Ylipainoisia odottajia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Elisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Elisa

Vieras
Haluaisin tietää onko täällä ylipainoisia odottajia.. Onko teillä ollut ongelmia raskautumisessa tai onko ilmaantunut ongelmia raskauden aikana jotka johtuvat liika painosta. Itselläni bmi on 35 ja lasta ollaan toivottu reilu puoli vuotta eikä vielä ole tärpännyt. Vuoto häiriöitä on ollut n. Vuosi. (kuukautiset terolutin avulla) olisin iloinen jos kertoisitte kokemuksistanne!

Heips!
Kolmannella kerralla tulin raskaaksi. Nyt viikkoja kasassa 37. Tietääkseni ylipainon takia ei raskaudessani ole ongelmia ollut, jalat ovat vain loppuraskaudessa turvonneet muodottomiksi. Tsemppiä! Itselläni oli mys aiemmin vaikeuksia kuukautiskirron kanssa, Teroluttia on käytetty.

Moi!
Mulla bmi yli 40. Vuosi yritettiin ja nyt raskaana kymmenennellä raskausviikolla. Mulla ei ollut koskaan mitään muuta häiriötä kierrossa kuin tuhrut pari päivää ennen kuukautisia. Kyllä välillä vähän jännittää, että miten kaikki menee. Varhaisultran tehnyt lääkäri oli niin ihana kun sanoi, että muistat vaan raskauden kuluessa ettet tarvi sokeria etkä rasvaa, kaikki menee hyvin. On tähän maailmaan isommatkin naiset lapsia tehneet.

Onnea yritykselle!!

Mulla lähtö BMI30 (vaan) mutta kaikki sujunut ihan hyvin, nyt rv 31+2. Painoa ei tullut rv29 mennessä kuin 300g ja sen jälkeen on tullut ehkä n. kilo. Diabeteshoitaja sanoi alkuraskaudessa että pidä vaan huoli ettet ahmi sokeria etkä rasvaa ja ettei paino nouse paljoa niin kaikki sujuu hyvin=).

Ainii, raskautuminen oli suht helppoa, keltarauhashormonia yks kierto ni siitä plussattiin=).

Mulla bmi 34 ja tulin raskaaksi ihan luomuna :)
Mulla nyt menossa rv 33 ja painoa on tullut tähän mennessä 4,5kg. Raskausdiabetekseen en onneksi ole sairastunut. Sehän selviää sokerirasituksessa.
Koko raskausaika (ainakin tähän asti) on sujunut ongelmitta.
Tsemppiä vaan teille kaikille, jotka yritätte lasta!

Mulla bmi 29 ja gynekologi epäili, että ylipaino voi vaikeuttaa raskautumista. Yllätyin, koska ei mulla niin hirveästi ollut ylipainoa. No, pääsin sanomaan ähäkutti, kun parin kk:n päästä tärppäsi:) Yhteensä yritettiin puolisen vuotta ihan luomuna.

Nyt rv 35+ ja raskaus on ollut lähes oireeton. Alussa vähän väsytti ja ellotti, mutta ei oksettanut.

Tsemppiä!

Mulla bmi 35 ja raskauduin ekasta kierrosta. Paino laski aluksi, mutta nyt viimeisimmät viikot noussut. Ei sokeri ongelmia ja testit puhtaat, ainoa mitä mulla nyt on ollut on verenpaine ja sen seuraaminen. Tuosta johtuen minut pistettiin sairaalan listoille suoraan ja nyt sitten todettiin, että vauva ei ole kasvanut ihan heidän käyrien mukaan ja seurataan lähdetäänkö käynnistämään ennen varsinaista laskettua aikaa. Muuten raskaudessa ei ole ollut ongelmia ja samat ongelmathan voivat esiintyä ns. normaalipainoisilla odottajilla. Ainiin ja turvotusta ei vielä ole näkynyt nyt viikkoja kasassa 34+3.

