ylipitkä kk-kierto

  • Viestiketjun aloittaja ei hormoonia
  • Ensimmäinen viesti
ei hormoonia
lopetin pillerit 9/05. Söin niitä noin 7 vuotta edeltävästi. Nyt kuukautiskierto on semmosta 50-70 päivää. Tk-lääkärille menossa ens viikolla. Otetaankohan jotain hormoonikokeita ja aloitetaanko jokin lääkitys? Nyt meinaan kovasti vauvahaaveita ja toiveita olis meillä.

Miten teillä muilla, onko muilla ollut vastaavaa?

Kiitos.
 
Pirpanoora
Hei,

itse lopetin ehkäisyrenkaan käytön 8/05. Sen jälkeen kuukautiset ovat tulleet 2 kertaa; marraskuun alussa ja viimeiset alkoivat 31.12.05. Nyt on siis menossa jo kiertopäivä 87 =(

Raskaana en testin mukaan ole, eikä se ole vielä ollut toiveissakaan; olemme käyttäneet ehkäisynä kondomia. Ihmetyttää vain tämä oman kropan toiminta. Ennen hormoniehkäisyn käyttöä kiertoni vaihteli 30-40 päivää.

Minulla on gradun teko kesken ja haluaisin saada sen ensin pois päiväjärjestyksestä ennen kuin vauvalle annetaan lupa tulla. Toiveissa olisi että kesällä voisi jättää ehkäisyn pois kokonaan. Halusin jättää hormoniehkäisyn pois, jotta näen miten oma kroppa toimii (jos toimii). Heikolta vähän näyttää tällä hetkellä.

Huomenna olen menossa gynelle, jospa siellä selviäisi jotain ja saisi apua tähän kierron tasaamiseen. Olisi sitten helpompi arvioida mahdollista raskautumistakin kun tietäisi milloin niiden kuukautisten pitäisi alkaa...
 
ei hormoonia
Kerrotko mitä gynekologi tähän tuumasi, jos viitsit.

Itselläni tosiaankin ensi viikolla tk-lääkärille aika. Mietin kanssa gynekologille ajan varaamista, mutta se on niin kovin tyyristä.

Mutta jospa tämä tk-lääkärikin jotain osaisi tähän tuumata.

Itse lopetin viimeisen pilleriliuskan vielä kesken, mikä oli kyllä tyhmää. Mutta luulisi silti tällaisessa ajassa jo kuukautisten tasaantuvan... ja tosiaan, raskaana en ole minäkään. =/
 
mie
Moi.
lopetin pillerit 06/05 sen jälkeen odotin kuukautisia n. 4 kk. sitten kierto onkin ollut 40-50 päivää. TK lääkärillä kävin pari viikkoa sitten, totesi vain että kattotaan nyt vielä pari kuukautta, jos ei tasaannu niin sitten ruvetaan tekeen jotain, mutta että nyt vaan sitten odotellaan.. Yleinen mielipide (ainakin TK-lääkäreillä on..) että vuosi odotetaan ennenkuin verorahoja ruvetaan käyttään mihinkään testeihin. Eli jos haluat saada vastauksia heti niin suosittelen yksityislääkäriä. Minä taidan odotella rauhassa ja kysästä kesällä neuvolasta samalla kun käytän esikoista 6 vuotis tarkastuksessa.
 
Pirpanoora
Joo, tulen kertomaan mitä gyne tuumaa.
En varmaan muuten menisi gynelle, mutta kun opiskelee yliopistossa, niin YTHS:n kautta pääsee miltei ilmaiseksi (erikoislääkärimaksu on 4 euroa). Pitää nyt vielä ennen valmistumista käyttää kaikki terveyspalvelut hyväksi, kun se on niin edullista.
 
Pirpanoora
Hei,

Kävin gynellä ja sain Terolut-kuurin. Juteltiin ja hän tutki rinnat ja teki myös sisätutkimuksen ja ultrasi kohdun ja munasarjat. Kaikki näytti olevan ihan ok. Painoa pitäisi pudottaa (mitat tällä hetkellä 158 cm/75 kg). Sen kyllä tiesin jo itsekin ja onneksi olen nyt saanut painon nousun kuriin ja se on lähtenyt laskuun =)

Terolut-kuuri yhdistettynä painon pudottamiseen pitäisi säännöllistyttää kuukautiskiertoa. Saa nähdä kuinka käy. Tämä antaa varmasti mulle lisäpotkua syömisen tarkkailuun ja liikunnan lisäämiseen.

Gyne epäili lievää PCO:ta, mutta mitään varmaa diagnoosia hän ei voinut tehdä. Toisesta rinnasta tuli puristamalla tippa ""maitoa"" eli joku hormonijuttu mulla taitaa olla pielessä(?). Joka tapauksessa gyne määräsi pari verikoetta, joilla selvitetään kilpirauhasen toimintaa ja ""jotakinmaidoneritykseenliittyvää"" hormoonipitoisuutta. Mulla meni sen hormonin nimi ohi =)

Jos tk:ssa eivät asoista tiedä, eikä teitä ultrata, niin pyytäkää lähete gynelle. Uskoisin että näissä asioissa gynekologit ovat parempia asiantuntijoita kuin tk:n yleislääkärit.

Tässä vielä pätkä Terolut-lääkkeen pakkausselosteesta:
""Naisen fertiilin eli hedelmällisen iän aikana munasarjat tuottavat estradiolia ja progesteronia, jotka ovat sukupuolihormoneja. Ne säätelevät kuukautiskiertoa ja lisääntymiskykyä. Terolut muistuttaa läheisesti luonnollista progesteronia. Mikäli elimistö ei tuota tarpeeksi progesteronia, Terolut-valmistetta käytetään täydentämään tätä puutetta, koska progesteronin puute voi aiheuttaa häiriöitä kuukautiskierrossa.""

Mulle gyne suositteli puolen vuoden Terolut-kuuria, jonka jälkeen voisi taas katsoa miten oma kroppa toimii ilman apuja. Jos satun tulemaan raskaaksi Terolutien käytön aikana, se ei kuulemma haittaa. Tai siis että Teroluteista ei ole vaaraa sikiölle.
 
ei hormoonia
Kiitos kun tulit kirjottelemaan kokemuksia.

Täytyypä katsoa mitä tuo minun tk-lääkäri tuumaa. Jos ei ota asiaa ""vakavasti"" elikkäs sanoo että odotellaan, niin varaan kyllä kanssa ajan yksityiselle gynekologille.

Tsemppiä sinulle jatkossakin! =)
 

Yhteistyössä