Ylipainoisia odottajia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammuttiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mammuttiäiti

Vieras
Onkohan maailmassa muitakin kuin allekirjoittanut, jolla painoa jo raskauden alkaessa yli normien? (bmi 34) Ensimmäinen neuvolakäynti vasta takana, eikä painosta mitään moittineet, terkka sanoi vaan ettei tarvitsisi nousta koko aikana enempää kuin kymmenisen kiloa.
Huomenna seuraava neuvola, ja tuntuu että stressaan jo monta päivää etukäteen sitä punnitusta. Entäs jos paino onkin nyt jo noussut?
Varmaan ensi yönä en saa nukuttua kun mietin asiaa, verenpaineet kohoaa jo pelkästä ajatuksestakin kun pitää nousta vaakaan ja mittari näyttääkin enemmän kuin viime kerralla. Nyt vasta rv 11 menossa, ettei raskauden takia pitäisi painoa vielä tulla. Mulla vaan näyttää paino heittelevän muutenkin aika paljon, useita kiloja viikon aikana kun oon seurannu.

Minä olen! Ekaa lasta odottamessani olin vielä normaalipainoinen, silloin painoa tuli n. 30 kg, jotka sitten roikkuvat minussa vieläkin. Toista ja kolmatta odottaessa olin siis reilusti ylipainoinen. Toisesta tuli muutama kilo lisää, kolmosesta ei yhtään, paino itseasiassa laskikin vähän. Saa nähdä kuinka tällä kertaa käy.

Heippa
Täältä löytyy yksi rutkasti ylipainoinen, Bmi 40 huitteilla. Raskaus vasta alussa ja jo nyt stressaan punnituksia. Tosin takana useampi raskaus ja synnytys ja aina hoitohenkilökunta on ollut asiallista, eikä ole painon takia kauheasti joutunut häpeämään

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä olen! Ekaa lasta odottamessani olin vielä normaalipainoinen, silloin painoa tuli n. 30 kg, jotka sitten roikkuvat minussa vieläkin. Toista ja kolmatta odottaessa olin siis reilusti ylipainoinen. Toisesta tuli muutama kilo lisää, kolmosesta ei yhtään, paino itseasiassa laskikin vähän. Saa nähdä kuinka tällä kertaa käy.

Miten sulla nuo punnitukset, pystyitkö olemaan ihan "cool" vaikka painoa tulikin? Ettet stressannu asiasta turhaan niinkun minä...

Heippa
Täältä löytyy yksi rutkasti ylipainoinen, Bmi 40 huitteilla. Raskaus vasta alussa ja jo nyt stressaan punnituksia. Tosin takana useampi raskaus ja synnytys ja aina hoitohenkilökunta on ollut asiallista, eikä ole painon takia kauheasti joutunut häpeämään

Sepä se, kun meilläkin terkka suhtautui ihan asiallisesti, mutta minkäs teet kun itte stressaa asiasta. Mietin että pitäiskö ottaa asia puheeksi seuraavalla käynnillä, sanoa että pelkään jo etukäteen näitä punnituksia? Auttaisikohan mitään?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Miten sulla nuo punnitukset, pystyitkö olemaan ihan "cool" vaikka painoa tulikin? Ettet stressannu asiasta turhaan niinkun minä...

En pystynyt. Kyllä mä aina sitä jännitin. Ja olihan sitä välillä tullutkin, kolmostakin odottaessa, mutta seuraavassa kuussa oli taas lähtenyt.

Mulla on aika sama Bmi kuin ap:llakin ja mulle sanottiin, että paino saa nousta koko raskauden aikana max. 3 kiloa! Tuntuu ihan mahdottomalta tehtävältä! Alan stressaamaan ihan hirveästi tätä, kun ihan alussa on minullakin tämä odotus. Ja luulen, että tämä menee siihen että edellisenä päivänä ennen neuvolaa paastoan että vaaka näyttäisi edes vähän vähemmän *häpeää*

Alkuperäinen kirjoittaja ed:

En pystynyt. Kyllä mä aina sitä jännitin. Ja olihan sitä välillä tullutkin, kolmostakin odottaessa, mutta seuraavassa kuussa oli taas lähtenyt.

Pitäis osata vielä ajatella pitemmällä tähtäimellä, jos nyt tulee painoa +500g, mutta ensi kuussa putoaa vaikkapa -800g, niin eihän siitä tule yhtään lisää.
Itsellä ainakin jos hellekesä tiedossa, ruoka ei maistu, joten tulee varmasti jossain vaiheessa painokin putoamaan (mikäli vaan niitä helteitä saadaan).