Täällä kans yksi ylipainoinen odottaja. Minulla on ollut aina säännöllinen kuukautiskierto noin 28-29 päivää, eikä mitään ylimääräisiä vuotoja ole koskaan ollut. Plussa tuli heti ensimmäisestä yrityskuukaudesta. Nyt raskausviikkoja 34+risat ja sokerirasituksen tulokset reippaasti alle hälyrajan. Verenpaine alussa nousi hieman, mutta on sen jälkeen tasaisesti koko ajan laskenut. Turvotusta ei ole vieläkään ilmaantunut ja painoa tullut noin 5kg alkupainoon.
Eli kyllä ylipainoinenkin voi olla ""terve"" ja voida hyvin raskausaikana.

...ylipainoinen tuleva mamma. BMI oli n. 30 raskauden alkaessa, nyt rv 36+3 menossa ja painoa tullut alusta yht. 7 kg eli ihan kohtuullisesti. Muuten on mennyt kaikki ok, nyt viimeiset pari viikkoa on verenpaine alkanut olla koholla ja olen seurannassa sen vuoksi. Toisaalta mulla on verenpainerasitetta suvussa eli kaikki ei välttämättä johdu pelkästään ylipainosta. Sokerirasitustestissä kaikki oli ok ja raskaus lähti käyntiin heti ekan kuukauden yrityksen aikana. Olen käynyt itse päivittäin kotivaa´alla joten olen pystynyt seuraamaan painoni kehitystä hyvin enkä ole ollut vain neuvolapunnitusten varassa. Suurin painonnousu alkoi mulla rv 30 jälkeen. Turvotusta mulla on myös, mutta sitä tuntuu olevan lähes kaikilla raskauden loppupuolella. Nyt joulun alla herkkuhoukutuksia on joka puolella, mutta maltti on valttia eli olen koettanut hillitä syömisiäni. Oma paino vaikuttaa vauvan kasvuun ja ison vauvan ulossaaminen on aina työläämpää kuin pienen.

Joka tapauksessa tsemppiä yrityksellenne!!!

Kiitos ihan älyttömästi teille kaikille! Mieliala nousi heti sata kertaa korkeammalle. olen vielä nuori (alle 20) joten yritys aikaa vielä pitäisi olla jäljellä. Kyllähän se lapsi tulee jos on tullakseen riippumatta iästä painosta yms.. Painoa olen yrittänyt pikku hiljaa pudotella raskautumisen toivossa ja tietysti myös tuleviin häihin tähdäten. Yhdessä ollaan oltu kihlattuni kanssa kohta 3.5 vuotta ja vauveliini on tervetullut vaikka heti. Tsemppiä teille kaikille odottajille ja odotus aikaa odo ttaville. Paljon onnea ja iloa tuleville vanhemmille. P.S. Toivottavasti meilläkin tärppää!

Mulla BMI +- 40 (välillä yli, välillä alle) ja valitettavasti täällä tuo vauvanhankinta ei ole ollut helppoa. Yli vuosi yritystä takana ja clomifeneja tuloksetta popsittu jo useampi kierto.

Mulla siis perusvaivana PCO eli monirakkulaiset munasarjat. Epäsäännölliset menkat on olleet aina, kun en ole pillereitä syönyt.

Tiedän ja tunnen kyllä useampia oman kokoluokkani naisia, jotka ovat raskautuneet suht helposti ja kaikki on mennyt odotuksen suhteen hyvin.

Epäilenkin, että mikäli ei ole PCO:ta (johon siis liittyy ylipainoa) tai muuta lapsettomuusongelmaa, niin pelkkä paino sinänsä ei estä raskaaksi tulemista. Raskausaikana voi tietty tulla omat ongelmansa, mutta ei välttämättä, kuten tästäkin ketjusta on rohkaisevasti saanut lukea. (=

Itse aion vielä yhden kierron syödä clomeja isommalla annostuksella ja jos tärppiä ei tule, laitan ""hoidot"" jäähylle ja keskityn painonpudotukseen ja yritetään esim. puolen vuoden päästä uudelleen (ja toivotaan luomuylläriä siinä välissä)

Mukavaa odotus- ja vauva-aikaa kaikille vastanneille (: Ja plussatuulia niin Elisalle kuin tänne meillekin!

Itsekin olen todella ylipainoinen odotuksen odottaja. Yritystä takana syyskuusta -05 lähtien. Menkkani ovat aina olleet säännölliset (ylipainosta huolimatta), eikä ainakaan mitään ""ongelmia"" ole diagnosoitu. Silti olen hirveästi miettinyt ja pelännyt kilojeni vaikeuttavan raskauden alkamista ja myös raskauden kulkua. Siispä kiva kuulla, että raskautuminen & itse raskaus voivat sujua hyvinkin vaikka kiloja piisaa!

Onnea kaikille raskaana oleville sekä odotusta odottaville!

hei mamma 76! ja tietenkin te muut vastaajat. juuri tuo sama pelko ylipainonvaikutuksista raskautumiseen ahdistaa minuakin.

Vaikka muuta ongelmaa raskautumiselleni kuin nuo epäsäännölliset kuukautiset ei tiedetä olevan, ahdistaa minua usein tuo raskautumisesta haaveilu ja pelko siitä jos joutuu ruveta hyppäämään erilaisissa hoidoissa yms...

Eikä varmaankaan paljoa helpota tämä ressaaminen tuota raskautumis asiaa..

mieheni kanssa olemme jättänyt vain ehkäisyn pois ja touhaillaan sillon kun molemmista hyvältä tuntuu, eikä mitään verenmaku suussa hommaa:) myöhemmin voi sitten alkaa tikutteleen ovulaatiotajms.. Tämän hetken tavoite on yrittää tiputtaa painoa ja saada kuukautiset tasaantumaan.

Paljon teille kaikille jaksamista odottamisessa ja myös odottamisen odottamisessa...(meinaa aivan mennä senat sakasi:)

Kiitos omastakin puolesta vastaajille, jokainen tietää ylipainoiset riskit mutta varmaan myös ymmärtää, että välillä on kiva kuulla positiivisiakin terveisiä. Eli että AINA ylipaino ei vaikeuta raskautta ja raskaaksitulemista.

Itsellä bmi on jotain 32 (enpä ole viime aikoina tarkistanut) ja 3. yrityskierros on menossa. Välillä pelottaa, kun olen varmaan liikaakin lukenut netistä viestejä. Pelottaa ylipainoon liittyvä raskausajan diabetes ja lisäksi kun verenpaine ei ole lähtötilanteessakaan ihanteellinen jotta eikai se raskauden aikana nouse entisestään. Mutta niin, laihduttanut olen jo monta vuotta mutta kiloja en ole saanut pidettyä pois ja nyt kun ikää alkaa jo olla niin päätimme aloittaa yrityksen..eli olen vielä vieraileva tähti täällä odotuspalstalla :)

Jos tuo verenpaine näyttää olevan koholla sitä seurataan ja sitten on mahdollista lääkitys. Minulla sellainen terkkaripaine ja sen seurauksena pistettiin sairaalan äippäpolin tarkkailuun, mutta toistaiseksi ei ole aiheuttanut toimenpiteitä, koska kotiseuranta on mennyt hyvin. Sitten tuohon raskausdiabetekseen, siinä hoitona kuulemma yleensä riittää ruokavalio, eli siitäkään ei kannata stressata. Eli kaikki samat on mahdollisia kuin ns. normaalipainoisilla. Ei kannata stressata ennen kuin sitten kun tapahtuu.... Tiedän ja niin mullakin kaikesta tulee otettua pulttia... Mulla ei ole itsellä tähän mennessä ollut mitään ongelmia, mutta viikko sitten sain polin tarkastuksessa kuulla, että vauva ei ole kasvanut ihan joidenkin käyrien mukaan ja viikon päästä sitten päätetään käynnistelläänkö aiemmin vai annetaanko olla. Mutta sama voi käydä jokaiselle odottajalle.

