Hae Anna.fi-sivustolta

Ylipainosta

Viestiketju osiossa 'Odotusaika' , käynnistäjänä jovovi, 26.10.2008.

  1. jovovi Vierailija

    Hei,

    voiko raskauden aikana pudottaa painoa ja jumpata? Kuinka ylipainoisia olette mahdollisesti itse olleet raskaaksi tulonne aikana?Itsellä liikaa n.15-20 kg :/ Paljonko raskauden aikana voi varautua lihomaan? Kiitos asiallisista kommenteista :)
     
  2. Hei,

    olen jostakin lukenut, että ylipainoiset tulevat äidit eivät raskausaikana kerää kiloja yhtä suurella antaumuksella kuin normaalipainoiset. Lisäksi lievästi ylipainoinen serkkuni sai raskautensa aikana vain (muistaakseni) 6kg ylimääräistä, mikä on mun mielestä todella vähän.

    Onnea odotukseen!
     
  3. läski... Vierailija

    Itsellä on paino 30kg liikaa ja ekassa raskaudessa tuli 6kg, sekin näin jälkikäteen ajateltuna turhan huolettomasta syömisestä; jos olisin miettinyt tarkemmin syömisiä niin olisi varmaan paino pudonnut! Nyt olen rv21,eikä painoa ole vielä tullut yhtään, ei tosin ole lähtenytkään. Tavoite olisi, että tulisi ihan max 5kg.
     
  4. Aurora Vee Vierailija

    Sarsin vastaukseen viitaten, niin kyllähän meistä ylipainoisistakin äideistä toiset keräävät enemmän, toiset vähemmän painoa - melko paljon asiaan voi vaikuttaa itse. ;-) Toki varsinkin hoikilla naisilla elimistö saattaa kerätä "vararavintoa" ruoasta helpommin.

    Painon kuuluukin nousta raskausaikana jonkin verran, tästä siitä teksti Verneri.netissä:
    http://www.verneri.net/yleis/tietoa-odottajille/raskauden-seuranta/perustutkimukset-neuvolakaeynnillae/painon-punnitseminen.html

    Tuolla sanotaan, että sopiva painonnousu ylipainoiselle odottajalle on n. 7-11,5kg. Tästä suurin osa on vauvaa, istukkaa, lapsivettä, verta jne, ja paino laskee yleensä pian synnytyksen jälkeen.

    Varsinaista laihdutusta ei pitäisi harrastaa raskausaikana, mm. sen takia että palavasta rasvasta liukenee kaikenlaisia epäterveellisiä kuona-aineita elimistöön ja keho rasittuu. Jumpata voi ja se on suositeltavaakin, mutta liikunnassakin kannattaa välttää yli 150:n nousevaa syketasoa (jolloin vauvan hapensaanti heikkenee). Ennen raskautta kannattaa vahvistaa keskivartalon lihaksia, sillä se helpottaa painavan vatsan "kantamista".

    Monella odottajalla paino saattaa pysyä samana tai jopa laskea raskausaikana esim pahoinvoinnin tai vatsalaukun ahtauden takia. Moni ylipainoinen myös huolehtii paremmin kehonsa hyvinvoinnista raskauden aikana, ja sehän on hyvä asia jota kannattaa jatkaa vielä vauvan synnyttyä!

    Itse olen ollut ylipainoinen raskausaikana (kolmatta odottelen). Painoa tuli kahdesta ekasta peräti 17 kg, mutta lähes kaikki lähti muutamassa viikossa synnytyksen jälkeen turvotuksen laskiessa ja imetyksen polttaessa kaloreita. Lopussa liikakilot rasittivat kehoa paljon, joten toivoisin itselleni parempaa itsekuria tällä kertaa. En tiedä onnistuuko... (hieman yli puolivälin ja 6kg jo tullut!) Sokeriarvot ovat olleet kunnossa ja lapset normaalikokoisia.
     
Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti