus tuhat. =)

Eka raskaus sujui lähes ongelmitta, lukuun ottamatta alun satunnaista vuotelua. Sokerirasitustestiin jouduin painoindeksini vuoksi ja sain puhtaat paperit. Arvot olivat lähes täydelliset. Virtsassa ei ollut koskaan mitään sokereita tai valkuaisia, eikä mitään muita komplikaatioita ollut. Verenpaineet ja muut arvot myös ok. Painoakaan ei kertynyt kuin n. 10 kg, joista kaikki jäivät laitokselle. Äippälomalla tuli sitten herkuteltua ja muutama kilo tuli takaisin... =/

Synnytys sitten oli aika rankka kokemus ja siitä onkin nyt viime aikoina ollut paljon juttua. Joku lääk.tieteen lis. on tutkinut asiaa ja tullut siihen tulokseen, että niillä naisilla, jotka olivat ylipainoisia ennen raskautta, oli suurempi todennäköisyys synnyttää vauvoja joilla on heikot apgarpisteet. Heidän vauvoillaan on myös suurempi todennäköisyys kuolla synnytyksessä tai heti elämänsä alkumetreillä. Synnytyksessä tapahtuvat komplikaatiot ovat myös yleisempiä lihavilla äideillä kuin normaalipainoisilla. Raskauden aikana kertyneiden kilojen ei todettu vaikuttavan näihin asioihin.

Olin aika järkyttynyt luettuani tämän tutkimuksen tulokset. Oloa helpotti kun mietin omaa lähipiiriäni ja totesin, että ekaa lasta maailmaan pusertaneilla kavereillani oli lähes jokaisella jotain samankaltaisia ongelmia synnytyksessä kuin meilläkin. Kaikki mun kaverit on normaalipainoisia, joten ei se pelkästään voi läskeistä johtua.

Tästä kuitenkin sain pontta painon kontrollointiin ja olenkin nyt vakaasti päättänyt pitää painoni kurissa tämän raskauden aikana. Yksi normaalipainoinen tuttavani kerrytti ainoastaan kaksi lisäkiloa raskautensa aikana, joten se on mahdollista vaarantamatta lapsen terveellistä kehitystä ja kasvua.

Tsemppiä kaikille painonsa kanssa kamppaileville! Kilojen ei kuitenkaan kannata antaa lannistaa, kyllä raskaus on mahdollista ja kaikki voi sujua kiloista huolimatta todella hyvin!
 
antzi*
Kiitos jazz tosta tutkimustuloksesta! Kun olen miettinyt että mitä OIKEAA haittaa siitä läskistä on... Aika karu juttu... :( No, tässä saattaa olla vaikka kuinka monta kk aikaa pudottaa painoa, joten pitää vaan pysyä tiukkana. Viime raskauden vuoksi olen tietysti entistä neuroottisempi kaiken vuoksi ja (kuten varmasti kaikille) kuollut lapsi tms. romahduttaisi mut täysin ja olisin luultavasti hullujenhuoneella loppu elämäni. :/

Mietin jo että josko jättäisi nämä vauvahaaveet kunnes olisi hoikempi, mutta kun en tule muutenkaan helposti raskaaksi niin tuntuu hullulta... ties vaikka olisin jo tavoitepainossani ennen kun tärppää! Tosin tää laihduttaminenkin voi muuttaa hormonitoimintaa että katsotaan mitä tapahtuu...
 
Safiiri,
Jazzille kiitokset selvityksestä. Kulmia kohottelin minäkin ja tuo antaa kyllä varmasti potkun takamukseen (teidän tsemppajien lisäksi) jatkaa kuntsikan poljentaa. Tänään siis!!!!!

Mulla on nämä kilot tulleet ihan raskauksista. Seitsemän vuotta sitte painoin kolmekymmentä kiloa vähemmän ku nyt. Olin siis aikamoinen luuviulu. Puntari näytti niihin aikoihin enimmillään 55. Ja pituutta ku mulla on 170, niin kauhistellen katson sen ajan valokuvia. Nyt en aio päästä ihan niihin lukemiin, viistoista kaksikymmentä kiloa ku sais pois (no okei, kymmenen alkuun), niin oisin tyytyväinen.

Se Tehiksen ja muutaman muun, joiden nimeä en muista ku en oo kirjotellu samoissa ketjuissa, noudattama sokerit ja valkoset jauhot veks -dieetti ois varmaan aika hyvä tapa. Vaikka uusimmassa Yhteishyvässä kyllä puhuttiin että ihminen tarvitsee sokeria kans. Mutta jos sokrua vähentäis, vaan ei luopuis ihan kokonaan.

Toinen, mikä mulla toisen raskauden jälkeen autto painon alas saamisessa oli just tuo säännöllinen kuntsikan poljenta. Nyt on ihan pakko tehdä sama.

No niin, nyt siis täysillä vaan. Kohta on jo kesä ja ois mukava, jos tämä vatsanseutu ois hiukan pienempi ku nyt...

Siitäpä tuliki mieleen että miten sen sais pienemmäksi???
 
Safiiri vielä
Jazz, mää aion kanssa seuraavassa raskaudessa pitää tarkan huolen siitä että paino ei nouse liikaa. Vaikka mää taidan olla sellasta tyyppiä, että puntarin lukema kohoaa heti ku vaan vilkaisenki jääkaapille...
 
Jazz.
Heipsis tytsyt!

Eikös ollutkin aika karua tekstiä. Itselläni meinasi mennä yöunet kun tuon jutun luin.

Onneksi tuo paino on sellainen asia, jolle voi tehdä jotain. Vaatii hirvittävästi tahdonvoimaa, mutta on täysin toteutettavissa. Itse olen laihduttanut aikoinani 18 kiloa Painonvartijoissa. Kaiholla katselen niitä kuvia, en ollut luuviulu mutta todella hyvännäköinen. Suurin ongelma mulla on se, että miten sitä saisi muutettua näitä elämäntapojaan niin ettei tarvitsisi laihdutella vaan kilot lähtisivät ja pysyisivät poissa.

WABeissa Piitu oli onnistunut elämäntapojen muutoksilla karistamaan useamman kilon. Jos taustailet tätä ketjua voisit antaa meille hyviä vinkkejä, kiitos! =)

Itse en vauvahaaveita kerta kaikkiaan suostunut siirtämään laihduttamisen ajaksi. Kunhan laihduttamisen pitää maltillisena voi varmasti hyvin haaveilla siinä samalla. Tsempataan toinen toisiamme!

Safiiri: miten sä nyt toivot että vatsanseutu olisi kesällä pienempi?!? Mä toivon että meillä kaikilla masu pömpöttäisi oikein pinkeenä kesällä. =) Läskitkään ei näyttäisi niin läskeiltä vauvamasun päällä. =)

Vitsi vitsinä, kyllä tässä joutuu aika tarkkaan seuraamaan mitä suuhunsa pistää. Paha olo kun meinaa yllättää jos verensokeri laskee ja nälkäkin on koko ajan valtaisa. Haasteita, haasteita.

Mä olen kerran kokeillut muutaman päivän karppaamista, eli sitä vähähiilihydraattista diettiä. Ei sovi mulle ollenkaan. Täysin karpittoman dietin sijaan yritän karsia kaiken makean ja näkyvän sokerin pois. Jugurteista, leivästä yms. saa sitten vähän niitä sokruja, joita kroppa tarvitsee. Ja lautasmalli kunniaan, puolet kasviksia, 1/4 osa perunaa/riisiä/tms ja 1/4 lihaa/kalaa tms.

Eiköhän tämä tästä. Tsemppiä itse kullekin painon pudotus haasteisiin!
 
antzi*
Mulla kyllä tuli sellanen olo että pitäsisikö jättää aktiivinen yrittäminen. :( En vaan millään viitsisi!!! Mutta ajatuskin että MINÄ aiheuttasin tuskaa tai jopa kuoleman vauvalleni saa kyllä kyyneleet silmiin. :(

No. kohta 3vk elämäntapojenmuutosta takana, ja -3kg. :) Ihan hyvä alku siis. Vyötärönympärys laski (tänään mittasin) sille tasolle, ettei se ole enää suuri terveydellinen riski. :) Pitääkin mennä laskemaan että paljonko pitää pudottaa painoa että oli BMI alle 30. Silloin tuskin on kovin merkittävä riski enää tuo ylipaino? Vaikka tietysti all e 25 olisi paras.
 
antzi*
Kävin laskemassa että jos saan pudotettua 13kg niin BMI olisi 29. Se olisi jo iso apu!! Pidän siis sen ekana etappina. :) Kaikkinensa piputettavaa on n. 28kg... HUI! Mutta pikkuhiljaa...
 
simonen
minulla on painoindeksi juuri tuo 29, ja liikaa on siinäkin, ainakin saan aina kaikkien terveyshenkilöiden narinat aina niskoilleni, tämä paino minulla on ollut jo noin 10 vuotta, ja vaikeaa on tiputtaminen, jojoilu on tuttua minullekin, milloin painan vähän enenmän ja milloin vähän vähemmän, tsemppiä kaikesta huolimatta jokaiselle, ja plussasäteitä, ei ne minuakaan kyllä ole saavuttaneet, kuin kerran kauan aikaa sitten:(
 
Safiiri,
Heh, mää olin niin täpinöissäni tästä keventämisen aloittamisesta etten yhtään muistanu että totta tosiaan, sitähän toivotaan kesäksi oikein mukavan kokoisia vatsoja kaikille eikä mitään vyötärön kaventumsia :-D

Laskin oman indeksini olevan 29,8.
 
antzi*
simonen, onhan tuo 29 tietysti vielä liikaa, mutta jotainhan se on tavoitteeksi laitettava! :) Ainakin sitten on "lievästi ylipainoinen" - ryhmässä... Yritän ajatella niin että jokainen kilo poissa on hyvä. Jos alkaa miettimään että painan VIELÄKIN näin paljon niin ei sitä kauaa varmaan jaksa yrittää. Toivottavasti plussasäteet saavuttavat sutki vielä!!! :)

Noista ns. terveyshenkilöistä sen verran että mua todella ärsyttää se kun KAIKKI laitetaan ylipainon piikkiin. Terveyskeskuksessa on yksi rva. täydellisyys, joka laittaa flunssan ja mahataudinkin ylipainon piikkiin... Hohhoijaa... Jos on ylipaino paljon kuten minulla, tottakai siitä on hyvä huomauttaa. Mutta eiköhän suurin osa "läskeistä" tiedä että PITÄISI pudottaa painoa? Tarvitseeko siitä joka helvetin flunssankin yhteydessä marmattaa... ja toi BMI on mielestäni vain suuntaa-antava. Nuorena minulla oli syömishäiriötä ja laihduin todella ruman näköiseksi: Luut törrötti tms. Silti olin BMI:n mukaan vielä normaalipainoinen...! Joten riippuu vähän rakenteesta ja kaikesta muustakin, ei tuohon BMI:hin pidä sokeasti luottaa. Muistelin juuri aikaa jolloin painoin juuri tuon BMI 29, verran. Olin toki pyöreä, mutta en nyt läskiksi sanoisi. Näytin mielestäni aika NAISELTA. :) Muttamutta... tavoite on silti saada viitä vielä alemmaksi paino.

olipahan tarinaa taas kerrakseen.... :)
 
Tehis
Anteeksi tunkeudun TÄMÄN KERRAN ketjuunne.
Safiiri tosiaan mainitsi tuosta sokerittomasta dieetistä. Mulla ei ole mennyt sen kanssa yhtään kiloa ;-) 3kk:n dieetti takana. Tosin se ei ollut tavoitekaan, vaan kk-kierron lyhentäminen. Ja olen tainnut korvata nuo kalorit ruisleivällä :-D
Mutta meillä isännällä on jonkin verran painonpudotustarvetta. Hän on nyt 5vkon aikana pudottanut 5kg sokerittomalla. Lisäksi paljon liikuntaa ja vähemmän muutakin ruokaa :)

Tsemppiä kaikille laihdutukseen ja haaveiluun!
 
...jatkuu vielä
Tehis jatkaa, jäi kesken, kun poitsu heräsi.

Siis tällä kokemuksella sokerittomasta voin sanoa, että jos nimenomaan haluaa sitä LÄSKIÄ pois, niin se sulaa tällä dieetillä. Itsellänikin on sitä pientä löysyyttä ollut edellisen synnytyksen jäljiltä, vaikka paino onkin normaalipainon siellä alapäässä. Läski on sulanut, vaikkei kiloja olekaan lähtenyt. Isännällä sama homma. Vyötärö on koventunut 5kg:n verran :)

Niin, ja saahan sitä hedelmäsokeria hedelmistä ym. Ei kait tuota oikein sokeria ole pakko saada???
 
*Lumimarja
Sanon sanasen omasta painoprojektistani, jos ette pahastu.:)
Olen ollut ikäni ylipainoinen, samoin kuin äitini ja isoäitinikin. Koko elämän ajan sekä minä että lähiympäristö on vetänyt hirveätä stressiä kiloistani, ja jotenkin koko nuoruuden identiteetti koulukiusaamisineen keskittyy siihen, että apua kuinka läski olenkaan. (Nyt kun kuvista katson, en todellakaan ole ollut niin ruma ja hirveä enkä edes niin lihava kuin itse uskoin, kun kaikki tästä asiasta huomautteli päivittäin.)

