Hae Anna.fi-sivustolta

ylipainon vaikutus hedelmällisyyteen??

Viestiketju osiossa 'Kilot kuriin' , käynnistäjänä vauvahaaveita, 13.03.2010.

1. vauvahaaveita Vierailija

Onko ketään, joka olisi ollut huomattavasti ylipainoinen tullessaan raskaaksi? itse olen 36v, 162cm/101kg, ja olemme mieheni kanssa yrittäneet raskautta kohta kaksi vuotta. Tuloksena yksi keskenmeno ja todennäköisesti yksi varhaisvaiheen keskenmeno. Miehellä on yksi lapsi edellisestä liitosta, eli ongelmaa ei pitäisi hänessä olla. Itselleni on tehty yksi raskauden keskeytys nuorena tyttönä.

Olen nyt aloittanut laihduttamisen, koska epäilen ylipainon olevan syy tähän lapsettomuuteen. Ovuloin normaalisti (apteekin testien mukaan) ja kuukautiset ovat säännölliset. Onko kokemuksia tästä asiasta, onko painonpudottaminen auttanut raskaaksi tulossa? Kokemuksia toivoisin :)

2. laihduta ihmeessä Vierailija

Kannattaa ehdottomasti laihduttaa, ajattele tulevan lapsesi parasta jo nyt. Miten voit opettaa laspellesi terveelliset elämäntavat jo itsekin olet jo monta kymmentä kiloa ylipainoinen? Ja ylipainoisuus vaikuttaa monen muun vaivan lisäksi hedelmällisyyteen.

Tsemppiä laihduttamisessa! Itsekin nyt -20kg. :)

3. jaaha Vierailija

No, jos ei tuohon ikään mennessä ole pystynyt tai osannut laihduttaa ja tietää vallan hyvin, että ylipainon takia on vaikeuksia tulla raskaaksi, niin tuskimpa laihtuu.

4. Rasvakarppi Vierailija

Tässä linkissä on tieteellistä tietoa insuliiniresistenssin ja hedelmällisyyden/hedelmättömyyden välisestä yhteydestä. Insuliiniresistenssi on monen ihmisen ylipainon tai lihavuuden takana, joten siksi laihtuminen hoitaa kaksi ongelmaa samalla kertaa. Suosittelen hiilareitten rajoittamista laihduttamisen perustana, ravitsemussuositusten mukaisella runsashiilihydraattisella ruokavaliolla ei yleensä saada kovin hyviä tuloksia (eikä varsinkaan ilman lääkehoitoa) silloin kun insuliinin kanssa on häikkää.

Lisätietoa vaikkapa täältä: hiilaritietoiset

Käytännössä hiilaritietoisuus on lautasmalli, josta on poistettu sokeri, peruna ja valkoiset viljatuotteet. Jotkut syövät hiukan täysjyvää, kuten esim. pienen annoksen pastaa aterialla tai hapankorppuja iltateen kanssa. Itse en niitä käytä.

Myös Harvardin yliopiston ruokapyramid on huonoja hiilihydraatteja rajoittavalla kannalla, eli tutkimustulokset tukevat tätä ruokailutapaa.

Amerikassa täysjyväisen tuotteen termiä saa käyttää vasta huomattavan suuren osan leivän/pastan ainesosista ollessa täysjyvää. "Suomalaisten suosikkileipä" ei siellä täytä täysjyväleivän määritelmää. Esim. Fazerin Real ja Oululaisen hapankorppu alkavat jo täyttää. Huomaa kuitenkin pyramidin viljatuotteiden osuuden rajaus kolmasosaan suomalaissuosituksiin nähden. Eli pari palaa leipää päivässä ja ehkä desi pastaa aterialla on noiden suositusten todellinen viljahiilarimäärä. Kasviksia ja marjoja voi toki syödä lähes rajattomasti.

Onnea ja tsemppiä vauvanhankintaan. :)

---
    jo 8 vuotta hiilareita rajoittanut 36v/170cm/65 kg

5. katriks Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kuten edellisissä vastauksissa on jo todettu, vaikuttaa ylipaino hedelmällisyyteen.
    Painon pudotus saattaa siis olla avuksi raskaaksi tulemiseen. Muista kuitenkin maltti painonpudotuksessa, että saat kuitenkin kaikki tarvitsemasi ravintoaineet. Ei siis mitään pikadiettejä, vaan terveellinen, monipuolinen ruokavalio ja säännöllinen liikunta avuksi painonhallintaan.

6. vauvahaaveita Vierailija

Kiitos Rasvakarppi todella paljon noista linkeistä! Ja muillekin kiitoksia kommenteista! :)

7. Omasta kokemuksesta Vierailija

Tulin ensimmäisen kerran raskaaksi kun olin laihduttanut 95 kg -> 83 kg. Se raskaus meni ikävä kyllä kesken ja siihen loppui sit laihdutuskin kun söin taas suruuni. Myöhemmin laihdutin 94 kg -> 72 kg kun tulin seuraavan kerran raskaaksi ja tuloksena ihana poika. Painoa tällä hetkellä 67 kg :)

Lykkyä laihdutukseen ja lapsensaantiin!

8. rasfgbffhhdf Vierailija

Kaikille lasten saanti ei ole itsestäänselvyys, vaikka on hoikka ja on terveelliset elämäntavat. Ylipaino on luonnon paras e-pilleri. Niihin voi itse vaikuttaa. Endometrioosin ym ei voi.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri