Ylivilkkaiden lasten äidit, miten jaksatte?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Itsellä vasta 1+-vuotias mutta niin mielettömän puuhakas lapsi. Huono keskittymään, heräilee öisin ja tosi aikaisin aamulla, syömiset sotkua, leikkeihin ei keskity, kaikki mielenilmaukset tulee täysillä ym... Toisaalta on hirveän älykäs, tajuaa kaiken puheen, omaa paljon taitoja, on yllättävä ja temperamenttinen, saattaa yhtäkkiä tulla halimaan. Olen vain niin väsynyt. En ole koskaan kokenut olevani ns. "äitityyppi" mutta äiti minusta silti tuli. Jotenkin tuntuu ettei muut tiedä mitä kulissien takana on. Mulla on ihanaakin ihanampi lapsi mutta kovin vaativa. Liian usein mietin että tätäkö se äitiys on...

No mikä sitten on ylivilkas? Meidän juuri 2-vuotias on ainakin vilkas. Hetkeäkään ei paikallaan pysy, aina tutkimassa ympäristöään. Keskittymiskyky 0. Ei yhtään helpota kun on lisäksi orastavaa uhmaa.

Niin, tosiaan, mikä on yksivuotiaalla ylivilkkautta. Ehkä tilannetta on vaikea purkaa sanoiksi, mutta minä en nähnyt tuossa tekstissä mitään joka viittaisi erityisen vilkkaaseen käytökseen. Oikeastaan kuulostaa musta aika tyypilliseltä yksivuotiaalta. En siis halua vähätellä, mutta voi olla että kyseessä on ihan tavallinen yksvee, joka siitä pikkuhiljaa rauhoittuu ja jaksaa leikkiä itsekseen ja keskittyä yhteen asiaan pidemmän aikaa.

Ap, sulla on ihan normaali 1-vuotias :hug:

Usein lapsen temperamentti vastaa ainakin toisen vanhemman temperamenttia, mutta joskus sattuu rauhallisille vanhemmille tulemaan vilkas lapsi, siinähän sitten yrittävät perässä pysyä... Kuten joku jo mainitsikin, niin vilkkaita lapsia kestää siksi että itsekin omaa sellasen temperamentin :)

Yhteistyössä