kiitos vielä teille kaikille vastanneille. minusta oikeasti aiemmin tuntui että olen ainoita harvoja jotka miettivät näitä asioita. teistä kaikki kanssa sisareni varmaan tietää kuinka hankalaa painoa on välillä saada laskemaan. vaikka on monta asiaa mikä motivoi painon tiputtamiseen ei se siltikään mitenkään helppo ole.
olen itse ollut lapsesta asti ylipainoinen, välillä enemmän ja välillä vähemmän ja painoa olen elämäni aikana pudottanut yhteensä ainakin 100 kiloa. se on vaan aina tullut takaisin. parhaillaan yritän muuttaa elämäntapojani siten että tippunut paino ei enää tulisi takaisin. repsahduksia tulee joskus enemmän ja vähemmän mutta yritän viisastua niistä enkä masentua miten helposti käy..
äärettömästi plussa onnea kaikille samojen ongelmien kanssa tuskaileville ja jaksamista myös odottajille.

Nostanpas tätäkin ketjua ylös, jos vaikka löytyisi lisää juttuja aiheesta.

Mulla alkoi tänään menkat eli edelleenkin pääsääntöisesti tuolla lapsettomuuspuolella liikuskelen )=

Laitanpa minäkin vertaisviestin :-)

Minulla oli BMI ennen ensimmäistä raskautta 28 ja painoa tuli raskausaikana vähintäänkin riittävästi, eli viitisentoista kiloa. Mitään ongelmia ei kuitenkaan ilmennyt. Verenpaine pysyi koko ajan hyvänä, myöskään virtsa-arvoissa ei ollut mitään moittimista. Tulin tuolloin raskaaksi 3. kierrosta. Kaikki raskausaikana tulleet kilot tippuivat parissa kuukaudessa. Jo laitokselle jäi noin 12 kiloa. Ilmeisesti siis oli jonkinverran turvotustakin. Lapsi oli syntyessään 4100g, eli aika iso, mutta enpä ole keijukainen itsekään (myöskään korkeussuunnassa :-).

""Onnistuin"" lihomaan ennen toista raskautta niin, että alkaessani odottaa toista BMI oli 30. Tulin raskaaksi 1. kierrosta. Nyt olen rv 24 ja tähän mennessä ei ole tullut vielä yhtään lisää painoa. Pari sataa grammaa saattaa tosin heitellä eri neuvolakäyntien välillä. Olen tällä kertaa ollut tarkempi syömisieni kanssa, en kuitenkaan erityisesti laskeskele mitään - olen vaan jättänyt sokerin ja rasvan vähemmälle. Verenpaine on normaali ja samoin muut mitattavat arvot. Liikun päivittäin. Sokerirasitukseen ylipainoni takia tietysti joudun vähän myöhemmin, joten sen tulokset näkyvät sitten.

Painoa varmaan alkaa kohtapuoliin tulemaan jonkin verran, koska sikiö kasvaa vauhdilla, mutta en aio ottaa siitä erityisempää stressiä.

Eli summa summarum: Minun kohdallani kaikki on, tähän asti ainakin, mennyt hyvin ylipainosta huolimatta. Raskausajat ovat sujuneet hyvin ja olen tullut helposti raskaaksi. Eli aina ylipaino ei vaikuta siihenkään.

Iloista Joulua kaikille!

mukavaa kuulla että monella on mennyt hyvin raskaus painosta huolimatta! rohkasevaa! Toivotaan paljon joulu plussia kaikille mekin toivotaansemmosta yhtä joulun ihmettä...tai miksi ei kahtakin;) koittakaapas kaikki nauttia joulusta täysin rinnnoin. HYvää ja rauhallista joulua kaikille!

itselläni vähän lievempi ylipaino mut kuitenkin 15-20 liikaa... ekaa lasta tehtiin yli vuosi ja kun sain laihdutettu a 5-6 kiloa olin heti raskaanaa... eli en tiedä oliko ylipainolla osuuta asiaan vai sillä että olin syönyt pitkään pillereitä ja hormoonitoiminta ei ollut tasaantunut... toka lapsi tuli melkein heti vaikka paino suht sama...kolmas (joka päätyi keskenemenoon) tuli het. nyt painan n86 kg

Yhteistyössä