Kun vauvan yrittäminen tuli ajankohtaiseksi, ajattelin ensimmäisenä, että lasta en tee niin kauan kuin minulla ja miehelläni on ylipainoa; en yksinkertaisesti kestä, jos oma lapseni on lihava johtuen epäterveellisistä elämäntavoista, vähän kuin siirtäisin meidän suvun kirousta taas yhden sukupolven eteenpäin. Haluan, että lapsellani olisi mahdollisuus olla iloinen terveestä kehostaan, ilman että joka neuvola- ja terveystarkastuksen jälkeen tarvitsee tulla itkien kotiin.

Reilu vuosi sitten keskusteltiin miehen kanssa tosissamme tästä aiheesta. Listasin asiat, joihin laihdutus ennen on kaatunut; liian nopeaan vauhtiin ja siitä johtuvaan väsymykseen, liian suuriin paineisiin jne. Mutta ennen kaikkea siihen, että kun laihdun, on ympäristö osoittama huomio, myönteinenkin, niin kova pala, etten kestä sitä. Taustalla tietenkin se, että koko elämäni painoani on käytetty aseena mieleni pahoittamiseen, elämääni puuttumiseen ja persoonani määrittelyyn.

Niinpä päätin, että nyt saa riittää kaikan maailman mittaamiset ja punnitukset. Enhän millään muullakaan elämänalueella kulje taulukko kädessä, että ollaanko tässä nyt "normaaleja". Kymmenen kiloa sinne ja tänne, esimerkiksi, ei vaikuta elämään ja ihmissuhteisiin vielä juurikaan. Niinpä siis heitin puntarin h***iin ja lakkasin miettimästä kilojani. Keskityin sen sijaan syömään WHO:n ravitsemusohjeiden mukaan, eli puoli kiloa kasviksia päivässä, korkeintaan 10% päivittäisestä kokonaisenergiasta saa koostua sokerista jne. Ajatuksena oli, että vaikken laihtuisi grammaakaan, on meidän elintavat tulevaisuudessa sillä pohjalla, että osaan ruokkia lastani oikein. (Jat iedoksi, emme ennenkään ole syöneet epätreveellisesti, se mikä ennen meni ruisleipänä, menee nyt marjoina ja kasviksina- tässä suurin ero)

Jotta oltais saatu tuo puoli kiloa kasviksia päivittäin, piti toinen lämmin ateria muuttaa salaattipohjaiseksi. Tuon sokeriohjeen mukaisesti sain syödä karkkia joka päivä :D, mikä kummasti helpotti elämää, kun päivittäisen pätkiksensä saa puputtaa oikein hyvällä omallatunnolla. Nyt, kun reilu vuosi on kulunut, on vaatteet pienentyneet koosta 46/44 kokoon 38/40. Painoani en tiedä, eikä vähempää voi kiinnostaa. Kiinnostaa vain se, että saan syödä hyvin ja tuntea itseni virkeäksi ja terveeksi. Kukaan ei ole kommentoinut tätä projektiani, ja hyvä niin, sillä se on yksityisasiani. Miehen mielestä olen ihan yhtä herkku kiloineni tai ilman, joten häntäkään ei oikeasti kiinnosta paljonko painan. Hän on lähinnä helpottunut, ettei ole vuoteen tarvinnut kuunnella tuskailuani kilojen kanssa.

Koko tän sepustuksen pointti on siis se, että muistakaa myös se henkinen puoli. Käykää läpi, millaisia asioita teillä liittyy siihen, että olette ylipainoisia. Liittyykö siihen ahdistusta, häpeää, surua, tunnetta ettei kelpaa, tunnetta siitä, ettei ole hyvä? Oletteko jättäneet asioita tekemättä kun pelkäätte, että joudutte silmätikuksi, teille nauretaa kilojen vuoksi tai teitä tuomitaan kilojen vuoksi? Jos näitä ei käy läpi, laihdutus ei onnistu.
Onnea kaikille yritykseen ja haaveiluun, meillä tämä yritys lykkääntyi muuttuneen työtilanteen vuoksi- mutta kohta saadaan aloittaa!!:)
 
Safiiri,
Hyvää tekstiä kirjoitti Lumimarja. Tuosta pitää ottaa vaarin.

Minulla on sellainen tilanne, että nämä liikakilot vaivaavat kaikista eniten itseäni. Kun olen suurimman osan elämääni ollut hoikka, jopa liiankin. Pakkohan sitä on saada itsensä hieman pienemmäksi!!

Taidan muuten suosiolla jättää kuntsikan ajelun viikon päähän sinne uuteen kotiin. Nyt ei kertakaikkisesti (muka) kerkeä...
 

Yhteistyössä