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mulla on aika sama Bmi kuin ap:llakin ja mulle sanottiin, että paino saa nousta koko raskauden aikana max. 3 kiloa! Tuntuu ihan mahdottomalta tehtävältä! Alan stressaamaan ihan hirveästi tätä, kun ihan alussa on minullakin tämä odotus. Ja luulen, että tämä menee siihen että edellisenä päivänä ennen neuvolaa paastoan että vaaka näyttäisi edes vähän vähemmän *häpeää*

Onpas sulle annettu oudot ohjeet! :o
Kyllähän sitä nyt enemmän tulee melkein väkisin kuin tuo 3kg, johan vauva yksinään painaa sen verran, siihen vielä lapsivesi yms. päälle.

Kyllähän sitä nyt enemmän tulee melkein väkisin kuin tuo 3kg, johan vauva yksinään painaa sen verran, siihen vielä lapsivesi yms. päälle.

Niin minustakin vähän liian tiukka ohjeistus.. epäonnistuminen on enemmän kuin varmaa. Sillä tätä nyt sitten stressaankin! Hitto kun osaisi antaa olla ja vähät välittää mitä se vaaka näyttää, kunhan edes yrittää syödä terveellisesti.

Minulla on kans kakkos ja kolmos raskaudessa ollut ylipainoa ja ressasin punnitusta joka kerta!! Mut terkka oli tosi ihana, sanoi, että älä nyt raskausaikana sitä ressaa, vaan koita elää mahdollisimman terveellisesti ja sitten synnytyksen/imetyksen jälkeen ota itseäsi niskasta kiinni :)
Pelkäsin toisinaan niin puntaria ja jännitin, että neuvolassa joka kerta verenpaineet nousi. Kotona paineet oli aivan normaalit! :)

Mulla oli maailman upein th. Ei sanaakaan moitetta, mutta kovasti kannustusta ja tsemppausta, kun halusin itse tarkkailla syömisiäni raskausdiabetesta ehkäistäkseni. Itse asiassa laihduin koko raskauden ajan. Jätin makeat, en ehdoitta, mutta vähän samaan tapaan ajattelin niistä pätkispötköistä kuin jos olisin ollut tupakoitsija. Eli vauvan parasta piti vain ajatella. Raskausaikana laihduin kymmenisen kiloa, ihan vain tuolla makeiden poisjättämisellä. Muuten ruoka maistui, eikä ollut pahoinvointia tms.

Kyllä minäkin niitä punnituksia silti aina stressasin. Ja sitten kun paino putosi, stressasin sitäkin. Mutta kyllähän mussa oli mistä pudottaa :) Eikä vauva siitä kärsinyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Hei!:
Minulla on kans kakkos ja kolmos raskaudessa ollut ylipainoa ja ressasin punnitusta joka kerta!! Mut terkka oli tosi ihana, sanoi, että älä nyt raskausaikana sitä ressaa, vaan koita elää mahdollisimman terveellisesti ja sitten synnytyksen/imetyksen jälkeen ota itseäsi niskasta kiinni :)
Pelkäsin toisinaan niin puntaria ja jännitin, että neuvolassa joka kerta verenpaineet nousi. Kotona paineet oli aivan normaalit! :)

Sulla onkin ollut erikoisen ihana terkka. =)
Pitäisi yrittää itsekin ottaa rennommin, painoa tulee sen verran kuin tulee, nyt ei kuitenkaan pysty laihduttamalla sitä pudottamaan. Ei se varmaan vauvallekaan ole hyväksi jos äiti on stressaantunut koko odotusajan. =(

Mulla terkka sanoi, että painoa olisi hyvä tulla noin 7 kiloa. Bmi oli 40. Ekassa neuvolassa stressasin kovasti tuota punnitusta, mutta sen jälkeen ei pahemmin jännittäny. Tosin kävin joka kerta ennen neuvolaa kotona vaa'alla, että tiesin suurin piirtein mitä se siellä neuvolassa näyttää :) Loppujen lopuksi painoa tuli noin 13 kiloa kun vauva vihdoin syntyi rv 42. Kuopusta odottaessa paino nousi vain puoli kiloa, synhnytyksen jälkeen vaaka näytti noin 11 kiloa vähemmän kuin ennen raskautta :)

Minä olin myös reippaasti ylipainoinen 1. raskauden alussa. Ensinnäisen 4 kk aikana voin TODELLA pahoin (vieläkin etoo, kun sitä muistelee), oksensin aamusta yöhön. Massiivisen pahoinvoinnin seurauksena painostani oli pudonnut synnytykseen mennessä 9 kg ja tyttö syntyi täysin terveenä ja oikean kokoisena.

kyllä se näin menee, uskokaa ny ammattilaisia.

Yhteistyössä